27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

KLIMA: Nenechme se dále strašit !

V roce 2005 vydal britský autor Nigel Lawson, dlouholetý člen kabinetu Margaret Thatcherové, knihu „Vraťme se k rozumu“ o pseudovědecké propagandě, zeleném náboženství, útočné ekománii až po politické dopady těchto fenoménů. Od té doby všechny tyto faktory akcelerovaly až do současné energetické a společenské krize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 24.11.2022 19:09

Pokud jde o "hovadiny" pak jednu z nich předvádíte. K vzestupu hladin sice za jistých okolností může dojít skutečně relativně rychle a nejspíše k němu i v minulosti tak rychle jak uvádíte sice vyjímečně ale docházelo - ale to prostě proto, že zároven začaly odtávat řádově větší kontinentálně zaledněné plochy než jaké mohou odtávat dnes.

Nejspíše jste tedy přehlédl, že pevninský ledovec ležel před koncem poslední doby ledové až na severních svazích Krkonoš!

Dnes je zatím nejvíce pevninského ledu v Antarktidě která zatím pro svou průměrnou nadmořskou výšku a tedy nízké teploty spíše objemově stagnuje. Proto vzrůst mořských hladin jde nyní hlavně na vrub Gronska + s podobné míry na teplotní roztažnost vody.

Problém dneška oproti dávné minulosti ale tkví i v lidnatosti kocentrované podél mořského pobřeží a delt řek. Zde i jen metr nárůstu hladin znamená zasolení a tedy degradaci půdovně jejúrodnějších půd živících až samiliony lidí. Takové výškové detaily a jejich dopady ale právě "hovádka" snadno přehlédnou.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vzestup_hladiny_oce%C3%A1n%C5%AF#/media/Soubor:Post-Glacial_Sea_Level.png

J. Novak 24.11.2022 18:55

Bludy.

F. Zrcek 24.11.2022 18:40

Nikdo nepochybuje o tom, že základní fakta si každý žák musí zapamatovat. Postup řešení kvadratické rovnice doplněním na úplný čtverec je mezi nimi. A pokud si zapamatuje výsledný vzorec, tím líp, minimálně v testech to po něm budou chtít a času bývá málo.

Ale už Jára Cimrman učil žáky pomněnky (jaké i/y se píše ve slově s-čet) a zapomněnky (při jaké teplotě taje gallium). Bohužel mezi dřívějšími a nově schválenými učebnicemi je rozdíl především v nárůstu zapomněnek. Navíc některé z nich jsou lehce diskutabilní a občas nejspíš i chybné. Ale učebnic je mnoho, v nějakých je to jistě dobře a wikina to jistí, pokud víte co hledat.

Ale asi nejvíc záleží na kantorovi, co zkouší a jak to zkouší. Jestli zadá projekt a nechá si odprezentovat referát nejspíš v power pointu, je to v pořádku. Ale jestli rozdává bleskové pětky z gallia, je to tragické. Jak je to u vás? A mimochodem, čím je to gallium zvláštní?

V. Mertan 24.11.2022 18:25

To sú celkom dosť hovadiny tie fakta o klimatu. Porovnávaním minulých teplôt odmeraných nepriamo cez proxy dáta a meraní presných z teplomerov vzniká povestná hokejka, alebo hokejkový graf. O naozajstnej miere oteplenia v minulosti svedčia pohyby morskej hladiny. Tá bola ešte pred 10 000 rokmi 130 m pod súčasnou úrovňou. Je doložené, že v určitých obdobiach bola rýchlosť stúpania aj 6 m /100 rokov a nie 20 cm ako teraz. https://www.konzervativnyweb.sk/c/22179146/docent-pokorny-o-klimatickej-hrozbe-nevieme-co-sposobuje-teplotne-zmeny.html

V. Mertan 24.11.2022 18:04

Tie tri stupne globálne by znamenali naozaj zdvihnutie hladiny oceánov o 4 - 6 metrov, podobne ako to bolo v predchádzajúcom Eemskom interglaciáli pred 100 000 rokmi. Katastrofa by to nebola, a prínosy by asi prevážili nevýhody. Najvážnejšia by bola asi tá strata pevniny. Osobne neverím na tak prudké oteplenie v dôsledku stúpnutia koncetrácie CO2. Doterajšia rýchlosť oteplenia bola 1 °C za 100 rokov a ku tomu ešte výrazne pomáhala zvýšená slnečná aktivita. Od roku 2015 sa opäť otepľovanie zastavilo a samotný skok v globálnej teplote v rokoch 2014 -15 niektorí vedci vysvetľujú zmenami oblačnosti v dôsledku javu El Nino. Reálnejšie by bolo očakávať do roku 2100 oteplenie možno o ďaľší 1 °C maximálne. Osobne očakávam skôr pokles a koniec klimatického cirkusu.

P. Rada 24.11.2022 17:45

Právě technicky vzato jsete nejspíše oba vedle. Technický parametr těžby energií EROEI totiž civilizačně dominantně už století klesá. Roste přitom jen celková masivnost a efektivita jen v minoritních typech zdrojů jako je právě fotovoltaika či VE.

Ekvivalentní náhradu s parametry fosilních zdrojů v počátcích těžby se zatím zkonstruovat nepodařilo. Přitom je to snad nejzásadnější podmínka umožnující civilizovanost. Pod EROEI cca 5x se totiž civilizace chtě nechtě rozpadá na boj tlup až jednotlivců o přežití.

Posmívat se někomu znalému za to, že v tíživé situaci hledá zdroje alespon s lokálně nadějnějšími parametry, je o nedomyšlenosti nebo právě o myšlení "technikou nepolíbeném".

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

P. Diviš 24.11.2022 17:00

To soudruh Langer nepochopí, obávám se.

P. Diviš 24.11.2022 16:59

Střízlivá asi bude, ale taky technikou zcela nepolíbená.

Historie a politika.

J. Jurax 24.11.2022 16:02

A teď vidím v TV Kadri Simonsovou, eurokomisařku přes energie. Navrhuje energetickou krizi léčit mj. další instalací solárních panelů, tedy tím, co krizi spoluzpůsobilo.

To střízlivý opravdu nevymyslí.

J. Jurax 24.11.2022 15:41

Ano.

Byla by to idyla. Cestovali bychom v dostavnících, chudší ve formanských vozech, průměrná délka života by se blížila padesátce a bolesti zubů by léčil kovář kleštěmi.

P. Rada 24.11.2022 15:41

Pan Jirsa uvažuje jen v rozměrech dneška. Pro narůstající dynamiku vývoje ale s růstem egoismu vůči budoucím. Řeční v plané ale líbivě naději, že si můžeme "vybrat". Realita se ale pro naše prostředí a potažmo nás a budoucnost vyvíjí naprosto "nevybíravě":

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/cykly-koncentrace-co2

Přesto v něčem ještě "vybírat" můžeme. To něco determinují setrvačné reakce masivního zemského systému (ohřívá se celá planeta včetně oceánů, kontinentů...) a tkví to skrze dnešní počiny a dnešní míru imisí v navození trajektorie budoucího vývoje až desetitisíce let dopředu. Tedy v míře šancí pro budoucí generace. Má nás to zajímat - pane Jirso?

Problém totiž mimo jiné tkví i v tom, že právě jen v meta-stabilním systému, ve kterém dnešní klima ještě je, relativně hodně záleží na míře podnětu. Jakmile by nad antropogenním vlivem převážily takto navozené ale už přírodní kladné zpětné vazby - tání permafrostu, odtávání polů... - může na lidech ale i na orbitě zemské dráhy přestat tolik záležet.

To není na planetě nic nového. Jakmile se fyzicky dostane do stavu kdy odtají polární čepičky - přestane už několika-násobně méně záležet na sycení atmosféry uhlíkem a průměrná glob teplota se stane proti dnešku vzhledm k sycení skleníkovými plyny i změnám orbity velmi stabilní.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

Takový stav kam dnes prakticky skokem směřujeme není geoklimaticky novinkou. Oceánské sedimenty to dokládají jednoznačně. Kosterní pozůstatky ale rovněž dokládají oproti Holocénu menší úživnost která se podepsala na nižší biodiverzitě. Žádná civilizace se během šedesátipěti milionů let na Zemi neobjevila - nenechala fosilní stopu. K tomu né náhodou došlo až v období Holocénu.

My svou nesmazatelnou stopu už zřejmě zanecháme. Je ale právě i klimatickou otázkou zdali zanecháme šance dalším generacím pro jejich civilizační rozvoj a snad i cestu do vesmíru?

J. Jurax 24.11.2022 15:35

Ano. Číňani jsou holt zeleně nezblblí pragmatici.

Nám vládnou zeleně zblblí snící fanatici.

J. Jurax 24.11.2022 15:32

Ale kuš ... nebudete Vy takový progresivní woke?

Když se teď kouknu ven - bezvětří a fest zataženo - tak by mi zelene zdroje ani nenabily tablet, na kterém tohle klepu. Natož abych si uvařil kafe.

J. Jurax 24.11.2022 15:26

Problém není Fiala, potažmo ODS.

Problém je, že není na trhu nikdo v diskutovaném ohledu eurohujernosti

a zeleného blbnutí lepší, neerurohujerný a zeleně neblbnoucí. Znal byste někoho takového, resp. takovou stranu či hnutí, protože nic než stranu či hnutí volit nelze?

J. Jurax 24.11.2022 15:18

Mám dojem, že jsme se navzájem nepochopili.

J. Jurax 24.11.2022 15:17

Velmi dobrý nápad. To dřevo by mělo být tvrdší - ideálně dub - a ty desky spíše masivnější. To omlácení by se pak mělo víckrát opakovat - údery si ganglia poskočí a v hlavě dříve zeleně zatemněné se může zjednati jasno. Bohužel jen může, zaručeno to žel není.

R. Langer 24.11.2022 15:09

Ano, soudruhu, jsem si NAPROSTO JISTÝ, že pro VÁS nikdo lepší NEEXISTUJE.

Jenom furt nevím, proč se tím vy a ostatní podobně postižení pořád chlubíte. ;-D

J. Jurax 24.11.2022 15:08

Ehm ... fakta si nakonec i ten nejjednodušší žák najde na Wikipedii, pokud je bude k něčemu dál potřebovat, píšete.

Nuže, nenajde. Protože když je, jak pravíte, jednodušší, ani ho nenapadne, že by měl něco hledat, a když už hledat bude, nebude, jsa jednodušší, schopen něco najít a nalezené pochopit. Protože mu chybí základní vědomosti a přehled - protože prý všechno najde na Wiki - a proto je "jednodušší".

Cílem vzdělání má být naučit mladé samostatně myslet, to ano. A proto se musí nabiflovat mnoho základních faktů, aby vůbec samostatně myslet mohli. Aby měli nad čím myslet.

Samostatně myslící člověk, jemuž se nedostalo nudného základního faktu, že kvadratická rovnice je taková, co má neznámou umocněnou na druhou a že neznámá je to písmenko mezi číslicemi, co je u něho trochu vejš taková malá dvoječka, tuto rovnici nevyřeší ani s Wiki - nenajde vzoreček :-)

R. Langer 24.11.2022 15:08

Jenom abyste se nedivil, až to budete chtít připojit k rozvodné síti. Pokud byste tedy o to měl zájem. Aby vám tam pak nechyběla nějaká "certifikace". Pokud ovšem sám nevlastníte potřebná oprávnění. ;-)

R. Langer 24.11.2022 15:05

Ano, tak jednoduché to fakt není...

P. Diviš 24.11.2022 15:05

Problém n͇e͇n͇í͇ Fiala, soudruhu.

Problém j͇e͇, že není nikdo lepší.

R. Langer 24.11.2022 15:04

Zajímavé, to začalo cca před 40 lety, akorát když jsme se na základce začali učit chemii. Začali jsme s kysličníkem, a skončili s oxidem. ;-)

R. Langer 24.11.2022 14:59

No, tak holt volte Fialu 100x jinak. Ale pak se nedivte. ;-)

B. Obojzivelnik 24.11.2022 14:56

Souhlasím každé slovo R^

J. Jurax 24.11.2022 14:46

Ano. A bude se to dotovat!

J. Jurax 24.11.2022 14:45

Souhlas.

Jenže když ti, kdož nám vládnou, jsou dozelena zblblí. V EU i doma.

A my si je sami volíme. Pravdou ale je, že kromě SPD můžeme volit jen více či méně, spíš ale více, eurohujerné a nazelenalé pitrýsky, jiní žel v nabídce nejsou.

A mně osobně se kvůli tomuto volit SPD fakt nechce.

Mimoto v médiích a v TV, najmě v té veřejnoprávní, běží masivní propaganda zelené magornosti. Sluníčko a větříček, panýlek z Číny a větrníček, obé hojně dotováno z našich peněz, nás spasí!

J. Sinnreich 24.11.2022 14:33

Komise EU resi energetickou krizi. Budou se URYCHLENE budovat dalsi vetrne farmy a elektrovoltaika na kazde strese. To uz neni jenom silenstvi ale umanuta, rizena destrukce evropske ekonomiky.

T. Hraj 24.11.2022 13:57

R^ ano, pan Fiala se domnívá, že lokajství je výraz slušnosti. A on chce být především slušný. Vždyť jinak by si o nás v EU mohli pomyslet, že jsme, bože chraň, nevděční reptalové!

T. Hraj 24.11.2022 13:50

Přesně tak! Green deal je tak fatálně nebezpečný, že každého, kdo jej jakkoli podporuje je třeba explicitně označit za extrémistu ba fanatika a za žádnou cenu ho nevolit.

Matoucí je, že ti lidé jsou často velmi slušní, kultivovaní, svým způsobem i principiální, prodemokratičtí, humanisti, pro svobodu slova (v tom ale jen vocaďpocaď ;-D), mají kravatu a brýle a jsou učesaní. O to jsou ale nebezpečnější. Fiala je jedním z nich.

O. Vašíček 24.11.2022 13:33

Hlavně produkci CO2 nelze odhlasovat a nařídit a zároveň vyrábět a cestovat, když nejsou technologie, které by to uměly bez emisí. A to nemáme. Přesun průmyslu jinam má nulový efekt. A stejně tak zavádění elektromobility s výrobou elektřiny ve fosilních elektrárnách. A jiné s dostatečnou stabilní kapacitou nemáme. Jádro je, bohužel, na okraji zájmu pro budování světlých zítřků. :-/

Emise stačí započítat se spotřebou výrobku a ne s výrobou. To by se "zelené" Německo divilo, jakým to je emitentem CO2 díky jejich instalací OZE vyráběných v Číně. :-)