28.5.2024 | Svátek má Vilém


Diskuse k článku

ENERGIE: Vodík a Pandořina skříňka

Jako energetický nosič s velkým potenciálem je vodík označován za palivo budoucnosti. Ač si to většinou neuvědomujeme, vodík je však hlavně součástí průmyslových procesů, od výroby plastů a hnojiv po rafinaci uhlovodíků. Je tedy pochopitelné, že byla v létě roku 2021 předešlou vládou schválena Vodíková strategie ČR.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 21.4.2023 3:07

No tak budeme vyrábět vodík s většími molekulami. Kde je problém? Jen ty molekuly zase nemůžou být moc velké, aby to prošlo stávajícími trubkami.

J. Krásenský 21.4.2023 4:47

;-DR^

R. Langer 21.4.2023 5:39

Bingo!

P. Jaroš 21.4.2023 17:19

Tak to je geniální, toho se určitě EU chytne, možná si vás vyberou za poradce, i když on ten těžký vodík opravdu existuje- deuterium, jen nevím, zda by byl použitelný pro energetiku a kolik by stál..

P. Labaj 21.4.2023 18:28

S tím těžkým vodíkem nevím. Ty stávající trubky mají nějakou nosnost. Tak aby se to neprohýbalo.

L. Masar 23.4.2023 8:15

Nebudou se prohybat - ulozime je do pevne zeme a zabetonujeme ekologickym cementem. No vidite - reseni se naslo: tezky vodik + protipruhybova opatreni = zachrana planety levne a rychle.

P. Labaj 23.4.2023 15:36

Pěkné. "Protiprůhybová opatření" - to zní krásně vznešeně. Na to už by se nějaký ten grantík/dotace určitě dal utáhnout. Více grantů a dotací = větší záchrana planety.

M. Jirsa 21.4.2023 19:12

Navrhuji název Eurovodik.

M. Jirsa 21.4.2023 19:12

Navrhuji název Eurovodik.

L. Masar 23.4.2023 8:12

Jak krasne vam to politicky mysli! Do Brusele s vami. To jim nedoslo, jen jim to predlozte, borci jako Hans T. to okamzite pochopi a vy tak zachranite planetu ...;-D

J. Sinnreich 21.4.2023 0:57

Nakonec, po obrovskych investicich do "netradicnich" zdroju, dojde mozna rozumne uvazujici spolecnost k zaveru, ze nejsetrnejsi a nejspolehlivejsi zdroje energie jsou nuklearni reaktory a karbohydraty.

J. Majzlík 21.4.2023 0:53

Dle laického názoru pozorovatele dění okolo návrhů řešení současné energetické krize nám jako obyvatelům planety v budoucnu poslouží dočerpávané zásoby klasických fosilních a jaderných zdrojů energií a kovnatých rud a dalších nerostů k vybudování mohutné soustavy nevyzpytatelných, investičně náročných, státní rozpočty pokládajících rozličných, tedy nekoherentních zdrojů občasné energie. Chod této multisoustavy bude muset být nevyhnutelně závislý na přívětivosti lokálních přírodních podmínek, na velmi dlouhodobé životnosti celých komplexů, na souhře ajťáků s mechaniky- údržbáři, na předpokladu, že se do ní přeneseně nebo doslovně nenabourá nějaká neidentifikovatelná jednotka. Navíc se požaduje technická koordinace komunálu s velkovýrobci. Při rýsování těchto smělých projektů se nikdo nezabývá jejich energetickou návratností, tedy poměrem sumární energie získané ku sumě energie do projektu vložené. Pěkně ve Wattsekundách, nikoliv v USD, Eurech nebo Kč. Těmi nerozložíme 2H2O na vodík a kyslík, ani jimi neproteče plyn nebo elektrický proud.

Otevírá se nám Pandořina skříň.

J. Krásenský 21.4.2023 4:47

R^R^

L. Novák 21.4.2023 9:06

R^!!

T. Chylek 21.4.2023 0:32

Nebyl Hindenburg nahodou plnen vodikem? Uz jsme asi zapomneli.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_disaster

J. Hajský 21.4.2023 9:37

!!

O. Vašíček 21.4.2023 10:53

Byl. Protože jediné, tehdy známé, ložisko Helia bylo v USA a to už na to byly sankce.

Ale i tak to měli kluci něměčtí pěkně vymyšlené. Celý povrch byl natřena lakem, který sbíral elektrický náboj. Při přistávání se musela celá loď nejdříve uzemnit. Uniklý vodík z balonetů se odpouštěl, aby nedocházelo k nebezpečným koncentracím .

Proto ta nehoda vypadala na sabotáž.

V. Novak 21.4.2023 16:06

Vzducholoď s háknkrajcem na stabilizátorech přece nemohla vybuchnout kvůli technické chybě - tak to byla sabotáž!

O. Vašíček 21.4.2023 16:47

Nezáleží na "značce". Bral jsem to jako technickou zajímavost. Znali vlastnosti plynu, který používali a technicky řešili jeho nebezpečí. Samozřejmě asi něco podcenili, ale nejednalo se o první cestu. Jen Hindenburg jich udělal 17.

K. Wágner 22.4.2023 18:38

Ve vzduchu vzducholoď udržovalo zhruba 200 tisíc metrů krychlových plynného vodíku. Původní plány vzducholodi počítaly s jejím plněním heliem, ale vojenské embargo Spojených států přinutilo německé konstruktéry použít místo tohoto relativně bezpečného plynu vysoce hořlavý vodík.

O. Vašíček 23.4.2023 17:34

Správně a tomu přizpůsobili i ostatní technologie. Na palubě byl kuřácký salón a pod. :-)