26.5.2024 | Svátek má Filip


Diskuse k článku

ENERGIE: Jak napálit Čechy solárními panely

Média jsou zaplavena novinářskou i reklamní propagací solární energie, na kterou v kombinaci s nesmyslně velkými dotacemi státu naletěly už desetitisíce Čechů. Všem ostatním silně zdraží elektřina a stát asi nakonec na soláry uvalí daně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 4.7.2023 8:17

Další takový. Tak vy tvrdíte, že celoročně pokryjete z OZE 90 % celkové spotřeby elektřiny domácnosti? Já vám nevěřím ANI SLOVO. Dodejte nějaké technické informace. Instalovaný výkon, lokalitu, celkovou roční spotřebu.

R. Vacek 4.7.2023 10:23

Aktuálně mám cca 40 kWp, v baterií 40 kWh, měniče 3*5 kW, roční spotřebu 15 MWh. Teoretická nezávislost na všech síťových poskytovatelích - elektřina, voda, teplo, ....

Bohužel ne každý může na monopoly a všehoschopné politiky udělat stejně dlouhý nos.

L. Novák 3.7.2023 10:19

Komentář: Dva nefér požadavky lobbistů za komunitní energetiku

Michal Macenauer - Ředitel strategie poradenské společnosti v energetice EGÚ Brno

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-kdo-nebude-mit-na-strese-fotovoltaiku-bude-bity-233242

T. Hraj 3.7.2023 10:23

Ano, je až neuvěřitelné, že tento článek vyšel na Seznamu. Hned jesm si ho uložil.

T. Hraj 3.7.2023 10:06

Návratnost FVE je dnes nespočitatelná. Jak to?

Představme si pro zjednodušení idealizovaný případ: obě ceny (prodej a nákup) jsou stejné a ČEZ má povinnost veškerou mnou vyrobenou elektřinu ode mne odebrat. Je tedy jedno, jestli el. z FVE spotřebuji sám nebo ji prodám ČEZu a jindy, až budu potřebovat, si za stejnou cenu el. od ČEZu koupím. Zužitkuje se tak vlastně VEŠKERÁ el. vyrobená FVE. V takovém případě je jedinou neznámou právě ta cena za 1kWh. Platí, že čím bude cena elektřiny vyšší, tím kratší bude návratnost mé FVE. Jestliže mám například na střeše instalováno 10 kWp, které, jak se obvykle uvádí, za rok vyrobí 10 MWh, tak při ceně 5 Kč/KWh mi elektrárna ušetří (vyrobí) za rok 50 tis Kč. Při ceně FVE půl mil. Kč je návratnost 10 let. Pokud bude el. stát 10 Kč/kWh, tak mi FVE ušetří 100 tis Kč za rok a návratnost se mi tak zkrátí na 5 let. Problém ale je, že:

1) Ceny nákup a prodej NEJSOU stejné. Prodej je dnes významně nižší a stejně významně se prodlužuje návratnost. Lze očekávat, že s rostoucím počtem instalací se nůžky cen budou dále rozevírat (tj. doba návratnosti prodlužovat).

2) Není jisté, že ČEZ ode mne bude odebírat i v době všeobecného přebytku. Návratnost mé FVE se v tu chvíli posouvá do nekonečna.

Porovnejme to s podmínkami solárních baronů z doby před 2010. Prodejní cenu neměli stejnou, jako obvyklý tarif, ale NÁSOBNĚ VYŠŠÍ a navíc GARANTOVANOU na 20 LET včetně inflační VALORIZACE!!! Výkup celé roční výroby měli (a stále mají) garantovaný!

L. Novák 3.7.2023 10:47

Podstatné ale je, že nesmyslné dotace zřizovatelům fotovoltaiky a jejich připojování na veřejnou rozvodnou síť vedou nutně k situaci, kdy celkový výkon fotovoltaiky v době silného slunečního svitu bude extrémně vysoký a nebude jej mít kdo spotřebovat (-> nulové ceny nebo vypnutí dodávky do sítě). Naopak v zimě, kdy je výkon FVE oproti létu jen malým zlomkem, bude el. energie nedostatek a bude velmi drahá (viz všechny ty uhlíkové daně a poplatky na fosilní zdroje).

Představa, že v poledních špičkách bude někdo schopen využívat energii na elektrolytickou výrobu vodíku, je taky nesmysl, byť propagandou EU/EK intenzívně šířený. Každá velká průmyslová technologie potřebuje trvalou nepřerušovanou dodávku energie, ne jen pár procent ročního času, kdy bude elektřiny nadbytek...

T. Hraj 3.7.2023 11:19

Ano do budoucna lze očekávat zhoršování návratnosti FVE z důvodu, které popisujete. Já jsem jen chtěl demonstrovat na jednoduchém příkladu, že FVE má bídnou a velmi nejistou návratnost už nyní.

Nejsem příznivcem dotací, ale pokud už FVE stát chce dotovat/regulovat, tak by měl nařídit, aby koupená a prodaná kWh měla stejnou cenu. A žádnou další dotaci na instalaci nedávat. Ano, uvalilo by se tím břemeno na standardní velké dodavatele/distributory, ale tím jsou např. CO2 povolenky taky s tím rozdílem, že nedávají vůbec žádný smysl. Kalkulace návratnosti by pak byla snadná a transparentní (měla by jedinou proměnnou), standardní dodavatelé by byli motivováni cenu el. nepřehánět, čímž by vlastně byl současně přirozeně regulován počet nových FVE (s rostoucí cenou za kWh se jim totiž zkracuje návratnost a tudíž stoupá atraktivita).

M. Valenta 3.7.2023 9:41

Podle autorových zvýšených emocí bude pravda zase někde uprostřed. A že jsou soláry pouze pro bohaté a navrch ji připlatí chudí. To platilo, platí a bude platit vždy.

T. Hraj 3.7.2023 10:08

A co takhle nestudovat emoce, ale fakta? (viz návratnost FVE, kterou popisuji výše).

L. Novák 3.7.2023 10:21

"Pravda uprostřed" je nesmysl šířený těmi, co jim chybí znalosti a vzdělání... :-P

M. Valenta 3.7.2023 11:22

To si fakt myslíte, že si to lidi instalují, aby prodělali.

T. Hraj 3.7.2023 11:42

Pane Valento, tak si to spočítejte! Není to tak těžké. Jednoduchý, idealizovaný příklad uvádím výše. Jakýkoli neideální bude jen horší.

A v odpovědi na vaši otázku. Ano, opravdu si to lidé instalují aniž by si to dokázali spočítat (ono to totiž z důvodu množství provázaných proměnných v podstatě ani nejde, alespoň ne na roky dopředu).

V mém blízkém okolí je jich několik, kteří FVE mají a chlubí se žertovně na s aplikací na mobilu "kolik jsem už dneska vyrobil". Když se jich zeptám kam to dají, když nespotřebovávají (přes den jsou v práci), tak odpovídají, že do baterie. Vůbec netuší, že jejich 10-15kWh baterie je plná za 1-1,5h. Matlají (a to jsou to všichni inženýři!!!) kW a kWh a když zkusím jít do detailů, tak mávnou rukou a přiznávají, že jejich FVE je spíš hobby, než ekonomická úspora. Extra bohatí nejsou, ale stovky tisíc za instalaci je příliš netrápí.

Osobně jsem loni oslovil 10 firem instalujících FVE. 8 mě kontaktovalo, 3 byly u mě doma. Konkrétní návratnost mi nedokázala zkalkulovat ani jedna.

P. Brich 3.7.2023 11:57

Neprodělávají, protože dotace + násobně větší výkupní ceny elektřiny.;-O

L. Novák 3.7.2023 12:46

Budoucnost výkupních cen OZE je nejistá. Elektřina z OZE náhodně připojovaná podle toho jestli svítí a/nebo fouká, je svým způsobem nežádoucí odpad, jehož produkce vyvolává další obří náklady na zálohování jejich výpadku. Na volném trhu bez dotací by ceny OZE spadly dolů a návratnost investic by byla "na svatýho Dyndy"... :-P

R. Langer 3.7.2023 14:14

Ano, fakt jste tak blbí. :-P

R. Langer 3.7.2023 10:46

Pravda je jedna, a ta je jasně dána fyzikálními zákony. Emocemi jsou dána řešení typu černá díra, jako je třeba Green Deal. :-P

M. Hoblík 3.7.2023 8:55

Chtěli jsme kapitalismus, máme kapitalismus. Dnes nejde o člověka, jde o prachy, o zisky, o miliardy... Vstanou noví bojovníci!

P. Kubáč 3.7.2023 9:14

Nejsem si jistý jestli podplácení politiků aby dali dotaci je kapitalismus, nebo už zase socialismus.

R. Langer 3.7.2023 9:35

V první řadě se nejedná o žádný kapitalismus, ale o plánované hospodářství! A podle toho to taky VYPADÁ! :-P

P. Diviš 3.7.2023 9:53

Chtěl jsem kapitalismus, mám dotační a korupční socialismus.

T. Hraj 3.7.2023 10:13

Popřípadě státní korporativismus neboli fašismus. Spoustu lidí ten termín pohorší, ale to nic nemění na tom, že to je jeho (zjednodušená) definice.

R. Langer 3.7.2023 10:47

Ano, přesně tak to je! ;-€

V. Kučer 3.7.2023 8:43

Je třeba řešit sňatky homosexuálů.

M. Hoblík 3.7.2023 8:56

Je náš nejlepší občan teplý Ukrajinec?

V. Kučer 3.7.2023 11:55

Řeší to parlament. Je to snadnější než řešit energetiku a nemají na tom co zkazit.

P. Vychodil 3.7.2023 7:46

Z technického pohledu:

jen tak z dlouhé chvíle jsem si nechal postavit FVE. Ekonomickou v tomto příspěvku ekonomickou stránku neřeším. Sdílím zkušenost s technickou realizací.

dodávka od čezu (to jsou přece odborníci), první práce zahájeny 11/22, kompletní instalace dokončena 4/23. Do dneška 7/23, se jim to nepodařilo uvést do provozu...

ti co tomu nerozumějí, musí být chudáci, neb nejhorší na celé záležitosti je fakt, že neví, že to nefunguje !

Z. Lapil 3.7.2023 7:51

Uvést do provozu technicky nebo jsou problémy s připojením do sítě?

J. Ganaur 3.7.2023 8:04

Nejspíš obojí!:-/

R. Langer 3.7.2023 9:36

Nejsou dráty. Tolik výkonu to z každé prdele nepobere. ;-)

Z. Lapil 3.7.2023 10:50

Jak noc jste si jist, že je to případ zmiňované instalace?