30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Nová ideologie – suchoismus

Více než desítku let se postupně zhoršuje klimatická situace a odborníci z např. Českého hydrometeorologického ústavu (Jan Pretel) upozorňují na dopady klimatické změny na krajinu a následně na společnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hlosta 28.7.2019 9:04

Re: voda, základ života

Jste přítel myšlenky o centrálním řízení, dle toho co píšete. Centrální nařizování má jistě svou výhodu, že je určen cíl i metoda. Kvalita centrálního nařízení pak se dá v čase hodnotit. Je to sen každého levičáka, že se tak ovlivní celá společnost a přebuduje starý řád na nový a dle něj lepší.

Může být, že levice znovu zvítězí v zápase s pravicí a převezme vládu nad třeba celým světem. Odpovědnost ovšem za to mít nebude, jak je alibismus levice znám. Takže případné omyly, pohromy a genocidy nebude chtít uznat za své zločiny proti lidstvu.

'Je také spočítáno' kolik miliard lidí už je nad únosnou mez planety? Že bychom tak nějak pomohli těm bědným se víc rozmnožit u nás, v tom blahobytu. Snížili bychom si měrnou spotřebu přeci!

L. Novák 28.7.2019 9:24

Re: škola, základ života

"Rada" se cítí být Pánembohem, všechno ví, všechno zná, na všechno má recept, který by stačilo přivést do praxe...

Potíž je, že je to rudozelený hlupák, který kecá do všech vědních oborů, ale češtinu se mu zatím zvládnout nepodařilo... :)

F. Houžňák 27.7.2019 22:00

Nový surrealismus 21. století: diskuse Pivody s Radou,

to je skutečně maso. Jen houšť a větší kapky.

P. Rada 27.7.2019 22:47

Re: Nový realismus 21. století: stupidita

https://www.youtube.com/watch?v=eb_6MdUZyw0

Problém dneška totiž tkví v tom, že změnu zcela anomální povahy navrhují perlínové řešit stupidně postaru a tedy bez ohledu na širší souvislosti tak, že to nemůže fungovat - ale s momentálním cílem aby co nejdéle mohli budovat svá monstra....

L. Novák 28.7.2019 9:28

Re: Nový realismus 21. století: stupidita

Ano, je potřeba je řešit NOVĚ, obnovením starého komunistického centrálního plánování a řízení celé společnosti...

"Rado", takového blba, jako jsi ty a druhý jmenovaný, Neviditelný pes nutně potřebuje! Piš kraviny dál, aspoň se zasmějeme... :-P

F. Houžňák 27.7.2019 21:58

Když on ten ODS-Perlín hned na začátku tak primitivně

lže, takhle z toho masového volení ODS nic nebude.

J. Kulheim 27.7.2019 22:00

Re: Když on ten ODS-Perlín hned na začátku tak primitivně

Asi jste chtěl něco napsat a zapoměl jste o co šlo.

F. Houžňák 28.7.2019 12:51

Nezapomněl, všechno tam je,

to vidí i to příslovečné malé dítě, když si přečte Perlínův začátek, že lže. I vy to vidíte, ale nechcete to přiznat.

I. Mertl 27.7.2019 19:27

Opravdu ODS pálí jen

změna klimatu? Třeba boj s originálním českým oligarchou nebo představy o budoucím vývoji politické moci v zemi jsou témata nevhodná? Alespoň na NP to tak vypadá - v posledním půlměsíci na NP najdete čtyři příspěvky členů ODS: všichni pánové, Zahradník, Bartoň, Jirsa a Perlin bojují s hydrou klimatu nebo rovnou s ekologickými džihádisty. Tentokrát pan radní Perlin dokonce vytvořil parádní nový termín - suchoismus. Na rozdíl od ostatních pánů se však alespoň snaží o konstruktivní přístup. Problém sucha v Česku opravdu lze snížit (i jinými dlouho doporučovanými) změnami v zemědělské krajině, poničené brutálními zákroky bolševického režimu, a v hospodaření s ní. Bohužel však různé negativní vlivy na zemědělskou krajinu přetrvávaly i po odchodu onoho režimu. Tedy i za vlád ODS, aniž by docházelo k zásadnímu zlepšení stavu zemědělské půdy. Ano, částečně by Perlinovy změny pomohly, kdyby se opravdu důsledně realizovaly, a to jako nutná podmínka zlepšení, ale nenahradily by srážkový deficit ani nekompenzovaly jiné změny klimatu, jež se projevují i v místech, nedotčených intenzivním zemědělstvím. A že takových je! Pan radní je nezná? Já bych mohl jmenovat dvě v mém osobním vlastnictví, pražskou zahradu a co pamatuji (40 let) zvodněnou a bahnitou podhorskou lesní pramennou pánev, odkud už tři roky jen po dešti vytéká čůrek, jinak nic.

No, nic moc neukazujete, pánové, jako budoucí vládcové této země. S tímto nasazením a záběrem můžete snad bojovat s Grétou Thunberg, Andy by se vám vysmál. Vašeho zakladatele chápu, svoje státní návštěvy, doktoráty a amnestie má za sebou, ale co s vámi? Snad pár voličů na to nalákáte, ale není to málo, pánové?

L. Novák 28.7.2019 9:37

Re: Opravdu ODS pálí jen

Není jednodušší počkat, až po suchém období přijde zase to "mokré"? ;-)

J. Ganaur 28.7.2019 9:52

Re: Opravdu ODS pálí jen

To může být za dlouho, i stovky let.

L. Novák 28.7.2019 10:04

Re: Opravdu ODS pálí jen

Může. Máte jiné řešení? Přestěhovat se tam, kde je vody dostatek? ;-)

J. Ganaur 28.7.2019 12:58

Re: Opravdu ODS pálí jen

Nečekat, snažit se zadržet vodu v krajině.Říká se: nic nového pod sluncem nebo všechno už tu bylo.Proč myslíte, že Krčín a Netolický budovali rybníky.Kvůli kaprům to nebylo.

L. Novák 28.7.2019 14:13

Re: Opravdu ODS pálí jen

Dnes už nám to neřeknou, pokud důvod někam nezapsali...

Potíž je v tom, že velkoplošné "zadržování vody v krajině", po éře meliorací, odvodňování a regulování řek kvůli přebytku vody ve snaze odvést ji co nejrychleji pryč, je protisměrný proces a není jisté, zda za pár let nebude vody zase nadbytek. Ono to má i další souvislosti. Více komárů a bodavého hmyzu a možnost šíření nemocí...

No a pokud se soukromých vlastníků týče, ti se starají o zajištění dostatku vody nezávisle na vládních programech odedávna...

I. Mertl 28.7.2019 14:26

Re: Opravdu ODS pálí jen

Tak bylo to v první, druhé a asi i třetí řadě kvůli kaprům, byl to mimořádný kšeft = podstatný zdroj bohatství Rožmberků (i stavitelů rybníků).

Jinak tedy skoro všechno snažení komunistů šlo proti péči o půdu - socializace s likvidací drobných držitelů půdy, vytváření obřích lánů s likvidací mezí, polních cest, lesíků a remízků, meliorace a rektifikace vodotečí i řek, hnojení, těžké stroje, způsob hospodaření i osevní postupy. Po 89 další ztráty zemědělské půdy. Avšak kompletní návrat už možný není, nejsou a nebudou drobní zemědělci. Ani by to nekompenzovalo to, že ubývá vody - srážek je méně a s rostoucí teplotou se zvětšuje odpar.

R. Vacek 27.7.2019 19:20

až bude víc CO2

a zároveň vyšší teplota, porostou rostliny rychleji a navíc budou odolnější vůči suchu. Takže stačí jen čekat a doufat, že současné klimatické optimum neskončí jako to středověké další malou dobou ledovou. A voda? Srážek je zatím stále stejně a máme šanci, že s oteplením srážek ještě přibude.

P. Rada 27.7.2019 22:10

Re: až bude víc CO2

Odkud vyvozujete ,že jsou toho dnešní rostliny schopné a pokud, tak za jakých dalších podmínek?

Nenapadlo Vás, že budou potřebovat i další prvky, podmínky... od vody po fosfor a že nedostatek i jen jednoho klíčového je vždy rozhodující?

http://neviditelnypes.lidovky.cz/veda/veda-tricet-let-do-hladomoru.A160530_171806_p_veda_wag

R. Vacek 28.7.2019 6:19

Re: až bude víc CO2

Zahradníci dobře ví, jak CO2 rostlinám prospívá a proto jeho koncentraci ve sklenících (kde už teď je vyšší teplota) zvyšují. Někde dokonce v kombinaci s plynovou kogenerací, která skleníky vytápí a současně vypouští výfuk (CO2) do skleníku. Takže až bude všude takové teplo, jako je dnes ve sklenících, bude vyšší koncentrace CO2 v atmosféře přínosná.

Navíc vědci pracují samozřejmě na dalším zvyšování úrodnosti - třeba i cílenými zásahy do genetické informace rostlin s cílem zvýšit účinnost fotosyntézy. Bohužel toto už se netýká zpátečnické Evropy, která se vrací zpět na stromy s nulovou uhlíkovou stopou.

A ten odkaz nás správně straší tím, že se někde lidé moc množí a že pro ty extra miliardy může být problém zajistit potraviny, Ale za to žádné oteplování nemůže.

I. Mertl 28.7.2019 7:27

Re: až bude víc CO2

Tak, tak, pane Vacku, jistě bude líp, pokud se Andymu povede zbavit se zpátečnické Evropy. Moc pěkné a fundované. Hurrrrrrrrá!

L. Novák 28.7.2019 10:07

Re: až bude víc CO2

???

Č. Berka 27.7.2019 14:06

to jsou hrozné plky

"Přitom příčiny sucha jsou zcela zřetelné a konkrétní kroky ke zmírnění

dopadů jsou také dlouhodobě známé. Je jím naprosto nevyhovující stav

naší krajiny." - pěkná blbost. Stačí si vyhledat, jaká je situace třeba v Německu: "In vielen Regionen ist es trocken. Am schlimmsten ist die Lage in den

Bundesländern Bremen, ... und auch

Bayerns." - v mnoha regionech je sucho,- stručně-od Brém na severu po Bavorsko...Když neprší, není prostě co zadržovat. A když zadržíme i to málo, vyschnou úplně potoky a řeky. Voda, zadržená na Šumavě nepomůže Polabí.

P. Rada 27.7.2019 14:27

Re: to jsou hrozné plky

Ano ale od politika který nese/měl by nést odpovědnost už nejde jen o "plky" ale o faktické dopady na krajinu. Spočítá mu je někdo?

Přitom ale českých dopadů dneška to německé nedosahuje. Viz stav lesů. Tady je starší článek ale včetně predikce vývoje:

https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/aktualni-situace-chradnuti-smrkovych-porostu-a-kurovcova-kalamita-z-pohledu-lesu-cr

Podobně s růstem globální teploty se přeci k severu obecně posouvá celé mírné pásmo. Němci oproti nám ale mají obecnou výhodu blízskosti oceánu včetně značného území, které od oceánu neohraničují horské masivy. I mírný pokles dominance západního proudění proto pocitujeme daleko výrazněji.

J. Kulheim 27.7.2019 16:31

Re: to jsou hrozné plky

Globální teplotu mezměníte i kdyby jste se po.. Před 12 000 lety byla Sahara zelená a ledovec sahal až na naše území.

P. Rada 27.7.2019 22:33

Re: to jsou hrozné plky

Váš omyl, že lidé nedokáží globální teplotu změnit je potvrzuje realita.

vždyt už před 5tis lety to lidé nevědomky dokázali vykompenzováním milankovičovi precese a to jim zpětně umožnilo zbudovat a celá tisíciletí udržet civilizace. To lze prostě proto, že planeta je v metastabilním stavu s polárními čepičkami, kdy na ovlivnění globální bilance stačí relativně málo. Doposud teplotu při povrchu ale lidé dokáží jen zvyšovat rychleji event snad i pomaleji a jen celkově o několik stupnů. Naprosto ale nejsou schopni ji cíleně regulovat.

Vaše tvrzení mi přijde podobně nedomyšlené jako pokud by jste tvrdil, že malé děti nedokáží odstranit mnohatunový seník protože jsou orostě malé. Stačí ale aby se dostali k sirkám...

Lidé jsou analogicky na planetě totiž jediným druhem který se dokázal dostat k "sirkám". Dokážeme totiž využívat nanakumulovanou spalnou energii prakticky čistého uhlíku. Uhlíkem který byl celé stamiliony let mimo biosférický cyklus nyní milionkrát rychlejším tempem jak byl ukládám ale zároven rozvracíme dosavadní křehkou rovnováhu která však byla podmínkou optimální biosférické úživnosti. S tím je dnes leckde už konec a další oblasti to postupně postihuje a bude postihovat. Hnojiv na bási fosforu kterými jsme schopni ještě intenzivní zemědělství udržovat máme celoplanetárně jen na cca 30let. Co asi bude dál?

L. Novák 28.7.2019 9:14

Re: to jsou hrozné plky

Jasně, blbečku zelený... Vyčerpáme všechno a na Zemi nezbude nic! Ani pitomec "Rada" se svými nekonečnými bláboly. :-P

J. Kulheim 27.7.2019 16:28

Re: to jsou hrozné plky

Proč se dívat na krajinu někde v Tramtárii. Stačí se podívat doma. V Německu jsou Němci ať si dělají co uznají za vhodné.

Klima na zemi se měnilo, mění a měnit bude. To, aby půda zadržovala vodu, změnit do jisté míry můžeme.

L. Novák 28.7.2019 10:12

Re: to jsou hrozné plky

Ať si vlastníci půdy hospodaří, jak jim je libo. Pokud budou hospodařit špatně, klesnou výnosy a držet půdu jako vlastnictví se jim nevyplatí. Odkoupí ji (levně) zelení magoři a předvedou nám, jak se s půdou má správně hospodařit a zacházet. :-P

M. Mikulec 27.7.2019 11:45

Od té doby,

co je zelená sekta v politice, a z klimatu se stala politická záležitost, se klima nějak začalo bouřit. :-))

P. Rada 27.7.2019 12:53

Re: Od jaké doby?

Klima se moc nebouří - zlomovou změnu kdy v polovině minulého století ještě trochu váhalo už má za sebou. Dnes už je to o změnách zprůměrovaných za dlouhá desetiletí a tedy vyhodnoccených s relativně vysokou přesností. Jde už o dobře předpověditelný průběh na nejbližší desetiletí. Nyní s gradientem cca 0.17C/dekádu. Podívejte se jak přes tu plejádu vlivů už teplota pěkně monotoně roste:

crudata.uea.ac.uk/~timo/diag/tempts_decadesmooth_global.png

Pletete si proto zřejmě klima s dynamikou jevů v podnebí. Zvláště na severní polokouli roste dynamika podnebních jevů. Zkuste si dohledat něco k pojmu "polární vortex". Ten byl donedávna více stabilní a příčinou relativně stabilního podnebí i u nás. Nyní se však stále více rozpadá, fluktuuje...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pol%C3%A1rn%C3%AD_v%C3%ADr

M. Pivoda 27.7.2019 11:38

Vědecké tušení a vědecký důkaz!

Výtka ekonomů ohledně potřebných adaptačních změn: "Jak by fungoval náš stát (Česko), kdyby se rezignovalo na přepravu, obchod, dopravu mezi státy, kontinenty... Tento složitý mechanismus nelze ze dne na den změnit."

Radim Tolasz, klimatolog, na to na akutualně.cz odpovídá: "Ze dne na den určitě ne. Ale už minimálně 30 let víme, že je a bude změna klimatu problém. A neděje se skoro nic."

Můj komentář: Nejde zde jen o české dogmatické ekonomy (jejichž reprezentantem je Václav Klaus, senior) a nečinné politiky (kteří vždy řeší jen nadcházející čtyřleté volební období). Jde i o to, jak se chápe vědecké tušení a vědecký důkaz v klimatologii. Klub Sysifos by určitě požadoval opakované průkazné potvrzení trendu, který klimatologové správně tušili už před 30 lety.

Takže dnes musí nastoupit vyděšená švédská studentka, aby se něco začalo dít. Má to vlastně "normální" průběh.