Středa 17. července 2024, svátek má Martina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MV

Proto se také německý energetický mix postupně zbavuje zdrojů produkující emise. Nebo si autor myslel, že El.. auta měla začít jezdit až v momentě kdy skončí poslední uhelka. A kolik emisí produkují rafinérie a samotná těžba, o tom se autor raději nezmiňuje.

Foto

P89a83v83e19l 57R14a47d66a

19. 3. 2024 10:35

Ano autor ledacos zásadního pomíjí. Předně nereflektuje neudržitelnou masivnost osobní automobilové dopravy pro nejhorší ukazatele měrné spotřeby:

https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/OPZPUR-18_Siemens-20180413.pdf

Nejpokročilejší řešení však zdá se do budoucna tkví v radikální změně pojetí měst jak to dokládá studie ASPERNu:

https://praha.camp/magazin/detail/mesto-kratkych-vzdalenosti-prinasi-revoluci-moderniho-urbanismu-do-prace-obchodu-nebo-k-lekari-za-15-minut

Foto

Asi lžou proto, že je to, aspoň pro část těch zelených finančně výhodné, druhá část jsou ti, kteří jsou tak zelení, že jsou z toho tumpachoví - co naděláte. Věřím, že rozum zvítězí. Poznamenal bych k opotřebení brzdových destiček, že i u většiny automatických převodovek lze brzdit motorem a šetřít palivo i destičky, aspoň u mého 10 let stareho ix35 a manžečina Clio (20 let) to lze,

Foto

P38a61v15e82l 22R20a37d15a

19. 3. 2024 10:09

Rozum na který se odvoláváte a navíc realita s provozu spalováku i elektra které praktikuji vypovídají, že u elektromobilů vzhledem ke spalovákům brzdné destičky relativně vůbec neubývají.

Příčina tkví v tom, že v naprosté většině případů kdy je potřeba zpomalovat, k tomu postačí brždění prostřednictvím rekuperace energie zpět do akumulátorů. V Nissanu Leaf aktuálně odebíraný i akumulovaný proud přímo ukazuje hlavní display.

FK

Nechápu, proč ta filipika proti elektromobilům. Ono to nějak dopadne. Já jsem přesvědčen, že vedle sebe budou existovat klasické motory i elektromobily. A proč ne. Jde samozřejmě o obrovské peníze, které se sypou do investic v elektromobilitě. A to je na celé věci špatně. Dotace a zase dotace, a k tomu skrytá podpora, třeba daňová nebo zvýhodněné úvěry, státem financována síť dobíjecích stanic atd. atd. Ale zase, výroba elektřiny i v těch klasických elektrárnách je mnohem čistější než dřív, takže ono to tak úplně nesedí, a nesouvisí to jen s elektromobilitou. Potřeba elektřiny bude neustále růst. Souvisí to třeba s rozvojem AI. A jen tak mimochodem, tady se EU zmohla jen na byrokratická omezení a v rozvoji moderních technologií silné zaostává, takže co se děje v Evropě není vůbec směrodatné.

Foto

P44a16v37e55l 45R45a21d71a

19. 3. 2024 8:56

Píšete: ..."Potřeba elektřiny bude neustále růst."...

Máte tedy za to, že v uzavřeném planetárním systému je takový scénář dlouhodobě reálný?

Ptám se proto, že sám elektro-auto občas používám a to zejména v příměstském provozu kde mi slouží ke zhruba 4x levnější přepravě nákladů na vzdálenost cca 10km. Posunve spotřebě energií tímto směrem jak v přímé nákladovosti i šetrnosti k životnímu prostředí považuji za reálnější.

Foto

Když se moci ujali zastánci "záchranci" planety/klmatu/atp tak by měli vysvětlít jak?Zatím vše jen zhoršují. Protože tzv. skleníkový efekt (jednosměrný!!!) v atmosféře planety Země je fyzikální nesmysl.

Foto

P47a98v12e51l 10R88a81d13a

19. 3. 2024 9:45

Fyzikální nesmysl je popírat DNEŠNÍ ROZVOJ důsledků skleníkového efektu:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_efekt

Jako důsledek růstu kladné radiační bilance:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Radia%C4%8Dn%C3%AD_p%C5%AFsoben%C3%AD

Foto

Proč tady pan Smutný furt řeší slepou vývojovou větev, které odzvonil umíráček, a navic je v rozporu s fyzikalnimi zákony?

;-D

AF

A46. 81F74o32r73m52a90n

19. 3. 2024 8:40

Protože stále existují lidé, kteří jsou tak nějak zmatení až zabednění...... ty zaplacené z našich daní nezmiňuji, pro mne jsou odpad.

MH

Nezdá se vám, že v tom Bruselu je jeden přepychově placený osel vedle druhého?

VM

NEZDÁ -

víme + ještě EU důchody k tomu !

SPP

jak vidím, Overtonovo okno se už vyšinulo úplně mimo zeď. Už se zcela přestalo debatovat, zda CO2 škodí (je prokázáno, že naopak životu na Zemi prospívá), ale kdo nebo co má větší "stopu".

ZL

To mi až takovou starost nedělá. Mám-li někoho přesvědčit, že dělá blbost, a NEpotrebuju mu přitom sahat na základní přesvědčení, je zbytečné komplikovat situaci.

Nemluvě o tom, že CO2 skleníkový plyn opravdu je, takže bychom zabředli do debaty, jak moc je jediný a jak moc má vliv "lidská" produkce a nikam bychom se nedostali.

Nemluvě už o tom, že ve velkých aglomeracích JE podstatně, jestli je ten výfuk tady nebo tam.

LH

Nechoďte tu na nás s fyzikou. Ta je na humanoidních oborech tabu. Elektroauta se přeci zcela očišťují placením emisních odpustků. Aby vás nešoupli na hranici jak toho dezoláta Husa.

JK

Říkám to již dlouho a budu to říkat pořád: zákaz spalováků od roku 2035 je zcela zbytečný. V té době budou pro motoristy zajímavé asi ako parné lokomotívy nebo tlačítkové telefóny. Bude to sice pěkná vzpomínka s velkou příchutí nostalgie, ale pro praktické používaní zbytečně drahá, komplikovaná a "smradlavá".

Samozřejmě i po roce 2035 bude existovat množství lidí, pro které peníze nebudou hrát žádnou roli. A budem jim zcela jedno, jestli bude spalovák levnější nebo 5 x dražší než srovnatelné elektrické (sportovní) auto. Ale i ti bohatí budou slyšet na impozantní jízdní vlastnosti, zrychlení nebo ticho během jízdy. Komu bude vadit absence hluku motoru, bude si moct instalovat generátor nejen hluku, ale také vibrací (to je novinka posledních dnů). Plus fofrklacek. A pak se v případě potřeby stiskem jednoho tlačítka přepnout do elektro módu.

Elektrovozy a OZE nejsou primárně, ani sekundárně o CO2. Agenda CO2 je marketingová záležitost, která zároveň slouží jako jakási báze na srovnávaní různých modelů aut a jejich vývoje v času. I kdyby elektrovozy produkovaly více CO2 než spalováky, i tak by v globálu byly výhodnější než spalováky. Ale to neprodukují a ani nebudou produkovat.

Problém uvažování jaký opět předvedl pan Smutný, je ve vnímání času. Autor zachytil současnou momentku a tu interpoluje na blízkou i vzdálenější budoucnost. Což je samozřejmě nesmysl, protože vývoj v oblasti elektrovozů a OZE je mimořádně rychlý. Řečeno jinak: u spalováků je velice nízka pravděpodobnost radikálního zlepšení parametrů - fyzika a chemie "nepustí". Vývoj je v konečném stádiu.

U elektrovozů a OZE je tomu zcela opačně: vývoj je teprve na začátku a parametry těchto technologií se budou jenom zlepšovat. Fyzika, chemie nebo matematika nekladou v tomto směru žádné překážky.

Když se už pan Smutný odvolává na to (ten) CO2, tak u elektrovozů bude jenom klesat. Důvodů je více, ale dají se shrnou lapidárně: věda - výzkum - vývoj - objem výroby. Bude klesat množství vzácných kovů potřebných k výrobě ba

JK

... k výrobě baterií, protože bude stoupat jednotková kapacita baterií. Drahé kovy (jako např. lithium) se částečně budou nahrazovat levnějšími alternativami např. sodíkem. Mimochodem kuchynská sůl nebo-li chlorid sodný NaCl se skládá z jednoho atomu sodíka a jednoho atomu chloru.

Další příčinou snižovaní emisí CO2 u elektrovozů bude jejich recyklace, zejména recyklace baterií. Lithium, kobalt, mangán - to všechno jsou kovy. A jak je známo, recyklace kovů je energeticky podstatně méně náročná než jejich těžba. Není lepšího příkladu než je železo. To se recykluje již několik století. S velkou mírou pravděpodobnosti i vaše auto nebo jiné zboží ze železa nebo oceli obsahuj větší nebo menší část železa, které již bylo v minulosti opakovaně použito na výrobu něčeho jiného.

Ne bezvýznamnou příčinou snižování CO2 bude zlepšování parametrů pohonné soustavy u elektrovozů. Dá se očekávat mírné zlepšení účinnosti elektromotorů, nějaká procenta se dají uspořit u manažmentu baterie atd.

Na závěr je tu parametr pro většinu zákazníků snad nejdůležitější - cena. Snižování cen u spalováků je sci-fi. Nemá na nich, potažmo v nich, co zlevňovat. U elektrovozů je to zcela jiné. Existuje velký potenciál ve zlevňování nejdražšího komponentu - baterií. Zlevnění elektrovozů přinese i to, když automobilky budou vyrábět vozy od začátku projektované jako elektrovozy. Některé to již teď tak dělají, jiné ne. Jako např. BMW, francouzské a italské značky.

Důležité pro snižování cen elektrovozů bude růst objemu jejich výroby a prodejů, přirozeně spjatý s růstem konkurence. Tato technologie je teprve na začátku, spalováky jsou na konci životního technologického cyklu.

Nezanedbatelným faktorem v prospěch elektrovozů je a bude snadnost jejich ovládání na úrovni elektrických autíček na pouti. Zejména ženy určité ocení absenci řadící páky a ticho na palubě.

JR

Problémem celé causy emobilita jsou přehnaná očekávání a technická slepota.

I když čísla která pan autor uvádí asi nejsou zcela správná to že osobní eauta problém s CO2 nevyřeší muselo být každému jasné už od začátku.

Vždycky jsem Německo pavažoval za jakýsi etalon jak věci mají být spravovány. To je asi největší zklamání že i v technické úvaze Němci opustili svou racionalitu.

Teď je na našich zástupcích v Bruselu aby dokázali překonat setrvačnost a opustit celý tenhle nesmysl. Taky by si všichni mohli přečíst Energii os Smila.

JJ

J62u81r50a 65J42u63r36a29x

19. 3. 2024 11:01

Teď je na našich zástupcích v Bruselu aby dokázali překonat setrvačnost a opustit celý tenhle nesmysl, pravíte.

Není. Jednak naši zástupci toho nejsou schopni, jednak by jim to v bruseli zakázali a oni by poslechli. Špína je příliš zažraná.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz