24.5.2024 | Svátek má Jana


Diskuse k článku

DOPRAVA: Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 14.6.2023 1:28

Kostelanského ZELENÝ BLÁBOL jako obvykle. Píše nesmysly z neznalosti fyzikálních principů... :-P

J. Kostelanský 14.6.2023 1:36

Sem s těmi fyzikálními principy. Uveďte alespoň jeden, podle kterého jsou elektromobily nesmyslem. Alespoň jeden. Nejlíp i s důkazem pomocí výpočtu. ;-D;-D;-D;-D;-D

Ty zmiňované principy a přírodní zákony jsou jako žena detektiva Columba: pořád se o nich mluví, ale nikdy je nikdo neviděl.

L. Novák 14.6.2023 1:53

Nedostatek elektrické energie v zimě a v době, kdy nesvítí a nefouká vítr. Viz Německo na podzim:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/today/

A toto je současnost s největším slunečním svitem v roce. Německo s mnohabilionovými investicemi do OZE není schopno ani jediný den pokrýt vlastní spotřebu elektrické energie, musí dovážet el. energii ze zahraničí (JE ve Francii) a používat i nadále fosilní paliva k zálohování OZE, aby jim neklekla rozvodná soustava:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/13.05.2023/14.06.2023/today/

To je realita, zelený soudruhu Kostelanský. A teď už můžete spustit ty vaše tuny blábolů... :-)

S. Sedlák 14.6.2023 3:36

Pokud by měla být nahrazena jedna stanice pro fosilní paliva nabíječkami, musela by ji nahradit v poměru deset nabíječek na jeden stojan. Rychlým nabíjením se baterii zkracuje životnost. Dostat do 50 kWh baterie za pět minut reprezentuje výkon přes 600 kW a při 95% účinnosti ztrátu 30kW výkonu. Ten je třeba uchladit. S prodloužením doby dobíjení se sice poměry zlepšují, ale narůstá počet nabíječek a 2.5 kWh ztrát, takže při nabíjení půl hodiny ztrátový výkon 5kW. Už jste někdy zkoušel takov zdroj tepla uchladit.

Jaké je vaše vzdělání, když máte tu drzost a zmiňujete názory inženýrů, elektrotechniků?

R. Langer 14.6.2023 7:34

Přesně tak. Evidentně je to zelenej magor, co věří, že elektřina vzniká mezi zásuvkami ze slunečního světla, a šíří se vzduchem, jenom poslední metr jsou tam ty dráty. ;-D

R. Langer 14.6.2023 7:31

Těch výpočtů už tady bylo dost. Pokud jste je dodnes nepochopil, je evidentně zbytečné s vámi jako s věřícím jakkoliv diskutovat. :-P

R. Langer 14.6.2023 7:32

... pardon, patří pod zeleného magora Kostelanského...

J. Kostelanský 14.6.2023 8:10

Nějaké výpočty jsem tady uváděl já. Ale jinak to by byli VŽDY jen bláboly a odkazy na kdejaké "experty". Jako např. že Česká republika bude potřebovat 7 nových Temelínů... ;-D;-D;-D

Přitom situace je taková, že Česká republika dnes vyrábí tolik elektřiny navíc, kterou teď vyváží, že by byla schopna okamžitě uživit několik miliónů elektrovozů. Myslím tím jenom vyrobené kilowatthodiny, ne infrastrukturu.

Ale ono je to zbytečné vyprávět lidem, co si neumí spočítat ani to, kolik elektřiny průměrný elektromobil spotřebuje za rok... 😂😂😂

R. Langer 14.6.2023 10:36

Hm, já bych řekl, že kolik spotřebuje který elektromobil za rok je hodně individuální, ale vaše počty budou zřejmě vycházet z toho, že když sníte kuře, tak jsme my oba měli k obědu půlku kuřete, co? ;-D ;-D ;-D

Pche! :-P

F. Brnušák 14.6.2023 12:39

Co konkretne na tom vypoctu s 7 Telmelinama nesedi?

R. Walker 14.6.2023 17:59

Vaše technické znalosti jsou zřejmě na úrovni Vaší gramatiky. Proč mne to nepřekvapuje?

Ale jinak to by byli VŽDY jen bláboly a odkazy na kdejaké "experty".

F. Brnušák 14.6.2023 12:35

Ty argumenty co jste psal v prvnim prispevku stale plati. Jednim z nejzasadnejsim je hustota ulozene energie. (auto opatrene 60l nadri (necelych 60kg) ujede 1000km pri spotrebe 6l. E-auto opatrene baterii 60kWh o hmotnosti 300kg ujede 300km pri spotrebe 20kW/h.

Aby se nabila baterie 60kWh za 1/2hod je potreba nabijeci vykon 120kWh, coz je pri palubnich 400V potreba nabijeci proud 300A (pro predstavu uvedu ze svarovani ele obloukem se realizuje od 60A) Pokud chcem snizit nabijeci proud, musime zvysit napeti. Cim vyssi napeti, tim vetsi ryziko prave elektrickeho oblouku. Takze kabely tluste jako stehno nejsou treba, kabely 2x tlustější než ke svářečce jsou docela dobra volba, pokud se o ne nechceme popalit

Dalsi zasadni je, ze ele energie uz dnes je malo a energeticka soustava je nadimenzovana na nynejsi odbery. Nikdo ze zelenych ani naznakem nerekl jak to chcete vyresit, vzdy reknete ze se to, ale jak a kolik to bude stat zatim nikdo z vas neodhadl. Stuie , ktere dokladaji ze je to nesmysl prehlizite.

O. Vašíček 14.6.2023 8:25

Nemám nic proti elektroautům. A Váš příklad CD vypalovačky je spíše argumentem protistrany. :-) On, totiž, nikdo tu vypalovačku nikomu nenutil. Stále jste si mohl koupit jen CD čtecí mechaniku a drahou vypalovačku si kupovali techničtí nadšenci. A přesně tak, dle Vašich slov, postupoval vývoj čehokoli. NIKDY nebyla nějaká existující technologie zakazována a nová, drahá a nedořešená, nucena. Vždy se to nechalo odladit těmi nadšenci, co měli prostředky a chuť do toho investovat.

Ano, dobíjení doma a nejlépe z vlastní (zadotované) FVE je výhodné a pro majitele obou technologií ideální. (Hlavně, když se na to ostatní složí :-)). Ale od určité saturace to nebude státu libé! Bude přicházet o nemalé částky a určitě vymyslí způsob, jak to danit. Stejně tak, jak se vmyslel způsob, kdy se ceny spalovacích aut blíží cenám elektroaut. Stačilo zdražit spalováky. :-)

Dobíjení ve firmách bude muset řešit zákon. Jedná se o benefit bude muset být zdaněn, jako všechny ostatní benefity.

U obchodních center by to bylo zajímavé, ale znamená to, celé obrovské parkoviště vybavit mnoha dobíjecími stojany a tím i zvětšit rozměr pro parkování. (Což bude asi největší benefit a ubude potlučených aut od dveří vedle parkujících aut.:-)) No a tomu bude muset odpovídat příkon. Pokud má nynější parkoviště cca 300 míst a sníží se na 200. Kolik tam může být dobíjecích stanic? 100? Jaký by musel být příkon pro nabíjení po dobu jednoho nákupu (cca 1h)? Budeme skromní a dáme třeba jen 25kWh/h * 100 = 2,5MW. Samozřejmě jen pokud budou všechny obsazeny. Ale to je snad cílem.

  • reagovat
  • nahlásit příspěvek
  • R. Langer 14.6.2023 10:38

    Ten Zelený magor vůbec neví, o čem mluví... ;-€

    M. Josífko 14.6.2023 1:01

    Pokud politici rozhodují o technických záležitostech, tak to nemůže dopadnout dobře.

    V. Mokrý 14.6.2023 5:46

    :-)

    M. Šejna 14.6.2023 0:25

    Ta cena elektřiny na 100 km je nějaká podivná.

    Elektromobil spotřebuje asi 15 až 25 kWh na 100 km. Jedna kWh stojí u nás po loňském brutálním zdražení okolo 10 Kč. Takže cena by se měla pohybovat mezi 150 až 250 Kč na 100 km.

    To je zhruba na úrovni ceny za naftu nebo benzín.

    J. Huml 14.6.2023 1:00

    Litr benzinu je asi 36 kc. Kolik litru na 100 km? 4 - 5 ?

    L. Novák 14.6.2023 1:18

    Je taky nutné porovnat čas strávený u pumpy tankováním paliva a u nabíječky... Tankování má příkon v MW (viz energetická hustota přečerpávaného paliva), zatímco dobíjení probíhá výkonem v řádu kW, pokud vás při nabíjení neomezí kvůli přetížené energetické soustavě. :-P

    Takže klasická benzínová pumpa je schopna plně nabít (naplnit do 100%) nádrže mnohem většího množství automobilů za hodinu či den, než nabíjecí stanice se stejným počtem stojanů množství elektromobilů.

    M. Kocián 14.6.2023 13:30

    Bylo by třeba sjednotit spotřební daň a DPH, které tvoří podstatnou část ceny paliva, se spotřební daní pro elektřinu. Dotované ceny se samozřejmě srovnávat nedají.

    M. Šejna 14.6.2023 0:20

    Tesla je opravdu dost poruchové auto. To by ale bylo i v případě, že by měla spalovací motor.

    Německé elektromobily jsou spolehlive

    J. Jurax 14.6.2023 19:04

    Jistě.

    Ale mají jednu zásadní vadu. Jsou to elektromobily. A drahé ... :-)

    P. Rada 14.6.2023 0:13

    Autor pochybně porovnává neudržitelné s nedořešeným a tak mu pochopitelně vycházejí samé pochybnosti.

    L. Novák 14.6.2023 1:10

    Ty pochybnosti jsou výsledkem reálného vývoje a poznání. Ne fantasmagorických blábolů zelených fanatiků neznalých přirodních věd a fyziky, jak se tady sám předvádíš už 20 let.!! :-P