23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

ŠUMAVA: Dvacet let nestačilo

Po vyhlášení nové zonace Národního parku Šumava jsem si vzpomněl na rok 1990, ve kterém jsem byl se studenty lesnické fakulty v Brně ve Švédsku, kde jsme se zúčastnili terénní výuky studentů Sveriges lantbruksuniversitet (Lesnické fakulty Švédské univerzity zemědělských věd) v Umeå.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 13.3.2020 8:19

Pan autor předvedl, jak je to v praxi s těmi vašimi zelenými experimenty, Zelený bolševiku, a doufám, že za to všichni skončíte v Pekle, sedmilháři! :-P

F. Svoboda 13.3.2020 9:32

Dnes jsem nahlédnul do diskuse pouze letmo, až jsem prolétl i tento komentář. Zastavil jsem se u něj a pomyslel si, že to psal nějaký pitomec typu pana Rady. A hle při přerolování na jméno autora opravdu tímto blbcem je dotyčný. Hlavně, že je ten pán fit a že neskomírá čínským virem !!!

Z. Ukolébavka 13.3.2020 7:44

Tak u nás je to pravý opak, lesníci jsou ti poslední, kdož rozumí lesu. To zpustošení je vidět na každém kroku.

V. Mokrý 13.3.2020 8:10

Lesníkům nezbývá nic jiného, než plnit byrokratické příkazy, pokud nechtějí být vyhozeni z práce.

Z. Ukolébavka 13.3.2020 8:19

Já měl na mysli Lesy ČR. Těm skutečně nejde o les, ale jen o čísla, těžbu a tržbu. S výsadbou stromů a likvidací škůdců neudělali nic.

V. Mokrý 13.3.2020 10:50

No, když se tam stali papalášema kindermanažéři, uctívající peníze, jinak to nemohlo dopadnout. A nejen u Lesů ČR.

Vojenské lesy dopadly lépe.

R. Langer 13.3.2020 8:21

To není pravda, dokud se o lesy opravdu starali lesníci, tak byly lesy naprosto v pořádku. To se teď ovšem NEDĚJE, teď se o les stará Zelená sběř! :-P

Z. Ukolébavka 13.3.2020 8:26

Lesy nejsou jen na Šumavě. Já vidím tu devastaci na Moravě. Každý rok se chodí na hříbky o kilometry dále. A lesní holokaust je patrný z každé návštěvy lesa.

R. Langer 13.3.2020 8:40

Hm, a tam podle vás rozhoduje kdo?

Z. Ukolébavka 13.3.2020 9:01

Ministři.

R. Langer 13.3.2020 10:24

Ano, to s vámi naprosto souhlasím...

J. Jurax 13.3.2020 16:20

No jo no, a kdy jste byl naposled v lese?

L. Písařík 13.3.2020 7:09

Nejen Šumava, projeďte Vysočinou od Třebíče po Jihlavu a na Pelhřimov, uvidíte to, co bývalo lesy. Nechápu, že si ještě někdo dovolí blábolit o přirozeném vývoji. Kdyby podle podobných zásad jednali zemědělci, polovina z nás by už uhynula hlady.

Z. Ukolébavka 13.3.2020 8:30

Pane Písařík, totéž je i na východ od Brna. Moravský kras je tak vydrancován, že se spelologové nestačí divit, co se v jeskyních děje.

V. Braun 13.3.2020 6:51

Na Šumavě je tak maximálně zničený "kulturní les" a je to tak dobře. Příroda přežila a přežije.

Ostatně kůrovcová kalamita posledních let ukazuje, že "kulturní les" se bude muset změnit i mimo národní parky, prostě proto, že nic jiného nezbývá a současná představa o kulturním lese není v nových podmínkách, zejména vyšších teplot a výkyvů srážek, udržitelná.

L. Novák 13.3.2020 6:55

Aha, zástupce zelených magorů už je tady...

L. Písařík 13.3.2020 7:11

Panebože, santas simplicity. Aneb s volem, tím zvířetem, je lepší diskuze.

R. Langer 13.3.2020 8:22

Ano, přes 200 let starý, kulturní les. Co že je tam místo něho? :-P

V. Braun 13.3.2020 9:29

A kde byl na Šumavě původní les? Ostatně, i naprosto původní prostředí se musí přizpůsobovat měnícím se podmínkám.

R. Langer 13.3.2020 10:25

Na co se vlastně ptáte?

V. Braun 13.3.2020 11:17

Když o tom tak přemýšlím tak se ptám hlavně na to co je to dle vás 200 let starý kulturní les a kde konkrétně na Šumavě byl.

V. Mokrý 13.3.2020 6:50

Těch 20let(30)let, se netýká jenom Šumavy/ochrany přírody jako takové, ale i mnoha jiných odvětví ekonomiky. Mnoho toho bylo zavrženo jako komunistický přežitek i když to fungovalo už od monarchie, nebo 1.republiky. A teprve nyní se k některým věcem potichu vracíme.

L. Novák 13.3.2020 6:17

Výborně napsáno! Není co dodat... snad jen:

Zelení jsou škůdci č. 1!

M. Krčmář 13.3.2020 3:25

Zatím jsme ve stádiu,kdy dobrovolníci půjdou vysazovat stromky, což je bohužel zcela zbytečné, dokud se nám po lesích "potuluje" přemnožená zvěř. Až se vrátíme k systému,kdy správce lesa kácí tam kde potřebuje v pravý čas a stejně tak dle potřeby stav zvěře reguluje,pak snad odrazíme se ode dna.

R. Polášek 13.3.2020 4:50

Přemnožená zvěř je jen někde .Například tady u nás jsem poslední oplocenku viděl rozpadající se před takovými 40 lety. Stromnky, smrčky i listnáče se normálně sází a nijak nejsou zvěří ničeny. Možná snad jedle, pokud nejsou důsledně natírány proti okusu.

Já to spíš vidím jako kampaň zelených proti mxyslivcům, kdy se zelení snaží myslivce ekonomicky zasáhnout zblbnutím lidí tak, aby bylo umožněno plošné vystřílení zvěře v lesích a tím oslaberní myslivců coby konkurentů zelených, co se týká ochrany přírody v lesích.

Přirozeně zimní stáda jelenů se musí řešit, tam se ale jedná o to, že vysoká se sdružuje do stád v zimě instinktivně kvůli snadnějšímu přežití a po zimě na jaře se zase rozejde a

V. Braun 13.3.2020 6:55

Tak už něco pamatuji a takové počty srnčí zvěře v krajině jako nyní dříve nebývaly. nemám celkový přehled, ale viděl jsem je na Mělnicku, v Jižních i Východních Čechách. Naposledy právě v Jižních Čechách to bylo stádo celkem přes 40 kusů, to už není normální.

L. Novák 13.3.2020 6:59

Člověče, jak vy se opovažujete stále dokola kecat do věcí, o kterých nic nevíte? Vaše náhodná pozorování nemají žádnou srovnávací hodnotu!

V. Braun 13.3.2020 9:38

No ještě že vaše příspěvky jsou ukázkou odbornosti.

https://www.myslivost.cz/Pro-myslivce/Aktuality/Myslivecka-statistika-2015-2016-rekordy-bez-rado

R. Polášek 13.3.2020 16:56

U nás v lese bylo nejvíc zvěře za komunistů. Dnes, posuzováno podle stop v zimě, je zvěře u nás tak třetina polovina stavu za komunistů.

R. Polášek 13.3.2020 17:06

Vysoká se v zimě sdružuje do stád instinktivně. Velikost stáda tak o zazvěření neříká téměř nic.

Pouze čím větší to stádo v zimě je, tím má vysoká obecně v tom regionu horší podmínky, zejména přístup k potravě. A tím z větších vzdáleností ta zvířata putují, aby se spojila do stáda.

Problém bude zřejmě v úbytku až neexistenci sekaných extenzívních luk v členitých územích. Tráva sekaná někdy v srpnu až září je ještě v zimě dost úživná a v členitých krajinách zvěř snadno najde místa, kde je sněhu málo nebo je vyfoukán , kde se tak na tu trávu pod sněhem dostane a nakrmí se. V takových regionech a kde se nyní ještě nevyskytují vlci, dělá zvěř přez zimu jen malé skupinky.

Kde je potravy málo anebo kde už budou vlci, dělá zvěř přez tzimu instinktivně velká stáda.