Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ROZHOVOR: Elektromobily budou chtít tři nové elektrárny
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P. Rada 5.1.2021 7:33Elektromobilita má už dnes řadu projevů reálné využitelnosti. Je to ale vždy i o jiném kulturním pojetí provozu - nikoliv o přímé náhradě a zachování všech výhod života na fosilní dluh - tedy o pomíjení dlouhodobě neudržitelných aspektů. Vodík si sice může najít své uplatnění - a to třeba i v palivových článcích elektromobilů... které ale bude s jeho zásob přímo pohánět elektromtor. https://www.toyota.cz/world-of-toyota/news/new-toyota-mirai Elektromotor má totiž s principu nejvyšší účinnost přeměny na pohybovou energii (přes 95%) a tu také umí zpětně rekuperovat - sotva ale přímo efektivně zas na ten vodík. To umějí akumulátory zas s efektivitou až hodně přes 90%. Rozhodující jsou ale i rychlosti energetických přeměn atd. |
P. Rada 5.1.2021 7:19Postavit jaderky je vágní úvahou bez toho, že se vyčíslují ekonomické a zejména neolhatelné energetické a materiálové okolnosti. Aby měly výstavba + provoz + likvidace jakéhokoli energetického počinu pozitivní smysl pro život pak dotyčný zdroj na sebe musí za reálný lidský život úhrně vytvořit alespon 5x energie (EROEI =5). Jinak se civilizace časem pro narostlou dluhovost... rozpadne do boje tup až jednotlivců o přežití. Ideální by se takto jevily jednoduché a levné konstrukce JE štěpných reaktorů. U takových ale v realtě hrozí selhání a dokonce nárůst celoplošných ekonomických ztrát nad možnosti celých ekonomik. Nejpokročilejší konstrukce 3+ grnerace jsou sice nejbezpečnější ale naopak už nákladově nerentabilní. Navíc na planetě není pro tyto typy ani dost jaderného paliva i pro případ, že by někdo vykouzlil jejich počet tak velký aby nahradily fosilní zdroje. Realitou je proto celosvětová stagnace výstavby. https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/19-00521_web.pdf https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.670581.de/dwr-19-30-1.pdf |
P. Selinger 5.1.2021 7:16Elekttromobilita je sslepá ulička. Budoucnost je vodík, vyráběný na mořském pobřeží elektrolyzou vody pomocí energie větrných elektráren. |
P. Stikarovsky 5.1.2021 7:07Metro a tramvaje nejezdí na baterky. Účinost elektroautomobilů klesá zvláště v zimě. Topení, rozmrazování ,stěrače, rádio. O toto je nutno počítat se sníženým dojezdem!!!! |
P. Rada 5.1.2021 7:04Pokud bude lidem vládnout i jen v diskusi vládnout lež, arogance a v realitě pak stupidita - nebudou už zanedlouho ani chodit pěšky. https://manipulatori.cz/frantisek-koukolik-esej-o-stupidite/ Už jen součastná situace je přeci neudržitelná - natož její eskalace o které hovoří vývoj nejen Kielingovi křivky ale i dostupnosti fosforu a vývoj zásadních okolností planetární stability. https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze |
J. Pankovic 5.1.2021 6:42Jenže to by ty jaderky někdo musel postavit a momentálně to vypadá, že Rosatom to nedostane Westinghouse to neumí ....ale politicky správně o tom bude rozhodovat vrchní čučkař prdpraporcik Koudelka |
R. Langer 5.1.2021 6:18Ano, Zelený bolševiku, to je přesně ono. Ale nepochybuj, že užitečný idiot jako ty bude ten první, co bude chodit pěšky... |
R. Langer 5.1.2021 6:16Asi tak... |
J. Mucha 5.1.2021 6:07Němci spíš dostaví Nord Stream 2. A pokud to nebude stačit, třeba na Balt spustí i tankery ;) Možná ještě přibude nová zábava při zjišťování aktuálního regulačního stupně pro odběr elektřiny. |
L. Novák 5.1.2021 6:05Pokud budou vládnout magoři jako místní zelenorudý pablb "Rada", tak žádná auta jezdit nebudou a budeme chodit pěšky... |
J. Pankovic 5.1.2021 5:52...a proto je důležité projít i ty cesty, které nikam nevedou |
J. Pankovic 5.1.2021 5:50Vy chcete od politiků, aby něčemu rozuměli Politici v EP mají mít jenom "jediný správný názor" a co nad to jest, to od ďábla jest |
J. Pankovic 5.1.2021 5:45už to vidím, jak budou zásobovat třeba Prahu potravinami pomocí elektrických náklaďáků , ...protože když se to to v Bruselu rozhodne, tak to prostě platí, i kdyby ste pak ty kamiony tlačili ručně |
J. Strakoš 5.1.2021 5:42Já bych spíše řekl, že je to hlavně nezajímá - na summitech si odhlasují v podstatě jakékoliv cíle a závazky. Později se jenom tiše zapomenou nebo posunou. Nebo si opravdu dovedete představit, že na summitu dojde k takovým překvapivým a podloženým diskuzím, že je možné určit rok, ke kterému se lze zavázat k uhlíkové neutralitě? Hlavně nesmí být moc brzy, jinak je to jedno. |
J. Strakoš 5.1.2021 5:38Já bych výstavbu nových jaderek rozhodně nezavrhoval - okolní státy jednou budou energii ještě rády odebírat. A s těmi 20-30 procenty je to odhad - bude záležet, jak moc se bude tlačit na dodržení slibu o odstranění emisí. Pokud si nebudete moct koupit jiné než elektrické auto, bude jich to jezdit více. A zbytek vozového parku bude opečováván jako na Kubě. |
J. Strakoš 5.1.2021 5:35No to přesně p.Vintr napsal - elektro auta si bude moci dovolit elita a další elektrárny nebudou potřeba. A nižší vrstvy si nebudou moci dovolit ani normální auta, protože jim to elita zakáže. |
J. Stehlik 5.1.2021 5:00Ono to nebude tak horké . Pán počítá celkovou energii a ty dva Temelíny. Ale na začátku je psáno , že stejně během 20 let bude plně elektrifikováno možná 20 až 30% aut . Tudíž ta energie zas nebude potřeba tolik . Horší je spíše odstavování uhelek a čím je nahradíme ? Tam je zásadní problém. |
V. Kolman 5.1.2021 3:36Mobilitu na Zemi neustále přibývajících poctivých pracujících vyřeší bezezbytku až automobilní vozy (uvažovalo se i o letadlech) na nukleární pohon. Takové byly úvahy ve vědecko-populárních časopisech v padesátých letech minulého století. |
P. Rada 5.1.2021 1:49Jasné je spíše to, že elektromobilita v malých formách už nachází své uplatnění - ale že se skutečně zároven extrémě rozevírají ekonomické nůžky. Někteří proto už dnes běžně létají .... - zatímco jiní sotva jdou pěšky: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/bohata-elita-ma-podle-osn-na-svedomi-vetsi-emise-nez-polovina-lidstva/1975229 |
P. Rada 5.1.2021 1:44Problém netkví v "zalíbení" ale v hledání cesty jak dál? Inteligentní energetika by mohla být východiskem a to zejména v situaci zefektivnění spotřeby. https://euractiv.cz/section/all/linksdossier/chytra-elektrina-co-jsou-to-inteligentni-site-a-k-cemu-slouzi/ |
J. Vintr 5.1.2021 1:40Jasně, řešením bude to, že auta budou jen pro hrstku vyvolených a obyčejný plebs bude jezdit hromadnou dopravou nebo na kole nebo chodit pěšky. |
P. Rada 5.1.2021 1:38Spíše totalita "fosilního" uvažování je slepou uličkou. Lidstvo takto ve svém dominantním jednání doposud "připouští" trend, který mu už dnes a zejména do budoucna hrozí nárůstem problémů až kolapsem. Vyčíslení rizik už se přitom provádí celá desetiletí: ttps://cs.wikipedia.org/wiki/Keelingova_křivka https://www.databazeknih.cz/knihy/sest-stupnov-posledne-varovanie-454316 |
J. Vintr 5.1.2021 1:37Ve výčtu problémů chybí ještě to, že pokud by si lidé dobíjeli elektromobily podle vlastních potřeb, může se stát, že okamžitý příkon všech nabíjených baterií přesáhne i několikanásobně uvažovanou průměrnou hodnotu. Čili nabíjení by se muselo nějak regulovat s ohledem na momentální zatížení energetické soustavy. To by třeba šlo zařídit tím, že by elektromobily byly povinně vybaveny dálkově ovládaným přerušovačem nabíjení, který by ovládal provozovatel elektrické sítě. To by se ale asi majitelům elektromobilů moc nelíbilo.... |
P. Rada 5.1.2021 1:28Právě pan Souček sám podává "neúplné zprávy". Neúplnost rozhovoru spočívá předně v tom, že nikde nezohlednuje diametrálně rozdílné provozní podmínky a jejich vývoj vzhledem k situaci prostředí. Zásadně jiné podmínky přeci platí ve městech, na předměstích - či dokonce v dálkové přepravě. Autor ale uvažuje obecnou přímou náhradu provozu osobních automobilů se spalovacími motory jako by zásadních provozních okolností a dokonce vývoje mobility nebylo. Předem budoucí elektromobilitu - která ale bude mít odlišný charakter - porovnává s dnes prakticky neudržitelným stavem automobilů se spalovacími motory. Dopravní situace je ale už nyní leckde řešitelná jen městskou hromadnou dopravou - která přitom úspěšně využívá právě elektropohony. Sotva koho by naopak napadlo, chtít argumentovat ušetřením několika temelínů.... přebudováním metra a tramvají na naftu... Naopak ale autor takové pokřivené hry s čísly zřejmě provádí rád a snad aby to vypadalo věrohodně, opřel rozhovor o profesora... - který ale podmínky a dopady toho kterého typu provozního využití rovněž ostudně nekomentuje. Nová řešení, se kterými elektromobilita už přichází, jako by nebyla a nemohla přinést v problematické situaci dneška naděje. Svět na upjaté konzervativnosti součků ... ale naštěsí nezůstává stát: https://www.youtube.com/watch?v=HNjUdTJjiNk |
P. Han 5.1.2021 1:16Oni to stejně nepochopí. |
J. Sinnreich 5.1.2021 0:17Totalni elektromobilita je slepa ulicka. To vi kazdy odbornik a muze to dolozit cisly. Pouze sekta zelenych chiliastu v Bruselskem parlamentu zadnou diskusi nepripusti. A Nemci ? Ti postavi dalsich 40 000 vetrniku a budou jezdit do prace na kole. |
J. Urban 5.1.2021 0:06Konecne nejake vypocty. Bylo by dobre je poslat blbeckum do Brusele. |