1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Elektromobily budou chtít tři nové elektrárny

Zaplatíte za plnou baterii, ale ve skutečnosti ji budete mít nabitou jen z poloviny. Pokud budete v létě „krmit“ elektromobil rychlonabíječkou, musíte s tím počítat. Úskalí, spojených s tímto typem dopravy je však víc. Oficiální místa v Bruselu i Praze o nich ovšem mlčí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brich 5.1.2021 16:43

Zelení jsou škodná a škodná se má střílet!!

Ještě horší to bude s Piráty, kteří už se třesou na Strakovku:-/

P. Brich 5.1.2021 16:35

R^

Přímotopy se prodávaly, ale krachlo to na efektivitě ...?

T. Hraj 5.1.2021 16:35

O perpetu mobile nikdo nemluví. Nejde o výrobu, ale o akumulaci. Jde o to, mít akumulovanou energii ve vhodné formě. Vodík ani baterie touto formou z mnoha důvodů nejsou. Metan má všechno, co má CNG a při tom má nulové emise CO2, pokud bude H2 vyráběn elektrolýzou (její cena je ale asi právě ten problém).

S. Pavuk 5.1.2021 16:26

Pri predstave, že pri každom paneláku bude niekoľko desiatok nabíjacích staníc, že tieto stanice budú po celej republike, čo znamená tisíce kilometrov káblov sa každému ekologicky mysliacemu človeku môžu iba ježiť vlasy. Nie je vyriešená otázka dostatku vzácnych kovov pre výrobu batérií, ani ich masová utilizácia. Z článku jasne vyplýva, že nie je zabezpečená základná vec, dostatok kapacity elektrární. Predajná cena el. aut je deformovaná dotáciami z verejných zdrojov. Nevidím dôvod pre to, že keď si chce niekto kúpiť drahú hračku, aby mu ostatní platitelia daní prispievali. Zástancovia elektromobility by mali porozmýšlať, ako budú na batérie fungovať nákladné autá, autobusy, bagre, a vojenská technika.

J. Kadeřábek 5.1.2021 16:23

Žádný Tesla není na obzoru a žádná zázračná technologie také ne. S tokamaky se experimentuje dost dlouho a ještě déle lze očekávat nějaké použitelné výsledky. Žádné zázračné baterie, které by měly podstatně větší hustotu energie také nejsou v dohledu. Leda, že by jste objevil lehčí kov než je lithium.

J. Macků 5.1.2021 16:08

Ona je polopravda často horší, než lež. S tou účinností elektromotoru je to více méně pravda, ale s výrobou elektřiny to zas taková sláva není. Řada okolností je v článku dobře popsaná, s nabíjením velkými výkony bude vždy problém, stejně jako s regulací zdroj - spotřebič. Těžko je možné ekonomicky provozovat elektrárnu, aby až přijede nějaký magor s velkou baterií a bude ji chtít rychle nabít, aby byla k dispozici kapacita. Když se do toho nebudou plést politici, elektromobily si sami najdou svou pozici na trhu, možná jinou, než se nyní zdá.

P. Milan 5.1.2021 15:56

Do techniky se Rado raději neserte, tam jste jak Pepík montovna v ekonomii. Za blbce.

P. Milan 5.1.2021 15:54

vlastní

P. Milan 5.1.2021 15:54

Nic proti výměně klasickou cestou: Méně výhodné nahradím výhodnějším, tedy levnějším a pohodlnějším. Státní i nadstátní nátlak a dotace jsou nutné pouze pokud se někdo snaží nahradit výhodné méně výhodným. Ve svůj prospěch a na naše útraty.

P. Milan 5.1.2021 15:52

Nestačilo.

Jednak by ta energie někde chyběla, tedy zdražila by se i pro nás (už dávno nejedeme na vlastí ceny). Kromě toho, energetika potřebuje zálohy, čím více "zelené" elektřiny, tím více záloh.

Čistý vzduch máme.

V. Novák 5.1.2021 15:50

Ve vámi citované práci je slovo "účinnost" použito dvakrát a ani v jednom případě není uvedena účinnost, kterou uvádíte.

Tak znovu a lépe.

M. Pivoda 5.1.2021 15:47

Snad by ve svém výčtu mohl pan Rada také uvést skutečnost, že v jednom centimetru kubickém (například) uranu, lze skrýt cca tisíckrát více energie, než v jednom centimetru kubickém uhlovodíků (nafty).

Potenciál výkonu je u atomové energie tedy sice několikanásobně vyšší, ale řádově vyšší jsou i s tím spojená negativa (negativní externalita).

Takže se řeší "trade-offs", tzn. něco za něco.

V. Novák 5.1.2021 15:46

Ohřev vody v kotli taky není cyklický - a přitom parní stroj pracuje cyklicky. O spalovacím motoru nemluvě...

P. Rada 5.1.2021 15:44

Pane Nováku LiFePo4 články mají běžně udávanou účinnost cca 92% a měřicí metodiky a další okolnosti jsou dostupně popsané např zde:

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=195452

V. Novák 5.1.2021 15:43

No jo - ale to pak automobilisté zaplní nám sockařům tramvaje a trolejbusy - a jak my k tomu přijdem?

M. Pivoda 5.1.2021 15:39

Já sice nejsem makroekonom, ale i normální člověk přijde k závěru, že k tomu, aby země mohla užitečné věci dovážet, pak musí i něco vyvážet.

A česká montovna těch možností konkurenceschopného vývozu moc nemá.

V. Novák 5.1.2021 15:39

Samozřejmě, že když neměníte elektřinu na energii chemické vazby a zase zpátky, neztrácíte tolik. Ovšem přenos elektřiny po drátech není zrovna v souladu s představou svobodné elektromobility, ekvivalentní té se spalovacím motorem.

Před pár lety se ze mě dělali Prokop s Homarysem srandičky, když jsem psal o nákladních tramvajích nebo jsem připomněl desítky kilometrů dlouhé meziměstské trolejbusové tratě na Krymu.

Ta koncová nabíjecí stanice byla před pár lety na Želivského a elektrobus jezdil kamsi směrem na Běchovice.

V. Novák 5.1.2021 15:31

Jste si jist, že jste pochopil, o čem Gates vlastně mluvil?

Pokud ano, pak máte značné vyjadřovací nedostatky...

P. Rada 5.1.2021 15:29

A nestačilo by jen přestat vyvážet čistou energii dvou elektráren a doma tím spíše mít čistý vzduch?

V. Novák 5.1.2021 15:29

... Ukládáním, ne ROZkládáním...

V. Novák 5.1.2021 15:27

S jakou účinností funguje elektromotor, pokud započtete přeměnu chemické energie z akumulátoru na elektrickou?

A s jakou, pokud započtete i nutnou přeměnu nějaké jiné, obvykle elektrické energie na chemickou při nabíjení akumulátoru?

V. Novák 5.1.2021 15:24

Odppvídáte hezky, ale na jinou otázku. Já taky už jel v/na lecčems (taky na velbloudovi a kdysi v dětství na praseti, prý...) - ale to neznamená, že v/na tom JEZDÍM...

V. Novák 5.1.2021 15:19

Abyste mohl získat nějakou chemickou energii, musíte použít exotermní proces. To znamená, že musíte vzít látku s vysokoenergetickými vazbami a převést ji na látku/y s vazbami nízkoenergetickými - třeba metan na CO2 a vodu.

Když proces obrátíte, máte proces endotermní a musíte tedy energii naopak dodat. A to VÍCE než kolik exotermním procesem získáte, protože část vám uteče v teple. Čili výroba metanu z CO2 a H2O spotřebuje více energie, než následným spálením získáte. A to platí pro jakýkoli chemický proces.

Perpetuum mobile prostě nevyrobíte a nevyrobíte, kdybyste se na hlavu stavěl a ušima odrážel...

P. Rada 5.1.2021 15:13

Opravdu? Radioaktivní rozpad uranu, thoria, draslíku... který je podstatou ohřevu jádra planety je pro Vás cyklický proces?

Nebo spíše rád cyklicky trolíte?

P. Rada 5.1.2021 15:06

Pane Horký těžko Vám dokáži, že už jsem jel ve všech typech dopravních prostředků a že ještě denně nachodím pěšky několik kilometrů. Venčí mě totiž pes co nerad jezdí autem.

Příznačné pro položenou otázku ale je, že nezajímavé jsou pro ní imise/tunokilometry. S hlediska středoevropana pak ale patřím do české společnosti která doposud rekordně produkuje ročně 12tCo2/osobu ale zdaleka není rekordmanem v produkci HDP/imise.

https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_rd300&plugin=1

P. Rada 5.1.2021 14:48

"Důvody jsou všem technikům zřejmé"? Proč si některé ze základních nezopakovat a poté je nezohlednit?:

1. Spalovací motor převede na pohyb cca 30% energie // elektromotor cca 90%.

2. Spalovací motor může s kopce dolů leda tak hřát - brzdit//elektromotor může naopak většinu energie rekuperovat.

3. Spalovací motor pořebuje starter, sytič ... a optimum výkonu podává až jako zahřátý s největším krouticím momentem při vyšších otáčkách // el. má naopak nejvyšší výkon za studena a krouticí moment při rozběhu...

Mobilitu vždy hradí zdroj. Zde je podstatný rozdíl v hustotě energie na kilogram. Olověné aku mají gravimetrickou hustotu cca 30Wh/kg - a už to kdysi spíše vyhovovalo pro konstrukci pohonů v uzavřených obtížně větratelných prostorách - jak jakékoli spalovací motory. Li-ion mají dnes už 300Wh/kg - a tím už pro snadnou řiditelnost spíše jak a se spalovacím motorem nakrátko létá kdejaký dron a běžná osobní auta dojedou několik set km. Teoretický výhled LiO2 je až 900Wh/kg.

Jen tam kde je možné spaliny odvětrávat, rozptylovat... a je velká odlehlost míst na doplnování - je doposud uhlovodík s měrnou kapacitou zhruba ještě 10x vyšší doposud nenahraditelný.

Pokusy nahradit jej vodíkem se ale už realizují a dojezdy elektromobilů také rostou.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors

Klíčový technický rozdíl tedy zůstává ve vedlejší produkci nerecyklovatelných spalin spalovacího - oproti několika násobně efektivnější elektrotechnologii a zatím i jak správně uvádí i autor v rychlosti doponování zásoby energie.

Závěrečná technická otázka tedy zhruba zní kolik procent je takových případů v kterých situacích - a kolik procent spíše ovlivnuje zatím násobně vyšší pořizovací cena a také cena nezapočítávání dopadů imisí. Zdali tedy nerozhoduje subjektivita zlozvyklosti vyhýbat se věcným důsledkům vedlejších ale dlouhodobě už nezanedbatelných dopadů škodlivých externalit.

M. Pivoda 5.1.2021 14:42

Ten plyn by měla být jen pojistka pro případ, že vývoj alternativních technologií nepůjde dostatečně rychle.

Samozřejmě. že existuje i možnost investovat do dostavby Temelína či Dukovan, ale propagátoři tohoto směru mlčí o tom, kdy bude dosažen nulový bod rentability (anglicky break-even point).

M. Pivoda 5.1.2021 14:37

Bill Gates to vysvětlí i Pepíkům. samozřejmě. pokud jsou schopni si jeho projev vyslechnout.

J. Sinnreich 5.1.2021 14:31

Pokud se urputne propaguje prechod na elektricka auta, nikde tito bojovnici nezminuji prechod na elektricke vytapeni domacnosti, coz by bylo logictejsi, nez pouzivani automobilovych baterii.

Z. Lapil 5.1.2021 14:29

Díky.

Já zase namítnu, že spousta aut jezdí jen o víkendu nakupovat, ale jasně - spekulovat můžeme do alelujá.

I vám pěkný den.