1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lepka 17.4.2019 10:36

Re: Scifi

Ještě bych k tomu přidal vyjádření energetika. A otázky se vrší: kde bude stát ta nová nutná elektrárna, co ji bude krmit, kudy, jak a za co se postaví nové VVN + nutné trafostanice, co bude stát rozkopání a následná oprava silnic pod kterými ty dráty povedou? No a pak tu máme daňové zatížení. Pohonné hmoty jsou zatíženy několika daněmi, z nich by se měla budovat a opravovat silniční struktura, jak by to mělo být ošetřeno u dobíjení ? U veřejných dobíječek řekněme to není problém, ale co ti, co budou dobíjet domy v garáži? To jim bude zdražen proud i do ledničky nebo TV o spotřební daň?

Samá bagatelizovaná témata, jen aby se každý rozněžnil nad dokonalou elektromobilizací bez CO2.

Maturitu z fyziky a chemie povinnou pro každého aktivistu !!!

M. Pivoda 17.4.2019 10:36

Už je to tady

Fiat začátkem dubna oznámil, že se dohodl s americkou automobilkou Tesla, že bude prodávat její vozy. Deník Financial Times odhadl, že italská automobilka za toto spojení zaplatila stovky milionů eur. Přestože to je obrovský výdaj, je to pořád menší částka než pokuty, které by Fiatu hrozily v roce 2021. Italové tímto krokem v podstatě přiznali, že nejsou připraveni emisní cíl splnit, a museli rychle najít jiné řešení. Evropský průmysl tím nic nezískal, jen oddálil pád jedné tradiční značky.

V. Novák 17.4.2019 10:35

Re: Elektromobilita?

Na Krymu mají už od dob SSSR trolejbusovou trať dlouhou 86 km ze Simferopolu od letiště až do Alušty a Jalty. Jediné problémy byly s ukrajinskými nedodávkami elektřiny, jimiž trestali Krymčany za secesi.

V. Novák 17.4.2019 10:30

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

A není lepší trolej?

J. Lepka 17.4.2019 10:28

Re: Elektromobilita?

Myšlenka trolejových kamiónů rozhodně není nová, ale ani sebepřevratnější myšlenka nedokáže eliminovat základní fyzikální zákony, zde ten Ohmův. Pokud to chcete vidět v praxi, navštivte v odpolední dopravní špičce pražskou Ječnou ulici.

J. Hajský 17.4.2019 10:28

Scifi

Praha, sídliště, dejme tomu Jižní město rok 2030. Pro lepší počítání zaokrouhlím počet bytů na 20000.

Polovina vlastní elektromobil, tj 10000 elektromobilů. 20% z nich tj. 2000 potřebuje večer nabít. Větčina není garážovaných, běžně parkují na ulici před domy.

Asi je absurdní spouštět kabely třeba z desátého patra. Proto hurá k nabíjecí stanici. Jedno nabití za 10 minut. To je 20000 minut a den má 1440 minut. Za domácí úkol si spočítejte kolik minut budou ti poslední čekat ve frontě třeba při pěti nebo i deseti zásuvkách v nabíjecí stanici.

J. Lepka 17.4.2019 10:25

Re:

Obvykle jsou to naplaveniny, najednou papežštější než papež.

J. Lepka 17.4.2019 10:24

Re:

Socany, teda aspoň ty naše, pošle pod drn sám velký Mlhoš, resp. jím podepsaná smlouva s JUDr Altnerem.

P. Hlosta 17.4.2019 10:22

Elektromobilita?

Když v dopravní zácpě, v koloně na dálnici, při průjezdu přecpaným městem, došel benzin, poslední pomoc byla od slitování jiných řidičů, co obětovali čas a hlavně ten benzin ze své nádrže pro nešťastníka na suchu. Nevím jak to bude řešit v elektromobilu zoufalec, kterému dojde šťáva. V bandasce ji nedonese a nejbližší zástrčka... Možná budou časem automaty se zástrčkami za platbu při cestách. Dnes musí elektromobilec plánovat pečlivě svou trasu, aby vůbec dojel. Ovšem takhle se trestat příšerně drahým autem... Ale má takové auto své výhody. Razantní akcelerace jak u závodních vozů, naprosto tichý chod, že nevyplaší zvěř a ani přecházejícího chodce, není po něm zápach na trase jeho jízdy, ale předaleko, kde se elektřina vyrábí. Nic proti elektromobilitě, jen kdyby nemusely být ty baterie. Normálka natáhnout dráty a osobní trolejbusy i nákladní by frčely. Teda pěkně v řadě za sebou, žádné předjíždění. Taky by nesměl vypnout proud. Jak by potom přijela k nim pomoc?

;-))

J. Lepka 17.4.2019 10:21

Re: Problém elektrických aut...

V zásadě souhlas pane Dubravský až na ty sanitky a policejní auta, nelze přijmout fakt, že pacient zemře, čí zloději v klidu odejdou z vybrakované banky, jen proto, že dotyčnému vozu došla šťáva. Navíc další, zatím většinově neprezentovaný problém je topení, nejsme v Kalifornii a cca půlroku musíme topit.

Z. Lapil 17.4.2019 10:20

Re: Jde také o to,

Když se kouknu na kandidátky k nejbližším volbám, tak skoro jo. Člověk neměl starost, KTERÉ voly volit :-).

Z. Lapil 17.4.2019 10:17

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Ano, ale: https://zdopravy.cz/vlak-na-vodik-vezl-poprve-cestujici-coradia-ilint-vyjizdi-do-pravidelneho-provozu-16153/.

J. Lepka 17.4.2019 10:16

Re: Čekání na zázrak

Už jsem to prezentoval několikrát, mám dojem, že ti MAŠÍBLi prostě nerozlišují pojem mobil a elektromobil a domnívají se, že i své přibližovadlo si stejně snadno a rychle dobijí v zaměstnání (záměrně nepíšu v práci) a navíc se jaksi ve škole nenaučili předpony fyzikálních jednotek, resp rozdíl, jež zajistí malé či velké písmeno. Ano, mám na mysli mW versus MW.

Z. Lapil 17.4.2019 10:16

Re: Problém elektrických aut...

Přesně tak.

Dovolím si jen zobecnění: elektrický provoz může být (obvykle je) užitečný tam, kde jsou přesně definovány požadavky. Vlaky, tramvaje a trolejbusy v MHD nebo lanovky nákladní i osobní jako zářný příklad. Asi už víte o těch testovacích trolejbusech na pravidelné lince v Praze mezi Palmovkou a Prosekem - kus cesty do kopce jezdí po drátech, zároveň se dobijou a zbytek linky po rovinatém sídlišti zvládají nezávisle.

A třeba akumulátorové vysokozdvižné vozíky jsou rutina už desítky let.

Naopak v severní Americe, kde jsou tisícikilometrové "neobydlené" vzdálenosti, vozí vlaky diesely. Viz https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html. Pravda - je to Kanada, ne USA. Obrázek nahoře si musíte rozkliknout, ale zajímá-li vás podobný provoz, nejsou nezajímavé komentáře.

Poznámka o volném trhu: ta trať na druhé straně řeky patří jiné společnosti, takže jsou to běžně dvě jednokolejky, ale když je potřeba, dokážou spolupracovat a udělat z toho dvojkolejku.

J. Lepka 17.4.2019 10:11

Re: Uvidíme.

Jo, to jo, arabáši i rusáci ztratí vliv, vy budete celou noc leštit ebonitovou tyč liščím ohonem, jen aby vám ten pozitivní zážitek vydržel do brzkého návratu na odtahovce (asi poháněné dřevoplynem, jestli ovšem kůrovec nebude rychlejší) protože vám klekne baterka.

P.S. Cesta zpět bude velmi snadná a rychlá a de facto snadno představitelná - budete se kochat svým miláčkem na parkovišti, možná v garáži, protože mlno k dobíjení prostě nebude.

J. Lepka 17.4.2019 10:05

Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený guláš,

jako ti elektromobilisti. Doučte se problémy ve výrobě, skladování distribuci a nakonec i bezpečnosti používání vodíku. Nehledě na prostý fakt, že automobil a palivovým článkem je furt elektromobil, jen s jinými nevýhodami.

Z. Lapil 17.4.2019 10:00

Re: Na vodík zapomeňte, je drahý a nebezpečný

Ne že bych nesouhlasil a zrovna tak mi neuniká rozdíl mezi autem a vlakem, ale lidi už to vozí: https://zdopravy.cz/vlak-na-vodik-vezl-poprve-cestujici-coradia-ilint-vyjizdi-do-pravidelneho-provozu-16153/.

K. Janyška 17.4.2019 9:52

Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

O kompozitivní teorii, tedy přísně vědeckém výkladu lidského světa, která popisuje meze, které nám klade spontánní řád lidského světa, jediná možnost naší existence, nevědí nic, vůbec nic... Dzp.

Z. Lapil 17.4.2019 9:52

Re:

Co vím, tak se staví celkem významné množství nabíječek na firemních parkovištích (jeden pidisloupek na dvě parkovací místa. Nevidím důvod, proč by nemohly být i u supermarketů a třeba i před tím panelákem. Na takových místech nejspíš nebudou významné ani problémy se zadrátováním. Samozřejmě se mě neptejte, čím ty dráty krmit. A raději se neptám ani já, kdo to zaplatí.

M. Valenta 17.4.2019 9:45

Re:

Pár let počkejte a nabíjení bude bezkontaktní jako u poslední generace mobilů.

M. Valenta 17.4.2019 9:34

Uvidíme.

Podobné to bylo kdysi s automaty a dnes jsou standard. Jinak bych panu Holáskovi doporučoval projížďku v elektromobilu, je to zážitek a pozitivní a co jiného dnes lidé požadují, že. A také investice už jsou tak velké, že cesta zpět je těžko představitelná.

Kromě toho nezanedbatelným vedlejším efektem by byla částečná ztráta vlivu a moci ropného arabského světa a permanentně prudícího Ruska.

M. Zdobinský 17.4.2019 9:28

Re: Problém elektrických aut...

Velmi přesně napsáno, děkuji. Bohužel asi se do Bruselu nechystáte, dal bych vám hlas. Problém tam je,že ti lidé jsou naprosto odtrženi od běžné reality. Četl jsem rozhovor s jedním tímto německým levicovým zeleným cvokem z brusele a na otázku jak budou nabíjet ta skvělá elektroauta lidé z paneláku odpověděl suše, že si prostě budou muset najít dokovací stanici a tam si počkat.

M. Mikulec 17.4.2019 9:25

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

CO2 tu budeme také mít i přes pripitomele protesty: jinak by pro ty protestujici nevyrostla ani travička, ze, až tak jsou inteligentní...

M. Pivoda 17.4.2019 9:19

Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

Holásek: "... pršet či svítit slunce bude, i kdybych se střelil do hlavy. ..."

Autor stesku (Holásek) o svém intelektuálním zaostání by k té své závěrečné zdravici mohl ještě dodat následující: " ... a auta (dokonce samořídící) zde určitě budou jezdit."

K. Wágner 17.4.2019 9:12

Re:

Bohužel...

M. Mikulec 17.4.2019 9:09

V době globalizace

se dost špatně předstírá ekologie, proto musí byt nadiktována shora. Nadnárodní korporace k ekologii mlčí jako partyzáni.

J. Jurax 17.4.2019 9:07

Ale to se domnívá mnoho lidí ... :-(

M. Mikulec 17.4.2019 9:07

Re:

Uvidíme, jak si povedou euroskepticke strany u voleb. Zatím si v EU nevedou špatně. Obvykle sestřely z výsluní socany.

J. Jurax 17.4.2019 9:03

Detaily se nezatěžujte! Záchrana planety je přednější!

J. Jurax 17.4.2019 9:01

Vy chcete pod kuratelou EU realizovat svobodnou volbu? Víte, kam by to mohlo dojít?

Pozor! Vzpamatujte se! EU si rozvracet nedáme!