1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 17.4.2019 13:15

Re:

No co - občas dotáhnete... My, co jsme léta žili v paneláku, známe...

V. Novák 17.4.2019 13:13

Re: E-mobil jen pro bohaté.

Poddaní mají makat a ne trajdat někde po světě!

J. Jurax 17.4.2019 13:13

Ano.

Někde jsem ale četl, že známé zásoby mědi by nestačily na náhradu všech spalovacích motorů elektromotory. A vinutí z hliníku ...

Ale odkaz jsem nenalezl ...

A elektromobil má ještě jednu nevýhodu - klimatizuje a hlavně topí na úkor dojezdu.

V. Novák 17.4.2019 13:12

Re: Uvidíme.

A jak jinak si představujete tu "částečnou ztrátu vlivu a moci ropného arabského světa a permanentně prudícího Ruska"?

Elektřinu vyrábíme v tepelných elektrárnách, které potřebují uhlí (u nás před limity brzo dojde, dodá Rusko), mazut (z ropy od jmenovaných) nebo plyn (od jmenovaných), dále v JE (palivo nejlépe od TVELu), vodních (další nepostavíme - Zelení nedovolí) a v nespolehlivých OZE.

Ještě že v zásuvce je elektřiny dost...

B. Lukáš 17.4.2019 13:09

E-mobil jen pro bohaté.

:Elektromobilita nemusí být jen současný módní trend prosazovaný nezodpovědnými politiky čí profesními diletanty , ale možná i záměr bohatých, jak řešit přehuštěný automobilový provoz a parkování. Elektromobily jsou a lze předpokládat , že i budou v delším časovém horizontu pro většinovou nebohatou klientelu nedostupné , což povede ke zlepšení komfortu osobní dopravy a parkování bohatých, kteří na to budou mít.. Většina ostatních, co na to nemají, budou muset jezdit autobusy. Bohatí příslušníci "cool a trendy" jezdit autobusy opovrhuje, protože dle jejich názoru v nich převážně jezdí jen "socky."

V. Novák 17.4.2019 13:06

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Tak tam je třeba dobudovat. Vzhledem ke ztrátám při přeměně elekrtrcké energie na chemickou a zpátky se to během pár let zaplati.

V. Novák 17.4.2019 13:03

Re: Elektromobilita?

Bylo vyřešeno energomostem z Ruska a dvěma elektrárnami na Krymu. V současnosti by Krym mohl dodávat na Ukrajinu.

J. Jurax 17.4.2019 13:01

No, on ten příklad se žárovkami moc vhodný není. Totiž když bruselští blbečkové zasekli žárovky byly ledky tak nesmyslně drahé, že nebyly náhradou. Jako náhrada se vnucovaly všeliké výbojky - taky drahé, ale ne tolik jako ledky - ovšem s životností ne delší žárovek (prý se nemají často zhasínat a rozsvěcet!) a jen o trochu úspornější, zato jsoucí nebezpečným odpadem a při rozbití zahřáté svítící výbojky produkující zdravé rtuťové výpary (patrně aby nahradily dobrosery zapovězené rtuťové teploměry).

Ano, trh to srovnal, ledky zlevnily a staly se konkurenceschopnými a žárovky i výbojky vytěsnily z trhu. Bruselským dobroserným blbečkům stačilo jen počkat a neprudit a nenutit lidí do zbytečných výdajů. Mimoto to na boj se zlotřilým CO2 to mělo jen zanedbatelný dopad.

No a s elektromobily je být situace podobná až stejná. Postačí deset dvacet let počkat a stanou-li se elektromobily užitnější než auta klasická, nebude třeba dobroserných násilných regulací, dotování a křivení trhu. Nestanou-li se užitnějšími, zmizí v propadlišti dějin jako lokomobily.

J. Holíček 17.4.2019 12:36

Re: Už je to tady

To je dobře, že už to skončilo.

Nebo po třičtvrtě na jedenáct nebyla příležitost trollit?

J. Jurax 17.4.2019 12:32

No jo, jenže on se vodík průmyslově vyrábí ze zemního plynu. Elektrolýza vody ve velkém přijde dost draho. A potřebuje elektřinu, která se furt vyrábí v nadpoloviční míře z uhlí s plynu.

T. Hraj 17.4.2019 12:31

Re: Už je to tady

Elon je génius. Postavi továrnu na e-auta a má současně továrnu na odpustky.

J. Jurax 17.4.2019 12:25

Nebojte se, i na to dojde ... zejména když rozvojem elektromobility začne klesat vejvar ze spotřební daně z benzínu. Stát se někde hojit bude muset a chlast a kuřáci výpadek nepokryjí ...

V. Kolman 17.4.2019 11:27

Re: Uvidíme.

Elektrocentrála v "kufru" to pane Lepko bude jistit :-))

J. Jurax 17.4.2019 11:22

Aha.

Pokud to myslíte vážně, pak byste mohl nastínit technologii, jež by umožnila bezkontaktní nabíjení elektromobilů na vzdálenost řádově nejmíň metrů až desítek metrů - řekněme na parkovišti před panelákem nebo firmou, samozřejmě v rozumném čase. Pokud možno levnou a bezpečnou.

V. Kolman 17.4.2019 11:21

Re:

Zdražení elektřiny by bylo nutno souběžně doplnit o SPECIÁLNÍ DAŇ Z FOTOVOLTAIKY NA STŘEŠE DOMU - odstupňovanou podle výkonu.

Ježíš-Maria, co jsem to napsal!!! Ještě se toho nějaký "písk" chytí a zavede to do praxe :-)) :-)) :-))

J. Jurax 17.4.2019 11:12

Samozřejmě.

Zdražením elektřiny.

J. Lepka 17.4.2019 11:11

Re: VNUCOVAT E-AUTA BEFELEM JE ....ehm....

Dovolím si oponovat s vaší poslední větou. Je to velký problém a zatím neřešený a zelenými MAŠÍBLy záměrně ignorovaný. Není na to připravena ani infrastruktura ani výroba elektřiny, navíc sebevražedné tendence EU naznačují, že se o nich ani neuvažuje.

Z. Lapil 17.4.2019 11:11

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

To až potom.

Kdysi, opravdu dávno, jsem četl docela podstatný článek. Čísla si vymýšlím:

Není pravda, že nejsou alternativy za ropu. Až bude u pumpy benzín za 45,- Kč, přijde na řadu syntetický benzín z uhlí... Zjišťuju, že si nepamatuju, jak to bylo dál, ale dřevoplyn tam figuroval taky a elektřina tuším až někde "na vrcholu řetězce". Připomínám, bylo to dávno, dnes se možná najde něco ještě dražšího :-).

Fakt je, že elektromobil má proti modernímu benzíňáku jednu velkou výhodu: má MNOHEM jednodušší motor. S trochou nadsázky je vlastně poháněn startérem, motor vůbec nepotřebuje. Dopad (dlouhodobý) na cenu a spolehlivost je jasný. A ano: baterie jsou naopak dražší a složitější, než kus plastu zvaný nádrž.

J. Lepka 17.4.2019 11:07

Re: VNUCOVAT E-AUTA BEFELEM JE ....ehm....

Jasně, chápeme milý Humle, jsme blbci, že jsme si nepořídili vych caně auto na elektriku, ze které se zatím neplatí spotřební daň a ani silniční. To je vskutku úspora, ta jistě více než nahradí cca troj až čtyřnásobnou pořizovací cenu nového vozidla.

M. Pivoda 17.4.2019 11:07

To vyřeší Neviditelná ruka trhu

Nezoufejte!

J. Lepka 17.4.2019 11:00

Re: Na vodík zapomeňte, je drahý a nebezpečný

A do toho článku se berou odkud? Že by z nádrže?

J. Lepka 17.4.2019 10:59

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

Zvláštní, že se autor do palice nestřelil už v lednu 2017. To v Německu nefoukalo, byla inverze a tak ani to Slunce to nevytrhlo, ovšem úspěšně se to tutlá, aby nevyprchalo nadšení z OZE.

J. Lepka 17.4.2019 10:56

Re: Elektromobilita?

A vo tom to je. Už Saturnin prezentoval populární větu pražských tramvajáků.

J. Lepka 17.4.2019 10:54

Re: Uvidíme.

Sice ne přímo, ale v podstatě ano. Německo brutálně a nesmyslně odstavuje jaderky a uhelky, ale dobrovolně se váže na plynovod a buduje plynové elektrárny. A největší mazec vypukne, až vyplave na světlo světa, že větrníky ovlivňují proudění vlhkých atlantických větrů do střední Evropy a proto tu budeme mít brzo poušť.

J. Lepka 17.4.2019 10:49

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

Janyška zase neví nic o fyzice, stejně jako jeho guru, ale nabrání mu to v rozletu.

J. Lepka 17.4.2019 10:48

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Kůrovec nám naznačuje cestu : dřevoplyn.

M. Valenta 17.4.2019 10:47

Re: Uvidíme.

a to tam píšu?

J. Lepka 17.4.2019 10:45

Re: Už je to tady

Na místě jest otázka, co padne dřív Fiat nebo EU?

Z. Lapil 17.4.2019 10:41

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Leckde trolej není.

V. Novák 17.4.2019 10:37

Re: Uvidíme.

Jojo - a elektřiny máte v zásuvce dost, žádné elektrárny, ani uhelné, ani plynové, natož jaderné nejsou potřeba...