1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Donát 17.4.2019 16:07

Re:

Nějaké drncání člověk snese. Kdo by neobětoval trochu toho pohodlí kvůli záchraně planety a vůbec celého všehomíra...

J. Jurax 17.4.2019 16:01

A ještě autem! Sprostný lid nechť trajdá pěšky!

J. Jurax 17.4.2019 15:59

Ano.

A pneumatiky nahradit koly bez nich. Trošku by to drncalo a dělalo randál, ale bylo by to ekologicky šetrné.

J. Jurax 17.4.2019 15:56

CO2. Ten nebouchá. Ale je skleníkoefektotvorný, což by vhodně vyrovnalo úsporu emisí CO2 způsobenou tím elektromobilem.

V. Kolman 17.4.2019 15:54

Re: Nemecti vedci

Elektromobily pane Sinnreichu brzdí převážně elektrodynamickou brzdou a klasickou brzdu s obložením používají pouze k dobrždění.

Tak jsou ty e-mobily dobré a ekologické :-) :-) :-)

J. Sinnreich 17.4.2019 15:38

Nemecti vedci

Prave nemecti vedci (Leopoldina) zjistili, ze krome skodlivych emisi CO2 a oxidu dusiku jsou nejskodlivejsi vubec prachove castice ve vzduchu. Ty vznikaji hlavne opotrebenim pneumatik a brzdoveho oblozeni. Budouci ekologicka vozidla se tedy budou muset obejit bez pneumatik a brzd. Alternativou zustava zruseni automobilove dopravy vubec.

O. Uživatel 17.4.2019 15:36

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 17.4.2019 15:30

Klimatizuje jistě. Ale na úkor dojezdu topí leda když má nezávislé topení.

Jinak souhlas.

O. Uživatel 17.4.2019 15:20

Uživatel požádal o vymazání
A. Nový 17.4.2019 15:19

Re:

A baterku chladit kapalným CO.

J. Jurax 17.4.2019 15:16

No, nevím. V těchto obdobích se akorát naučíte, co svobodný život není, nikoliv co je.

J. Jurax 17.4.2019 15:14

Jedno nabití za 10 minut? Na plnou kapacitu? No, v roce 2030 možná snad, ale ten kabel by musel být tlustý jak ruka nebo supravodivý ...

Z. Lapil 17.4.2019 15:12

Re:

O mědi jsem nic takového neslyšel, ale klidně věřím. Hliník má mírně srandovní souvislost: když jsou problémy s dodávkami, první kdo vypíná elektřinu, jsou hliníkárny, protože moc žerou. Představa, že dojde elektřina na výrobu vodičů elektřiny mi přijde legrační.

Nafťák taky topí a klimatizuje na úkor dojezdu.

Ono je to pořád dokola: elektrodoprava dokáže leccos, ale když po ní někdo chce, aby dělala to, co umí benzínový kolega lépe a levněji, je to vůl.

J. Jurax 17.4.2019 15:10

Tu Vám z brusele zakážou, produkuje CO2.

Jedině přípustná bude elektrocentrála na baterie ... :-)

Z. Lapil 17.4.2019 14:59

Re: Scifi

S těmi frontami to nebude tak zlé: https://www.circontrol.cz/wp-content/uploads/2017/08/Circontrol-Post-eVolve-Smart-v3.3_CZ.pdf

Samozřejmě to neřeší elektrárnu.

J. Jurax 17.4.2019 14:58

Ehm ... rozdíl v ceně mezi srovnatelně velkými auty je u elektromobilů cca 300 000 v jejich neprospěch nejmíň. To je plus mínus autobus 10 000 litrů benzínu. To je při spotřebě 6 na sto cca 166 000 ujetých kilometrů a máte rozdíl doma, pakliže ovšem máte elektřinu zadarmo.

Kolik ročně najezdíte těmi elektroautomobily?

Jak dlouho vydrží baterie? Kolik nabíjecích cyklů?

O. Uživatel 17.4.2019 14:55

Uživatel požádal o vymazání
Z. Lapil 17.4.2019 14:52

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Máte nějakou představu o číslech? Pokus:

Jen sloupů je nějakých řekněme 12ks/km u jednokolejky, tj. nejmíň 12m3 betonových patek po 15000,- Kč včetně výkopu = 180 000,-Kč/km, sloup nějakých 300kg oceli krát 100,-Kč/kg, to je dalších 360 000,-Kč/km. Nějaký projekt, dráty, rozvodny (při střídavém proudu jedna na 50km, to je jediné, co opravdu vím)... Milión na kilometr jako absolutně minimální odhad, pět či deset by mě nijak nepřekvapilo.

Nemám nejmenší tušení, kolik stojí spotřeba elektřiny, takže trochu odbočka: vím, že Regionova má spotřebu kolem 50l/100km neboli kilometr za nějakých 15kč. Regioshark 2x tolik, souprava 854+054 trojnásobek. Počítám-li zaokrouhleně 30kč/kilometr za energii a předpokládám-li absurditu, že alternativa jezdí zadarmo (perpetuum mobile bez veškeré obsluhy), milión/30 = asi 30 000 jízd neboli 10 let při deseti jízdách denně. Jinými slovy - těch "pár let" bude spíš "pár desítek let".

Cituji z jedné solidní diskuze: "Tak samozřejmě, američani primárně řešili, čím nahradit parní trakci, ale zjedodušeně řečeno jim vyšlo, (hlavní úspora byla ve velkém snížení nákladů na provoz a údržbu při porovnání parní vs. elektrická nebo dieselelektrická lokomotiva) že je levnější rozvážet po depech naftu než rozvážet po celých Státech elektřinu v drátech nad kolejemi, které si tam musí sami nejdřív natahat a pak je udržovat. (Pouze společnost PRR a částečně i NYC "stihla" na severovýchodě dráty natahat už v třicátých letech a proto tam dneska někde jsou).

Jak to tam dopadá dnes? Tak i onak. Na Floridě, kde původní ideu zadrátované trati s provozem elektrických jednotek odpískali jako neufinancovatelnou (Orlando - West Palm Beach - Miami) místo toho zahajují provoz rychlíků v dieselech Brightline, na západním pobřeží zase na příměstské dvojkolejce ze San José do San Francisca celou trať zadrátují a obnovu vozidlového parku (dnes diesel a pět patráků) vyřeší nákupem dvojpodlažních elektrických jednotek Caltrain"

M. Prokop 17.4.2019 14:52

"Jedno nabití za 10 minut."

To si nabití asi pletete s nalitím kanystru do bandy. Hodina a sakra tlustým kabelem.

J. Jurax 17.4.2019 14:42

No jo, ještě že je méně ekologicky zblblí sousedé dodávkami elektřiny z fuj uhelek a ještě víc fuj jaderek podrželi.

Ale zase časté blackouty by mohly mít kladný vliv na porodnost domorodé populace.

K. Janyška 17.4.2019 14:41

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

Fyzika je segmentem vědění. Kompozitivní teorie koridorem všeho vědění... Dzp.

J. Jurax 17.4.2019 14:37

Ehm ... a kde se to měl naučit? Protektorát, budování socialismu a teď EU ... poslední, co zažili svobodnou společnost u nás aspoň jako puberťáci jsou dnes bezmála století ...

J. Jurax 17.4.2019 14:33

Patrně ... :-)

M. Valenta 17.4.2019 14:17

Re: Uvidíme.

v pohádkách se občas někdo s tak silným fukem najde, ale s tou pouští máte recht, brzy ji tu budeme mít, ale z úplně jiného důvodu.

J. Dobrý 17.4.2019 14:04

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

To neni nutne se vracet do roku 2017. Staci se kouknout na 25.1.2019. Soucet vyroby slunce + vitr prakticky nula v celem Nemecku a dni pred a po nebyly lepsi.

J. Jurax 17.4.2019 13:51

No, staví - v našem městečku druhý okresním vznikly dvě na parkovišti u Kauflandu. Tedy vznikly - jsou dosud nefunkční,

nevedou tam dráty, ale na asfaltu je již namalován patřičný symbol dobíjecího místa. Ovšem elektroauta jsem u nás dosud nepotkal.

V. Kolman 17.4.2019 13:48

Re:

Zase v e-mobilu pane Juraxi odpadá startér a alternátor, obsahující taktéž vinutí z mědi. Pravda, vinutí trakčního e-motoru bude patrně trochu hmotnější.

K. Salajka 17.4.2019 13:41

Re: Uvidíme.

A Kam se asi vrtnou Vy bláhový ?

J. Jurax 17.4.2019 13:39

No, automaty - míníte-li automatické převodovky - rozhodně aspoň v Evropě standard nejsou.

A mimoto ani dobroserné blbečky v bruseli dosud nenapadlo automatické převodovky násilně prosazovat, přikazovat, dotovat a ručně řazené od roku řekněme 2025 zakázat.

A s tou ztrátou moci ... jenže ta elektřina se bude muset někde vyrobit; a plynovky jsou dnes v kurzu, a plyn je z Ruska ...

K. Salajka 17.4.2019 13:36

Rýpale

přiznejte, že neumíte žít ve svobodné společnosti.