5.6.2024 | Svátek má Dobroslav


Diskuse k článku

FRANCIE: Vláda sází na jádro

Francie odmítl solární a větrné zdroje jako obecně vnímaný klíčový unijní nástroj dekarbonizace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 24.3.2024 10:31

A řekl někdo Záklasníkovi, že 9% emisí svět nespasí a že žádné migranty nikdo do silně zalidněné Evropy nemá být nucen přijímat?

Emise a přelidnění se nějak vyřešit musí. Problém je když to řeší progresivisté rovnostáři socialisté marxisté

Všechno zlo a problémy Západu pak způsobují titoa původní problémy neřeší nebo i zhoršují

M. Pesat 24.3.2024 10:21

"Podobně přemýšlí také Austrálie a spousta jiných zemí. Zejména chudé země třetího světa mají společné to, že nemají zásoby fosilních paliv, ale zato mají hodně, hodně sluníčka. Pro tyto země se sama nabízí možnost podstatnou část dovozu ropy a zemního plynu nahradit soláry a větrníky."

uz to bude min. 20 let co jsem cetl o planu vystavby obrovske slunecni elektrarny na Sahare/tusim Alzirsko/ za spolucasti Francie/Italie, s tim ze vyrobena elektrina se bude do Evropy dopravovat podmorskym kabelem/y. Dodnes se neinstaloval ani jeden panel. Par let zpet co zacala valka na Ukraine tak se opet vynorily "napady" modrobolseviku porucit vetru desti a pouzivat pouze ideologicky cistou elektrinu/plyn/ropu. OVSEM !!! ani na Sahare nesviti slunce 24/7 a opet nastane problem ulozist/prenos. soustavy. Nemecko uz davno melo mit vybudovano prenos. soustavu sever/jih, aby vetrnou elektrinu dodali na jih, skutek utek. O chudych africkych zemich a jejich "prenosovych soustavach" se radeji nebudu vyjadrovat. Nedavno jsem na BBC cetl clanek o nejakem anglickem soudruhovi, co ma v Africe firmu na vyrobu slnecni energie, coz je fakticky instalace fotovoltaickych panelu + akumulator ktere vyrobi dostatek elektriny pro osvetleni, a energeticky nenarocne spotrebice.

https://www.aljazeera.com/opinions/2021/4/7/there-are-grounds-for-concern-about-solar-power

L. Peleška 24.3.2024 10:20

Fúzní reakce je jistě proveditelná. Horší je udržet plazmu o teplotě, kterou nevydrží žádný materiál, v kleci!? Patřím mezi skeptiky a udělat tygra bez zubů a drátů je velice teoretická. Do edu si představit ohromný magnet, jak drží plazmu od stěn, ale takový magnet by spotřeboval víc energie, než fúze v daný moment vyprodukuje!? Ano, spotřebovat víc, než vyprodukujeme je náš zeleninistický cíl!?

L. Peleška 24.3.2024 10:14

Oxid uhličitý krmí Svět a oni proti němu zbrojí? Teplo a vlhko spolu s uhličitým doslova krmí hladové a co budou říkat, až prudce poklesne produkce obilí a nastane doba ledová, od které nás zachraňuje uhličitý? Entchuldig, bitte? Anebo: ještě více Brusele? Jděte i s ni i do...

J. Lukavsky 24.3.2024 7:21

Jeden SMR máme, jmenuje se Teplátor a zatím dělá "jen" teplo. No SMR nadějí jsou protože už desítky let běhají v atomových ponorkách a letadlových lodích. Čili technicky zvládnuté jsou. Mají výhodu, že se vrobí ve fabrice a dovezou na místo a připojí na stávající síť. Já bych si nějakou akcii na SMR klidně koupil a mohli by mi platit elektřinou. J.L. end

R. Langer 24.3.2024 6:07

Ano, to nám před 40 lety také říkali. ;-D

P. Diviš 23.3.2024 21:07

Šejnovi stačí málo, ale draze. :-P

P. Diviš 23.3.2024 21:05

Zdrojem energie bude asi tak za dvacet let.

Už asi půl století, stále za dvacet let. :-P

P. Diviš 23.3.2024 21:03

Jo, to bude nepochybně odborník na "energetiku". Takových tu máme plnou prdel. Ani oficiálně už nikdo netvrdí, že změny kliimatu lze nějak zastavit. Současná mantra je zmírnit, za cenu ekonomického sebezničení. A nedojde ani k tomu zmírnění, pokud by vůbec bylo možné.

M. Pivoda 23.3.2024 20:20

Asi bude lepší ...

Asi bude lepší udělit Karlovi Šebestovi docenturu českých ekonomických věd.

M. Pivoda 23.3.2024 20:17

A ještě doplněk pro mimoně:

"Dnes se ekonomiky, ať už světová, nebo česká, nacházejí spíše ve válečném stavu, než v běžném komerčním stavu tržní ekonomiky. "

M. Pivoda 23.3.2024 20:08

První přistání člověka na Měsíci se podařilo, za cenu úžasných finančních výdajů a podstoupení velkého rizika, do 10 let od politického prohlášení J. F. Kennedyho.

Samozřejmě, že pak následovala pomlka po dobu několik desetiletí, než patřičně dozrály technologie, aby výdaje už byly ekonomicky (v tržní ekonomice) ospravedlnitelné - ale to už je jiný, zajímavý příběh.

Zádrhel? Před listopadem 1989 v ČSSR, vzniklo heslo: "Přestavba má zádrhel, není papír na pr... !"

Z. Lapil 23.3.2024 19:56

Rozumím. JENZE ta fotovoltaika funguje jen tehdy, když jsou k dispozici centrálně řízené sítě a zálohy.

Kromě toho: původně byla řeč o tom, zda jaderku umíme nebo neumíme postavit, ne o tom, zda rozhodnutí vydrží dostatečné dlouho, aby se postavit (a provozovat) stihla.

R. Tichý 23.3.2024 19:40

Prijdte zas, dostanete znovu.

J. Matěna 23.3.2024 19:27

Když všechno půjde naprosto hladce a bez jediného zádrhele tak fůze bude komerčně významnější zdroj energie tak za 40 let. Takže je to z pohledu dnešních investic naprosto OUT.

J. Jurax 23.3.2024 18:58

Ano.

Jenom zakázal už za 11 let vyrábět spalováky. A na prodej i provoz spalovacích ojetin taky něco vymyslí; zelení blbečkové z brusele jsou ve vymýšlení peachovin velice kreativní.

J. Jurax 23.3.2024 18:51

To je velkokapacitní jako když plivne. Potřebovali bychom úložiště přinejmenším v řádu GWh, tedy tisíc takových v ceně 24 miliard, aby soláry a fofrníky mohly dávat aspoň zčásti smysl.

J. Jurax 23.3.2024 18:45

Riskantní jsou v tomto punktu i sardinky.

V. Kučer 23.3.2024 18:17

Byly doby kdy Francouzi stavěli JE stejným tempem jako Rosatom a to jim to ještě Zelení ostřelovali raketama.

J. Jurax 23.3.2024 18:11

Anofert byl u moci toliko 4 roky. JE u nás pokur√ili Bursíkovi Zelení díky tomu, že je Topolánek pustil do vlády. A to je dobře patnáct let. Patnáct promrhaných let; uvažime-li, že Temelín byl uveden do provozu v roce 2002, tak vlastně 22 let.

J. Prikner 23.3.2024 18:10

I postavení solárů na poušti může mít zatracené problémy , slunce sice dosti svítí, ale s teplotou se snižuje výkon fotodesk. Na poušti však vane vítr, který zvedá prach který opět snižuje výkon solárů (četl jsem, že v Egyptě musí zaměstnávat pracovníky na permanentní ometání solárů). No a pro dodávku proudu v noci musí postavit nějaké akumulační zařízení nebo generátor. Pro přenos z pouště ke spotřebiteli musí být postaveno VN vedení a příslušný transformátor.

V. Kučer 23.3.2024 18:06

Před ruskou invazí na Ukrajinu v roce 2022 Korea hovořila o postupném odklonu od jaderné energetiky ve prospěch plynu a obnovitelných zdrojů, avšak nově zvolená vláda tyto plány zrušila a má v plánu další její rozvoj

J. Jurax 23.3.2024 18:03

No, ještě před cca čtyřiceti lety jsme si JE uměli postavit sami včetně (byť licencované) technologie.

Někde jsme při budování kapitalismu - z toho dvě desetiletí v poddanství EU - nejspíš udělali nějakou chybu.

J. Jurax 23.3.2024 17:53

Za 20 let 800 miliard vyhozených do hajzlu na podporu občasných zdrojů - 40 miliard ročně do roku 2030.

Kdo se o těch 40 miliard ročně dělí?

Podle Wiki https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Energetika_v_%C4%8Cesku se u nás v letech 2013 až 2021 vyrobilo v průměru cca 9,1 TWh elektřiny ročně ze všech OZE - biomasa, bioplyn, voda, soláry, vítr a biologicky rozložitelné komunální odpady.

Ergo každá kilowathodina z OZE byla v oněch letech v průměru dotována cca 4,40 Kč. A solárů a větru to bude víc, neboť přinejmenším vodní elektrárny dotovány asi nejsou.

My si to můžem dovolit, jsme bohatý stát co neví co s prachama, co vydupe z občanů na daních.

A ovšem - výpočet je nahrubo, znalejší nechť upřesní či opraví nebo doplní.

V. Vérosta 23.3.2024 14:59

ano, jádro je dnes, bohužel, jediný významný bezuhlíkový zdroj elektřiny. Technologický vývoj stojí na místě a bezmocně přešlapuje.

T. Hraj 23.3.2024 14:54

Kupuji i nekupuji. Je služební/osobní. Nekupuji ho tedy, jen vybírám.

Nemám nic proti hybridům ani EV. Ačkoli čím větší mají baterii, tím jsou větší zátěží životnímu prostředí ( některé mají i více než obludných 100 kWh a tomu odpovídající váhu). Ty současné ale drtivé většině lidí nesplňují to, co splňuje ICE.

Také bych si velmi rád koupil elektromobil. Už se těším až někdo vymyslí smysluplnou baterii. Bohužel zatím na obzoru žádná technická revoluce není.

M. Šejna 23.3.2024 14:53

vážený pane Tichý,

děkuji Vám za milou a přátelskou odpověď.

Taky Vám přeji hezký den.

R. Tichý 23.3.2024 14:25

Neotvirejte pusu, padaji z ni houna.

M. Šejna 23.3.2024 14:05

Velkokapacitní bateriová úložiště se staví už i v Česku. Největší mají kapacitu okolo 2 MWh. Cena 24 milionů.

M. Šejna 23.3.2024 13:59

Neotvírejte ledničku. Může v ní být Babiš. ;-D