9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

FINANCE: Důchodový Titanic

Titanic byl nepotopitelný. Do chvíle, kdy se poroučel ke dnu. S českým penzijním systémem to může dopadnout stejně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kratochvíl 16.1.2020 14:56

Průběžný systém je nutné dorovnat ze státního rozpočtu v době, kdy výnosy ze soc zdanění nestačí. V současnosti jsou v přebytku. Daňovými poplatníky jsou také velké nadnárodní korporace, které u nás mají velké zisky a jejich zdanění tomu neodpovídá. Ve vyspělých zemích západu jsou důchodové systémy financovány až 50% ze státního rozpočtu. U nás to bylo max 20%, takže máme stále rezervu. Také záleží jaké mají plátci příjmy, jestli vysoké, tak jich tolik být nemusí.

V. Petr 16.1.2020 14:56

"Nikdo nebude pracovat, pokud si potřebné může ukrást." (c) F. Bastiat. Myslím, že většina vyhozených by nakonec pracovat začala. Nikde ovšem není psáno jak velké sociální dávky musí stát parazitům vyplácet a musí li jim vůbec něco vyplácet. Naši předkové jim nedali nic, a když začali krást, tak je pověsili. Nemusíme zacházet do extrému ale možnosti tady jsou.

V. Petr 16.1.2020 14:47

No jo, ale když od nás odejde banka, ztratí i ten zisk, který by vyvést mohla. Klientela, tedy zákazníci, za ní z největší části neodejde. Totéž mnohé "přirozené monopoly," které cizincům přenechali naši zkorumpovaní politici!

Samozřejmě, automobilky bych určitě nevyháněl!

J. Kratochvíl 16.1.2020 14:46

"Ehm",... i přesto je naše kvalifikovaná technická síla stále lepší než někde na východě nebo kde, máme to asi již někde v genech po předcích, ale za to naše hlavní výhoda, země uprostřed Evropy se nezměnila za celých 30 let ani o metr. A to ti antibolševičtí hňupové nikdy nepřipustí jako výhodu..

Kapitálové zvýšení daní by proto mělo být na pořadu dne, aby bylo na důchody také pro budoucí důchodce.

V. Petr 16.1.2020 14:43

Výnos je tristní, protože stát svými chapadly instuce a firmy, které by mohly dosahovat zisky vysává. Příkladem jsou USA 2008. Začalo to už za Cartera, kdy se vláda rozhodla, že donutí banky!!! financovat bydlení pro parazity z vyloučených lokalit. Úřední šikanou je donutila půjčovat nebonitním klientům, včetně těch bydlících v tamních "Chánovech." Současně byly penzijní fondy donuceny též k investicím do hypoték, tedy kupovat "deriváty," kde byly tyto úvěry umně zabaleny. Když pak to celé prasklo, přišla řada důchodců o celý důchod nebo jeho část. ALE, bylo to v důsledku toho, co nastolili tamní socialisté a sluníčkáři!

Při současném "kvantitativním uvolňování" ECB nenesou investice často nic!

J. Jurax 16.1.2020 14:37

No, on Babiš skutečně přihodil ku zvýšení důchodů ze zákona (celá inflace + tuším třetina růstu mezd během roku) v průměru nemýlím-li se cca dvě stovky.

J. Jurax 16.1.2020 14:33

No, když podnikání přestane přinášet očekávaný zisk, je ukončeno nebo přeneseno jinam. A toho nepřinášení očekávaného zisku nebo vůbec nějakého zisku lze dosáhnout i mj. i zdaněním, resp. legislativou.

Zejména velké nadnárodní firmy si mohou dovolit reagovat pružně.

R. Walker 16.1.2020 14:27

Co je "spravedlivý" důchod?

Je neskutečná arogance prohlásit nějaký návrh za spravedlivý bez předchozí diskuze o tom co je či není spravedlivé a nějakého konsensu. To ty ostatní návrhy jsou nespravedlivé? Když už, tak ty varianty měly být nazvány třeba A, B, C s komentářem z čeho vycházejí. Holt Venezuela zase nezklamala.

J. Jurax 16.1.2020 14:27

Přesně!

Jen bych dodal, že víc platit nejen do průběžného systému, ale i do jakékoliv akumulace zdrojů v důchodu využitelných. Vlastní bydlení, spoření, investování etc.

L. Písařík 16.1.2020 14:24

Velmi dob5e, pane.

J. Jurax 16.1.2020 14:19

Ano. A bude rohlík za tisícovku. Protože Státní tiskárna cenin ani ten blbý rohlík neupeče ... :-) ... nebo spíš :-(

J. Jurax 16.1.2020 14:16

Jenže vzhledem k demografickému vývoji bude nějaká forma spoření na důchod během aktivního pracovního období nezbytná. I ty fondy mohou být státní a státem garantované přinejmenším pro ty, co soukromým fondům nedůvěřují.

Koneckonců kdo má rozum, nějakým způsobem si akumuluje prostředky na důchod už teď. Základem je vlastní bydlení.

J. Jurax 16.1.2020 14:09

Ehm ... jenže vyházeným parazitům musí sociální stát platit dávky. Ne všichni jsou schopni a ochotni dělat něco užitečného. Nicméně je fakt, že i tak by stát jako celek ušetřil, neboť dávky jsou přece jen nižší jak platy oněch parazitů.

M. Valenta 16.1.2020 14:06

Jak do toho zapletete pravdoláskaření, tak je po debatě.

J. Jurax 16.1.2020 14:05

Průběžný systém dobře funguje za předpokladu, že je hodně plátců a málo příjemců. Tento předpoklad ale díky demografickému vývoji přestává platit. Garance státu je dobrá věc, ale sama o sobě k funkčnosti nestačí, neboť negeneruje prachy. Ty jsou jedině v peněženkách daňových poplatníků, přičemž daňovou zátěž nelze do nekonečna zvyšovat.

J. Jurax 16.1.2020 13:53

Ehm ... s tou kvalifikovanou pracovní silou zejména v dělnických profesích to už není co to bývalo. Ti kvalifikovaní stárnou a odcházejí a noví nepřicházejí. Vždyť teď je přímo hlad po kvalifikované pracovní síle.

A. Nový 16.1.2020 13:49

Nevím, který chytrolín vymyslel název "spravedlivý důchod", nebo dokonce Komis pro spravedlivé důchody. Odpověď je nasnadě, byla to ministryně Venezuela (Maláčová).

J. Jurax 16.1.2020 13:48

A nakolik byste si myslel, že by mělo být zvýšeno zdanění občanů, když stát si už teď bere s DPH a spotřebními daněmi víc jak polovinu toho, co vyděláme? Zvlášť u zaměstnanců je to krásně vidět. Zejména když demografie je neúprosná a plátců daní furt ubývá, kdežto příjemců státních dávek, zejména důchodů, přibývá.

A zdanění nadnárodních firem je obecně hovadina. Jakmile tyto uznají, že kvůli vysokému zdanění nedosahují plánovaného zisku, prostě odejdou a nám zbudou jen nezaměstnaní, kteří už nebudou platit daně, ale jimž bude třeba platit podporu.

A. Nový 16.1.2020 13:43

Kratochvíl není ani tak chytrák, ale komoušký blb.

J. Jurax 16.1.2020 13:37

Ehm ... spíš by se dalo říct, že stát je na tom proto tak špatně, protože si vydržuje stovky politických neziskovek a spousty parazitujících agentur.

J. Jurax 16.1.2020 13:34

Přesně tak.

Mimochodem, kdybychom i zaměstnancům poskytli privilegium možnosti platit si podle vlastního uvážení též jen zákonné minimum, průběžný systém se okamžitě zhroutí. Ale zaměstnanci, zvlášť ti s vyššími příjmy, na tom vydělají, neboť nebudou ve jménu solidarity tak nehorázně okrádáni.

V. Petr 16.1.2020 12:48

R^R^R^

V. Petr 16.1.2020 12:48

Chtěl bych upozornit, že za krále Václava pracovala drtivá většina obyvatelstva v zemědělství.

Jinak takový dotaz, ty cechovní pokladny představovaly fondový systém, nebo průběžný. Já to nevím, ale hádal bych spíše to druhé.

S. Rádl 16.1.2020 12:43

Nevím, který chytrolín vymyslel název "spravedlivý důchod", nebo dokonce Komis pro spravedlivé důchody. Člověku, který vydělával 100 tisíc měsíčně by se jistě zdálo spravedlivé, aby z těch nehorázných odvodů dostal více. OSVČ, který si platil zákonné minimum a pak splakal v důchodu nad výdělkem by jistě pokládal za spravedlivé, kdyby měl z nultého pilíře 10500, pak něco málo z prvního pilíře a k tomu peníze, která si vzhledem k nízkým odvodům průběžně ukládal. A tak je to u každého jinak.

V. Petr 16.1.2020 12:39

Pozor, Kalousek třeba zmrazil důchody ale zisky fotovoltaických tunelářů hájil do roztrhání těla!

O. Uživatel 16.1.2020 12:33

Uživatel požádal o vymazání
F. Sojka 16.1.2020 12:31

Tak, tak.R^

F. Sojka 16.1.2020 12:26

Tak jo.;-);-)

F. Sojka 16.1.2020 12:23

Asi jste se přepsal v tom stáříXmládí, ale to se v zápalu stane.

Jinak samozřejmě existovaly svépomocné pokladny, třeba ta hornická za krále Václava na cechovním principu. Možná by pomohlo zjistit si od kdy je na světě průběžný systém a potom si porovnat jeho všeobecnost s těmi, které máte na mysli, tedy právě s ohledem na rozsah a garance.

Zkustě také, namísto vágního vymezení par takových konkretizovat.

F. . 16.1.2020 11:56

Pokud si stát bude vydržovat stovky politických neziskovek a spousty parazitujících agentur, tak na tom nemůže být tak špatně.