5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

FEJETON: Svět na elektrickém křesle

Když budou auta na elektriku, budeme mít čistý vzduch. Tohle si myslí idiot a poslanci Evropského parlamentu, kteří tlačili na snížení obsahu CO2 ve vzduchu o 40 procent od roku 2030.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Zima 25.10.2018 11:43

Re: budoucnost je vodík

Jedna story lepší, nežli druhá, jenom chybí maličkost :

Spalovací motor by podle dnešních předpisů nesměl být povolen.

J. Lepka 25.10.2018 11:36

Re: Když budou auta na elektriku,

Již párkrát jsem vám napsal : "studujte" a nebyla to jen narážka na váš nick(jméno), studujte elekroenergetiku a přestanete psát podobné býkárny. S razantním nástupem elektromobility se musí kompletně přebudovat infrastruktura, stavbou nových zdrojů počínaje, přes celou distribuční vysoko i nízkonapěťovou část, včetně sítě dobíjecích stanic (a transformátorů). To vše spotřebuje megatuny mědi, takže k závislosti na zemích produkujících ropu přibude ještě další závislost. Navíc ty elektrárny musí také něco pohánět, jádro je pro praporečníky pokroku fuj, tak co to asi bude? A všimněte si, že se vůbec nezabývám problematikou vlastních akumulátorů, to je kapitola sama o sobě.

Skončím podobně jako J.Hašek se svou stranou mírného pokroku v mezích zákona : pokud auta, tak hybridy, pokud studovat, tak fyziku.

M. Zima 25.10.2018 11:35

Re: budoucnost je vodík

Mě se na Vás moc líbí, že vůbec nejste zatrpklý, a ani nesmysly Vám nejsou cizí, ale vesele hodíte teď seno oslíkovi, protože na něm chcete odpoledne chcete osvědčeným způsobem do města.

R. Dubravský 25.10.2018 11:32

Re: budoucnost je vodík

Vodík jako palivo pro pohon vozidel má několik problémů.

1/ Není dlouhodobě skladovatelný. Molekula vodíku je tak malá, že pronikne jakýmkoliv materiálem nádrže. Dáte auto do garáže a za čtrnáct dní vám polovina paliva uteče (a případně v té garáži vytvoří třaskavou směs)

2/ Nízká hustota energie. jinými slovy, vozidlo nemůže ssebou vézt dostatek paliva na delší cestu, obdobně jako elektromobil. V přírodě neexistuje lepší zásobárna energie, než uhlovodíky.

3/ V průmyslovém měřítku se vodík nezískává elektrolýzou vody, ale ... voilá ... z fosilních zdrojů. Parní reforming zemního plynu, parciální oxidace ropných frakcí a zplynování uhlí.

M. Zima 25.10.2018 11:31

Je to ještě jednodušší,

některá el-auta mají jako nouzový pohon de facto sekačkový motor a tím se mohou dovléci k napájení.

M. Pivoda 25.10.2018 11:29

Proč nevěřit ekonomům, hrobařům Tesly?

Během posledního uzavřeného kvartálu Tesla vygenerovala tržby ve výši 6,8 miliardy dolarů, tedy zhruba 154 miliard korun, se ziskem ve výši 312 milionů dolarů, respektive 7 miliard korun. Výsledky značným způsobem překonaly všechna očekávání analytiků, kteří předpokládali tržby ve výši 5,6 miliardy dolarů při ani ne třetinovém zisku. Aby toho nebylo málo, Tesle navíc vzrostl také finanční polštář – její hotovostní rezervy se navýšily o 731 milionů dolarů na zhruba 2,9 miliardy.

https://www.czechcrunch.cz/2018/10/tesla-zazila-sve-nejlepsi-ctvrtleti-v-historii-s-trzbami-pres-65-miliardy-dolaru-skoncila-v-zisku/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

J. Lepka 25.10.2018 11:25

Re: Pane Neff,

Už jste někde viděl náhradní kanystr s elektrikou ?

J. Lepka 25.10.2018 11:23

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Jen asi 4% světové spotřeby vodíku se vyrábí elektrolýzou vody. Další problém je doprava.

J. Lepka 25.10.2018 11:21

Re: Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

Já to znám s fůzní elektrárnou

J. Lepka 25.10.2018 11:20

Napjatě čekám,

kdy někdo z C02mašíblů kvantifikuje množství CO2 emitovaného krematorii. To je přece hrozně necitlivé vůči těm chudákům na tichomořských ostrovech! Nebylo by lepší zpracovat lidské pozůstatky na krmení zvířátkům? V Tibetu už vědí!

Z. Lapil 25.10.2018 11:19

Re: budoucnost je vodík

A má recht. Ať se snažej mladý, proč by měl předělávat zaběhlou fabriku, když nemusí. A jelikož nezahazuje staré a neutrácí za nové, může tomu právem říkat šetření, a úspory jsou docela v módě.

Bude-li osvícený, tak těm mladým přispěje na vývoj za nějaký podíl z případného výdělku.

Už jsem na světě taky nějaký ten pátek a řeknu vám - je čím dál náročnější nebýt za toho prďolu, co to dělá takhle, protože to tak dělal vždycky. Prosím - neplést se znalostí osvědčených řešení. Všimněte si třeba, že "antielektromobilisté" většinou nemají proti elektromobilům nic jiného, než že je to za víc peněz méně muziky.

Z. Lapil 25.10.2018 11:09

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Na zájmy ropných koncernů v této souvislosti nevěřím. Pohybují se v drsné mezinárodní konkurenci a dobře vědí, že jakýkoliv zdroj levné energie je zlatý důl. A zlaté doly se nezakazují, nýbrž kupují. Takže problém bude spíš v tom, že - přinejmenším pro auta - je ropa pořád ještě ta nejvhodnější pohonná hmota.

Příklad: táta, dej mu pámbu nebe, měl elektrický holicí strojek a co 14 dní do něj kapal olej. Počítám, že v tom davu funkčních holicích strojků to byla spotřeba oleje nikoliv nepodstatná. Přesto - snad vynálezem teflonu (snížené tření), snad silikonových olejů (na bázi křemíku; nestárnou nebo tak něco) - jsou dnes veškeré holicí strojky bezúdržbové.

A co chudáci výrobci elektrických kabelů, když se začalo houfně přecházet na akumulátorové vrtačky, holicí strojky, vysavače...

V. Petr 25.10.2018 10:49

Benzin se dá vyrábět také z uhlí. To dělal nejen Hitler

za války a my po válce, ale svého času i Jihoafrická republika, kde to dokonce bylo při vysokých cenách ropy rentabilní.

Americká vojenská letadla jsou dnes pro všechny případy certifikována na syntetický kerosen.

M. Pivoda 25.10.2018 10:45

Po roce 1989 komentuje dobře politiku, nikoliv technologii

Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál. To platí od dob Jana Nerudy, ba ještě více dnes.

Urychlením technologického vývoje se vyřeší mnohé nahozené problémy (nebudu je zde ale detailně vyjmenovávat), pokud se v zemi prosadí ti správní lidé. V USA například Elon Musk.

K urychlení technologického vývoje (a vyřešení stávajících problémů) v Česku by především bylo třeba vypsat českou X-Prize na vyhubení českých ekonomů. Už jsem toto opatření navrhoval dříve jen sarkasticky, ale ujišťuji se, že to by se k tomu asi mělo přistoupit docela vážně (poté, co jsem přeběhl očima článek Šichtařové).

A autora článku, Ondřeje Neffa, prosím, nechte v klidu dožít na jeho politických komentářích (ty se dají číst) i článcích o jeho psech v domácnosti (které jsou určeny pro spolek přátel zvířat). "Čím více lidí znám, tím více si vážím svého psa" - napsal kdysi jeden mudrc.

V. Petr 25.10.2018 10:43

Kdysi dávno se mě porouchal ukazatel stavu paliva

a tak mě došel na silnici benzin. Stopoval jsem auta a za půl hodiny mi zastavil jeden dobrák, který mi prodal 5 l benzinu z kanistru. Pak jsem raději vozil 5 l kanistr sám.

Zkuste si představit podobnou situaci s elektromobilem...

V. Petr 25.10.2018 10:38

A když nefouká, ZATÍM můžeme nakoupit elektřinu

z ciziny...

Taková je totiž realita.

V. Petr 25.10.2018 10:36

Pane Hlosta, jaksi jsem nepozoroval, že by třeba

Švédsko ztrojnásobilo výrobu elektřiny nasazením geotermálních zdrojů a nabídlo ji třeba Německu (dnes už je doprava elektřiny na takovou vzdálenost možná).

V reálu získává Švédsko přes 30% elektřiny z jádra!

Takže v tom bude asi nějaký zádrhel...

J. Rybenský 25.10.2018 9:53

Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

a ideálním palivem budoucnosti také zůstane.

P. Hlosta 25.10.2018 9:38

Co bude s vodíkovým pohonem?

Působilo na mně, že vodíkový pohon je vynikající řešení světového automobilismu. Firma Linde šla rychle kupředu a vyvinula vodíkové nádrže s dutým vláknem a fakticky bezpečnější než benzinové, neb bouchnou směrem vzhůru(pokud vůbec bouchnou, kdežto benzin se z děravé nádrže rozleje pod auto a prudce chytne, že posádka auta nemá šanci a auto komplet shoří, kdežto vodíkovému se zničí max. kapota. Ten vodík měl i odvětvení směrem k bateriím, že by šlo mít třeba zálohovou baterii(vodíkovou) a tu občas zajít vyměnit za plnou. To by počítače postavilo na vyšší úroveň.

Možný problém je ve výrobě vodíku, protože Skandinávské státy by hrály prim a ne Arabský svět s ropou. Ve Skandinávii totiž je zdrojem pro elektřinu, nutnou k výrobě vodíku elektrolýzou, příznivá termální podstata v zemském povrchu. Prakticky velmi levně se dá přes vrty čerpat energie, tolik nutnou pro výrobu elektřiny. A tak tu máme vlastně zájmy ropných koncernů celého světa, jasnou to brzdu každého pokroku směrem od spotřeby fosilních paliv. K tomu ještě dodám naši Evropskou závislost na Ruském plynu, která by tím mohla definitivně skončit.

Vše je o globální politice! Mocnosti podlézají ropným gigantům a ti vytěžují ve svůj prospěch vše od závislosti na energii u lidstva! Možná žiji v omylu a není vodík to možné východisko. Proč ale, jsem se zatím nedočetl.

M. Malovec 25.10.2018 9:33

A začalo to

blbými žárovkami a blbým vysavačem.

K. Janyška 25.10.2018 9:32

Falbr kdysi říkal, my v EP hlasujeme tak kamarádsky,

co kdo přinese a navrhne, to schválíme a všichni jsou spokojeni. A to je prosím právník.

EU je zločinem proti lidskosti jako SSSR a ČSSR... Dzp.

M. Zima 25.10.2018 8:52

Re: budoucnost je vodík

Ono je těch možností víc, (Od řas ... až po Slunce), ale zatím se chovají všichni VIPové, jako onen známý šéf VW, který o sobě tvrdil, že "Ještě jeho babička mluvila česky", ten zastával posici : "Dokud můžeme vydělávat Otto- a Dieselmotory, nic nového se dělat nrbude."

V. Student 25.10.2018 8:25

Re: Když budou auta na elektriku,

Používá. Jenže mě celý tzv. "arabský svět" poslední tři roky tak neskutečně se*e, že bych do toho prostě šel. Ať už máme elektřinu v zásuvkách, nebo ne.

P. Selinger 25.10.2018 8:08

budoucnost je vodík

pobřežní větrné elektrárny v době když fouká, mohou elektrolyzou získávat vodík a ještě okysličovat ovzduší....

M. Zima 25.10.2018 8:03

Pane Neff,

Kdybyste jezdil na Fotokinu s inteligentnějšími kolegy, tak byste si s nimi NE-"Říkali, jak asi jejímu majiteli musí být, když kouká, kolik mu v baterkách ještě zbývá šťávy." protože byste přišli sami na to, že je tomu řidiči el-auta stejně, jako by bylo Vám, kdybyste měli prázdný tank.

Píšete i jinak ne právě promyšleně, pane Neff, rád Vám sprostředkuji nečeský pohled, stačí necenzurovat.

R. Langer 25.10.2018 6:44

Re: Když budou auta na elektriku,

Jo, a ještě jedna věc, myslíte si snad, že ta ropa se používá jenom na pohon těch pojízdných plechovek? A jinak nic? Ach jo...

J. Hruška 25.10.2018 6:39

Re: Výpočty?

Petře, jak se vypočítá účinost? Co? Ono to nevychází? Nardar!

R. Langer 25.10.2018 6:32

Re: Výpočty?

Nejvíce energie se spotřebuje při rozjezdu. Pokud budete elektromobilem popojíždět po 10 metrech, určitě s ním tak neujedete těch (podle mě i tak nereálných) 400 km. To samozřejmě platí i pro normální automobily, tam ale máte větší rezervy, nemluvě o tom topení v zimě.

J. Hruška 25.10.2018 6:28

Re: Když budou auta na elektriku,

Pane Studente, skutečně začne saudům pramenit močůvka místo nafty? Asi, asi ne!

R. Langer 25.10.2018 6:27

Re: Elektrifikace tratí

No, na rozdíl od automobilů má elektrický pohon na železnici svoje opodstatnění.