27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.11.2018 12:47

Souhlas.

Nicméně dobroserní politikové, čertvíkým zblbělí a uplacení, mají nepřekonatelné nutkání se do všeho s odpuštěním srát a vývoj iniciativně kurwit.

R. Langer 22.11.2018 14:26

Re: Lidstvo je tvořivé a nechal bych to na jeho invenci.

Pokud se do toho vloží politika, tak se to bohužel NEUKÁŽE. Země prostě bude nařízením shora placatá a hotovo!

J. Vavrochová 22.11.2018 7:27

Elektromobil není zas až tak ekologický, protože nějak se

musí ta elektřina vyrobit. U nás není ani tolik slunečního svitu, ani stále vanoucího větru, dokonce ani tolik vody na přehrady, aby se vyráběl dostatek tzv. zelené energie. Zatím to u nás stále "táhnou" ty značně neekologické uhelné elektrárny, tak to není žádný výrazný pokrok. Až se vymyslí něco, co vyrobí energii "čistě", pak budou mít, možná, elektromobily opravdu smysl.

R. Langer 22.11.2018 14:30

Re: Elektromobil není zas až tak ekologický, protože nějak se

To je dávno vymyšlené, a jmenuje se to jaderná elektrárna.

F. Houžňák 22.11.2018 6:53

Žvásty člověka, vydávajícího se za někoho,

kdo rozumí technice. Důvody shrnuli předřečníci.

P. Labaj 22.11.2018 2:49

Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Kdyby se dala uzavřít dlouhodobá sázka, tak bych se s Astonem i vsadil, že se prosadí čistě elektrická cesta oproti vodíkové cestě. Vodík je strašný prevít. Ty jeho malé molekuly jsou ještě horší než trpaslíci, prolezou fakt všude a cestou všechno ničí. Navíc zkapalnit to prakticky nejde, takže je to objemově hodně řídké palivo, i když se to fest stlačí.

A s tou produkcí to zatím slavné není, elektrolýza se jako neefektivní moc nepoužívá, termický rozklad se zase nepoužívá kvůli technologickým problémům.

Takže ono je to papírově pěkné a snadné (podobně, jako třeba jaderná syntéza), ale prakticky dost problematické.

Co mě udivuje, že všechny ty zelené lobby natlačí víc na použití CNG, tedy metanu. Toho je na světě celkem dost (víc než ropy), při spalování to má poměr vyprodukované energie na množství CO2 docela slušný. A navíc se dá z vodíku vyrobit. A přece jen zacházení s ním je o dost snažší než s vodíkem.

Na různé teorie o nedostatečně dimenzované rozvodné síti pro čistě elektrický provoz moc nevěřím. Přechod ne elektromobilitu nebude skokový, navíc se spotřeba dá celkem snadno rozložit v čase. Stačí nastavit vhodné cenové programy, trh už pak přinese různé automatizační pomůcky. Asi největším problémem jsou sídliště, resp. sídliště+vandalizmus. Nebýt vandalizmu, tak dát na parkoviště nabíjecí hříbky by asi nebyl problém, není to drahé ani technologicky náročné.

J. Kopis 22.11.2018 6:42

Re: Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Víte jaký by byl příkon třeba takových Stodůlek, nebo Černého mostu? Jaká by byla energetická špička? Dimenze vodičů pro rozvod energie? Jedině snad, že by každé sídliště mělo vlastní malý jaderných reaktor. Jinak to není efektivně proveditelné!

R. Langer 22.11.2018 14:31

Re: Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Já se s vámi vsadím. Neprosadí. Není to totiž technicky možné.

P. Čížek 22.11.2018 1:34

Jo, palec nahoru

Jenže ta elektromobilová záležitost není kvůli tecnickému myšlení advokátů, ale hlavně kvůli tomu, že potřebuje vyměnit a zesílit celou rozvodnou soustavu. A to bude kšeft k nezaplacení.

J. Sinnreich 22.11.2018 1:03

Vyroba vodiku

Pokud by se vodik k pohonu elektromobilu vyrabel jako v laboratori rozkladem vody na elektrodach, tak cela vec technicky a ekonomicky pozbyva smyslu.(95% vodiku se vyrabi z hydrokarbonu, tedy zdroje pro environmentalisty nepripustneho) Autor uz vubec neuvazuje o problemech skladovani kapalneho vodiku, distribuce a hlavne bezpecnosti.(vzducholod Hindenburg).

J. Vintr 22.11.2018 0:29

Politik si také myslí

že elektromobil stačí strčit do zasuvky a dobít. Kde se vezme elektrický výkon pro napájení desetitisíců a statisíců současně připojených nabíječek nad současnou ostatní spotřebu, o tom zřejmě nikdo nepřemýšlí. Zřejmě jim to dojde, až se jednou Evropa ponoří do tmy a budeme si svítit svíčkami.

J. Kalíšek 22.11.2018 0:48

S vodikem je to uplne stejne. I jeho vyroba je velmi narocna a distribucni infrastruktura neexistuje. IMHO tudy cesta take nepovede.

J. Vintr 22.11.2018 1:38

Re:

Jenže všechny záležitosti kolem výroby a distribuce vodíku, budou pod kontrolou, takže se nedotknou fungování jiných věcí a bude se to týkat jen těch, kdo si takové auto pořídili. Zato elektromobil si může každý strčit doma do zásuvky a není reálně možné to nějak regulovat a pokud to způsobí výpadek elektrické sítě, postihne to úplně všechny.

J. Jurax 22.11.2018 14:33

Re:

No jo, takže se elektřina zdraží a leckdo si rozmyslí strčit elektromobil do zásuvky ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:37

Re:

Hlavně zdaní. Jako benzín a nafta. ;-)

J. Vintr 22.11.2018 20:34

Re:

Jenomže jde těžko zdanit jen elektřinu do elektromobilů, takže se zdraží všem. Aby elektřina ještě nebyla dražší než benzín, tak ji můžou zdražit poměrně hodně.

R. Dubravský 22.11.2018 15:14

Re:

Už zdražila: https://elektrickevozy.cz/clanky/cena-az-120-kc-za-pouhou-1-kwh-realita-u-dobijecich-stanic-cez

A pak se ještě zdaní, jak správně píše p. Langer.

J. Jurax 22.11.2018 17:37

Re:

To samozřejmě taky - výpadek spotřební daně z fosilních paliv si stát musí kompenzovat.