28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 22.11.2018 10:11

Akumulátor má fyzikálně chemicky nepřekročitelné limity

Zázračné akumulátory, schopné pohánět helikoptéru a "zabírající tolik místa, jako dva svazky naučného slovníku" se hodí tak do sci fi pro děti a věřit tomu mohou snad jen absolventky gender studies (uvedený příměr je z knihy Stavíme modely pro děti od 9 let věku).

Nejvhodnější je skutečně palivový článek, ovšem článek na vodík má zatím velký problém se skladováním vodíku.

J. Jurax 22.11.2018 12:18

No, s tím akumulátorem, resp. s nějakým způsobem ukládání již vyrobené elektrické energie bych tak skeptický nebyl, byť je pravda, že zatím na obzoru nic není.

Když jsem co prepubertální a pubertální jinoch hltal scifi - před pouhými cca pětapadesáti lety - tak byla plochá barevná televize, mobil i nechytrý, natož ten chytrý s barevným displejem, co je nezřídka chytřejší než jeho majitel, nebo tablet o výkonu o několik řádů vyšším než tehdejší sálové počítače, co žily v klimatizovaných sálech zvící dvou školních tříd a jejichž vnitřní paměť se měřila kilobytech, na kterémžto tabletu tohle pololeže v ušáku ťukám - to vše byla naprostá scifi, jíž by nevěřily ani tehdy ještě neexistující (tehdy ještě lidi tolik neblbli) genderblbky.

Něco jako mobil popisoval Stanislav Lem ve scifi K Mrakům Magellanovým - říkal tomu teleran - v roce cca 1955.

F. Houžňák 22.11.2018 12:47

Všechny vaše příklady jsou čirá technologie či technika,

neporušující známé přírodní zákony. Podívejte se na fyzikální hranice nejlepšího ze všech možných elektrochemických systémů, sodík-síra. A to jsou hranice fyzikální, technologicky to zvládnuté není prakticky vůbec. Technologicky zvládnuté systémy (lithiovky, ve skutečnosti ovšem kobaltovky, to se taky nikde v oslavných zpěvech nezmiňuje) už o moc lepší nebudou, Pámbu se o to svými fyzikálními zákony postaral. Vy znáte nějaký mobil, který je chytřejší než jeho majitel? Nezaměňujte prosím inteligenci s vybavováním uskladněné informace.

J. Jurax 22.11.2018 12:57

Máte pravdu.

Nicméně pořád nemůžete vyloučit nějaký technologický zlom - netuším ovšem jaký; kdybych tušil, měl bych zaděláno na nobelovku.

A to s tím mobilem byl vtip! I když občas, víte, se tomu dojmu těžko bráníte ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:12

Re:

Technologický zlom = ZÁZRAK. Ano, jistě vyloučit nelze. Nic nelze vyloučit, ani konec světa. ;-)

J. Jurax 22.11.2018 14:22

Re:

Jistě.

A ad ten zázrak - napadá mne třeba technologický zlom elektronka - tranzistor. Jistě je takových víc ...

A ještě - „Dostatečně pokročilou technologii nelze odlišit od magie.“ (c) Arthur C. Clarke ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:28

Re:

Technologický zlom elektronka - tranzistor je od sebe vzdálen mnohem méně, než nějaký nový, zcela neznámý způsob uchovávání elektrické energie. Je to spíše evoluce, než revoluce.

J. Jurax 22.11.2018 17:31

Re:

Možná.

Tak což katodová obrazovka versus LCD panel?

F. Houžňák 23.11.2018 8:28

Ale to je zlom TECHNOLOGICKÝ, nikoliv fyzikální,

to byl spíš zlom k tunelovým diodám ap. Ale stejně, všecko bylo v rámci fyzikálních zákonů (uplatňujících se za běžných tlaků, teplot, energií) a tudíž bylo technologicky dosažitelné.

S tím mobilem: no jo, tam máte pravdu vy, ten vtip je jenom v té jedné podvětě.

Z. Lapil 22.11.2018 15:08

Re:

U elektřiny bych spíš než zlomené baterie čekal nějaký krok stranou. Nejspíš nějaký organizační. Vlaky i trolejbusy nakonec jezdí bez baterií, ta autíčka na autodromech taky a vlastně každá slušná dieselová lokomotiva je lokomotivou elektrickou a svoji elektrárnu si vozí s sebou; něco na způsob Priusu. Představa nějakých drátů nad dálnicí je blbá jen do chvíle, kdy si začnete představovat samořídící auta jedoucí všechna stejnou rychlostí. Bonusem elektřiny je, že energii dokáže rekuperovat a v kolonách stojí zadarmo.

Asi vám neuniklo: v Praze jezdí pro MHD jakýsi autobus - z Palmovky do kopce na Prosek má dráty a z nich se i dobíjí a nahoře po rovině jede na baterky; jasně, je to celé prototyp, ale funguje to.

A hlavně: nikde není psáno, že nemůžou vedle sebe existovat (dálková? Luxusní?) auta klasická a vedle nich "příměstská vozítka" se zaručeným dojezdem nějakých 100km a nabíjením přes noc. Na denní kolečko do práce, na nákup, pro děti do školy a domů o mnoho víc nepotřebujete.

Neboli cílená podpora elektromobilů s užitnými vlastnostmi klasických aut je, nemůžu si pomoct, zpovykaností těch, kteří to neplatí ze svého. Jediné, co tím dokážou, že odkloní zdroje do ne nutně slepé, ale rozhodně dlouhé a klikaté vývojové větve.

J. Jurax 22.11.2018 17:34

Re:

Dovolil bych si s Vámi souhlasit.

J. Svoboda 22.11.2018 20:55

Re:

Pane Lapile, opravdu si myslíte, že v kolonách stojí zadarmo? Když bude vnější teplota -15 °C, nebude vám v tom autě za chvíli zima? A když si zatopíte, pojede vám to potom?

Z. Lapil 22.11.2018 22:19

Re:

Já věděl, že ze mně někdo zkusí udělat blbce, protože nevypisuju samozřejmosti, ale nevěřil jsem tomu. Opravdu si myslíte, že nerozlišuji mezi slovy stojí, topí a chladí?

Když už jsme u toho přesného vyjadřování: to v autě fakt není klimatizace, možná kromě těch echt drahých, a baterky žere taky svícení, rádio a veškeré dobíjení.

J. Svoboda 23.11.2018 18:04

Re:

Rozlišujete, nerozlišujete, o tom jsem se nechtěl bavit. Měl jsem totiž dojem, že zkoušíte hloupě fandit elektru.

Z. Lapil 23.11.2018 19:21

Re:

Nefandím. Zkoumám technické možnosti. Vychází mi, že elektromobil s kvalitami ropného auta ještě nějaký pátek bude ekonomický nesmysl, zatímco některé skromnější varianty jsou dosažitelné už teď. V podstatě tam, kde se lze obejít bez baterek. SKORO bez baterek, aby mi zase někdo nezačal vysvětlovat, že ani benzíňák bez baterky nenahodíte :-).

F. Houžňák 23.11.2018 8:23

Na vtip to je moc rozvedené,

nevymlouvejte se. Tenhle blábol "kdo si dovedl před padesáti lety představit ... plochou barevnou televizi ... tablet ..." je obvyklou výbavou všech blouznivců o zázračných bateriích, které přijdou.

R. Langer 22.11.2018 14:10

Re:

Buďte skeptický. Za 150 let se v podstatě neobjevilo nic extra funkčního, a už přibližně 20 let jsme na fyzikálních hranicích současných technologií uchováváni elektrické energie. A na obzoru není NAPROSTO VŮBEC NIC.

J. Jurax 22.11.2018 14:17

Re:

Souhlas.

A správně pravíte "současných technologií". Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom, jiný princip etc.

Jaký, to arciť zatím netuší ani hlavy mnohem povolanější než je ta moje ... :-)

L. Novák 22.11.2018 16:29

Re: Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom

To už je otázka víry, ne techniky a přírodních věd. ;-)

J. Jurax 22.11.2018 17:49

Re: Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom

Neřekl bych.

Ono mnohé technično i přírodovědno bylo napřed jen otázkou víry vizionářů a dnes, s odstupem let, jen kroutíme hlavou nad pošetilostí tehdy nevěřících.

Už před víc než sto lety předpovídali transatlantickou dopravu vzduchem - ovšem vzducholoděmi. Letadla těžší vzduchu přece prostě nemohou unést dost paliva na tu vzdálenost a ještě platící náklad.

V. Humble 22.11.2018 9:57

Vodik

Vodik vidim jako jedno z nejperspektivnejsich paliv. Otazka je jestli by nebylo jednodussi ho primo spalovat nez to hnat pres palivovy clanky. Technicke obstrukce spojene s jeho uchovavanim a bezpecnosti jsou urcite resitenejsi nez nedostatek vzacnych kovu pro vyrobu baterii, problemy s rychlosti nabijeni, infastrukturou rozvodne site a zivotnosti baterie.

F. Houžňák 22.11.2018 10:47

A výrobu vodíku naveliko

byste zrealizoval jak? A proč se vám zdá nejperspektivnější?

P. Selinger 22.11.2018 11:14

Re: A výrobu vodíku naveliko

Větráky na pobřeží s přímou eletkrolyzou vody.

J. Jurax 22.11.2018 11:52

No, ono elektrolýza vody ve velkém má svá úskalí. Těžko říct, na kolik by takto získaný vodík přišel.

P. Cermak 23.11.2018 15:23

Re:

Naprosto paradoxně se v současné době se 96% produkce vodiku opírá výhradně o fosilní paliva ((parní reforming zemního plynu, parciální oxidace ropných frakcí a zplynování uhlí) https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/vyroba-vodiku/664-vyroba-vodiku

a pouze 4% vzniká čistým způsobem a to proto , že účinnost notoricky známé elektrolýzy je velmi nízká . Takže do doby než se vyvine nejaká účinnější metoda výroby vodíku je vodíková cesta dost neschůdná. Mimochodem celkem zajímavá zvažovaná metoda je vyskoteplotní rozklad vody v atomových rektorech . Jinak jeden z důvodů proč došlo explozi ve Fukušimě.

F. Houžňák 22.11.2018 12:40

Hm. Přímá elektrolýza vody má účinnost asi 60%,

větrníky větrníkují asi tak 25% času, kolik a s jakým výkonem jich budete potřebovat, abyste nahradil benzín a naftu? Které pobřeží zvolíte pro ČR? Jak budete vodík skladovat, resp. jak velké musíte mít sklady, když nebude 14 dní foukat? Největším nepřítelem těchto snů je prostá aritmetika. Zkuste to.

R. Langer 22.11.2018 14:14

Re: A výrobu vodíku naveliko

Víte jaká je energetická náročnost na výrobu vodíku elektrolýzou? Z toho pak už snadno zjistíte, proč se to tak nedělá. Nemluvě o dalších problémech při výrobě pomocí elektrolýzy.

V. Humble 22.11.2018 16:18

Re: A výrobu vodíku naveliko

Velika vim.To ale numusi byt problem protoze se zda ze nemame problem elektrinu vyprodukovat ale smysluplne uchovat. Rekl bych ze vodiku spis brani neexistujici infrastruktura coz se u baterii zatim resit nemusi diky nizkemu poctu elektrickych aut.

J. Jurax 22.11.2018 18:14

Re: A výrobu vodíku naveliko

On se vodík taky špatně a nákladně skladuje. Pro běžně používané nádrže dosahují ztráty až 3 % z obsahu na den. Zkapalňování vodíku je technologicky i energeticky náročný proces. Energie potřebná ke zkapalnění dosahuje přibližně 40% energie v palivu.

A chtělo by to způsob, aby vyprodukovaný vodík nebyl na jednotku energie v něm obsažené dražší než současná paliva. Včetně nákladů na skladování a distribuci.

J. Jurax 22.11.2018 18:17

Re: A výrobu vodíku naveliko

A ještě - vozidlo s dojezdem 500 km bude mít tedy přibližně čtyřikrát až šestkrát objemnější nádrž oproti vozidlu spalující benzín a dvakrát až třikrát vyšší hmotnost nádrže (v případě ocelových lahví až sedmkrát!).

https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i