28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Kočí 22.11.2018 9:46

Jsme v rukou bláznů

Současné diesely dosahují celkové účinnosti, která nebude hned tak překonána. Auto s naftou v nádrži vydrží stát v pohotovosti měsíce (vodík uteče, baterie se vybijí).Vývoj stál miliardy a přinesl skvělé výsledky. Pak ovšem zasáhli politikové- výsledkem je aféra dieselgate a negativní vývoj v této oblasti.Pokud by do toho nezasahovali, brzy by auta s dieselem jezdila za 2l /100 km pří zachování všech výhod.I ta ekologie by se postupně zlepšovala.

M. Pivoda 22.11.2018 9:54

Správná odpověď (od T. Kočího), ale na špatnou otázku

Kočí: "Současné diesely dosahují celkové účinnosti, která nebude hned tak překonána. ..."

V tržní ekonomice je důležité, při jakých parametrech jsou uspokojeny potřeby koncového uživatele (zákazníka), nikoliv zda ta či ona technologie je rekordmanem - a fakticky tím přestřeluje potřeby zákazníků.

Správná otázka se týká potřeb zákazníků.

V. Petr 22.11.2018 10:26

Pokud by se hledělo na potřeby zákazníků, je třeba

europarlament ROZEHNAT! Veškeré jeho zásahy do průmyslu (JAKÉHOKOLIV!) jsou jen čiročiré ZLO!

Zpotvořeniny, jako Octavia s litrovým tříválcem si může koupit jen zoufalec!

J. Lepka 22.11.2018 20:04

Re: Pokud by se hledělo na potřeby zákazníků, je třeba

Bohužel základní problém je v tom, že poslanci europarlamentu (ale i jiných shromáždění), mají v sobě zakódovaný předpoklad, že i fyzikální zákony lze přehlasovat. Očekávám proto v poměrně brzké budoucnosti potvrzení perpetua mobile.

J. Jurax 22.11.2018 12:27

Neuvažujete politickou blbost a její pitomé zasahování.

A neuvažujete rovněž ekologické tlaky, jež mohou být někdy i oprávněné.

Celkem pochybuju, že potřebou dnešních i budoucích zákazníků je elektroauto s výrazně menší užitností než to dnes běžné, elektrauto drahé i přesto, že je všelijak dotované.

V. Novák 22.11.2018 12:52

Re: Správná odpověď (od T. Kočího), ale na špatnou otázku

V tržní ekonomice ano.

V EU-ekonomice ne.

V. Kain 22.11.2018 10:15

Re: Jsme v rukou bláznů

Pokud by to ti šílenci prosadili (a oni si pokoj nedají),tak pojedete např.na Jadran týden.90% času strávíte ve frontách u nabíječek a další čas čekáním až se vám baterky dobijí.Nehoráznější idiotštinu jsem ještě neviděl.

V. Petr 22.11.2018 10:23

Dokud dotyčné nenaženeme k lopatě, oni si skutečně

pokoj NEDAJÍ. Jako počátek bych viděl nutné zrušení 90% míst na "humanitních" fakultách univerzit. Těch 10% se zabývá skutečně vědou, 90% ostatních se živí propagací POMATENÝCH IDEOLOGIÍ!

J. Jurax 22.11.2018 12:35

Jednak na Jadran nemusíte - na Vranovské přehradě je taky hezky - jednak na Jadran můžete vlakem ekologicky elektrickým; koleje jsou už natažené.

Zdůrazňuji, že to myslím ironicky!

R. Langer 22.11.2018 14:22

Re:

Problém je v tom, že ONI to nemyslí ironicky.

J. Jurax 22.11.2018 14:23

Re:

Jo, tak to máte recht.

R. Jonák 22.11.2018 9:40

Naprostý souhlas

co se týče elektromobilů, za současných podmínek je to jen humbuk. Co se týče vodíku v tom nemám jasno.

Z. Lapil 22.11.2018 15:17

Re: Naprostý souhlas

Vodík je strašně jednoduchý. Zopakuji samozřejmé: energie (elektřina) "se" musí vyrobit, pak "se" musí uskladnit a dostat do auta (pomocí klasické baterie nebo třeba vodíku), a teprve pak je možné tou energií auto rozpohybovat.

Neboli vodík ani akumulátor nejsou primárním zdrojem energie (tím je a zůstává elektrárna - jaderná, ebonitoliškoocasová nebo jakákoliv jiná), ale jejím "překladištěm".

M. Pivoda 22.11.2018 8:55

Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

"Já si tu Mařku vezmu, protože má modré oči". Tento příklad praktického lidového rozhodování mi v diskuzi často uváděl doc. Václav Polák, který před 30 lety v Brně rozvíjel československý systém umělé inteligence. V té době jsem pracoval na Ústavu řízení a tam se hodně diskutovalo o (vědeckém) multikriteriálním rozhodování. Každému možnému hledisku se přiřazovala jakási váha, a pak se to komplexně vyhodnotilo. Bylo kolem toho hodně matematiky, a proto to vypadalo důstojně vědecky i pro náš vědecký ústav.

V době mého studia, kdy jsem byl na vysokoškolských kolejích, se jeden můj kolega džudista, John, rozjel na Slovensko, aby tam svou dívku přiměl k interupci početí poté, co ten kolega v kritickou chvíli sex nepřerušil (což byla nejlevnější antikoncepce). Kolega se ale vrátil ze Slovenska s pevným rozhodnutím, že se bude ženit. Zdůvodnil své rozhodnutí takto: "Oni už s tou svatbou počítají, a koupili si proto už i nová kamna".

Nerozhodností oplýval ve svém mládí i bývalý český prezident. Ve zveřejněných vzpomínkách Jitky Vodňanské najdeme například tuto pasáž (poté, co Václav Jitku oplodnil): "„Sere mne, že nejsem schopen žít ani s Olgou, ani bez ní, že nejsem schopen se rozhodnout, že chci žít nadále jen s Tebou, že ..."

A teď zpět k podmíněnému rozhodování Ondřeje Neffa. Cituji: "... Dokud se nabíjení počítá na hodiny, slavnostně prohlašuji před svými druhy, že pokládám projekt elektromobilizace za politický humbuk a technický nesmysl. Jakmile bude taková baterie na světě, opět slavnostně prohlašuji před svými druhy, že se na takové auto postavím do fronty. ..." Doba nabíjení se pro něj stala jedním jediným rozhodovacím kritériem. A to je dobře nebo špatně?

V. Petr 22.11.2018 10:18

No, v reálu je důvodem pro podporu elektromobility

třeba fakt, že tento postoj dotyčnému zaručuje, že bude i nadále vedoucím Ústavu pro manažering volného času či dotyčná bude pořád vedoucí Katedry Gender studies...

V. Petr 22.11.2018 10:33

Existuje třeba termín "prohibitively expensive"

Pak je cena jediným kritériem. Doba nabíjení je kritériem velice omezujícím použitelnost automobilu.

Resp, existuje samozřejmě více kritérií, ALE jsou kritéria, která prostě MUSÍ BÝT SPLNĚNA, aby byl výrobek vůbec použitelný!

J. Jurax 22.11.2018 12:31

No jo, umělá inteligence se ještě musí zdokonalit ...

J. Lukavsky 22.11.2018 13:01

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

"Doba nabíjení" No dalo by se to udělat rychle výměnou akumulátoru jako celku. Vybitý za nabitý a jedu dál. To by ale muselo to auto technicky umožnit a dělala by to obsluha. S nějakým hydraulickým pařátem by to šlo natošup. Nabízím nápad zdarma. J.L. end

Z. Lapil 22.11.2018 14:20

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Dnes jste první, ale já to vymyslel už dávno :-).

J. Jurax 22.11.2018 14:29

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

No jo, a nejspíš se to tak už i dělá, arciť ve speciálních aplikacích a/nebo experimentálně. Mám dojem - nechce se mi to hledat - že jsem v tom smyslu četl něco o elektobusech v MHD, ale ne u nás.

Z. Lapil 22.11.2018 15:24

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Je to možné, podle mě se to vysloveně nabízí. Autobusy mají tu výhodu, že - na rozdíl od osobního auta - to má jednoho profesionálního = vyškolitelného řidiče a pravidelnou trasu čili možnost 100% naplánovatelné dobíjení.

J. Sinnreich 22.11.2018 15:30

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Mechanicky parat by vytahl ridice a posadil ho do nabiteho auta.

L. Novák 22.11.2018 16:33

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

:-D

F. Houžňák 22.11.2018 8:42

Ano, vodíkové hospodářství, proč ne. Ale nejdřív

je potřeba postavit a zprovoznit - kupříkladu - několik vysokoteplotních jaderných reaktorů, které budou ten vodík vyrábět naveliko termolýzou. Jiné cesty k vysokoobjemové produkci vodíku jsou iluzorní. Až pak bude mít smysl pouštět se do vylepšování distribuce vodíku.

J. Jurax 22.11.2018 12:42

Ale celé tohle blbnutí je kvůli ekologistům blbnoucím s globálním teplením. A pro tuhle sortu hlupců je jaderný reaktor ještě víc fuj než skleníkotvorný CO2; proto taky v Germánii nahrazují jaderky uhelkami, jejichž echt německý CO2 zaručeně skleníkový efekt nedělá.

R. Langer 22.11.2018 14:24

Re:

Ja ja, richtig.

J. Novotny 22.11.2018 16:52

Re: Ano, vodíkové hospodářství, proč ne. Ale nejdřív

Vodík jde celkem levně vyrobit z uhlí. Třeba v Rusku a pak ho dovézt do EU.

F. Houžňák 23.11.2018 8:16

A kde se v tom uhlí ten vodík

vezme? Poučte nás.

J. Macků 22.11.2018 8:00

Lidstvo je tvořivé a nechal bych to na jeho invenci.

Vždy je nejlepší, když se technika vyvíjí nějakým přirozeným způsobem a nezasahují do ní politici a kdejaké lobystické skupiny placené bůh ví kým. Vše, současné spalovací motory, elektromotory, parní stroje, palivové články a další energetické zdroje mají své výhody a nevýhody a čas ukáže, co je je pro danou dobu a místo nejvhodnější. Možná nějaká kombinace.

V. Petr 22.11.2018 10:35

Naprostý SOUHLAS!