15.10.2019 | Svátek má Tereza


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 23.11.2018 19:21

Re:

Nefandím. Zkoumám technické možnosti. Vychází mi, že elektromobil s kvalitami ropného auta ještě nějaký pátek bude ekonomický nesmysl, zatímco některé skromnější varianty jsou dosažitelné už teď. V podstatě tam, kde se lze obejít bez baterek. SKORO bez baterek, aby mi zase někdo nezačal vysvětlovat, že ani benzíňák bez baterky nenahodíte :-).

M. Pivoda 23.11.2018 18:25

Pro Josefa Svobodu podruhé

Jestliže jsem pro smích jen několika důchodcům, kteří svou životní nudu vybíjejí zde na Neviditelném psovi, pak mi to vůbec nevadí.

Nicméně s důvěrnou znalostí oboru inovací a podnikání si vás dovoluji upozornit, že radikální inovace ve firmě Google (Alphabet) probíhají právě experimentální cestou, tj. cestou pokusů a omylů. Vznešeným teoriím se tam moc nevěří.

Video, na které bych vás mohl odkázat, je pouze v jazyce anglickém, což na Neviditelném psovi je obvykle na závadu.

J. Svoboda 23.11.2018 18:11

Re: Pro Josefa Svobodu

Pane, všichni rozumné lidé vždy postupují od jednoduchého ke složitějšímu.

Pokud se chcete učit podnikat formou pokusu a omylu, nikdo vám bránit nebude. Ostatním budete pro smích.

J. Svoboda 23.11.2018 18:04

Re:

Rozlišujete, nerozlišujete, o tom jsem se nechtěl bavit. Měl jsem totiž dojem, že zkoušíte hloupě fandit elektru.

M. Mikulec 23.11.2018 16:08

Co kdyby se

eurosoudruzi radeji starali, Jak dostat kamiony ze silnic, a ne otravovat zivot lidem mimo velkomesta. Ti se musi slozite dopravovat cely zivot do skoly a do prace. Pro eurosoudruhy, jejichz hlavnim znakem je rozvrtat a znicit, co funguje, je globalizace a nadnarodni zisky modlou a mantrou. To se pak k lepsimu nepohneme.

P. Cermak 23.11.2018 15:23

Re:

Naprosto paradoxně se v současné době se 96% produkce vodiku opírá výhradně o fosilní paliva ((parní reforming zemního plynu, parciální oxidace ropných frakcí a zplynování uhlí) https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/vyroba-vodiku/664-vyroba-vodiku

a pouze 4% vzniká čistým způsobem a to proto , že účinnost notoricky známé elektrolýzy je velmi nízká . Takže do doby než se vyvine nejaká účinnější metoda výroby vodíku je vodíková cesta dost neschůdná. Mimochodem celkem zajímavá zvažovaná metoda je vyskoteplotní rozklad vody v atomových rektorech . Jinak jeden z důvodů proč došlo explozi ve Fukušimě.

M. Pivoda 23.11.2018 14:03

Pro Josefa Svobodu

1. Technologické inovace typicky vznikají kombinací staré a nové technologie (do koňského kočáru byl skutečně strčen spalovací motor). Ale to je jen přechodný stav. Pak je třeba celý systém vyladit s ohledem na novou komponentu. Diskutující se zde rozčilují ohledně přechodného stavu.

Čím začít inovaci? Tím nejnáročnějším. Rozumné je začít tím, kde celý projekt může nejdříve zkrachovat, a pak teprve řešit méně náročnější úkoly.

Já v elektromobilech nepodnikám, a proto vám nehodlám radit (viz vaše dotazy ve druhém odstavečku). Představte si ale, čistě hypoteticky, situaci, kdy by řešení všech technologických problémů bylo předem známo. V tom případě by do podnikání (bez technologického rizika) mohl vstoupit kdokoliv. Ale to už by pak podnikání nebylo podnikáním. Viďte!

M. Pivoda 23.11.2018 13:51

Pro Petra Vaňuru

Svým diskusním příspěvkem výše jsem taktně upozorňoval aurora článku, že elektřina má vyšší potenciál než vodík.

V. Petr 23.11.2018 10:02

Vrtulník zkonstuoval už Leonardo da Vinchi a dokonce

jeho funkčnost dokázal v praxi. ALE tak, že dva stejné modely, poháněné hodinovým strojem zavěsil přes kladku a ten z nich, kde se točily dva protiběžné rotory, stoupal vzhůru.

Sestrojit funkční letadlo bylo nemožné, dokud nebyly k dispozici pohonné jednotky s dostatečným poměrem výkon/hmotnost a tomu Leonardovi se to tudíž nepodařilo. U vrtulníku jsou požadavky ještě náročnější.

Ostatně, vozidlo poháněné parním strojem mohlo v praxi jezdit jen po kolejích, ačkoliv první parní automobil (Cungot) tady byl dříve, než lokomotiva, jenže výkon, resp. množství páry, nestačilo. Stroj ujel jen kousek a pak mu došla pára...

Elektromobil s baterií naráží na stejný problém!

F. Houžňák 23.11.2018 8:28

Ale to je zlom TECHNOLOGICKÝ, nikoliv fyzikální,

to byl spíš zlom k tunelovým diodám ap. Ale stejně, všecko bylo v rámci fyzikálních zákonů (uplatňujících se za běžných tlaků, teplot, energií) a tudíž bylo technologicky dosažitelné.

S tím mobilem: no jo, tam máte pravdu vy, ten vtip je jenom v té jedné podvětě.

F. Houžňák 23.11.2018 8:23

Na vtip to je moc rozvedené,

nevymlouvejte se. Tenhle blábol "kdo si dovedl před padesáti lety představit ... plochou barevnou televizi ... tablet ..." je obvyklou výbavou všech blouznivců o zázračných bateriích, které přijdou.

F. Houžňák 23.11.2018 8:16

A kde se v tom uhlí ten vodík

vezme? Poučte nás.

L. Písařík 23.11.2018 6:36

Re: Větrníky způsobují oteplování.,

Taky bych řekl, že vrtulníky způsobují oteplování - jak se ten vítr tře o vrtuli, tak se otepluje, již každý školák ví, že třením vzniká teplo. Zdarma nabízím tuto teorii oteplovačům.

Z. Lapil 22.11.2018 22:19

Re:

Já věděl, že ze mně někdo zkusí udělat blbce, protože nevypisuju samozřejmosti, ale nevěřil jsem tomu. Opravdu si myslíte, že nerozlišuji mezi slovy stojí, topí a chladí?

Když už jsme u toho přesného vyjadřování: to v autě fakt není klimatizace, možná kromě těch echt drahých, a baterky žere taky svícení, rádio a veškeré dobíjení.

P. Zinga 22.11.2018 21:56

Problém je v tom,

že idioti začali od střechy: až budou v přízemí, budou čekat na zázrak, jenž jim umožní postavit základy.

Tím základem všech elektrovizí je dostatek funkčních možností skladování energie.

Nemohu tvrdit, že nenastane, vyloučeno to není, normální ale je stavět dům od základů.

J. Svoboda 22.11.2018 21:10

Re: Elektromobilita samotná by byl opravdu nesmysl

Je zajímavé, že mám pravdu v tom, co jsem nikdy neřekl ani nenapsal. Jen by mne pane Pivodo zajímalo, co alternativního tam tenkrát měli nacpat.

Ještě byste měl poradit, z čeho budou všichni večer, když přijedou z práce, nabíjet elektroauta. Panely sice možná budou, ale potmě k ničemu.

M. Pivoda 22.11.2018 21:02

Elektromobilita samotná by byl opravdu nesmysl

Je (a byl) nesmysl strkat spalovací motor do starého koňského kočáru. V tomto smyslu má Josef Svoboda pravdu.

Pro celkové úspěšné řešení je proto třeba provést systémovou inovaci, nikoliv změnit jen jednu komponentu systému. Bude třeba změnit celý systém.

Příklad systémového přístupu: Právě proto Elon Musk organizačně zařadil firmu pro výrobu solárních panelů pod firmu TESLA, která vyrábí elektromobily. Plus další opatření. To pro dnešek stačí.

Dobrou noc, přeji.

J. Svoboda 22.11.2018 20:55

Re:

Pane Lapile, opravdu si myslíte, že v kolonách stojí zadarmo? Když bude vnější teplota -15 °C, nebude vám v tom autě za chvíli zima? A když si zatopíte, pojede vám to potom?

J. Svoboda 22.11.2018 20:44

Elektromobilita je opravdový nesmysl

Takových, kteří se postaví do fronty na nesmysl je a vždy bude dost a dost, hlavně, že si pořídí něco módního.

Kde se vezmou takové baterie a hlavně kolik budou stát, jak budou prospívat životnímu prostředí, je módou nastydlému panu Neffovi buřt. Kde se vezme potřebný výkon pro nabíječky, kdo vybuduje elektroinfrastrukturu, to je fuk. Hlavně, že pan Neff bude mít módní elektroauto.

V jednom slovenském zábavném pořadu byla položena na první pohled hloupá otázka, kde má tramvaj výfuk. Otázka však není tak hloupá. Ta tramvaj má výfuk v Ledvicích, Tušimicích, Prunéřově, Počeradech, Mělníku atd. Totéž však platí i o elektroautech.

J. Vintr 22.11.2018 20:34

Re:

Jenomže jde těžko zdanit jen elektřinu do elektromobilů, takže se zdraží všem. Aby elektřina ještě nebyla dražší než benzín, tak ji můžou zdražit poměrně hodně.

J. Lepka 22.11.2018 20:04

Re: Pokud by se hledělo na potřeby zákazníků, je třeba

Bohužel základní problém je v tom, že poslanci europarlamentu (ale i jiných shromáždění), mají v sobě zakódovaný předpoklad, že i fyzikální zákony lze přehlasovat. Očekávám proto v poměrně brzké budoucnosti potvrzení perpetua mobile.

J. Lepka 22.11.2018 19:49

Re: Pane Neffe

To je bohužel důsledek nedovzdělanosti populace, tohle by si měl umět uvědomit každý středoškolák. Bohužel mám dojem, že si zelení MAŠÍBLI nejsou schopni uvědomit rozdíl mezi elektro automobilem a mobilním telefonem, mobil jako mobil, no ne!

J. Lepka 22.11.2018 19:39

I autor sci fi by měl mít fyziku v malíčku,

stačí vzít v potaz Ohmův zákon a je zřejmé, že pětiminutové dobíjení de facto zkratovými proudy distribuční síť nezvládne, nakonec je i proti takovému přetížení jištěna. A nadšení z vodíku je také třeba zavčasu zchladit, potíže s tankováním už p.Neff zmínil, ale nabalují se další, například skladování v autě, kdy při pouhém stlačení neslyne vodík dostatečnou energetickou hustotou, zkapalnění je náročnější než potenciální zisk a "kovový" je stále jen zbožným přáním. Když k tomu připočteme, že jen asi 5% vodíku se vyrábí elektrolýzou vody a zbytek ze zemního plynu, tedy metanu a odpadním CO2 (to je ten nejvíc fuj, že?) nevidím situaci nijak optimisticky. Navíc je zřejmé, že se na tato auta budou vztahovat stejná omezení, jako na LPG a CNG, tedy zákaz vjezdu do podzemních garáží a u vodíku dokonce možná i do tunelů, protože ten divoch je ve směsi s kyslíkem extrémně výbušný. Takže ano, asi by bylo možné a ekonomické vyrábět H2 elektrolýzou mořské vody u vzdálených větrných elektráren, ale stále zbývají pochybnosti ohledně skladování a dalšího transportu. V důsledku to bude dražší než stávající paliva.

Já bych osobně asi preferoval metan z klatrátu ( metanhydrátu) těžbou v šelfových mořích, vím, že Japonci už zkoušeli průmyslovou těžbu, ale asi bez úspěchu, je podezřelé ticho po pěšině.

M. Pivoda 22.11.2018 18:40

Pro bývalého čs sci-fi spisovatele o potenciálu elektřiny

An electric plane with no moving parts has made its first flight

https://www.nature.com/articles/s41586-018-0707-9

Skutečně to letí. Viz video zde:

https://www.technologyreview.com/s/612451/an-electric-plane-with-no-moving-parts-has-made-its-first-flight/?utm

V. Kolman 22.11.2018 18:33

PROČ TAK SLOŽITĚ?

Nač řešit vy nedoukové akumulátory, nádrže na (unikající a bouchající) vodík a podobné krkolomnosti.

Stačí přece na střechu automobilního vozu vztýčit stožár s vrtulí (hnanou bujnými větry), doplnit vhodnou převodovkou, upravit výškově všechny podjezdy a mosty.......

No já vím! Při větším větru by se ta autíčka převracela na bok, ale vhodné stabilizační gyroskopy......

Z. Pešek 22.11.2018 18:23

Pod to se podepíšu.

J. Jurax 22.11.2018 18:17

Re: A výrobu vodíku naveliko

A ještě - vozidlo s dojezdem 500 km bude mít tedy přibližně čtyřikrát až šestkrát objemnější nádrž oproti vozidlu spalující benzín a dvakrát až třikrát vyšší hmotnost nádrže (v případě ocelových lahví až sedmkrát!).

https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i

J. Jurax 22.11.2018 18:14

Re: A výrobu vodíku naveliko

On se vodík taky špatně a nákladně skladuje. Pro běžně používané nádrže dosahují ztráty až 3 % z obsahu na den. Zkapalňování vodíku je technologicky i energeticky náročný proces. Energie potřebná ke zkapalnění dosahuje přibližně 40% energie v palivu.

A chtělo by to způsob, aby vyprodukovaný vodík nebyl na jednotku energie v něm obsažené dražší než současná paliva. Včetně nákladů na skladování a distribuci.

J. Jurax 22.11.2018 17:49

Re: Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom

Neřekl bych.

Ono mnohé technično i přírodovědno bylo napřed jen otázkou víry vizionářů a dnes, s odstupem let, jen kroutíme hlavou nad pošetilostí tehdy nevěřících.

Už před víc než sto lety předpovídali transatlantickou dopravu vzduchem - ovšem vzducholoděmi. Letadla těžší vzduchu přece prostě nemohou unést dost paliva na tu vzdálenost a ještě platící náklad.

J. Jurax 22.11.2018 17:37

Re:

To samozřejmě taky - výpadek spotřební daně z fosilních paliv si stát musí kompenzovat.