19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.11.2018 17:34

Re:

Dovolil bych si s Vámi souhlasit.

J. Jurax 22.11.2018 17:31

Re:

Možná.

Tak což katodová obrazovka versus LCD panel?

J. Novotny 22.11.2018 17:00

Svezení elektromobilem také není špatné

Už několik let je to jediná možnost pro taxíky na Schipolu.

J. Novotny 22.11.2018 16:52

Re: Ano, vodíkové hospodářství, proč ne. Ale nejdřív

Vodík jde celkem levně vyrobit z uhlí. Třeba v Rusku a pak ho dovézt do EU.

J. Novák 22.11.2018 16:43

Pane Neffe

Ještě jste opomněl zmínit to, že se ta auta na baterku musí nějak nabít. Už to vidím, jak jen u nás každodenně takový milion aut přiveze své majitele domů z práce a ti svého miláčka strčí do zásuvky a budou se snažit sosat každý jeden pár kilowatíků. Současné rozvody na to prostě nejsou dimenzovány a jejich obměna by byla dlouhá a finančně velice náročná. A to nemluvím o tom, jak by se nabíjela zaparkovaná auta na silnicích ve městech. To jako hodlají rozkopat každý chodník? Jako silnoproudař se těm hlupákům směji. I když politici a (ne)ziskovkáři rádi poroučí větru a dešti.

L. Novák 22.11.2018 16:33

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

:-D

L. Novák 22.11.2018 16:29

Re: Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom

To už je otázka víry, ne techniky a přírodních věd. ;-)

V. Humble 22.11.2018 16:18

Re: A výrobu vodíku naveliko

Velika vim.To ale numusi byt problem protoze se zda ze nemame problem elektrinu vyprodukovat ale smysluplne uchovat. Rekl bych ze vodiku spis brani neexistujici infrastruktura coz se u baterii zatim resit nemusi diky nizkemu poctu elektrickych aut.

P. Zinga 22.11.2018 15:50

Větrníky způsobují oteplování.,

které je vyšší, než spálení odpovídajícího množství fosilních paliv.

https://www.technologyreview.com/s/612238/wide-scale-us-wind-power-could-cause-significant-warming/

J. Sinnreich 22.11.2018 15:30

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Mechanicky parat by vytahl ridice a posadil ho do nabiteho auta.

Z. Lapil 22.11.2018 15:24

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Je to možné, podle mě se to vysloveně nabízí. Autobusy mají tu výhodu, že - na rozdíl od osobního auta - to má jednoho profesionálního = vyškolitelného řidiče a pravidelnou trasu čili možnost 100% naplánovatelné dobíjení.

Z. Lapil 22.11.2018 15:17

Re: Naprostý souhlas

Vodík je strašně jednoduchý. Zopakuji samozřejmé: energie (elektřina) "se" musí vyrobit, pak "se" musí uskladnit a dostat do auta (pomocí klasické baterie nebo třeba vodíku), a teprve pak je možné tou energií auto rozpohybovat.

Neboli vodík ani akumulátor nejsou primárním zdrojem energie (tím je a zůstává elektrárna - jaderná, ebonitoliškoocasová nebo jakákoliv jiná), ale jejím "překladištěm".

R. Dubravský 22.11.2018 15:14

Re:

Už zdražila: https://elektrickevozy.cz/clanky/cena-az-120-kc-za-pouhou-1-kwh-realita-u-dobijecich-stanic-cez

A pak se ještě zdaní, jak správně píše p. Langer.

Z. Lapil 22.11.2018 15:08

Re:

U elektřiny bych spíš než zlomené baterie čekal nějaký krok stranou. Nejspíš nějaký organizační. Vlaky i trolejbusy nakonec jezdí bez baterií, ta autíčka na autodromech taky a vlastně každá slušná dieselová lokomotiva je lokomotivou elektrickou a svoji elektrárnu si vozí s sebou; něco na způsob Priusu. Představa nějakých drátů nad dálnicí je blbá jen do chvíle, kdy si začnete představovat samořídící auta jedoucí všechna stejnou rychlostí. Bonusem elektřiny je, že energii dokáže rekuperovat a v kolonách stojí zadarmo.

Asi vám neuniklo: v Praze jezdí pro MHD jakýsi autobus - z Palmovky do kopce na Prosek má dráty a z nich se i dobíjí a nahoře po rovině jede na baterky; jasně, je to celé prototyp, ale funguje to.

A hlavně: nikde není psáno, že nemůžou vedle sebe existovat (dálková? Luxusní?) auta klasická a vedle nich "příměstská vozítka" se zaručeným dojezdem nějakých 100km a nabíjením přes noc. Na denní kolečko do práce, na nákup, pro děti do školy a domů o mnoho víc nepotřebujete.

Neboli cílená podpora elektromobilů s užitnými vlastnostmi klasických aut je, nemůžu si pomoct, zpovykaností těch, kteří to neplatí ze svého. Jediné, co tím dokážou, že odkloní zdroje do ne nutně slepé, ale rozhodně dlouhé a klikaté vývojové větve.

D. Šimáček 22.11.2018 14:47

mohu se autora pozeptat

jak to je s cenou toho vodíku? je srovnatelná s cenou elektřiny (nemyslím teď propagační nabíjení zdarma) či s cenou fosilních paliv, nebo výrazně dražší?

R. Langer 22.11.2018 14:37

Re:

Hlavně zdaní. Jako benzín a nafta. ;-)

J. Jurax 22.11.2018 14:33

Re:

No jo, takže se elektřina zdraží a leckdo si rozmyslí strčit elektromobil do zásuvky ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:31

Re: Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Já se s vámi vsadím. Neprosadí. Není to totiž technicky možné.

R. Langer 22.11.2018 14:30

Re: Elektromobil není zas až tak ekologický, protože nějak se

To je dávno vymyšlené, a jmenuje se to jaderná elektrárna.

J. Jurax 22.11.2018 14:29

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

No jo, a nejspíš se to tak už i dělá, arciť ve speciálních aplikacích a/nebo experimentálně. Mám dojem - nechce se mi to hledat - že jsem v tom smyslu četl něco o elektobusech v MHD, ale ne u nás.

R. Langer 22.11.2018 14:28

Re:

Technologický zlom elektronka - tranzistor je od sebe vzdálen mnohem méně, než nějaký nový, zcela neznámý způsob uchovávání elektrické energie. Je to spíše evoluce, než revoluce.

R. Langer 22.11.2018 14:26

Re: Lidstvo je tvořivé a nechal bych to na jeho invenci.

Pokud se do toho vloží politika, tak se to bohužel NEUKÁŽE. Země prostě bude nařízením shora placatá a hotovo!

R. Langer 22.11.2018 14:24

Re:

Ja ja, richtig.

J. Jurax 22.11.2018 14:23

Re:

Jo, tak to máte recht.

J. Jurax 22.11.2018 14:22

Re:

Jistě.

A ad ten zázrak - napadá mne třeba technologický zlom elektronka - tranzistor. Jistě je takových víc ...

A ještě - „Dostatečně pokročilou technologii nelze odlišit od magie.“ (c) Arthur C. Clarke ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:22

Re:

Problém je v tom, že ONI to nemyslí ironicky.

Z. Lapil 22.11.2018 14:20

Re: Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

Dnes jste první, ale já to vymyslel už dávno :-).

J. Jurax 22.11.2018 14:17

Re:

Souhlas.

A správně pravíte "současných technologií". Pořád se lze kojit nadějí na nějaký technologický zlom, jiný princip etc.

Jaký, to arciť zatím netuší ani hlavy mnohem povolanější než je ta moje ... :-)

R. Langer 22.11.2018 14:14

Re: A výrobu vodíku naveliko

Víte jaká je energetická náročnost na výrobu vodíku elektrolýzou? Z toho pak už snadno zjistíte, proč se to tak nedělá. Nemluvě o dalších problémech při výrobě pomocí elektrolýzy.

R. Langer 22.11.2018 14:12

Re:

Technologický zlom = ZÁZRAK. Ano, jistě vyloučit nelze. Nic nelze vyloučit, ani konec světa. ;-)