19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Jak jsem jel na vodík

Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kain 22.11.2018 10:15

Re: Jsme v rukou bláznů

Pokud by to ti šílenci prosadili (a oni si pokoj nedají),tak pojedete např.na Jadran týden.90% času strávíte ve frontách u nabíječek a další čas čekáním až se vám baterky dobijí.Nehoráznější idiotštinu jsem ještě neviděl.

V. Petr 22.11.2018 10:11

Akumulátor má fyzikálně chemicky nepřekročitelné limity

Zázračné akumulátory, schopné pohánět helikoptéru a "zabírající tolik místa, jako dva svazky naučného slovníku" se hodí tak do sci fi pro děti a věřit tomu mohou snad jen absolventky gender studies (uvedený příměr je z knihy Stavíme modely pro děti od 9 let věku).

Nejvhodnější je skutečně palivový článek, ovšem článek na vodík má zatím velký problém se skladováním vodíku.

V. Humble 22.11.2018 9:57

Vodik

Vodik vidim jako jedno z nejperspektivnejsich paliv. Otazka je jestli by nebylo jednodussi ho primo spalovat nez to hnat pres palivovy clanky. Technicke obstrukce spojene s jeho uchovavanim a bezpecnosti jsou urcite resitenejsi nez nedostatek vzacnych kovu pro vyrobu baterii, problemy s rychlosti nabijeni, infastrukturou rozvodne site a zivotnosti baterie.

M. Pivoda 22.11.2018 9:54

Správná odpověď (od T. Kočího), ale na špatnou otázku

Kočí: "Současné diesely dosahují celkové účinnosti, která nebude hned tak překonána. ..."

V tržní ekonomice je důležité, při jakých parametrech jsou uspokojeny potřeby koncového uživatele (zákazníka), nikoliv zda ta či ona technologie je rekordmanem - a fakticky tím přestřeluje potřeby zákazníků.

Správná otázka se týká potřeb zákazníků.

T. Kočí 22.11.2018 9:46

Jsme v rukou bláznů

Současné diesely dosahují celkové účinnosti, která nebude hned tak překonána. Auto s naftou v nádrži vydrží stát v pohotovosti měsíce (vodík uteče, baterie se vybijí).Vývoj stál miliardy a přinesl skvělé výsledky. Pak ovšem zasáhli politikové- výsledkem je aféra dieselgate a negativní vývoj v této oblasti.Pokud by do toho nezasahovali, brzy by auta s dieselem jezdila za 2l /100 km pří zachování všech výhod.I ta ekologie by se postupně zlepšovala.

R. Jonák 22.11.2018 9:40

Naprostý souhlas

co se týče elektromobilů, za současných podmínek je to jen humbuk. Co se týče vodíku v tom nemám jasno.

M. Pivoda 22.11.2018 8:55

Redukce rozhodování na jedno jediné kritérium

"Já si tu Mařku vezmu, protože má modré oči". Tento příklad praktického lidového rozhodování mi v diskuzi často uváděl doc. Václav Polák, který před 30 lety v Brně rozvíjel československý systém umělé inteligence. V té době jsem pracoval na Ústavu řízení a tam se hodně diskutovalo o (vědeckém) multikriteriálním rozhodování. Každému možnému hledisku se přiřazovala jakási váha, a pak se to komplexně vyhodnotilo. Bylo kolem toho hodně matematiky, a proto to vypadalo důstojně vědecky i pro náš vědecký ústav.

V době mého studia, kdy jsem byl na vysokoškolských kolejích, se jeden můj kolega džudista, John, rozjel na Slovensko, aby tam svou dívku přiměl k interupci početí poté, co ten kolega v kritickou chvíli sex nepřerušil (což byla nejlevnější antikoncepce). Kolega se ale vrátil ze Slovenska s pevným rozhodnutím, že se bude ženit. Zdůvodnil své rozhodnutí takto: "Oni už s tou svatbou počítají, a koupili si proto už i nová kamna".

Nerozhodností oplýval ve svém mládí i bývalý český prezident. Ve zveřejněných vzpomínkách Jitky Vodňanské najdeme například tuto pasáž (poté, co Václav Jitku oplodnil): "„Sere mne, že nejsem schopen žít ani s Olgou, ani bez ní, že nejsem schopen se rozhodnout, že chci žít nadále jen s Tebou, že ..."

A teď zpět k podmíněnému rozhodování Ondřeje Neffa. Cituji: "... Dokud se nabíjení počítá na hodiny, slavnostně prohlašuji před svými druhy, že pokládám projekt elektromobilizace za politický humbuk a technický nesmysl. Jakmile bude taková baterie na světě, opět slavnostně prohlašuji před svými druhy, že se na takové auto postavím do fronty. ..." Doba nabíjení se pro něj stala jedním jediným rozhodovacím kritériem. A to je dobře nebo špatně?

F. Houžňák 22.11.2018 8:42

Ano, vodíkové hospodářství, proč ne. Ale nejdřív

je potřeba postavit a zprovoznit - kupříkladu - několik vysokoteplotních jaderných reaktorů, které budou ten vodík vyrábět naveliko termolýzou. Jiné cesty k vysokoobjemové produkci vodíku jsou iluzorní. Až pak bude mít smysl pouštět se do vylepšování distribuce vodíku.

J. Macků 22.11.2018 8:00

Lidstvo je tvořivé a nechal bych to na jeho invenci.

Vždy je nejlepší, když se technika vyvíjí nějakým přirozeným způsobem a nezasahují do ní politici a kdejaké lobystické skupiny placené bůh ví kým. Vše, současné spalovací motory, elektromotory, parní stroje, palivové články a další energetické zdroje mají své výhody a nevýhody a čas ukáže, co je je pro danou dobu a místo nejvhodnější. Možná nějaká kombinace.

J. Vavrochová 22.11.2018 7:27

Elektromobil není zas až tak ekologický, protože nějak se

musí ta elektřina vyrobit. U nás není ani tolik slunečního svitu, ani stále vanoucího větru, dokonce ani tolik vody na přehrady, aby se vyráběl dostatek tzv. zelené energie. Zatím to u nás stále "táhnou" ty značně neekologické uhelné elektrárny, tak to není žádný výrazný pokrok. Až se vymyslí něco, co vyrobí energii "čistě", pak budou mít, možná, elektromobily opravdu smysl.

F. Houžňák 22.11.2018 6:53

Žvásty člověka, vydávajícího se za někoho,

kdo rozumí technice. Důvody shrnuli předřečníci.

J. Kopis 22.11.2018 6:42

Re: Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Víte jaký by byl příkon třeba takových Stodůlek, nebo Černého mostu? Jaká by byla energetická špička? Dimenze vodičů pro rozvod energie? Jedině snad, že by každé sídliště mělo vlastní malý jaderných reaktor. Jinak to není efektivně proveditelné!

P. Labaj 22.11.2018 2:49

Tak podle mě je naopak vodík slepá cesta

Kdyby se dala uzavřít dlouhodobá sázka, tak bych se s Astonem i vsadil, že se prosadí čistě elektrická cesta oproti vodíkové cestě. Vodík je strašný prevít. Ty jeho malé molekuly jsou ještě horší než trpaslíci, prolezou fakt všude a cestou všechno ničí. Navíc zkapalnit to prakticky nejde, takže je to objemově hodně řídké palivo, i když se to fest stlačí.

A s tou produkcí to zatím slavné není, elektrolýza se jako neefektivní moc nepoužívá, termický rozklad se zase nepoužívá kvůli technologickým problémům.

Takže ono je to papírově pěkné a snadné (podobně, jako třeba jaderná syntéza), ale prakticky dost problematické.

Co mě udivuje, že všechny ty zelené lobby natlačí víc na použití CNG, tedy metanu. Toho je na světě celkem dost (víc než ropy), při spalování to má poměr vyprodukované energie na množství CO2 docela slušný. A navíc se dá z vodíku vyrobit. A přece jen zacházení s ním je o dost snažší než s vodíkem.

Na různé teorie o nedostatečně dimenzované rozvodné síti pro čistě elektrický provoz moc nevěřím. Přechod ne elektromobilitu nebude skokový, navíc se spotřeba dá celkem snadno rozložit v čase. Stačí nastavit vhodné cenové programy, trh už pak přinese různé automatizační pomůcky. Asi největším problémem jsou sídliště, resp. sídliště+vandalizmus. Nebýt vandalizmu, tak dát na parkoviště nabíjecí hříbky by asi nebyl problém, není to drahé ani technologicky náročné.

J. Vintr 22.11.2018 1:38

Re:

Jenže všechny záležitosti kolem výroby a distribuce vodíku, budou pod kontrolou, takže se nedotknou fungování jiných věcí a bude se to týkat jen těch, kdo si takové auto pořídili. Zato elektromobil si může každý strčit doma do zásuvky a není reálně možné to nějak regulovat a pokud to způsobí výpadek elektrické sítě, postihne to úplně všechny.

P. Čížek 22.11.2018 1:34

Jo, palec nahoru

Jenže ta elektromobilová záležitost není kvůli tecnickému myšlení advokátů, ale hlavně kvůli tomu, že potřebuje vyměnit a zesílit celou rozvodnou soustavu. A to bude kšeft k nezaplacení.

J. Sinnreich 22.11.2018 1:03

Vyroba vodiku

Pokud by se vodik k pohonu elektromobilu vyrabel jako v laboratori rozkladem vody na elektrodach, tak cela vec technicky a ekonomicky pozbyva smyslu.(95% vodiku se vyrabi z hydrokarbonu, tedy zdroje pro environmentalisty nepripustneho) Autor uz vubec neuvazuje o problemech skladovani kapalneho vodiku, distribuce a hlavne bezpecnosti.(vzducholod Hindenburg).

J. Kalíšek 22.11.2018 0:48

S vodikem je to uplne stejne. I jeho vyroba je velmi narocna a distribucni infrastruktura neexistuje. IMHO tudy cesta take nepovede.

J. Vintr 22.11.2018 0:29

Politik si také myslí

že elektromobil stačí strčit do zasuvky a dobít. Kde se vezme elektrický výkon pro napájení desetitisíců a statisíců současně připojených nabíječek nad současnou ostatní spotřebu, o tom zřejmě nikdo nepřemýšlí. Zřejmě jim to dojde, až se jednou Evropa ponoří do tmy a budeme si svítit svíčkami.