3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EVROPA: Horší potraviny pro „horší“ obyvatele

Diskuze o dvojí kvalitě potravin v EU se vede léta. EU nejdřív nechtěla pochopit, že je možné, aby na východě byly potraviny horší než na západě. Když to pochopila, začala o dvojí kvalitě aspoň mluvit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kratochvíl 6.5.2019 11:38

Re: -----

Prokope, na daném příkladu vidíte, že ten váš slavný trh nezabránil, aby nás " soused nebral na hůl". Nevím, proč do toho taháte svobodu.

Svoboda není pro podvodníky, lháře a zloděje, jako je tento případ.

J. Jurax 6.5.2019 11:36

Jistě.

Vzpomínáte na pomazánkové máslo, jež nám bylo slovutnou EU bryskně zatrhnuto, aby názvem neklamalo nevědomé spotřebitele z ciziny k nám přijedvší?

L. Písařík 6.5.2019 11:36

Re:

V drevných socialistických dobách, kdy se vepřová játra jako módní zboží prodávala pod pultem, pravila mi švagrová: Náš kocour pozná kvalitu jater, čichne k nim když nejsou dobrá, nežere je. Zeptal jsem se: A co pak s nimi uděláš, vyhodíš je?

V. Braun 6.5.2019 11:35

Re: Dvojí kvalita potravin

Tak nějaké možnosti výběru jsou i na venkově, i když omezené. Moje maminka, po té, co pro věk zrušila chov těch několika krav, co měla, se nemohla smířit s tím, že by kupovala mléko v řetězcích, a tak ho kupuje od farmáře cca 10km daleko. Je ovšem také smířená s vyšší cenou. Kolik lidí je na venkově ochotno platit vyšší cenu za vyšší kvalitu? Asi moc ne, což je stejné jako ve městech.

J. Kratochvíl 6.5.2019 11:30

Pokud je mi známo

spotřebitelům jde hlavně aby stejné výrobky na českém trhu měli stejné složení a stejnou chuť a cena je až druhořadá. Každý spotřebitel se může sám rozhodnout, jestli mu za to ta kvalita stojí za určenou cenu. Ale je třeba otevřeně říci, že nás firmy veřejně podvádějí.

J. Jurax 6.5.2019 11:30

"Ten trh zajišťuje, aby vás někdo v sousedství nemohl brát na hůl, protože byste jinou možnost než jeho neměl"

Ehm - tento výrok je jistě teoreticky správný, nicméně nepřijde Vám při konfrontaci se skutečností poněkud naivní nebo řekněme neúplný?

A ten zbytek - prostě je to pro někoho výhodné - to jistě. Ale semtam neškodí zvážit pro koho.

L. Písařík 6.5.2019 11:29

Re: Dvojí kvalita potravin

Výrobce tak činí na žádost šmejdů a řetězců, kteří objednávají např. šunku za 100Kč/kg. Výrobce ji vyrobí, řetězec koupí a český šetřílek tady taky. A pak bude kvičet. Prodejce sic nabízí šunku s 98% masa, ale ta je drahá, málokdo ji kupuje, kdežto té laciné se prodají tuny. TAK KDO ZA TO VLASTNĚ MŮŽE?

V. Braun 6.5.2019 11:28

Jednotný trh dle paní Šichtařové

Aniž bych obhajoval praktiky rozdílného obsahu v "téměř stejných" obalech tak se musím zastat jednotného trhu. Paní Šichtařová, jednotný trh není o tom, že budou mít všichni všechno stejné, ale o jednotných pravidlech. Pokud pravidla nejsou porušena, například složení potravin je správně a pravdivě deklarováno, tak jednotný trh funguje. Pravidla se samozřejmě vyvýjí a členské země se je snaží ovlivnit. Pokud podobná grafika obalu, ale jiné složení, může vést ke klamání spotřebitele tak ať na to zástupci ČR a dalších zemí poukazují a navrhují změnu pravidel, to je zcela v souladu s fungováním jednotného trhu.

M. Prokop 6.5.2019 11:24

Re: Dvojí kvalita potravin

Výrobci vyrábějí to, co od nich chce prodejce a na čem něco vydělají, prodejci od nich chtějí to, co s výdělkem prodají zákazníkovi a zákazník svým výběrem potvrdí.

Tedy, pokud se do toho nějak nenasere stát nebo nadstát.

J. Jurax 6.5.2019 11:23

No, u toho diskutovaného kečupu třeba kolik a jestli vůbec jsou v něm rajčata ... :-)

Jinak a vážně - na tuhle otázku zde nedokážu v úplnosti odpovědět. Jednak k tomu nejsem dostatečně erudován a jednak je to téma na disertaci, kterou do 2000 znaků nenacpete.

M. Prokop 6.5.2019 11:23

Re: -----

Ten trh zajišťuje, aby vás někdo v sousedství nemohl "brát na hůl", protože byste jinou možnost než jeho neměl.

Ten zbytek - prostě je to pro někoho výhodné.

Jak to vypadá, když ta svoboda není, ještě pamatuji (a nechci).

K. Janyška 6.5.2019 11:19

Re: Chcete tržní ekonomiku nebo plánovitý socialismus?

Ano, to je samazřejmě pravda, ale on kdesi vespod pod viditelným dokonce fungoval i kapitalismus. Jinak by byli komouši, a my s nimi, dávno mrtví. Spontánní řád lidského světa, tedy kapitalismus, nelze z povrchu zemského vytlačit. Je jedinou možností existence lidstva a řídí nás, ne my jeho. Vždyť jeho pravidla tvoří naši mysl... Dzp.

J. Jurax 6.5.2019 11:08

Ano, něco na tom je ...

J. Jurax 6.5.2019 11:06

No, hlavně vůbec nežeru kečup ... :-)

A ten kečup je dobrý, neboť je přizpůsoben naší východoevropské chuti ... :-)

R. Langer 6.5.2019 10:58

Re: levicová Šichtářová

Obráceně.

R. Langer 6.5.2019 10:57

Re:

No a?

R. Langer 6.5.2019 10:54

Re:

A co si tedy představujete pod pojmem "kvalitní"? Co je to konkrétně za parametr, ta "kvalitnost", a čím se měří?

R. Langer 6.5.2019 10:53

Re:

K tomu, abych poznal, jestli je kečup dobrý nebo ne fakt nepotřebuji jeho chemický rozbor. Zase jim to s tou "nekvalitou" nesmíte tak žrát.

T. Hraj 6.5.2019 10:52

Re: nejde o kvalitu ale o klamání

Nesouhlas. Kdyby byly v regálu coca coly a každá desátá by byla ve skutečnosti voda s trochou sojovky a sladidla (což by na ní bylo uvedeno supredrobným písmem), byl by to podvod.

Vím, že hranice v méně extrémních případech nemusí být tak zřejmá, ale od toho máme soudy.

M. Kosejk 6.5.2019 10:38

Re: Dvojí kvalita potravin

Záleží na tom, kde bydlíte - jestli ve velkém městě, nebo na venkově.

A na venkově nemáte žádný výběr - téměř tam nenajdete lokální potraviny. Na venkově, který by měl sloužit jak místo pro zemědělství, si lidi musí kupovat výrobky od nadnárodních korporací - protože produkce z našeho zemědělství nemíří do regionů - ale do zahraničí a k velkým korporacím. Snad jen pekárny jsou vyjímkou - jenže taková průměrná pekárna stejně vyrábí z produktů od korporací (a ne z místních surovin).

B. Brousková 6.5.2019 10:36

Re: Dvojí kvalita potravin

Jenže výrobce tahá za kratší konec provazu. Výrobců je daleko více než prodejců Žádný výrobce dnes nemůže přežít bez objednávek prodejců.To u nás znamená řetězců Tam se rozhoduje o kvalitě a množství a tudíž o úspěšnosti . " Chamtivost a mazanost" byla pochopitelně nadsázka. Reakce na žvásty o popelnici Evropy a jiné blbiny. Jenom trvám na tom, že výrobce kvalitou svých výrobků jenom plní přání objednavatelů. Z nižší kvality nic nemá. Dostane za ní méně peněz a tudíž má menší zisk. Co je na tom k nepochopení? Jakou výhodu může mít menší zisk? Baldům a Joudům je to jasné .Z nenávisti k Čechům jsou schopní čehokoliv, jako v minulosti. Jenže tak to určitě není. A politici do jistě vědí také. Jenže proč se nevézt na vlně bolševické tuposti, když to přivolává hlasy blbečků?

M. Kosejk 6.5.2019 10:30

-----

Všechno je to důsledek toho adorovaného globálního trhu. Prostě jsme se stali malou, ale zcela naivně otevřenou ekonomikou - a tak jsme jen levnou pracovní sílou pro koprorace a odbytiště šuntů. A já opravdu moc nechápu, proč ten volný mezinárodní trh tak adorovat (v čemž se shoduje vlastně celé naše politické spektrum).

Já třeba bydlím na venkově (to je to okolo Prahy a Brna). A tady neseženete zubaře a praktického lékaře (buď odcházejí do důchodu, nebo umírají při výkonu profese). A opravdu nerozumím tomu, proč se naše vláda bije za to, aby za naše daně vystudovaní čeští lékaři mohli zůstat v Británii. Že tohle je pro ně to hlavní. Ale to je jen příklad.

A taky nechápu, proč například děláme toto:

Vyvážíme obilí – a dovážíme mouku. Vyvážíme mléko – a dovážíme mléčné produkty. A taky podporujeme nadnárodní korporace, které si někde vybudují montovnu bez přidané hodnoty, i když vědí, že v místě není dostatek pracovních sil – a tak si dovezou cizince (a my v místě musíme platit výdaje za policejní dohled nad pořádkem) – a českým lidem se řekne: Přestěhujte se za prací k montovně – všichni do montoven, v místě vašeho bydliště nic nikdy nebude!

Mezinárodní trh určitě má své místo v ekonomice. Ale nesmí to být základ ekonomiky – základ má být lokální – aby ekonomika byla tvořena hlavně místními nabídkami a místní poptávkou – aby na venkově nechcípl pes a ekonomika nebyla tvořena jen Prahou, exportem, různými montovnami a nadnárodními řetězci.

L. Severa 6.5.2019 10:22

Re: Dvojí kvalita potravin

Máte pravdu, prto se k nám nahrnulo tolik řetězců. Až na tu poslední větu. Má snad zákazník možnost koupit si něco kvalitnějšího?

J. Jurax 6.5.2019 10:20

Znehodnotil byste dobrý cement ...

J. Jurax 6.5.2019 10:19

Ano. A přestanete ho kupovat ... :-)

J. Jurax 6.5.2019 10:14

Ano.

Ovšem chutná-nechutná není exaktní metoda ku zjištění kvality. A základní složení je Vám platné jen tehdy, jste-li kečupoznalec. Maximálně tak můžete porovnat, kolik procent rajčat v tom kečupu údajně je ... :-)

J. Jurax 6.5.2019 10:08

Jistě. A podle čeho vyberete ten kvalitní?

Na druhé straně je fakt, že požití i toho nekvalitního pro východní trhy určeného přežijete.

J. Jurax 6.5.2019 10:05

Arciť možnost uplatnit svou mazanosti a chamtivost je u vyjmenovaných subjektů výrazně odlišná.

I. Širůček 6.5.2019 10:04

Re: Dvojí kvalita potravin

Právě naopak - výrobci tvrdí, že tak činí na přání zákazníků. Ale kdo je jejich zákazník? Přece ten prodejce! Nebo si snad opravdu myslíte, že výrobci dělají průzkum v prodejnách?

J. Jurax 6.5.2019 10:02

Popis situace bych nenazval spíláním. Byť specielně v punktu směrnice, jíž se naše eurokomisařka prosila, spílati EU lze.

A recept - máte Vy při Vašem vzdělání na cokoliv, co je blbě, nápravný recept? Specielně třeba na tu dvojí kvalitu?