3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

ENVIRONMENTALISMUS: Ideologie lži

Tam, kde převládne víra, že ideologicky uvědomělý politik nebo úředník může na cestě ke všeobecnému dobru ignorovat i přírodní zákony, si nakonec lžou všichni navzájem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 27.6.2018 12:43

Budoucnost bude jiná

Elektromobily ve spojení s řízením automobilu bez řidiče-člověka povede ke snížení celkového počtu dopravních prostředků.

Proč? Protože již v roce 2025 se v USA nevyplatí osobní automobil vlastnit. Pro většinu obyvatel bude stačit když ve stanovenou dobu automobil přijede a odveze člověka na místo určení. Zvýší se tak využití provozní doby automobilů a poklesne potřeba parkovací plochy.

Přichází systémová inovace, nikoliv jen inovace jedné komponenty systému.

T. Hraj 27.6.2018 12:48

Re: Budoucnost bude jiná

...mm, zní to všechno hezky, budete to ale asi muset nařídit pod hrozbou trestu.

Pařížské sdílení elektromobilů končí, nevyplácí se - https://www.novinky.cz/auto/476084-parizske-sdileni-elektromobilu-konci-nevyplaci-se-rocne-chybi-miliarda.html

M. Pivoda 27.6.2018 13:06

Budoucnost bude jiná i pro T. Hraje, pokud dožije

Mýlíte se. Vlastnit auto se pro méně majetné kolem roku 2025 už nevyplatí. Takže tuto inovaci prosadí ekonomická výhodnost, nikoliv administrativní nařízení.

Administrativní nařízení zatím spíše blokují technologii využití automobilů bez řidiče. Strojové učení automobilů probíhá poměrně rychle, zejména ve firmě Tesla. Firma Tesla sbírá zkušenosti od od mnoha řidičů paralelně, zatímco firma Google prohání jen jedno své auto přes všechny možné silnice v USA.

V roce 2025 se již také projeví snížená potřeba dopravy automobily. Půjde o substituci dopravy kontaktem přes internet (Skype, virtuální realita v kvalitě 4K).

P. Han 27.6.2018 13:11

Re: Budoucnost bude jiná i pro T. Hraje, pokud dožije

Už jsem takových předpovědí četl... Taky už jsme tu dávno měli mít novou dobu ledovou a všechny suroviny už měly být léta vytěžené. Člověk se neustále dovídá něco nového...

J. Lepka 27.6.2018 13:37

Re: Problém je nepochopení technologické doby v níž žijeme

Teda původně jsem si myslel, pane Pivodo, že si děláte srandu, leč vaše následující příspěvky mne přivádějí k poznání, že to myslíte vážně. Zkusil jste s tím něco dělat ?

M. Pivoda 27.6.2018 14:17

Pro J. Lepku: české školství

Žijeme skutečně v bláznivé době. Technologický vývoj probíhá bez ohledu na přání českých důchodců.

V jednotlivých státech lze ale vývoj zpomalit. O tom vím docela dost. Před 30 lety, v září 1998, jsem publikoval návrh první aplikace české umělé inteligence pro byznys - a byl jsem za to vyhozen z VUT Brno. Proto jsem si také se zájmem přečetl výše uvedený článek od radního pro české školství, abych viděl, kam se Česko dostalo za ty tři desetiletí. Máme se prý držet při zemi. Ha!

Potenciál českého předstihu před světem v oboru obecné umělé inteligence se Klausovými ekonomickými teoriemi změnil v českou montovnu. A na lepší technologický vývoj to nevypadá ani dnes. Svět se kvůli Česku nezastaví, abychom ho mohli dohnat. Tak moc solidární okolní svět není.

L. Novák 27.6.2018 17:01

Re: Miroslav Pivoda

Kdybyste skutečně byl expertem v IT na vývoj umělé inteligence, už byste dávno seděl v nějaké bohaté světové IT firmě a usilovně pracoval. Jenomže "lovci hlav" o vašich geniálních schopnostech asi ještě neslyšeli a neuslyší, protože nečtou Neviditelného psa. A kdyby jej náhodou četli i s vašimi komentáři, pochybuji, že by to pro ně byla motivace se s vámi spojit... :-P

M. Pivoda 27.6.2018 17:31

Kdyby L. Novák nevážil 475 kg, tqk ...

... tak by na tomto blogu nemohl nikdy diskutovat.

Bohužel, Neviditelný pes se stal kolbištěm neviditelných diskutujících, tzn. anonymů, kteří mohou ze své huby vypustit cokoliv, čemu nerozumí.

J. Lepka 27.6.2018 20:09

Re: Pro J. Lepku: české školství

Jenže problém umělé inteligence nelze zjednodušit do prostého rozhodovacího procesu. Něco jiného je to např. na výrobní lince, kde jsou de facto všechny vstupní parametry dané, něco jiného právě v dopravě, kde je tolik proměnných, že je sice hezké naprogramovat "chování "robota, ale asi sám víte, že v reálném provozu je občas nutné zachovat se nepředvídaně. Zatím vám robot nikdy nevyhodnotí situaci tak, že je třeba vjet na chodník (samozřejmě nejdou li po něm lidé) když uhýbáte sanitce nebo vám selžou brzdy a řítí se na vás tramvaj- oba příklady z mé vlastní zkušenosti.

Co se týká montoven v devadesátých letech, ač p. Klause nemusím a s jeho názory obvykle hluboce nesouhlasím, je nutné si uvědomit v jaké technologické situaci bylo Československo po řádění bolševiků ( ti ještě v akademickém slovníku z roku 1951 prohlašovali kybernetiku za buržoazní pavědu), kdy se počet NC soustruhů dal počítat na prstech a karoserie Škodovek brousili muklové, to se sice dá teoreticky vymysle cokoliv, ale prostě nelze to ani odzkoušet, není na čem.

Jo a dost mě překvapilo, že jste v souvislosti s UI nezmínil I. Havla.

M. Pivoda 27.6.2018 20:40

Re: Pro J. Lepku: české školství

1. Za inteligenci (ať umělou nebo přirozenou lidskou či zvířecí) se všeobecně považuje schopnost řešení problémů. O rozdílu mezi umělou inteligencí a moudrostí jsem se dnes dočetl zde (

https://www.linkedin.com/pulse/difference-between-artificial-intelligence-wisdom-stanley-bergman/?trk=eml-email_feed_ecosystem_digest_01-recommended_articles-6-Unknown&midToken=AQEE57-6tMfITg&fromEmail=fromEmail&ut=1dLZhe04_k7Ek1)

2. Systémy řízení automobilů bez řidiče-člověka by měly dostat humánní hodnotový systém, který by minimalizoval počet mrtvých v případě neodvratné havárie.

3. Klausova Neviditelná ruka trhu neřešila inovace, k tomu je nutná inteligentní ruka. Bankovní úředník Klaus inovacím nerozuměl, a proto je nechtěl cíleně podporovat (položil jsem mu osobní dotaz ohledně inovací někdy v roce 2000 na univerzitě ve Zlíně). Tři čtvrtiny české ekonomiky dnes nepatří Čechům, je to pro Čechy levná ekonomika. Bez inovací nemůžete si nárokovat větší peníze. Takže o inovace je třeba pečovat v každé době, i té nepříznivé, jako byl přechod od socialismu ke kapitalismu.

I v prostředí českého socialismu byly před listopadem 1989 ostrůvky nadějných potenciálních inovací. Byl jsem u jednoho z nich. --- A s Havlem jsem neměl nikdy nic společného. Respektoval jsem jeho morální odpor k politickému režimu před listopadem 1989, ale fakt je, že po listopadu 1989, bohužel, sehrál roli užitečného idiota.

M. Pivoda 27.6.2018 20:45

Upřesnění pro Lepku ohledně Havla

Teď jsem si všiml, že jste výše napsal nikoliv Václav Havel, ale Ivan Havel. Bratr Václava, Ivan Havel, o umělé inteligenci jen filosofoval. Nebyl schopen dotáhnout své myšlenky do počítačového programu, na rozdíl od doc. Poláka, se kterým jsem spolupracoval já.

M. Mikulec 27.6.2018 11:43

Doporučuji přečíst si

knížku Michaela Crichtona "State of Fear", je to v podstatě o ekoteroristech, kteří navenek vystupují jako vážená charitativní organizace, zaštítěná navenek důvěryhodnými osobami. Strhující čtení.

P. Rada 27.6.2018 12:17

Re: Doporučuji přečíst si

Strhující čtení ? Za strhující chování považuji nedomyšlené ba přímo stupidní obohacování atmosféry prakticky nerecyklovatelným CO2. .... http://cdiac.ornl.gov/

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.pdf

To prostě proto, že dopady tohoto procesu mohou být s důvodů praktické nerecyklovatelnosti tak velkého masivu imisí jaký nebyl posledních 55milionů let nikdy do atmosfery uvolnován nedozírné. Může to znamenat rozvrat ekosystémů které dodnes přinášení lidstvu násobně větší hodnoty jak celosvětové HDP. Jestli o toto lidé přijdou - přijdou o civilizační podstatu.

Jednání rozvracející civilizační podstatu považuji za formu teroru a to i když nejde o náhlý agresivní nátlak ale spíše o ohlupování a bezohlednost k budoucnosti. V tomto případě jde tedy spíše o navození zkázy v jakési pomalu sycené plynové komoře celou plejádou nerecyklovatelných látek kde CO2 vede. Tento proces sice není s lidského pohledu "strhující" ale přesto evidentně hrozí, že sebou strhne zejména na suroviny i potravu prakticky nejnáročnější a v ledačem nejchoulostivější životní formu kterou představují lidé. Svým způsobem "Je s námi konec" v důsledku skrytého teroru na kterém se všichni nějak podílíme:

https://www.csfd.cz/film/455787-je-s-nami-konec/prehled/

J. Lepka 27.6.2018 13:43

Re: Doporučuji přečíst si

Vezměme to důsledně, pane Rado, CO2 je jen a pouze zástupný problém, největším škodičem naší planety je člověk, silně přemnožený druh, navíc vyhýbající se obvyklým přírodním pokusům o redukci - války, choroby, dětská úmrtnost. Co s tím chcete dělat? Podotýkám, že podle představ vašich kamarádů je trvale udržitelná hodnota lidské populace na Zemi cca miliarda lidí a nás je už přes 7 miliard. Máte nějaký zaručený tip na humánní redukci???

L. Novák 27.6.2018 17:06

Re: Doporučuji přečíst si

A je ticho... :-)

I. Širůček 27.6.2018 17:44

Re: Doporučuji přečíst si

A co by s tím měl dělat? Vždyť porodnost už klesá, klesá a klesá. Vyřeší se to úplně samo, žádný strach!

J. Lepka 27.6.2018 20:25

Re: Doporučuji přečíst si

Klesá? Jde také o to kde a o kolik. Stále existují oblasti, kde převažuje názor, že je nutné mít co nejvíc dětí, aniž si ale kdokoliv uvědomuje, že ještě nedávná dětská mortalita působila jako protiváha. Je sice hezké, že zdravotnické organizace se realizují v této nesmírně citlivé oblasti, ale pokud nedojde zároveň k masivní kampani omezující početí a také vysvětlování používání prostých kondomů (tak dráždících římskokatolickou církev) nikam se lidstvo nepohne.

P. Han 27.6.2018 13:06

Re: Doporučuji přečíst si

Ano, v češtině vyšla pod názvem Říše strachu. Vynikající kniha, ovšem u místních zelených pochopitelně propadla, ale propadla i u neomarxistů z P&L, protože ji pochválil Václav Klaus.

M. Mikulec 27.6.2018 14:28

Re: Doporučuji přečíst si

Aha, Říše strachu. Ta prostě donutí člověka (koumavého) zamyslet se nad tím, kde je pravda o ekologických škodách, a jak se dělají výzkumy a kdo je financuje. Ekofanatiky přesvědčit nelze. Ti budou stále bojovat regulacemi proti slunečnímu svitu.

A. Alda 27.6.2018 10:16

Ano.

V 50. i 60. letech byli ředitelé podniků ještě zavíráni za sabotáž či zkreslování statistické evidence... v 70. a 80. letech byli za totéž odměňováni metály. Jinak to totiž nešlo.

P. Lenc 27.6.2018 9:57

Dobrý článek,

dík za něj.

T. Kočí 27.6.2018 9:46

dobrý článek

Diesely v posledních letech dosáhly neuvěřitelných výkonů při malé spotřebě.Pak se ovšem věci ujali politikové a bez ohledu na přírodní zákony začali "řídit". Jak popisuje autor, muselo to takhle dopadnout. Ale bude hůř. Zejména u nás. Podívejte se na tu vládu.

M. Valenta 27.6.2018 9:35

Autor si evidentně nevšiml,

že v dnes je u nás oficiálně uveden do úřadu defraudant.

M. Prokop 27.6.2018 11:29

Re: Autor si evidentně nevšiml,

Napište o tom článek.

Autor napsal, už dříve, článek o něčem jiném, taky zajímavém.

P. Zinga 27.6.2018 9:32

Autore, kde jste vzal ty

"reálné škodliviny"? Ty jsou reálné asi jako homeopatika.

Můžu Vám dodat vědecké práce, popírající ten nesmysl, ale prozatím pouze článek "laika".

https://www.eike-klima-energie.eu/2018/06/23/ein-leserbrief-no2-grenzwerte-ein-tollhaus/

" dopis čtenáře: blázinec limitů NO2"

M. Krutý 27.6.2018 9:51

Re: Autore, kde jste vzal ty

NO2 není až takový problém jako polétavý prach a další zejména mechanické částice, které diesely produkují ve větší míře než benzínová auta.

I. Schlägel 27.6.2018 10:40

Re: Autore, kde jste vzal ty

Proto existuje filtr pevných částic. A funguje, pokud je ovšem v motoru vůbec přítomen.

Z. Lapil 27.6.2018 11:25

Re: Autore, kde jste vzal ty

Přiznávám, že to nehodlám studovat, ale zaujalo mě: píšete (odkazovaný článek píše) o limitech NO2 čili oxidu dusičitého, ale já dosud slyšel jedině a pouze o oxidech dusíku a z chemie si pamatuju, že jich je stabilních docela dost. Není ten "blázinec limitů" v tom?

Nevím, jen ukazuju rozpor, který jsem spatřil.

K. Janyška 27.6.2018 9:00

Ano,

co jiného... Dzp.

K. Janyška 27.6.2018 8:59

V Německu se lže jen to hučí.

Těch obrpříkladů je velká spousta... Dzp.