2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Uhlí, vystupovat!

Jezdíte-li autobusem, znáte nápisy typu „tyto dveře slouží jen pro vystupování“. Připomínají, že i německou energetickou politiku razí slovo „vystupovat“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 1.2.2019 16:24

Re: Aby to nezapadlo, ano, my všichni jsme blbci,

Člověku se nechce věřit, že něco takového jako Kostelanský nebo místní magor "Rada" má odvahu veřejně vystoupit s takovou snůškou nesmyslů a blbosti...

M. Zima 1.2.2019 16:33

Re: Aby to nezapadlo, ano, my všichni jsme blbci,

Nikdo nechce, abyste "věřil", ale abyste myslel. A to je ten problém, Vy jste zvyklý věřit Straně a myslet jste si odvykl.

L. Novák 1.2.2019 17:19

Re: Aby to nezapadlo, ano, my všichni jsme blbci,

Evidentní je, že nemyslel Kostelanský ani Rada. Protože taková snůška nesmyslů, jakou nás zde oba zásobují pravidelně, je toho důkazem. A poslat je do pudele s takovými žvásty je naprosto racionální postup.

Vaše rekce je trapná.

J. Kostelanský 1.2.2019 14:48

Zhrnutie diskusie

Diskusia miestnych "expertov" ma opäť raz utvrdila v tom, že ak sú Česi a Slováci v niečom absolútna svetová špička, tak potom je to v hľadaní dôvodov, prečo sa niečo nedá, resp. nebude dať urobiť. Ono je to totiž oveľa jednoduchšie pracovať "hubou" a obkecať niečo ako chytiť rozum do hrsti a o niečo sa pokúsiť.

Je úsmevné, aké rôzne dôvody ľudia vymyslia, prečo Nemci pri svojej energetickej politike nemôžu byť úspešní. Som veľmi zvedavý, čo všetko "experti" z tejto diskusie robia, keď sú tak výnimočne chytrí. Tipoval by som, že šéfujú nejakej veľkej vlastnej firme, a preto majú kopu času rozdávať svoje skúsenosti aj iným, napr. "blbým" Nemcom, ktorí nevedia ani do 10 narátať. :-) :-)

Najviac ich, resp. vás trápia batérie, resp. kam budú prebytočnú elektrickú energiu tí Nemci ukladať. Nuž keby ste boli takí chytrí ako sa robíte, tak by ste možno vedeli, že JEDNÝM zo spôsobov, aj keď nie samozrejme jediným, je decentralizácia batériových úložísk. V Nemecku žije možno 30 miliónov rodín, a tie - podľa môjho skromného odhadu - používajú min. 10 miliónov rodinných domov. Keby len časť z nich (10 či 20 %) v budúcnosti používala nejakú formu obnoviteľných zdrojov, pričom ich súčasťou by spravidla mali byť aj batérie na spôsob Powerpackov od Tesly, tak sú to rádovo milióny takýchto batérií. Keby každá disponovala len kapacitou 10 kWh, tak v globále za celé Nemecko sú to rádovo desiatky gigawatthodín uskladnenej elektrickej energie. Podobný by mal byť aj krátkodobý výkon pre prípad black-out-u, len samozrejme v trochu iných jednotkách - desiatky GW. Čisto teoreticky len nemecké domácnosti by v priebehu 20 či 30 rokoch mohli disponovať podstatne väčšou výkonnostnou rezervou, možno násobnou (aj keď krátkodobou), ako je rozdiel medzi špičkou a najnižšou spotrebou elektriny v celej nemeckej ekonomiky Tá (spotreba elektriny) v súčasnosti kolíše v rozsahu 60-75 GW.

J. Kostelanský 1.2.2019 14:49

Re: Zhrnutie diskusie

To pritom hovorím len o nemeckých domácnostiach, a o VEĽMI konzervatívnej priemernej kapacite batérií 10 kWh - reálne to ale bude podstatne viac, už len kvôli nabíjaniu elektromobilov. Určite budú vyrastať aj väčšie batériové komplexy podobné tomu, aký postavila Tesla v Austrálii a aký plánuje postaviť v Kalifornii, len násobne väčší. Hlavný zmysel týchto gigapowerpackov je stabilizácia rozvodnej siete. Na rozdiel od klasických záložných zdrojov ako sú napr. vodné elektrárne, ktoré nabiehajú desiatky sekúnd či dokonca minúty, je energia z powerpackov dostupná v priebehu niekoľkých desatín sekúnd.

Čo miestnym "expertom" uniká, je trend do budúcnosti - decentralizácia výroby a skladovania elektrickej energie. Namiesto obrovských atómových elektrární či elektrární na fosílne palivá ju budú produkovať podstatne menšie "elektrárne", ale v oveľa väčšom počte. Na stabilizáciu siete pritom budú musieť disponovať batériami, ktoré dokážu v prípade prebytku časť energie odložiť na neskôr a v prípade nedostatku ju zase dodať do siete. Takže nebude existovať niekoľko super extra giga batériových úložísk, ale milióny malých, stredných a pár veľkých. Niečo na spôsob súčasného internetu. Druhou dôležitou skutočnosťou je, že cieľom, hlavne v oblasti fotovoltaiky či biomasy, je budovať zdroje v mieste ich spotreby, a len zvyšok potom zabezpečovať napr. veternými elektrárňami zo severu Nemecka. Celé sa to dosť podobá prechodu od veľkých sálových počítačov 60. a 70. rokov, ktoré centrálne spracúvali agendu firiem, a ktorých bolo relatívne málo, k oveľa menším osobným počítačom z 80.rokov až po dnes, ktoré sa používajú priamo tam, kde je potrebný výpočtový výkon.

Ono je to tak: kto chce hľadá spôsoby. Kto nechce, hľadá dôvody. A kto sa smeje naposledy, ten sa zvyčajne smeje najlepšie... :-)

Takže ešte máte čas, môžete sa sa z tých Nemcov smiať a nadávať im do hlupákov. Užite si to, kým sa nezačnú smiať oni nám...

J. Kostelanský 1.2.2019 14:51

Re: Zhrnutie diskusie

A len tak mimochodom - tie milióny batérií a mikro elektrární - hlavne solárnych, bude musieť niekto vyrobiť. Skúste hádať, od koho to Nemci budú nakupovať. Žeby od Nemcov? :-)

P. Zinga 1.2.2019 15:37

Re: Zhrnutie diskusie

Kostelanský, tak dlouhý článek a tak krátké resumé: jste zelený blb. Vlastně rudozelený. Čili hnědý. Amen.

P. Rada 1.2.2019 15:45

Re: Zhrnutie diskusie

Nazvat někoho "blbem" je jedno s nejkratších schrnutí které používají nejčastěji právě "blbové".

F. Houžňák 1.2.2019 15:57

I vy se dáte takto "schrnout",

zapomněl jste to ovšem po svém způsobu rozvést a vyšperkovat odkazy.

R. Langer 1.2.2019 16:07

Re: Zhrnutie diskusie

Jo, jeden Zelený sedmilhář sedá ke druhému, podvodníci. :-P

P. Rada 1.2.2019 16:17

Re: Zhrnutie diskusie

Nejhorší je konec konců soustavně podvádět sám sebe.

Né nadarmo se často říká, že svět chce být klamán. Lidé co v něm žijí jsou pravidelně rádi utěšováni klamnými nadějemi, že tak jak jim doposud žití dominantně na dluh půjde snadno praktikovat i do budoucna. Asi nejhůře mezi lidmi snášejí poznání o stavu světa ultraliberálové.

L. Novák 1.2.2019 16:13

Re: Zhrnutie diskusie

Rado, přidám se taky. Jste zelený blb a s Kostelanským se můžete vodit za ruce, protože oba už tradičně žvaníte o něčem, čemu absolutně (ale opravdu ani trochu) nerozumíte.

Ztrácet nad vašimi žvásty čas nemá smysl, stejné hovadiny vylepíte zas kdykoliv v budoucnosti, byť je snadné vám je vyvrátit a opakovaně už tak bylo učiněno.

J. Schwarz 1.2.2019 18:21

Re: Zhrnutie diskusie

A vy budete spolu s Kostelanským ty baterie udržovat, recyklovat, zaručíte že chemikálie v nich obsažené neposkvrní vaše tak nákladně zachráněné "životní prostředí"... Váš postoj je typickým postojem pitomečka, který dnešní stav považuje za daný a snad i Bohem / vědou, Pokrokem / garantovaný, stačí jen přijímat vhodné zákony na snižování "kontaminace"... Přitom příčinou "kontaminace" není ropa, uhlí nebo uran, tou příčinou je těch sedm a půl miliardy "lidských bytostí" s právem mít třeba 10 dětí. Právem zaručeným údajnou "povinností" jiných lidem humanisticky pomáhat, protože jinak by těch 10 dětí zase umřelo a zůstaly by dvě podle "zákonů Přírody".

J. Kostelanský 1.2.2019 16:03

Re: Zhrnutie diskusie

Ďakujem za mimoriadne kvalitný protinázor podopretý množstvom odkazov, nevyvrátiteľných faktov a matematických výpočtov. :-) :-)

L. Novák 1.2.2019 16:16

Re: Zhrnutie diskusie

Měl byste si nastudovat něco z elektro-energetiky, než začnete zase blábolit své fantasmagorie.

P. Rada 1.2.2019 15:42

Re: Zhrnutie diskusie.

"Miliony" baterií musí být kryté dostatkem sutovin na jejich výstavbu, distribuci... Jsou na světě dostatečné surovinové kapacity a neužijí je dominantní vlastníci?

Vše by musela zastřešit dostatečně inteligentní poruchám odolná a přitom nenákladná sít.

Začnouli na realizaci docházet suroviny, začneli převažovat destruktivní lidské chování - začne prudce růst už i tak doposud nereálně vysoká cena akumulace.

Také sdílím naději, na pokrok prostřednictvím "chytrých sítí". Podstatou systému by ale musela být ekonomická stabilita i efektivnost zároven a to je zatím při součastné masivnosti spotřeby energií daleko více o přání jak o realitě.

K. Dvořák 1.2.2019 18:20

Re: Zhrnutie diskusie

Pokud by snad doslo na "milióny batérií a mikro elektrární - hlavne solárnych", jakoze si tim zdaleka nejsem jisty, rozhodne je Nemci nebudou kupovat doma, ale v Cine.

V. Petr 1.2.2019 15:16

Není důvod, proč bychom v tomto drahém nesmyslu

měli Němce napodobovat! I kdyby to náhodou šlo.

Mimochodem, ty Vaše desítky GWh, šíleně drahé a s omezenou životností, by stačily na 1-3 HODINY!

J. Pospíšil 1.2.2019 15:26

Re: Není důvod, proč bychom v tomto drahém nesmyslu

Takže se německému občanovi může stát, že i když si dům vybavil za spoustu peněz panely a bateriemi, tak až přijde večer z práce domů, bude mít baterie vybité, protože mu je orgány správy vycůcly jako zálohu na stabilitu sítě?

No, on je neměl úplně nabité ani před tím vycucnutím, protože je součástí okolí, které má potíže s dodávkami elektrické energie, protože je zamračeno a nefouká. Takže i ten občan měl nejspíš nad domem zamračeno a nefoukalo.

P. Rada 1.2.2019 15:48

Re: Není důvod.....

Všem lidem se už může a jednou dokonce bude muset stát, že o neonovitelné přijdou.

R. Langer 1.2.2019 16:08

Re: Není důvod.....

Už aby se ti to stalo, Zelený sedmilháři.

M. Zima 1.2.2019 16:21

Správně, to nevadí,

že se presentujete jako kretén, když nic jiného neumíte, tak alespoň ukažte, co je to, takový český buran.

F. Houžňák 1.2.2019 15:39

Jistě, my jsme všichni blbci a vy jste letadlo

vybavené umělou inteligencí, distribuovanou do decentralizovaných batériových úložísk. Připomínáte mi svým svazáckým nadšením ABC mladých techniků a přírodovědců z doby bolševismu, akorát že tam to bylo podáno střízlivěji.

P. Rada 1.2.2019 15:53

Re: Jistě, my jsme všichni blbci a vy jste letadlo

Pane Houžnáku a co "střízlivého" asi tak bylo uvedeno v ABC o komunikačních možnostech dneška?

Osobně si myslím, že chytré sítě naprogramovat půjde. Problém ale vnímám v udržitelnosti míry součastné masivnosti spotřeby.

R. Langer 1.2.2019 16:11

Re: Jistě, my jsme všichni blbci a vy jste letadlo

Ty nemyslíš, Zelený sedmilháři. Ty jenom lžeš.

J. Jurax 1.2.2019 18:07

Re: Zhrnutie diskusie

"Najviac ich, resp. vás trápia batérie, resp. kam budú prebytočnú elektrickú energiu tí Nemci ukladať. Nuž keby ste boli takí chytrí ako sa robíte, tak by ste možno vedeli, že JEDNÝM zo spôsobov, aj keď nie samozrejme jediným, je decentralizácia batériových úložísk."

Ehm ... nenapadlo Vás, že je celkem jedno, zda jsou ony akumulátory, nikoliv baterie, experte, centralizované nebo decentralizované? A že tedy musí vzniknout úložiště s kapacitou řádu terrawatthodin, aby bylo lze energii z obnovitelných zdrojů využívat ve stabilní síti, v níž stabilizačním prvkem jsou dosud jaderné a uhelné elektrárny fungující i když nefouká a je noc (a celkem nevýznamná kapacita vodních)?

A že ty akumulátory budou muset Němci zaplatit a udržovat; a je jedno, zda centralizované nebo u sebe doma?

A že primární spotřeba energie je v průmyslu? A že případný rozvoj elektromobility to ještě řádově zhorší, neboť ty rodinné domky se soláry budou mít problém uživit jen to jedno auto k domku patřící?

Nuž keby ste boli takí chytrí ako sa robíte, pán Kostolanský, tak byste tu takové agitky ani nepsal.

M. Hoblík 1.2.2019 14:33

My budeme Němcům energii rádi

My budeme Němcům elektrickou energii rádi dodávat, hlavně aby zůstali našimi spojenci a nenechali nás na pospas čínskému vlkovi!

V. Novák 1.2.2019 14:09

Klídek!

Němci nahradí jádro i uhlí plynem.

NS už smí jet na plnou kapacitu 55 Gm3/rok, jak povolil německý Nejvyšší soud (čímž namíchl Poláky a pobaltské okopávače kotníků), NS2 s staví a koncem roku bude v provozu též s 55 Gm3/rok, NS3 se plánuje.

Bude to drahé, ale Němci jsou bohatí...

J. Lepka 1.2.2019 14:41

Re:

Připomínám již antický výrok : Jak dlouho ještě...? Pokud vytrvá snaha idiotů zlikvidovat německý automobilový průmysl, tak se Německo, v mantinelech v jakých ho známe, nejspíš ani toho roku 2038 nedožije.

P. Rada 1.2.2019 15:15

Re:

Civilizační kolaps se čeká zhruba v tuto dobu a celosvětově. Země či regiony které si podrží stabilitu svou nynější orientací na obnovitelné domácí zdroje mohou mít oproti okolí výhodu.