4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
David 23.4.2008 15:31

Pohádka?

Cena ropy dosáhla novýho rekordu, téměř 120 dolarů za barel. Vážně ropný zlom nehrozí?

vita 13.4.2008 19:17

víte někdo

jaký odpad zůstává při výrobě benzínu z uhlí?

Ludva 12.4.2008 14:33

Naprostý souhlas

Postavit další jaderné elektrárny a ušetřit si uhlí na výrobu kapalných paliv. Konečně za války se v Hermann Goring Werke v Záluží u Litvínova benzín vyráběl. Škoda, že jsme v  tom nepokračovali, ani bychom ropu nepotřebovali a mohli jsme vyvážet zkapalňovací technologie.

Tomas Jasny 11.4.2008 0:56

Pohadky byly a budou

Pohadky a proroctvi (v soucasne dobe chapane jako propaganda spojena s odbornymi prognostikami politiku, mezi kterymi vynika soucasny prezident CR) mely vzdy a budou mit i nadale dva zasadni ucely - uchlacholit deti, aby spaly bez obav ze zleho draka, a postrasit dospele k tomu, aby se dobrovolne podvolili rezimu, ktery jim nabizi ochranu pred zlym drakem at uz tim drakem bude kdokoliv ci cokoliv. Jen tak pro zasmani, v dobe kdy cena barelu ropy presahuje USD 110, uvadim jednu moderni pohadku z nedavne doby pred pouhymi ctyrmi lety, jak ji prednasel Svetovy odbornik na otazky naftove ekonomiky J. Bradford DeLong:

Mohou být vysoké ceny ropy dobré?

J. Bradford DeLong

Světové ceny ropy překročily 40 USD za barel uľ vprostřed léta a teď se vyąplhaly několik dolarů nad 50 USD za barel. Dneąní ceny ropy stále představují jen dvě třetiny skutečného vrcholu z doby íránské revoluce roku 1979 a budoucí trhy předpokládají, ľe cena ropy opět klesne a ustálí se asi na 45 USD za barel. Současná vysoká úroveň cen ropy vąak přiměla prognostiky mírnit své předpovědi hospodářského růstu.

Ladislav N. 11.4.2008 7:37

Re: Pohadky byly a budou

No, a jakou hodnotu měl tehdejší dolar a jakou má dnešní? Poloviční? Třetinovoui? Jak je na tom ropa v porovnání např. s cenou zlata tehdy a dnes?

Tomas Jasny 11.4.2008 8:15

Re: Re: Pohadky byly a budou

Samozrejme, ze cena zlata v USD se od roku 2004 take podstatne zvedla, opravdu je ted dvojnasobna, jenze v roce 1980 byla jeste vyssi a svetu to moc nevadilo, protoze oproti rope

zlato se neprodava a nekupuje v stamilionech tun denne a ve stejnych milionech denne se neleje do nadrzi mnohych milionu vozidel a netopi se tim v elektranach a domacnostech a nepouziva se ve miliardach plastikovych a chemickych vyrobku, atd. A pochopitelne, neustaly pokles USD primo ovlivnuje cenu nafty a jsou to prave Americane, kteri zenou cenu nafty nahoru, protoze jedine tak mohou konkurovat zajemcum se silnejsimi menami, kteri by jinak vykoupili celou produkci nafty.

Ludva 12.4.2008 14:29

Re: Pohadky byly a budou

Samozřejmě dolar klesá - USA se potřebují zbavit obrovského zahraničního dluhu. Nechcete koupit dolary ?

k 10.4.2008 19:03

diskuse o úplně něčem jiném

autor nepochopil problém, ale vášnivě ho vyvrátil, a diskutujicí se k němu vášnivě přidali. Problém ropného píku není problémem nedostatku suroviny, ale ztráty energetického zdroje. Dnes se ropa v arabii těží s energetickou bilancí 10 barelů ropy - jako energetického ekvivalentu na zisk 100 barelů. Na sibiři je poměr nákladů 30 barelů na 100 barelů. Na zisk 100 barelů ropy z živičných břidlic musíte vynaložit 80 barelů ropy jako energetický vstup. Tedy ropa nezmizí, je se stane stejně jako vodík přenašečem energie, nikoliv zdrojem energie.

podrobněji a velmi přehledně viz

" Nejistý plamen

Průvodce ropným světem

CÍLEK, Václav; KAŠÍK, Martin"  

Anděla 10.4.2008 20:53

Re: diskuse o úplně něčem jiném

Takže pokud je tam ropy na 100 let dopředu (v těch píscích), pak se k vytěžení spotřebuje 80 letá spotřeba, takže nám to dojde už za 20 let.

jiri 10.4.2008 17:55

Cena ropy

je podminena nabidkou a poptavkou. Indove a Cinani si kupuji auta, poptavka tudiz roste. U vas v Evrope to jeste zhorsuji nesmyslne vysoke dane...

SelskýRozum 10.4.2008 16:59

Kde je chyba?

Cituji z článku: "Nadloží musí být nepropustné, jinak by ropa unikla". Nejde mi do hlavy, odkud ropa bere tu inteligenci, že se nahromadila právě tam, kde je nadloží nepropustné. Když předpokládáme, že tu inteligenci nemá a že tedy už unikla z míst, kde nadloží bylo propustné, kam tedy unikla? Je přeci lehčí než voda, nemohla tedy někam dolů zatéct. Je vůbec možné, aby byla na povrchu Země rozložena mikroby v tak velkém množství odpovídajícím povrchu pokrytému propustnými horninami? Prosím autora článku, zda zná nějaké vědecké vysvětlení. Je to objasněno nebo je to zatím záhada?

Jura Jurax 10.4.2008 17:02

Re: Kde je chyba?

No, ono ropa ani tak nemá tu inteligenci, ale spíš tam, kde bylo nadloží propustné, už dávno unikla - mluvíme o řádu miliónů let :-D

SelskýRozum 10.4.2008 17:14

Re: Re: Kde je chyba?

Chápu, unikla, ale co se s ní stalo potom. Mluvíme o nejméně tak velkém množství jaké je pod zemí. Kde je všechen ten uhlík z ní? Určitě není v atmosféře v podobě CO2, protože jeho množství bude brzo zdvojnásobeno jenom lidským spalováním fosilních paliv. Takže tam ho bylo málo.

Jura Jurax 10.4.2008 17:16

Re: Re: Re: Kde je chyba?

No, v řádu těch miliónů let se mohlo stát leccos ... ale nevím, nejsem přes to guru.

Anděla 10.4.2008 21:00

Re: Re: Re: Kde je chyba?

Chyba je bohužel ve vás. Přečtěte si něco o koloběhu uhlíku. Vám bude stačit úroveň základní školy, možná i jen první stupeň.

Marek 16.4.2008 13:40

Re: Re: Re: Kde je chyba?

Ropa která se nezachytí v rezervoarech se dostane do moří a do půdy a je postupně odbourávana mikroorganismy které jí umí rozložit. V některých případech zůstane v podobě tenkého filmu na zrnkách písku (jako v Kanadě či Venezuele).

Martin Přeček 10.4.2008 19:19

nepropustné podloží a rozklad ropy

Poněvadž ropa vzniká v mase stlačených sedimentů obsahujících organickou hmotu ve formě malých kapiček, které poté po velmi dlouhé časy migrují  vlivem hydrostatických sil vzhůru, v místech kde bylo nepropustné podloží tvořící "kapsu" se nakonec tyto kapičky sjednotily a vytvořily ropné ložisko. Na většině místech zemské kůry však takové podmínky nevznikly a ropné kapičky se nakonec dostaly do provzdušněné svrchní vrstvy půdy / popř mořského dna - tam byly poměrně rychle působením bakterií a jiných organismů za oxidujících podmínek provzdušněné vody zoxidovány či začleněny do živé organické hmoty (ostatně za jeden z hlavních argumentů pro organickou hypotézu vzniku ropy je právě strukturální chemická podobnost mezi vysokomolekulárními sloučeninami v ropě a huminovými látkami v půdě). Procesy oxidující ropu jsou podstatně rychlejší, než v představách selského rozumu - příkladem jsou třeba právě úniky ropy z tankerů - po několika letech není v postižených oblastech (i bez přičinění likvidátorů havárie) po ropě ani památky.

Pro zájemce o geologickou stránku problematiky ropného zlomu doporučuji k přečtení a doplnění přehledu možných názorů na problematiku ropného zlomu obecně v loňském roce vydanou českou knihu Nejistý plamen od autorů Cílka a Kašíka, z této publikace převážně pochází i mé znalosti. Publikace je v podstatě rešerší převážně anglosaské literatury k tomuto problému, takže obsahuje řadu odkazů k primárním zdrojům.

Netřeba 10.4.2008 15:41

Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Faktem je, že nejhloupější způsob spotřeby je ten nejrozšířenější. To jest prolévat ji pětkrát týdně nádržemi aut cestou do práce a z práce.

Jura Jurax 10.4.2008 15:49

Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

No, voni chytrej, nejhloupější - nádrží autobusu se taky prolévá, vlaku taky, je-li to motoráček - a ne všude autobus a vlak jezdí, natož aby jezdil v potřebnou dobu; na pěšky je to daleko, bicyklem se nedá vždy kvůli počasí a vzdálenosti a taky nemůže každý, ne každý může pracovat doma - co byste radil? Koňmo? Nebo sedět doma na zadku na podpoře?

zdeněk 10.4.2008 15:53

Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Vlakem může jet až několik set lidí, zatímco v autě jste čtyři. Energetická náročnost  je poněkud někde jinde...

Jura Jurax 10.4.2008 16:05

Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Jistě, naprosto souhlasím, ale opakuju - vlak není všude a nejezdí vždy v patřičný čas. Kupříkladu z Brna do Letovic to jede v 23:02 a pak až ráno o půl paté - a to není žádná lokální trať ... :-D 

zdeněk 10.4.2008 16:29

proto by se měla podporovat veřejná doprava

jako autobusy, vlaky...

Pokud by záleželo vládě na životním prostředí, mohl by se vjezd do některých historických center zpoplatnit a záveň výrazně navýšit MHD, dopravní spojení....

například u těch letovic - proč vlak nejede až do České třebové? Zřejmě kvůli tomu že leží v jiném kraji... Spojení je pro pracující po 10 hodině večer špatné.  Vlaky by mohli na hlavních spojích jezdit každou půl hodinu. Rychlíků je mezi prahou a Brnem hodně, zato osobáků co staví například mezi Brnem a Českou třebovou je během dne málo. Celý systém by šel určitě udělat více propojený, ale chtělo by to více peněz... zato by byly silnice méně ucpané a nebezpečné. Lokomotiv a vagónů je na to podle mě dost.

Jura Jurax 10.4.2008 16:59

Re: proto by se měla podporovat veřejná doprava

Ale jistě - lze zbudovat dokonalou veřejnou dopravu, ale kdo to zacáluje, kudy to povede a bude konkurenceschopná s autem? Třeba vlakem z Brna do Prahy se pro tři už nevyplatí - levnější je auto.

A MHD musí taky myslet ekonomicky ... dokonalost je drahá; když bude MHD stát 30 korun a víc, tak na trasu do 10 km je levnější auto - a v zácpě stojí  autobus i auto a nezřídka i tramvaj. Ono to asi není tak prosté, jak si malujete. I když snaha kupodivu je občas patrná.

A v místech s menší hustotou obyvatelstva - typicky venkov - je auto bohužel nezastupitelné.

Pametnik starejch dob 10.4.2008 17:47

Re: proto by se měla podporovat veřejná doprava

Jde o to, zda má vládě záležet na "životním prostředí" nebo na LIDECH. Lidé potřebují lidské životní prostředí, ale to je něco jiného, než co pod tímto pojmem míní i ti nejrozumnější ze zelených.

SelskýRozum 10.4.2008 18:00

Re: Re: proto by se měla podporovat veřejná doprava

A jste si jistej, že vlak spotřebuje méně energie na provoz a na jeho výrobu v přepočtu na pasažára v porovnáním s autem? Ještě musíte připočítat, že se nějak člověk musí dostat na nádraží a z nádraží na místo a že když tuhle část povolíte autem, tak že na krátší vzdálenosti je vždy doprava dražší a spotřeba paliva vyšší.

A protože se také musí počítat cena času, který lidé dopravou stráví, tak ten celý argument s veřejnou dopravou na střední vzdálenosti je pochybný.

baltahsar 11.4.2008 1:20

Re: proto by se měla podporovat veřejná doprava

Jo, podle vás ;-D ve skutečnosti dráhy nemaj čim jezdit, stačí když lehnou v kraji dvě lokomotivy a odříkaj se vlaky, pokud se nedá něco zrekvírovat z muzea. Ale zvonku to tak vyzerat möže ;-)

Chris Kelvin 10.4.2008 16:00

Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Vy jste zase chytrej, Juro ;-)

Největší problém je ve stavbě obřích příměstských aglomerací bez jakékoli pracovní příležitosti a bez jakékoli veřejné dopravy (i možnosti její zavedení někdy v budoucnu). Kdyby teď došla skokem ropa (no, třeba díky nějakému většímu válečnému konfliktu, všichni víme, kde nejvíce se ta ropa nachází), budou všichni takto bydlící lidé prostě v řiti a může to vést ke kolapsu ekonomiky. Nejvíce se takto staví na americkém kontinentě, ale do Evropy již to delší dobu míří také, i přes jisté geografické odlišnosti.

V této souvislost je zajímavý např. projekt, který postupně realizuje princ Charles ve svém panství tuším v JZ Anglii. Prostě nejprve nechal udělat rozvržení odpovídající určitým pravidlům a teprve pak začal stavět. Snaží se v té oblasti vytvořit strukturu bydlení a podnikání, kdy všechno bude v místě a dosažitelné. A výsledek? Zisk nižší asi o 10% oproti dnes běžným nenažraným projektům developerského typu. Přínosy pro oblast nevyčíslitelné.

Jura Jurax 10.4.2008 16:09

Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Ale opravdu jsem chytrej - a přesto s Vámi souhlasím. ;-)

Jenže nežiju na panství prince Charlese, alébrž v okolí Brna - a dostat se někdy veřejnými dopravními prostředky cca 40 km domů je cesta na dvě hodiny, najmě večer ... takže jezdím autem.

Chris Kelvin 10.4.2008 16:12

Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Asi moc chytrej nejste. Jinak byste pochopil, kam svým příspěvkem mířím. My sice nemáme Charlese, ale máme svá zastupitelstva, vládu. A ty mají páky na určitou regulaci v této oblasti. Už ze své podstaty by se o něco podobného měli snažit. Jenže pro některé lidi je slovo regulace sprosté a hned křičí cosi o svobodách. A co s tím, za pár desítek let.....?

honzak 10.4.2008 16:41

Re: Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

je už pán v nějakém obecním zastupitelství? Těžko, to by zpíval jinou píseň.

Hromadná doprava se musí prosadit "sama". Ale to stojí těžký peníze. Doporučuji navštívit Švýcarsko, nejlépe v zimě. A stejně jezdí lidi autem....