16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
SelskýRozum 10.4.2008 16:59

Kde je chyba?

Cituji z článku: "Nadloží musí být nepropustné, jinak by ropa unikla". Nejde mi do hlavy, odkud ropa bere tu inteligenci, že se nahromadila právě tam, kde je nadloží nepropustné. Když předpokládáme, že tu inteligenci nemá a že tedy už unikla z míst, kde nadloží bylo propustné, kam tedy unikla? Je přeci lehčí než voda, nemohla tedy někam dolů zatéct. Je vůbec možné, aby byla na povrchu Země rozložena mikroby v tak velkém množství odpovídajícím povrchu pokrytému propustnými horninami? Prosím autora článku, zda zná nějaké vědecké vysvětlení. Je to objasněno nebo je to zatím záhada?

Jura Jurax 10.4.2008 16:51

Re: Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Jojo, svatá prostoto - ale vize je to pěkná, akorát detaily - třeba kdo to zacáluje, kudy to povede (přes mou zahradu ne - kdybych tedy nějakou měl) a kdo z toho bude vytloukat politický kapitál - Vám jaksi unikají. A obecní či krajské zastupitelstvo třeba je v trošku dost jiné pozici než princ Charles na svém panství.

Netřeba 10.4.2008 16:46

Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

V tom to právě je. Bydlím na okraji Brna - v Líšni. Denně vidím ty kolony aut z okresů Brno-venkov, Blansko a částečně i Vyškov, jak míří od Ochozu do Brna. Odpoledne zpět. Pětkrát týdně! V drtivé většině v autě jede jeden člověk. Jedno auto zabere i s mezerou dejme tomu 10 metrů. Autobus dejme tomu 30 metrů.  V autobusu bude sedět cca čtyřicet! cestujících. Zdůrazňuji: všichni sedí. Auta se stejným počtem osob vytvoří 400 až 500 m dlouhou kolonu.

Takže pět autobusů ( 200 osob) dejme tomu 150 až 200 metrů, 200 aut je 2 km kolona. Nedivím se, že vám cesta autem trvá dvě hodiny.

SelskýRozum 10.4.2008 16:46

Re: Re: Cena ropy je pořád stejná,na zdražování si jen hrajeme.

Ještě přesněji by se měla cena ropy porovnávat s košem měn, tedy směsicí měn, která je obvykle v držení těch, co ropu kupují. Nemůžeme si libovolně vybrat jednu měnu, abychom ukázali trend, který se nám hodí. Vychází, že cena ropy stoupá více než kdy jindy, ale ne zas tak dramaticky, jako když se uvadí v dolarech. Cena benzínu půjde v Česku hodně nahoru jakmile přejdeme na Euro nebo se přirozeně zastaví posilování koruny. Očekávám, že to nastane v nejbližších 3 letech, ne-li příští týden.

honzak 10.4.2008 16:41

Re: Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

je už pán v nějakém obecním zastupitelství? Těžko, to by zpíval jinou píseň.

Hromadná doprava se musí prosadit "sama". Ale to stojí těžký peníze. Doporučuji navštívit Švýcarsko, nejlépe v zimě. A stejně jezdí lidi autem....

zdeněk 10.4.2008 16:29

proto by se měla podporovat veřejná doprava

jako autobusy, vlaky...

Pokud by záleželo vládě na životním prostředí, mohl by se vjezd do některých historických center zpoplatnit a záveň výrazně navýšit MHD, dopravní spojení....

například u těch letovic - proč vlak nejede až do České třebové? Zřejmě kvůli tomu že leží v jiném kraji... Spojení je pro pracující po 10 hodině večer špatné.  Vlaky by mohli na hlavních spojích jezdit každou půl hodinu. Rychlíků je mezi prahou a Brnem hodně, zato osobáků co staví například mezi Brnem a Českou třebovou je během dne málo. Celý systém by šel určitě udělat více propojený, ale chtělo by to více peněz... zato by byly silnice méně ucpané a nebezpečné. Lokomotiv a vagónů je na to podle mě dost.

Chris Kelvin 10.4.2008 16:12

Re: Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Asi moc chytrej nejste. Jinak byste pochopil, kam svým příspěvkem mířím. My sice nemáme Charlese, ale máme svá zastupitelstva, vládu. A ty mají páky na určitou regulaci v této oblasti. Už ze své podstaty by se o něco podobného měli snažit. Jenže pro některé lidi je slovo regulace sprosté a hned křičí cosi o svobodách. A co s tím, za pár desítek let.....?

Jura Jurax 10.4.2008 16:11

Re: Re: Nejak se tam mu tam vytratil jakykoli argument proti ropnemu zlomu

Jojo, pamatuju totéž ... akorát že byla studená válka a ekologističkým trotlům se nepopřávalo tolik sluchu :-D

Jura Jurax 10.4.2008 16:09

Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Ale opravdu jsem chytrej - a přesto s Vámi souhlasím. ;-)

Jenže nežiju na panství prince Charlese, alébrž v okolí Brna - a dostat se někdy veřejnými dopravními prostředky cca 40 km domů je cesta na dvě hodiny, najmě večer ... takže jezdím autem.

Jura Jurax 10.4.2008 16:05

Re: Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Jistě, naprosto souhlasím, ale opakuju - vlak není všude a nejezdí vždy v patřičný čas. Kupříkladu z Brna do Letovic to jede v 23:02 a pak až ráno o půl paté - a to není žádná lokální trať ... :-D 

Chris Kelvin 10.4.2008 16:03

Re: Re: Re: Re: miliardy a bilióny

Řádově je řádově. Pokud to má být o několik řádů, zpravidla se říká, že to je "o několik řádů" :-)

Chris Kelvin 10.4.2008 16:01

Re: Cena ropy je pořád stejná,na zdražování si jen hrajeme.

Porovnávejte s eurem, ne s korunou. Ta se totiž pohnula značně nahoru, ne jenom vůči dolaru.

Jura Jurax 10.4.2008 16:01

Re: Re: Auta by mohla jiste jezdit

Protože takové prdítko je venkoncem na howno - stejně byste potřeboval ještě opravdické auto :-D

Chris Kelvin 10.4.2008 16:00

Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Vy jste zase chytrej, Juro ;-)

Největší problém je ve stavbě obřích příměstských aglomerací bez jakékoli pracovní příležitosti a bez jakékoli veřejné dopravy (i možnosti její zavedení někdy v budoucnu). Kdyby teď došla skokem ropa (no, třeba díky nějakému většímu válečnému konfliktu, všichni víme, kde nejvíce se ta ropa nachází), budou všichni takto bydlící lidé prostě v řiti a může to vést ke kolapsu ekonomiky. Nejvíce se takto staví na americkém kontinentě, ale do Evropy již to delší dobu míří také, i přes jisté geografické odlišnosti.

V této souvislost je zajímavý např. projekt, který postupně realizuje princ Charles ve svém panství tuším v JZ Anglii. Prostě nejprve nechal udělat rozvržení odpovídající určitým pravidlům a teprve pak začal stavět. Snaží se v té oblasti vytvořit strukturu bydlení a podnikání, kdy všechno bude v místě a dosažitelné. A výsledek? Zisk nižší asi o 10% oproti dnes běžným nenažraným projektům developerského typu. Přínosy pro oblast nevyčíslitelné.

zdeněk 10.4.2008 15:57

ona se totiž snížila spotřeba

Pokud porovnáte předpovědi spotřeby ropy z roku 1970 na   80 léta, zjistíte že se díky úsporám ušetřilo značné množství zásob.

Je to důledek ropné krize v 70 letech. Jinak Podle "vynálezce" ropného zlomu k němu mělo dojít v roce 2000. Díky úsporám se zřejmě posune někde mezi roky 2010 až 2020. A rozhodně nebude znamenat že nebude ropa, to je omyl. Ropný zlom znamená že se již nebude zvyšovat těžba ropy.

zdeněk 10.4.2008 15:53

Re: Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Vlakem může jet až několik set lidí, zatímco v autě jste čtyři. Energetická náročnost  je poněkud někde jinde...

Jura Jurax 10.4.2008 15:52

Re: Cena ropy je pořád stejná,na zdražování si jen hrajeme.

Já vím - nenasytný chřtán státu potřebuje čím dál víc, aby mohl bobtnat, přerozdělovat, prošustrovávat a posílat do správných kapes - tak se navalí daně na kde co, a co nejvyšší. A zelení by ještě danili ekologicky ... fuj.

Kéž by aspoň ty daně vydřené z nás skrze ceny benzínu šly do cest a silnic ... ;-€;-O

richard 10.4.2008 15:50

Re: Nejak se tam mu tam vytratil jakykoli argument proti ropnemu zlomu

Já pamatuji, že "ropný zlom" měl podle ekologických "odborníků" nastat již na přelomu 70. a 80.let, v dnešní době měla být všechna ropa již dávno vytěžená. Stejně jako všechny barevné kovy. Akorát místo globálního oteplování se mělo globálně ochladit a v dnešní době měla být půlka Evropy pokrytá ledovcem druhá půlka tundrou - samozřejmě vinou člověka neb "odborníci" tehdy navrhovali posypat všechny pozemské ledovce nějakým vhodným černým práškem, aby se globální ochlazování odvrátilo, k čemuž nedošlo - díky studené válce dementní nápad na zasvinění Grónska a Antarktidy nebylo kým realisovat.

Takže mne ty samé pomatené ekobláboly podávané se čtvrtstoletým zpožděním nechávají klidným.

Jura Jurax 10.4.2008 15:49

Re: Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

No, voni chytrej, nejhloupější - nádrží autobusu se taky prolévá, vlaku taky, je-li to motoráček - a ne všude autobus a vlak jezdí, natož aby jezdil v potřebnou dobu; na pěšky je to daleko, bicyklem se nedá vždy kvůli počasí a vzdálenosti a taky nemůže každý, ne každý může pracovat doma - co byste radil? Koňmo? Nebo sedět doma na zadku na podpoře?

Pxt 10.4.2008 15:43

Re: Re: Re: Re: Těžba dehtových písků a živičných břidlic.

"Ty sloučeniny", kterými se louhuje,  jsou zejména kyanid draselný alias cyankali  (používá se také při některém galvanickém pokovování). To když někam uteče, tak je to opravdu žůžo. Ač chemik, vůbec se nedivím lidem v krásné krajině, že těžbě brání.

Netřeba 10.4.2008 15:41

Jak dlouho bude ropa nikdo doopravdy neví.

Faktem je, že nejhloupější způsob spotřeby je ten nejrozšířenější. To jest prolévat ji pětkrát týdně nádržemi aut cestou do práce a z práce.

Tx 10.4.2008 15:35

Re: Re: pár drobností

Upřesňuji: v r. 91 stál gallon 1,01... Omlouvám se, rok mi vypadl.

Tx 10.4.2008 15:31

Re: pár drobností

Tedy, ceny jsou přímo odvislé na Rotterdamské burse, až na ty spotřební daně, které tržnost zcela znehodnodují. V USA,kde zřejmě spotřební daně nejsou, stál gallon (3,8 l) 1,01 - 1,03 USD (na Mantattanu 1,38...),dnes kolem 3 USD, tedy 3x víc. To zhruba kopíruje růst ceny ropy. U nás stál litr tehdy cca 22, dnes 30 - 32, souvislost s cenou ropy je deformována spotř. daní. 

R 10.4.2008 15:05

Re: Re: Re: Re: Těžba dehtových písků a živičných břidlic.

kamení a veškerá zemina se najemno rozemele a následně louží v kyanidových lázních. Zlato přejde do roztoku a z  něho se získá, zůstane "blátíčko s obsahem kyanidů a případně toxických kovů. Viz případ v Rumunsku před několika lety, kdy se jezero takového "blátíčka" protrhlo a vyteklo do Tisy.

R 10.4.2008 15:01

Re: Těžba dehtových písků a živičných břidlic.

Asi zjednodušeně řečeno se část ( desetina, třetin, polovina) ropných písků a živičných břidlic prostě spálí, aby se ten zbytek zahřál a ropa z toho vytekla, případně se to zahřeje natolik, aby se ropa odpařila a jinde zkondenzovala na čistou kapalinu už bez toho písku nebo břidlice.

R 10.4.2008 14:56

Re: pár drobností

No ono správný termín není výroba pohonných hmot z uhlí, ale výroba pohonných hmot z dehtu vyráběného z uhlí.  Případně potom výroba pohoných hmot z oxidu uhelnatého a vodíku vyráběného zplynováním koksu vznikajícícho při získávání dehtu z uhlí. Výroba z dehtu znamená, že se na pohonné hmoty využije jen malá část z hmotnosti uhlí, výroba pohoných hmot z oxidu uhelnatého a vodíku potom znamená z těchto látek "poskládat" v chemickém reaktoru něco jako ropu nebo dehet a to teprve potom destilovat. Zkrátka na rozdíl od ropy, která přiteče potrubím a relativně jednoduše se zpracuje je výroba pohonných hmotr z uhlí proces mnohonásobne složitější.

Malý Aston 10.4.2008 14:55

Cena ropy je pořád stejná,na zdražování si jen hrajeme.

Když byl USD za 38,00 Kč stála ropa cca 40,00 USD,tedy 1 520,00 Kč/barel. Dnes stojí cca 100,00 USD při kurzu 16,20 Kč/USD tedy 1 620,00 Kč. Nevím,nevím proč benzín stojí 32,00 Kč. to fakt nevím.Já mám dojem,že to není vliv ceny ropy ale socialistických spotřebních daní v celé Evropě.:-D

Pumprlidentlich 10.4.2008 14:16

Podivejte se na stránky opravdových odborníků

http://www.fudge.cz/ :-D ;-P

MF 10.4.2008 14:11

Re: Re: Auta by mohla jiste jezdit

Protože když to do něho nějaký mladý, dynamický muž v silném autě /ve slabých nejezdí/ napálí, tak to malé auto i s řidičem nepřežijí.

VLK 10.4.2008 14:07

Re: Re: Re: miliardy a bilióny

Řádově může být i o několik řádů.