30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
SW 26.8.2009 1:48

Muž, který pohladil Obamu, chodil do zvláštní školy oprávněně - rozhodl soud

http://media.novinky.cz/370/163708-top_foto1-t3x4l.jpg

Jiří 2.7.2009 18:16

ČR - Smetiště Evropy či světa

Cituji z článku  "V USA se každý rok prodá zhruba 10 milionů automobilů, přičemž celkový počet všech vozidel v roce 2007 činil 250 milionů" a říkám si, kam se na nás hrabou Amerčani s obnovou automobilového parku po 25 letech. My ,někteří z nás, už chtějí   šrotovat auta po 10 letech z důvodů ekonomických a ekologických, zkrátka jsme pokrokoví a Američani by se od Evropy měli učit.

Martin 2.7.2009 11:08

Neprijde reseni od jinud...?

Napada me jesli uvahy o efektivnosti , ekologii, skladovani energie nezastinuji jiny globalni problem a to prodejnost.

Uz dnes jsou prodeje dost spatne , lidem velka vetsina aut za ty penize nestoji a ted prijdete s malymi , nevykonymi a drahymi auty. Kdo to bude kupovat? To ze nic jineho nebude je dost falesna modla. Problemem je verejna doprava, ktera do toho muze citelne zasahnout. Pokud se toho proda malo, nemuze to byl pak uz tuplem levne. Pokud se toho nebude tolik vyrabet , nebude potreba tolik pracovniku atd.

A pro spolecnost smrtelna spirala se roztaci.

qwrjk 25.8.2009 16:47

Re: Neprijde reseni od jinud...?

co plácáte a smrtelné spirále, prostě si člověk koupí auto od TATA a šmytec

Sven Australan 25.6.2009 8:58

Nikoliv "Obamovy"....

Zcela idiotska "obamomanie" zachvatila svet "  Clanek o "zelenych automobilech" je velice zajimavy, poucny a doufejme i casem uskutecneny, ale nema s Barack Hussein Obamou nic moc spolecneho.   Vsemi levicaky  nenavideny G.W.Bush uz v roce 2003 vyclenil na vyvoj elektrickych , hybridnich a automobilu na pohon smesi kysliku a vodiku, vice nez 2 a pul miliardy US dollaru, ovsem tehdy bylo modou medii, pouze na nej kydat spinu, zrovna jako ted je mezi temiz modou klanet se vsemu, co Obama rekne, udela - kult osobnosti !Pohon motoru jinych, nez benzinovych, ci naftovych, se resi i v Japonsku, rude Cine, i u nas, v Australii, ale tak jako vzdy, reseni prijde z Ameriky , jen to prosim, neprikladejte za zasluhu tomu "Yes, we can!" - tluchubovi !

Petr Nejedlý 25.6.2009 19:00

Re: Nikoliv "Obamovy"....

Nebylo to myšleno takto striktně osobně:-). Obamu jsem dal do názvu vzhledem k jeho iniciativně ohledně zpřísnění standardů CAFE, což je relativně aktuální událost. Vývoj hybridů už probíhá někdy od osmdesátých let, a samozřejmě nejenom v USA.

Stoura 26.6.2009 7:27

Re: Nikoliv "Obamovy"....

Hybridní pohony na železnici jsou navíc mnohem starší.

Petr Nejedlý 23.6.2009 7:35

Sumární poznámka k HDO

Pouze velmi rychle, protože se musím živit prací a nikoliv diskuzemi na NP:-). HDO už tu několikrát zaznělo v diskuzi. Obávám se, že je to poněkud zjednodušený pohled na věc. Největší systém HDO (load control) v USA mají na Floridě, kde síťový operátor FPL kontroluje výkon 1000 MW (v nouzových stavech až 2000 MW). Rád bych připomněl, že v případě hybridů se jedná o integraci stovek tisíc až jednotek milionů nových uživatelů do systému. Je fascinující, jak někteří účastníci diskuze nemají s ničím problém. Ještě mě napadla další věc: auta na rozdíl od boilerů a akumulaček mají kola a může se měnit místo jejich zapojení v lokální síti NN. Nebo-li operátor NN sítě nebude předem přesně vědět, jaký přesný lokální dopad bude mít zapnutí určité skupiny spotřebičů v rámci HDO (nemusí být zrovna zaparkována doma), což u pevně připojených spotřebičů samozřejmě má.  Problém je obvykle trochu složitější, než se na provní pohled zdá:-).

dskůj 23.6.2009 22:05

Re: Sumární poznámka k HDO

Jako silnoproudař musím přeci jen trochu oponovat. Každý, kdo má nějakou přípojku platí  za tzv. rezervovaný výkon - ten lze snadno spočítat jako 3x400xmaxt.trvalý proud jističem v elektroměrné skříni. Je-li tam 20A - odpovídá tomu max.odběr 24 kW. ZA to si každý klient platí a této hodnoty nikdo téměř nikdy nedosáhne - vystihuje tzv. koeficient soudobosti. , pro běžné bydlení  něco málo přes 0,7. Sečte se příkon vašich potřebičů vynásobíte 0,7 a na takový výkon nadimezujete hlavní jistič.

Tím pádem zcela padá argument o problému s HDO - je-li rozvodná síť v pořádku musí vydržet a bez problému předat i takové výkony, které mají zákazníci nasmlouvány, HDO je velmi užitečná věc, která umožňuje doavateli udat elektrický výkon na trhu v době kdy je ho nadbytek a naopak snížit odběr v době kdy je výkonu nedostatek - operativní řízení.

Zda a kolik elektrické práce jsou klienti schopni odbrat se řídí výhradně jejich ekonomickou silou a pokud by na to měli peníze, bez problému by všechno jelo na elektřinu a odběrová křivka by mohla být relativně plochá, bez výrazného maxima a hlubokého propadu v nočních hodinách. Ideální stav pro jaderné elektrárny. Jenže k tomu je potřeba dvojí - ekonomická síla na straně odběratelů a smuslupné uplatnění odebírané energie - tedy něco za co stojí platit - v případě sazbového spínání via HDO zákazníci platili výhradně za teplo - v elektrickém topení a v ohřevu vody. Limity jsou jasné a stejné - do akumulaček nebo bioleru se prostě více tepla napěchovat nedá. Jediný smysluplný způsob jak zvýšit odběr v době, kdy je výkonu nadbytek, je poskytnout spotřebitelům - odběratelům další zařízení do kterého budou moci elektrickou energii uskladnit - akumulovat. Nicméně se pořád bude narážet na druhý limit a tím je ekonomická situace odběratelů a nelze očekávat, že odběratelé za elektrickou energii pro elektrovozy budou schopni vydat více prostředků než doposud vydávali za nákup pohoných hmot u pumpy za měsíc. Takže velikost trhu je jasně daná.

dskůj 23.6.2009 22:36

Re: Sumární poznámka k HDO

Tedy, jestliže si rodina může dovolit vydat měsíčně 3000 Kč za benzín nakoupí při ceně 30 Kč / litr právě 100 litrů a za ně při průměrné spotřebě např. 7 l / 100 km ujede zhruba 1400 km. Jestliže by odebrala el.energii za 3000 Kč ujede s případným elektromobile kolik km? Bude-li to méně, pak není co řešit a elektromobily k lítosti ČEZu prostě neprosadí, pokud to nebude kompenzováno nějakou další výhodou - třeba osvobozením od mýtného atp.

Stoura 23.6.2009 22:51

Re: Sumární poznámka k HDO

Záleží na ceně elektřiny a efektivitě akumulátorového pohonu. Litr benzínu či nafty reprezentuje v běžném autě asi 3kWh mechanické práce (u dieselů více, pro špatně seřízený motor méně). cena tedy je asi 10 kč/kWh(+-3kč). Pokud budete mít akumulátor se ztrátami (od měniče přes nabíjení až k pohonu) 50% a elektřinu za 5 kč/kWh, nevyplatí se to. Pokud  bude elektřina levnější a ztráty nižší, vyplatí se elektřina. Nepočítám teď to, že v ceně benzínu je silniční daň a do níkladů je třeba na jedné straně dát provozní kapaliny a opravy motoru, a na druhé straně topení a recyklaci akumulátorů

Petr Nejedlý 24.6.2009 8:45

Re: Sumární poznámka k HDO

Jenom poznámku k tomu max. odběru. Podle mě je pro sdružené napětí 400V a síťový (sdružený) proud ve vzorci odmocnina ze 3, nikoliv 3, takže mě to vychází na 13,8 kVA (zdánlivý výkon). Vámi udávaný vzorec platí pro fázové veličiny (3*Uf*If), což rovněž udává 13,8 kVA. Ale to není teď důležité. Výše jsem měl na mysli jiný problém v souvislosti s HDO. Dosavadní systémy pracují s pevně připojenými spotřebiči. Takže když operátor zapne určitou skupinu spotřebičů HDO, tak se mu se 100% jistotou zapne stanovený odběr v dané lokalitě. Co ale s těma autama? Pokud nebudou zrovna připojeny v době zapnutí HDO (budou zaparkována jinde, budou zrovna na cestě atd.), tak ten odběr bude menší => provozovatel zapne další skupiny spotřebičů v rámci HDO. Ale v průběhu noci začnou lidi auta připojovat => začne stoupat odběr v rámci skupin HDO (podle mě asi dost nahodile). Co když těchto "nespolehlivých" spotřebičů v rámci daného systému HDO budou desítky/stovky tisíc? Fakt by mě zajímalo, jak by se na toto tvářili lidi, kteří dělají HDO profesionálně:-).

Stoura 24.6.2009 9:08

Re: Sumární poznámka k HDO

IMHO to bude stejné jako s akumulačkami a bojlery - ty také můžete vypnout/zapnout nebo je vypne/zapne termostat. Pro velmi velká množství lidí se náhodná připojení rozmažou podle zákona velkých čísel.

Petr Nejedlý 24.6.2009 10:31

Re: Sumární poznámka k HDO

Asi jo. Je fakt, že na Floridě už teď mají 800 000 load control transponders, takže tenhle pravděpodobnostní problém už musí nějak zvládat i ve stávajícím systému HDO.

SelskýRozum 22.6.2009 23:30

Nenašel bz se opravdu odborník, který by celý článek opravil?

Například: "snížení spotřeby paliva v případě hybridních automobilů nevyhnutelně znamená navýšení spotřeby elektřiny"

je blbost, protože hybridní auta vůbec nepoužívají elektřinu ze sítě, nedají se tak dobíjet. To se slibuje až pro "plug-in" auta, ale taková ještě žádná nejsou. No a pak několikrát přetřásaný problém, že lidé budou chtít auta dobíjet ve stejnou dobu je další nesmysl. Lidé budou dobíjet, kdy to bude pro ně výhodné i ekonomicky. Takže si to budou moci řídit elektrárny a regulovat tak odběr, což je ideální pro regulaci nepředvídatelných zdrojů. HDO se v Česku z tohoto důvodu používá desítky let.

Petr Nejedlý 23.6.2009 7:56

Re: Nenašel bz se opravdu odborník, který by celý článek opravil?

Doporučuji nejdříve přečíst článek a pak ve vrhnout do víru diskuze:-). Psal jsem o "plug-in" hybridech, konkrétně o Chevrolet Volt s uvedením na trh někdy 2010-2012. HDO viz výše. Pokud to mám velmi stručně shrnout, tak osobně mám poněkud obavy, až se budeme bavit o statisícíh popř. milionech aut, konkrétně tedy "plug-in" hybridech.

Mirek 22.6.2009 18:01

A není to jedno, jak tu energii vyplýtváme ?

... si myslím, že je úplně jedno, jakým způsobem budeme mrhat energií na náš součastný způsob života. Každá energetická transformace zmenšuje celkovou účinnost a když k tomu přičteme další kvanta energie potřebná pro likvidaci starých aut a výrobu nových, tak výsledek bude totální energetický kolaps. Bohužel, do vedoucích funkcí států se dostává generace, která nebyla ve škole vzdělána, ale pouze školou provedena. Psaním slohových úloh na humanitní témata se možná dá odhalit talentovaný spisovatel, ale nic to danému jedinci nepomůže např. ve fyzice. Kdo nezná zákon o zachování energie, tak bude do krve bránit různé větrníky a slunečníky a nikdo mu nedokáže vysvětlit, že pro reálnou spotřebu naší technické civilizace se altrnativní (měkká) energie nedá upotřebit. Takže Obamům se bude ještě chvíli tleskat, až jednoho krásného dne dojedeme k pumpě a tam bude cedule "PHM pouze Hasiči, Policie, sanity a armáda".

Talián 22.6.2009 21:05

Re: A není to jedno, jak tu energii vyplýtváme ?

Energií se mrhat nedá, neboť je nezničitelná. Pouze se tranportuje a transformuje. Kvanta energie, která naše planeta přijímá, nebo naopak vyzařuje jsou ohromující. Proti tomu je naše šplouchání v moři energie zcela zanedbatelné. Ve frontální bouřce hnané anticyklonou je více energie než ve skladišti jaderných pum. Nedávný výbuch sopky na severozápadě USA, nebo na Filipínách nám názorně předvedl následky manipulace s energií v globálním měřítku. To, co jakoby ušetří zelení naivkové sfoukne jedna megasopka jako svíčku máme malou dobu ledovou jako vínko. Náš čas je tady a dnes. Život na této planetě nemá velkou budoucnost. Proto si na podzim objednám nový kočár s dvaapůllitrovým motorem a nebudu jezdit lehkou nohou.

SelskýRozum 22.6.2009 23:04

Re: A není to jedno, jak tu energii vyplýtváme ?

Nebuď troškař, pořiď si 3,5 litr.

Ludva 23.6.2009 14:12

Re: A není to jedno, jak tu energii vyplýtváme ?

R^dobrý. Jen ti zelení nejsou naivkové, ale vychcánci.

Lájoš B. 22.6.2009 13:42

Obava z problémů s dobíjením ???

Nechápu autora článku v jeho obavách, když u nás nespočet let funguje HDO. To by vyřešilo problém nárazové spotřeby i v USA. Takže - je autor skutečně ve věci odborník ?

krmič 22.6.2009 15:28

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

 To jako že budete tankovat, eh čo to tárám, dobíjet, jenom když vám to panstvo dovolí?

vita 22.6.2009 19:17

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

A co? Když si pořídím akumulačky a bojler na nízký tarif, tak halt akumuluji a ohřívám "když panstvo dovolí".

Tu slevu jsem dostal za to, že jsem dovolil "panstvu" použít můj spotřebič jako zdroj negativního výkonu pro regulaci. A mám možnost do nízkého tarifu nejít - a zacálovat všechno.

certik 22.6.2009 20:16

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

Autor nam spise taji, co by zavedeni elektromobilu znamenalo pro svetovou tezbu lithia. Polovina znamych zasob lithia se nechazi v...Bolivii, kde uz prezident jasne dal najevo, ze u nich zadny imperialista zadne lithium tezit nebude. Takze si muzeme odfajfkovat nejakou tu obcanskou valku v Bolivii.

Mimochodem USA budou mit veliky preveliky problem vubec udrzet produkci elektriny na soucasne urovni. Planovane jaderky stoji tolik penez, ze to nikdy nedaji dohromady, a to jenom nahradi odchazejici kapacitu. Vetrne elektrarny moc pekne, ale ty prumysl nenakrmi. pro masove pouziti elektromobilu by museli inovovat rozvodnout sit, a neco takoveho je ani nehne--kdyz chteli mit rychly vlak mezi Bostonem a Washingtonem tak ani nechteli platit za nove draty, tak chvili vahali mezi plynovou turbinou a pomalym rychlym vlakem, a zvolili si pomaly rychly vlak. Investice do infrastruktury, na to uz USA nema ani prachy, ani hlasy, ani dovednosti.

krmič 22.6.2009 20:34

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

Jenomže v tomto případě nepůjde o tarif, ale o to, mít auto v pohotovosti pro případ nutné jízdy. Tedy pokud by se jednalo o čistý elektromobil.

certik 22.6.2009 21:01

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

Tak si odvyknete mit ty nahle nutne jizdy, no. Ja uz jsem nahlou nutnou jizdu nemel nekolik let, dokud pritelkyni nedoslo jednou zradlo pro kocku.

Honza42 22.6.2009 22:24

Re: Obava z problémů s dobíjením ???

Vy kupujete přítelkyni žrádlo pro kočku??  8-o To by mně doma neprošlo. ;-D

JJ 22.6.2009 12:40

Prius nema dopad na elektroenergetiku

ale na spotrebu zcela urcite ano.

M. Zima 22.6.2009 10:43

K Desertec pane Nejedlý:

první solárně termální elektrárna už tam stojí, kabel pro 800 kV= bude dělat Siemens. Finance : 400 Mld € způsobují, že se o to zajímá mafie, proti které jsou ČEZ hoši břídilové. (Např. staví JE v Bulharsku v oblasti ohrožené zemětřeseními a vše jedno.)

Stoura 22.6.2009 10:46

Re: K Desertec pane Nejedlý:

A o kolik jsou v Bulharsku větší zemětřesení než v Japonsku, kde stojí  20 JE c 50 reaktory?