26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Kdo chvíli stál, již stojí opodál

Je těžké zaujmout pozornost v době, kdy celá veřejnost je zahlcena informacemi o koronakrizi. Jenže covid-19 se v průběhu jednoho, dvou let rozplyne v celkovém spektru viróz, které naše zdraví ohrožují, zatímco za deset, patnáct let budeme čelit jinému nebezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novák 13.1.2021 18:51

Jednou Rakousko ten Zwentendorf stejně spustí...

V. Lukeš 13.1.2021 6:33

Doma jsme měli strategicky rozmístěné svíčky a sirky. V osmdesátých letech jsem pracoval v n.p. LIAZ. Pamětníci určitě znají výraz "výseč". Pro mlaďochy-ve výseči se vypla celá fabrika . Onehdá jsem potřeboval něco dorýsovat na prkně, tak jsem si rozsvítil 15W lampičku na pantografu (silnější žárovky byly zakázané). Během pěti minut telefon "Jak si to představuji ve výseči svítit ".

Přišel jsem o část prémií.

To jen pro dokreslení předchozího příspěvku.

L. Novák 12.1.2021 22:13

Blbe zelený, co je to "nárůsty produktivity paroplynek"?

Meleš hovadiny, o nichž nemáš vůbec ponětí, jak fungují! Rv

L. Novák 12.1.2021 22:11

Kdyby greténi jako ty neblábolili o CO2 a nesmyslech OZE, tak by drahé elektrárny na plyn nikdo nestavěl, magore!

P. Rada 12.1.2021 21:43

"Zločiným" nazýváte CO2 Vy!

Paroplyn ho umí produkovat 3x méně jak uhelky a několikanásobně rychle jak uhelné také dokáže najet na plný výkon.Výstavba takového zdroje je také násobně kratší. Tak proč ho v mixu nevyužívat tak ja to jiné zdroje nedokáží?

P. Rada 12.1.2021 21:37

Paroplynová elektrárna produkuje o 70% méně imisí CO2 a hodí se zejména na krytí kolísavé špičkové spotřeby. Nárůsty produktivity paroplynek v posledních letech na násobky nerespektují právě "blbci".

Relativně malá paroplynová elektrárna umístitelná prakticky ve městě může zamezit rozsáhlým důsledkům blackoutu od poruch rozvodných sítí.

"Hovadinou" tedy spíše je, neumět paroplynovou technologii využívat.

M. Pivoda 12.1.2021 20:31

Ty potřebné chytré mozky sídlí v různých státech EU. Úředníci v Bruselu provádí jen koordinaci těch chytrých mozků. Koordinující úředníci jsou také zapotřebí.

Já jsem například navrhl rok 1996 rokem distančního studia (když jsem krátce pracoval na Ministerstvu hospodářství ČR od dubna do června 1996), bylo to tehdy sice předčasný návrh (tehdy ještě patřičně nedozrála ITC technologie a netlačil Covid-19), ale ten můj návrh byl v EU tehdy přijat a úředníci EU ho v EU rozšířili.

Nebudu zde záměrně uvádět žádný konkrétní návrh, ale experti na energetiku existují ve všech státech EU. A vidí lépe do budoucnosti (konec 30. let 21. století), kdy v Česku začnou energetické problémy.

Nepleťte úředníky s experty!

J. Pankovic 12.1.2021 20:13

To se fatàlne pletete, pane Pivodo !

Čim vic uŕednikû, tim vic blbosti !

A kde je nejvétśî koncentrace zbytečnÿch urednîkû na km2?

Spràvné!! V Bruseli! Proto he tam taky nejvétśî koncentrace blbosti !!!!:-):-):-)

J. Jurax 12.1.2021 18:28

Jojo, spalováním přes Germánii přecezeného ruského plynu se zbavíme fatální a politicky zcela nepřípustné závislosti na Rusku, do níž bychom upadli, kdyby naši jadernou elektrárnu stavěl Rosatom.

A navíc spalování plynu by určitě nevytvářelo zločinný kysličník, neboť plyn by byl cezen přes Německo!

J. Jurax 12.1.2021 18:22

Ano.

A tím spalováním přes Germánií přecezeného ruského plynu se zbavíme fatální a politický nepřípustné závislosti na Rusku, do níž bychom upadli, kdyby jadernou elektrárnu stavěl Rosatom.

J. Jurax 12.1.2021 18:18

... poptávali ...

J. Jurax 12.1.2021 18:17

Zato na rozdíl od demokracií naprosto typických umí stavět jaderné elektrárny. A my bychom v Rusku poptávají nikoliv dodání demokracie, nýbrž dodání jaderné elektrárny.

J. Jurax 12.1.2021 18:14

Jo, uměla. Jenže dnes ta část Škodovky, co to kdysi uměla - nynější Škoda JS - patří Rusům. Takže je otázka, zda je ideologicky přijatelná.

J. Jurax 12.1.2021 18:12

No, kdysi - za bolševika arciť - jsme to uměli i my.

L. Novák 12.1.2021 18:10

No jo, to zase nějaká partička "expertů" shrábne miliony do vlastní kapsy, aby zjistila, že je to z energetického hlediska nesmysl.

Něco stejně blbého, jako "odčerpávání CO2 z atmosféry a ukládání do podzemí". :-P

J. Jurax 12.1.2021 18:06

Ano, vyznívá to jako blbý vtip, ale jak patrno, jsou blbci, kteří to myslí vážně a prosazují.

Nejspíš jsou zlobbováni, čti uplaceni, ruskými a německými plynaři - zadarmo by takovou hovadinu přece neprosazovali ... :-)

L. Novák 12.1.2021 17:59

Jenomže ta ruská "rudá armáda" to tam podporou Babraka Karmala a jeho komunistického režimu totálně roze*rala, protože komunisti tam vyvolali ozbrojený odpor proti totalitární komunistické vládě Babraka Karmala a "občanskou válku" proti Ruskem podporovanému režimu.

Američani pomáhali Afgháncům ty rusáky vyhnat. ;-)

Chápu, že tohle jsou pro vás zanedbatelné detaily historického vývoje v Afghánistánu. Ale podobným způsobem komunistický "tábor míru" rozšiřoval pole působnosti po celém světě pod různými záminkami. Výsledkem bylo neštěstí, mnoho mrtvých a neschopnost komunistů se poučit.

V. Novák 12.1.2021 16:09

Endotermické.

Exotermická reakce energii vydává, endotermická spotřebovává.

V. Novák 12.1.2021 16:07

Zeptejte se Finů, jak umějí stavět frantíci - v Olkiluoto stavějí už 15 let a nejméně další dva roky to potrvá do komerčního provozu. Finům už došla trpělivost a druhý francouzský reaktor skrečovali.

Rusům trval Astravec 7 let.

Korejci stavět snad umějí, ale poněkud odrazuje to, že už smějí stavět jen mimo Korejskou republiku, třeba v SAE.

Jediní, kdo dokáže vyrábět typové reaktory sériově, jsou Rusové (5 v provozu, 1 dokončovaný, 5 budovaných a nejméně 14 v různém stavu rozpracovanosti a rozjednání) a Číňani (1/5/4/10).

Westinghouse má 4 dokončené, 2 před dokončením, 0 budovaných, 0 rozjednaných), Korejci (3/5/2/0).

V. Novák 12.1.2021 15:55

Americké reaktory v Projektu Manhattan byly všechny "černobylského" typu - s grafitovým moderátorem. A to jak v Oak Ridge, tak v Hanfordu.

O jaké smlouvě s Ukrajinou o Krymu ráčíte plácati?

F. Kusák 12.1.2021 15:52

Ano, je to přesně tak, jak jste na to upozornil. I akumulace ve formě stlačeného zemního plynu (LNG) není zas až tak levnou záležitostí (změna měrných objemů cca 100:1). Doprava zemního plynu plynovody není taky zas až tak levná, jak se někdy tvrdí. Plyn s musí vyčistit a pak se v kompresorových stanicích stlačuje až na 100 MPa a pak zase redukovat na nižší tlaky a pro domácnosti odorizovat. U nás se pak jen spálí a vypustí emise.

J. Kadeřábek 12.1.2021 15:48

Nejsou jediní kdo staví jaderky. Zatím to umí i Korejci z jihu a Frantíci.

P. Dvořák 12.1.2021 15:48

Sověti tam byli celých!!!! deset let, kdežto Amíci JEN!!!! třicet. To je ale blbý, že?

Babráku.

J. Kadeřábek 12.1.2021 15:39

Netřeba nic zkoumat. V roce 2013!byly v Německu realizovány první "výrobny" vodíku (2MW E.ON a 6MW Audi), který je přidáván k methanu do sítě. Výroba methanu je složitější protože probíhá prostřednictvím tzv. Sabatierovy reakce (4 H2 + CO2 → CH4 + 2 H2O) – sloučením dvou plynů – vodíku a oxidu uhličitého za vysokého tlaku a teploty. Tedy tyto exotermické reakce vyžadují značné možství energie. Ukládání takto draze získaného methanu do našich zásobníků má několik drobných háčků. Především je to majetková struktura a současné smlouvy s ukladateli (mj. i Slovenskem) dále je to mizerná kapacita pro výrobu elektrické energie. Jistě je to více než Dlouhé stráně (cca 6 hodin provozu) nebo směšná bateriová úložiště, ale stále je to zdroj jen na několik dní. A nápady, že se chybějící energie koupí postrádá základní premisu od koho. Kdo bude mít v Evropě přebytek energie kdykoliv si řekneme? Je to neštěstí když do energetiky mluví matematikou a fyzikou nepolíbení lidé.

V. Novák 12.1.2021 15:37

Kolo Ukrajina bylo vyráběno - jak už název naznačuje - na Ukrajině, konkrétně v Charkově.

P. Moravčík 12.1.2021 15:33

Karmalovi prišiel na pomoc ruský expedičný zbor a Amíci na oplátku vycvičili a vyzbrojili mudžahedínov, ktorí im dnes pod značkou Taliban "ustřelují makovice". V tom má pravdu. Oficiálna afgánska armáda nestála nikdy za nič.

K. Salajka 12.1.2021 15:15

Nešlo myslím o azyl v právním smyslu, jen se tam po dohodě uklidila. Mohla se tam cítit jako doma, Celkově se věnuje vlivu Číny na americký veřejný prostor malá oozornnost. Manželka Marka Z. je Priscilla Chan, také Mitch Mc Conell má číňanku.

P. Brich 12.1.2021 15:05

Zatím.

P. Brich 12.1.2021 15:02

Každá přeměna energie i její akumulace má účinnost menší než jedna. Mnohdy mnohem menší!!

P. Brich 12.1.2021 14:59

"No výrobou v německých fabrikách na českém území" českými dělníky za německé ceny a platy - rozuměj určené německými pány.