29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Kam se poděl zdravý rozum?

Výroba a rozvod elektrické energie a ekonomika energetiky se vyučují na technických univerzitách jako několikaleté kurzy samostatných specializací. Ve zblázněné postmoderní době se však společenské ovládání energetiky dostalo do područí ignorantů ovlivněných ideologickým myšlením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Koutský 25.10.2021 9:44

Žádná škoda!!:-/

J. Nevrkla 25.10.2021 8:59

Já s tím textem zcela souhlasím. Pro pokrokáře a pokrokové politiky to ovšem bude nesrozumitelné, fakta je obtěžují, považuji je za nedůležitá. O co jednodušší je poslouchat bláboly pubertální Grety. Když vidím, jak ji světoví politici visí na rtech, musím se smát. Ale ono je to daleko více k pláči.

F. Navrátil 25.10.2021 8:56

Pokud o evropské energetické politice rozhodují absolventi obskurních oborů sociálních fakult vysokých škol, nemůžeme čekat jiný výsledek. Stejně jako když v České republice rozhodují politici na základě informací jihočeského generála Koudelky.

P. Dvořák 25.10.2021 9:26

. . . vyznamenaného tajnou službou, která měla prsty snad ve všech převratech od II. sv. války.

J. Kubíček 25.10.2021 10:03

R^R^R^

R. Vacek 25.10.2021 7:49

Možná, že někteří, kteří horují pro zelené zdroje, nejsou hlupáci. Možná že jim ani nejde o jejich vlastní byznys v zelené oblasti.

Třeba jenom předpokládají, že rychlá realizace zelených nesmyslů rovněž rychle ukáže, že se jedná o slepou cestu. A poté se ještě půjde vrátit zpět, protože infrastruktura bude funkční a odborné znalosti nebudou zapomenuty.

P. Rada 25.10.2021 8:00

Tak ty zelené nesmysly jmenujte.

Je snad nesmyslem, že sám existujete jako potomek těch, kteří po mnoho generací vyrůstali zejména na obnovitelném přírodním pozadí?

Jaký dlouhodobý smysl Vám dává nadužívání neobnovitelných zdrojů procesem extenzivního růstu v prakticky uzavřeném planetárním systému?

Pro mě je právě neobnovitelný proces jako základ existence dlouhodobě neudržitelný a pro pokračování ba rozvoj Života "nesmyslný".

R. Vacek 25.10.2021 8:27

Obnovitelně vegetují zvířata. A pokud se náhodou změní prostředí víc, než jsou schopna zvládnout, vymřou.

Člověk od doby, co začal být člověkem, nežije obnovitelně. Využívá zdroje a přechází na další (koncentrovanější) zdroje.

Návrat ke zvířatům a jejich obnovitelnému přežívání je návratem k chudobě, což zažíváme i okolo nás v Evropě.

P. Rada 25.10.2021 8:53

Vy podobně jako naprostá většina organismů metabolizujete vytvořené rostlinstvem i zvířaty pomocí mikroorganismů ve svém trávicím traktu. Takto jste dlouhodobou součástí/nadstavbou "bohatosti" širšího okolí. Návrat k chudobě urychlený přebujelou spotřebou konzumního lidstva, kterou není schopen už krýt technologický rozvoj ale skutečně chtě nechtě hrozí.

R. Vacek 25.10.2021 9:08

Ke zchudnutí společnosti snad vždy vedlo ideologické řízení společnosti. Proto byly hladomory v Rusku, Číně. Proto nefungoval Velký Skok Vpřed a neuspěli ani Rudí Khmérové, kteří se odebrali do džungle budovat ráj na zemi.

Stejně tak nemají šanci na úspěch Zelení Khmérové, kteří nás řídí z Bruselu. Chudneme a energie se stává vzácným statkem ne kvůli technologii, ale kvůli ideologii.

T. Hraj 25.10.2021 9:28

Stále říkáte, že zchudnutí hrozí. Což je více či méně sofistikovaná spekulace o budoucnosti. Pohledem do minulosti ale vidíme, že v posledních dekádách (zejména v posledních dvou) se děje pravý opak. Rychlost ústupu chudoby je zcela dechberoucí.

Ano, je možné, že zdroje dnešní zdroje energie budou za nějakou dobu vzácné a nové se ještě nepodaří objevit/vynalézt a že energie tak významně zdraží se všemi důsledky (zchudnutí). Váš návrh je: pojďme tomu předejít tím, že dobrovolně zchudneme už nyní.

O. Vašíček 25.10.2021 10:01

Pozor na úsudek. Obnovitelně nežijí zvířata. Každé společenství (tlupa, stádo, hejno,..) využívá své okolí extenzivně. Když má vhodné podmínky, tak spase vše, co uvidí, uloví vše co neuteče, apod. Tím se zvětší dané společenství a spase a uloví toho více, pokud toho více bude. Tady nastupuje regulace z vnějšku. Pokud si vše spasu, tak bude hlad a společenství se zmenší. Pokud mám více potomků, najde se určitě lovec, který jich více uloví. Tzv. přirozená regulace.

Neexistuje žádná zvířecí společnost, která by fungovala tak, že by vědomě omezovala porodnost v době hojnost nebo nelovila více, když může a má hlad.

Pokud více uloví, zvýší se populace, tak má zase hlad. :)

Z. Lapil 25.10.2021 9:30

Máte na mysli lovce mamutů, kteří lovili mamuty tak intenzivně, až je ulovili? Dřevní zemědělce, kteří káceli lesy, až je vykáceli? Pastevce, kteří pasli na Sahaře tak dlouho, až ji spàsli?

K. Tomek 25.10.2021 14:21

Pane Rado, planetární systém není uzavřený, ani prakticky ani jinak.

Je v dynamické rovnováze s okolím.

J. Lukavsky 25.10.2021 16:59

"nadužívání neobnovitelných zdrojů" to už vědecky spočítal Římský klub. V r. 1964 vyhlásil, že za 20 let dojde uhlí, ropa, měď, zinek.... a naše civilizace se zhroutí. V r. 1984 to odložili o dalších 20 let. Zda se sešli v r. 2004 a opět pošoupli na rok 2024 už nevím, snad ano. Doba kamenná neskončila protože došel pazourek, ale člověk objevil měď, bronz, železo.... Jistěže všechny přírodní zdroje jsou vyčerpatelné, kupodivu i Slunce, to za cca 7 miliard let vyhasne, vybuchne a přemění se na bílého trpaslíka. Že bychom přestali instalovat solární panely? J.L. end

T. Kubín 25.10.2021 6:50

Výborný článek, díky.

P. Rada 25.10.2021 7:52

Pokud někdo nevnímá celou řadu autorových nedomyšleností (a některé připomenuté v diskusu i dříve) pak mu článek může připadat výborný. S mého pohledu jede minimálně několik desetiletí zastaralý postoj.

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html

S. Dedic 25.10.2021 9:26

Z citovaneho clanku (r.2008):

Energetická návratnost agropaliv jako biodiesel či nekonvenční ropné zdroje (například ropy z ropných písků) jsou extrémně nízké. Stav dnešní technologie nenaznačuje, že by se tyto alternativní zdroje mohly v dohledné době posunout v grafu nahoru.

Zvlastni je, ze se USA zmenily z dovozce ropy na jejiho vyvozce PRAVE diky temto alternativnim, neperspektivnim zdrojum.

Nechce se mi rozebirat dalsi blbosti v clanku uvedene, ale s odstupem jeho predikce selhavaji; coz ukazuje na kvalitu "vyzkumnika", ktery dany elaborat sestavil.

Z. Lapil 25.10.2021 9:35

Postoj je to naprosto aktuální. Žádný řezník a už vůbec ne politik mi nemá co říkat, jak velký řízek si smím dát k obědu. Svoji efektivitu si s dovolením hodláme řídit sám.

P. Dvořák 25.10.2021 6:45

Čipy, za všechno můžou čipy.

Mají je v palicích po tuctech, proto nejsou do aut.

P. Hák 25.10.2021 6:38

Děkuji za článek, uložím si ho.

K. Kovařovic 25.10.2021 6:11

Tak. Němci mají levný plyn rovnou z Ruska, Maďaři si levný plyn nasmlouvali přímo od Rusů a za to je EU (rozuměj Němci a Jourová) vylučují z Evropy. Naše nová vláda bude celá hnědá, jak poleze EU do p... a naše ekonomika bude také celá hnědá díky bruselským šmejdům. Jo, budeme v p...

J. Vintr 25.10.2021 2:40

Nedovedu si představit, jakému zoufalství musí propadat energetici, jejichž prací je pro nás pro všechy zajišťovat zásobování elektřinou, když vidí tyhle stupidní nápady úplných blbců, které jsou jim vnucovány.

J. Brunner 25.10.2021 1:58

R^R^R^

P. Rada 25.10.2021 1:51

Kam se asi poděl "zdravý rozum" autora, když energetiku podle něj úkolují spotřebitelé?:

.... "Úkolem energetiky .... je dodat spotřebitelům jimi požadované výkony/energie, a to za nejnižší cenu a v požadované kvalitě"...

Zdravý rozum by měl spíše nabádat celou společnost aby se chovala tak, že na jednotku energie vyprodukuje maximum HDP a bude přitom šetřit své neobnovitelné zdroje i životní prostředí.

To o čem autor píše přeci svého času lépe platilo pro pro totalitní energetiku, kdy oním hlavním "spotřebitelem" byl hegemon komunistické průmyslové mašinérie zaměřený na silovou studeno-válečnou výrobu.

Tehdy ještě zpočátku palatilo, že neobnovitelné zdroje energií i surovin na kterých energetika i ekonomika stály nebyly zdaleka tak vyčerpané jak dnes a tak se mocipánům snadno diktovaly "požadavky" na rostoucí a rostoucí výkony.

Přesto, že se už před desetiletími ukázalo životaschopnější společenské zřízení ve kterém více rozhodovala promyšlená efektivita - jak silovost - což platí dnes tuplovaně - tak jak je vidno, ideály s totalitní doby v mnohých hlavách v přebalu pro vládce "spotřebitele" přetrvávají.

J. Brunner 25.10.2021 2:01

Vy jste jen nová totalitní doba. O zdravém rozumu se u Vás nedá hovořit.

J. Pankovic 25.10.2021 2:16

Nezapoměl ste si vzít léky ?

J. Pankovic 25.10.2021 2:18

efektivita existovala, dokud se do všeho nazačli výkalovat Zelení idioti

Z. Lapil 25.10.2021 2:35

To jste nedomyslel.

Píšete: "Zdravý rozum by měl spíše nabádat celou společnost aby se chovala tak, že na jednotku energie vyprodukuje maximum HDP a bude přitom šetřit své neobnovitelné zdroje i životní prostředí." Fajn, souhlas. Opravdu.

Nicméně chcete-li toto dělat, pak potřebujete, aby vám někdo dodal vámi požadované "výkony/energie, a to za nejnižší cenu a v požadované kvalitě".

Jinak se dostanete k tomu, že si budete chtít na střechu namontovat FV panel, ale "energetika" vám neroztaví příslušný kus skla.

V článku je to napsáno správně: šetřit musíte vy (a já a kdokoliv), žádná elektrárna to za vás neudělá.

P. Rada 25.10.2021 7:48

Nedomyslel? Článek je obšírný, komentoval jsem jen jeden ale příznačný útržek. Nepopírám, že s některými jednotlivostmi lze i souhlasit. Obecně je však znát, že je sepsán ze zastaralejší perspektívy která byla nutně nedomyšlená a stala se proto minulostí.

Přidám na dokreslení další podobný argument. Při těžbě energií kterou autor sice slůvkem zminuje však příznačně zastaralosti pohledu nepadl zásadní argument poměřující a popisující efektivitu těžby (EROEI ... https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI).

Dnešní problémy jsou ale navozeny právě tím, že v dominanci energetiky tento parametr už století klesá s původní hodnoty cca 100x na dnešní cca 20x - doposud roste jen masivnost ktrá je sice podobně významná ale a s ní i nerecyklovatelné a proto škodlivé externality.

Pokud jde konkrétněji o Vaši poslední větu tak v ní se příznačně mýlíte i Vy. To jak bude v obecnosti proměněn životní styl, návyky (v širším slova smyslu systémový metabolismus), závisí od dostupnosti zdrojů v našem okolí a to jak energetických tak surovinových. Pokud má být situace dlouhodobě udržitelná pak toky surovin na straně producentů musejí odpovídat opačné míře toků na straně destruentů.

Takovýto proces pak v biosféře musí udržovat dlouhodobě vyrovnaný tok energií kterou civilizace jako její nadstavba bud dokáže dlouhodobě čerpat s dostatečnou efektivitou (EROEI) nebo se až rozpadne na boj jedinců o přežití...

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html