29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Až ruský plyn nebude

Začátkem roku 1938 Hitler vystupňoval propagandu. Německý národ je utlačován. Potřebuje životní prostor. K tomu mohutně řinčel zbraněmi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pavelka 25.12.2021 12:52

To se už děje dávno , Přesun ekonomiky a bohatství na Východ Čína Indie Saudové . Rychle stárnoucí , rezavějící větřáky na severním Moři nám zůstanou, necelá první generace je na odpis ! Celý Zelený úděl nebude stačit na obnovu , nemluvě o rozvoji a likvidaci starých , je neskutečně nákladná záležitost a o údržbu se budou starat sociálně filozoficky vzdělaní , neziskovkáři ;-);-D! Bože , to jsou blbci "!EU

F. De Winter 25.12.2021 8:43

Stát Izrael anektoval Golanské výšiny, protože to bylo nezbytné z hlediska jeho bezpečnosti.

Stát Rusko anektoval Krym, aby dal USA jasně najevo, že tam další jejich základna opravdu nebude.

V obojím případě je to kontroverzní ale zároveň pochopitelné.

V. Mokrý 25.12.2021 9:15

ano

J. Hajský 25.12.2021 9:30

Málo se zdůrazňuje jedna skutečnost. Krym byl po staletí ruský, až ho během existence SSSR Nikita Sergejevič Chruščov "daroval" Ukrajinské sovětské republice. Nic se prakticky nezměnilo, stejně se všechno řídilo z Moskvy. A po rozpadu SSSR Putin návratem Krymu do Ruska jen napravil avanturistický čin Chruščova.

Dovolím si teď vyfabulovat hypotetický příběh.

Píše se rok 1980 a Gustav Husák a ÚV KSĆ rozhodl, že okres Hodonín bude z České socialistické republiky předán do Slovenské socialistické republiky. Nic se prakticky nezměnilo, vše se stejně řídilo z Prahy.

A jak šel čas v roce 1993 se Československo rozpadlo na Českou republiku a Slovenskou republiku. Prezident Havel by zorganizoval (za pomoci českých "zelených mužíků") referendum v okrese Hodonín a to by vyznělo pro návrat do České republiky. A tak by Česká republika anektovala okres Hodonín.

Ptám se: Byl by prazident Havel považován za stejného lumpa, jako je dnes považován mnohými Putin?

J. Lukavsky 25.12.2021 9:42

"Krym byl po staletí ruský" před tím ovšem patřil Osmanům a před nimi Řekům (Kolchida) a před tím.... No naštěstí se o území Česka nehlásí Keltové. A o kus Sibiře Číňani... A to, že přepsali Krym pod Ukrajinu byla jenom kosmetická úprava v rámci SSSR, s Ukrajinou má pozemní hranici a možná některé věci byly jednodušší. No ale kdo by předpokládal, že čas oponou trhne... J.L. end

V. Petr 25.12.2021 12:47

Krym byl ruský 171 let, turecký 340 let a řecký nejméně 1000 let...

O. Mayer 25.12.2021 10:05

Königsberg (dnes Kaliningrad) založil král Přemysl-Otakar II a pak po staletí patřil Řádu německých rytířů, resp. posleze Prusku. Co tam tedy dělají Rusové (a dokonce tam na nás odtud ještě míří svými rourami)?

Jinak podle určité logiky máte pravdu, Krym byl skutečně asi národnostně většinově ruský, navíc Ruskem fakticky kontrolovaný a Ukrajině je bez něj vlastně líp. Jenom tak nějak nechápu, čím to zakládá právo rvát další kusy území svého souseda a vyhrožovat, že budu pokračovat, jestli všichni nenechají jakýchsi s prstu vycucaných útoků. To je tak očividně hitlerovské a nevěřím, že to Putinova internacionála, co se tu pravidelně slézá v hloubi duše nevidí.

M. Šejna 25.12.2021 10:55

Ukrajina urvala Československu Podkarpatsko, Polsku ukradla Halič, Rumunsku ukradla Severní Bukovinu.

Ukrajina je stát s největšími územními zisky od počátku 20.století. Ale my je litujeme za ztrátu ruskojazyčného Krymu, o který přišli navíc díky jejich vlastní blbosti.

Pokud jde o Kaliningrad, tak to je válečná kořist stejně, jako americká Okinawa.

Š. Hašek 25.12.2021 11:47

Souhlas.

V. Pavelka 25.12.2021 14:37

JO,,

J. Farda 25.12.2021 12:03

Ukrajina nám ukradla Podkarpatskou Rus? Že se pane Šejno nestydíte lhát ani na Hod Boží - ukradl nám ji bolšovo voždě Stálina SSSR , Vy ehmehm ... :-(

P. Hák 25.12.2021 12:48

Take nám ji ukradla Gruzie ;-D

J. Farda 25.12.2021 18:20

Zabudl jste na Kazachstan ... ;-)

P. Hák 25.12.2021 20:35

Stalin byl Kazach?

J. Farda 26.12.2021 9:38

Gruzie byla svazová republika jako Kazachstan, ale já ji prve nepochopil jako vazbu na Gruzínce Džugašvilliho, tak jsem namátkově připsal další svaz republiku ... :-)

P. Hák 26.12.2021 10:12

Aha :-)

No, ono je to v současnosti většinou tak, že když je něco špatně, udělalo to "Rusko", proto ten vtípek s Gruzií. Fakt je, že výrok "nenávidím Rusko a Rusy, protože Stalin udělal..." jsem potkal na českých i polských diskuzích. S tím SSSR a internacionální povahou komunismu máte samozřejmě pravdu.

V. Petr 25.12.2021 12:55

Člověče, americká není nejen Okinawa, ale dokonce ani Iwo Jima. Obojí dnes patří Japonsku!!!!!!

O. Mayer 25.12.2021 13:49

Podkarpatsko, Halič a Moldavii ukradl CCCP a nikoliv Ukrajina (jakkoliv uznávám, že z toho dneska územně profituje Ukrajina) Ostatně on i ten polským nárok na Halič/Volyni je taky dost vachrlatý (stejně tak jako ten Československý na Podkarpatskou Rus)

Jinak ta Okinawa je opravdu blbý příklad (a ne že by se nenašly lepší), ona je dodneška válečnou kořistí USA?

J. Farda 25.12.2021 18:24

V moudrech pánů Šejny či Haška Š. se pana Mayere mnoho racia nedohledáte, to spíš propagandy ze Sputniku, AERONETu či AENews, o Russia Today nemluvě ... :-)

V. Kučer 25.12.2021 22:22

O Podkarpatsko Slováci asi nestojí a Poláci nestojí o Halič.

J. Ptáček 26.12.2021 15:29

Hlavně že město založil 1255 český král Přemysl Otakar II. Pak to ukradli tu Prusové (a už to byl Königsberg), pak zase Rusové (Kaliningrad). Jedni větší parchanti, než druzí. Ani české jméno zakladatele mu nenechali, natož aby českým potomkům aspoň poděkovali. To neumí.

V. Novák 25.12.2021 11:32

Königsberg (dnes Kaliningrad) založil Řád německých rytířů. Král Přemysl-Otakar II s ním měl společného jen to, že se zúčastnil křížové výpravy, na níž strávil v nejlepším případě 42 dnů - a to většinou cestou tam a zase zpátky. Protože měl ale nejvyšší titul, byl formálním vůdcem celé výpravy a Teutonští rytíři po něm nazvali svou pevnost.

Krym chtějí mít v Rusku především většinově Krymčané, kteří se to vyjádřili v referendu. Kyjevská Ukrajina se o Krym nestarala, kromě vysávání - a to bez rozdílu, kdo právě v Kyjevě vládl.

Z. Lapil 25.12.2021 10:47

Netřeba fabulovat, stačí si spolu s autorem článku vzpomenout na "tradiční říšská území". Nebylo snad české království i v době svého rozkvětu za krále železného a zlatého součástí Svaté říše římské, ne-li s dovětkem "národa německého"?

Jenže takhle bychom mohli zpochybňovat ne-li většinu hranic i v EU plné států bývalých, často rozdělených. Jen ČR se týká Slezsko a Slovensko (a tedy i Maďarsko) a zakarpatská Ukrajina, nároky na Sudety vznášejí (někteří) Němci dodnes, jak je to s Těšínskem, to jsem vlastně nikdy nezjišťoval a zcela jistě na Osoblažsku a někde kolem Liberce jsou dodnes v provozu původně československé železniční tratě, které ovšem vedou přes území sousedního státu. Na tom liberecku snad dokonce dvou. O šíbování Polskem nemluvě.

Oč mi jde: uvažuji-li ne jako historik, ale jako politik, vychází mi jediné. Z naší strany je naprostý hazard přijmout argumentaci velikostí menšin nebo dokonce jejich utlačováním. Proč? V EU přibývá a přibývat bude nepříjemně mnoho Arabů a Íránců a Pákistánců (dobře - V. Británie není v EU) a vůbec. Přijmeme-li existenci dostatečně velké menšiny jako argument ke změně hranic na rusko-ukrajinské hranici, za jak dlouho budeme my - občané jak ČR, tak EU - vysvětlovat, že muslimové v EU (na řeckých ostrovech poblž Turecka, například) a Rusové na Ukrajině, to je něco úplně, ale úplně jiného?

Hýml element - vždyť už to tu dávno řešíme, viz šátky, právo šaría, momentálně otázka, máme-li právo říkat vánocům vánoce... Neboli je to politika: není důležité, kdo tahal za delší či kratší konec před padesáti/sty/pěti sty lety. Důležité je, kdo tahá za jak dlouhý konec dnes a ještě důležitější je nepouštět ten svůj konec z ruky.

Navíc: Putin je možná (určitě) rozumný člověk, ale s naprostou jistotou si dovolím tvrdit, že jednou umře. Kdo přijde po něm? Taky by to mohl být "Novej, mladej, co se nezakecá".

V. Novák 25.12.2021 11:38

Dovolím si připomenout, že o připojení Krymu k Rusku usilovali Krymčané od té chvíle, kdy to začalo být aktuální - tedy od rozdělení SSSR, když se administrativní hranice změnila bez jejich přičinění v hranici státní. A uskutečnili to až ve chvíli, kdy moc v Kyjevě uzurpovala nacionalistická klika, která zakazuje používat ruštinu i v běžném životě, nejen na úřadech.

Naproti tomu na Krymu jsou úředními jazyky ruština, ukrajinština i krymská tatarština.

Z. Lapil 25.12.2021 12:07

Podobně o připojení k Říši začali sudetští Němci usilovat od chvíle, kdy to začalo být aktuální. A vlastně i před tím - viz dopis Palackého(?) všeněmeckému sjezdu někdy v 70. letech 19. století. Přibližně - snad jsem dost přesný, aby znalcům došlo, co myslím.

Aby nedošlo k omylu: nejsem z těch, kdo by chtěli komukoliv cokoliv upírat, já jen vím, že změny na základě historických pravd mají tendenci vybuchovat do obličeje i zdánlivě nezúčastněným. Viz "U Madridu se bojuje za Prahu". Netroufám si rozhodnout, kdo má větší pravdu, jen se bojím, když si někde někdo hraje se sirkama s odůvodněním, že ten druhý si hraje taky.

P. Hák 25.12.2021 12:50

Máte pravdu.

Ovšem je třeba říci, že Sudety k Německu v historické době nepatřily nikdy. Krym k Rusku patřil. To jen ke kulhání paralely, jinak s Vámi souhlasím.

V. Novák 25.12.2021 15:15

Sudety Německu ani patřit nemohly, neb Německo neexistovalo. Sudetští Němci byli poddanými českého krále do r. 1918 a tudíž jen přešli do občanství ČSR.

P. Hák 25.12.2021 15:21

Ano. Ani k Sasku, Prusku, Bavorsku.

J. Ptáček 27.12.2021 9:18

Krym byl nejprve řecká kolonie nazvaná Tauris, od 1. století byl součástí římské říše, pak jej zabrali suroví Tataři (Zlatá horda). 1783 jej pro Rusko násilně uchvátila ruská carevna Kateřina Veliká, rozená Pruska. Ale ani pak si krymští obyvatelé moc nepomohli, stačí připomenout ruské deportace ve 30, letech 20. století. Jde o 220.000 Tatarů a 70.000 Řeků. Takže pokud se rozhodneme pro výchozí rok 1783, Krym opravdu k Rusku patřil. Někdo zase horuje pro jiný rok, tak ať si každý vybere podle svého gusta.

P. Hák 27.12.2021 11:19

Vyvrací to nějak moje tvrzení?

Jinak z Vašich posledních komentářů bych řekl, že by Vám Rusko mohlo být velmi sympatické - je osídleno germánskými dobyvateli, kteří "vyvraždili Slovany" a Kateřina Veliká byla Pruska, takže super, ne?