Diskuze
ELEKTROMOBIL: Drobné překážky na cestě k „vítězství“
Děkujeme za pochopení.
V58l42a97d73a17n 57K63u62č40e10r
Roku 1905 byly ulice amerických měst plné elektromobilů přesto byly nahrazeny automobilem se spalovacím motorem. Elektromobil je jednodušší, čistší ale má jeden problém, hádejte jaký.
F88r19a40n49t72i62s71e78k 36B14r49a14b72e88c
Servisy na nich tolik nevydělají?
F62r74a50n40t44i88s18e24k 52B80r25a69b43e22c
Autor se zapomnel zminit, ze ropne auta nelze provozovat (na rozdil od elektrickych) do nekonecna, protoze ropa jednoho dne dojde. Dost mozna, ze ve stejnem casovem horizontu nekolika desitileti, ktere budou potreba, aby se elektroauta stala ve svete dominantnimi.
J84u85r47a 58J73u79r29a84x
No, podle prognóz Římského klubu z konce šedesátých let měla ropa dojít už před dvaceti třiceti lety.
A mimochodem kapalné uhlovodíky lze vyrábět z lecčeho, pokud je ovšem dost levné elektřiny. A jezdit lze i na plyn.
Ono samozřejmě jednou dojde i plyn - ovšem ještě dlouho předtím nám jej zeleni magoři zakážou, neboť má uhlíkovou stopu skoro jako uhlí - a čím se pak bude stabilizovat síť založená na občasných zdrojích energie, to zelení magoři zatim tají.
A94l31e77š 22P98a27k65o27s67t54a
Elektromobilům nepochybně rozumíte, pane autore, nikoli však velbloudům. Rod velbloud totiž zahrnuje druhy jak jednohrbé, tak i dvouhrbé. Viz wikipedie: Velbloud (Camelus) je rod z čeledi velbloudovitých (Camelidae) zahrnující tři druhy sudokopytníků: velblouda dvouhrbého divokého (Camelus ferus), velblouda dvouhrbého (Camelus bactrianus), zvaného též drabař, a velblouda jednohrbého (Camelus dromedarius) neboli dromedára. První druh se vyskytuje ve volné přírodě, zbylé dva jsou chovány člověkem s různou mírou volnosti. Jak je to prosté, milý Wocne!
M58i34r13o28s58l93a49v 66P89i39v91o69d77a
V roce 1905 technologie elektromobilů nebyla ještě tak vyspělá, jako je dnes, aby se již v roce 1905 mohla stát tím, co se v oboru inovací označuje jako "dominantní design". Tím dominantním pohonem se (v minulých sto letech) stal spalovací motor (tehdy byl výkonnější). Jenže technologie elektromobility se vyvíjí "pádivým" tempem, takže co platilo dříve, dnes už neplatí. A v roce 1905 také nikdo nedbal na ekologická hlediska.
Kubáč, níže, argumentuje: "... jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku)..."
Ano. C. M. Christensen (ve své knize z roku 1997) na podobnou argumentaci (jak výše prezentuje Kubáč) odpovídá: "To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku". V tržní ekonomice se musíte správně zeptat, co požaduje zákazník (trh). To je rozhodující. To je ta správná otázka. Musíte uspokojit zákazníka v hlavním proudu. V posledních 5 letech elektromobily již pronikají do hlavního proudu zákazníků. A ten trend pronikání pokračuje - a navíc sílí.
Dovolte, abych zde připomenul českým důchodcům, kteří byli v minulosti asi nadměrně postiženi českým reálným socialismem (1948-1989), že dnes už skutečně žijeme v tržní ekonomice. Takže musíte brát ohled na zákaznické potřeby.
M79i28r61o31s89l90a58v 34P23i70v10o34d11a
Trend prodejů elektromobilů firmy Tesla:
"The electric carmaker sold 936,000 vehicles last year, up 87% from its 2020 sales."
Nárůst tržeb 87% firmy Tesla nelze nijak okecat. Ani na tlachacím Neviditelném psovi. Náš zákazník, náš pán!
P52e78t24r 41K32u88b55á28č
Rozumně pojatá elektrická doprava je ekonomická, ekologická a spolehlivá - viz tramvaje a trolejbusy, které fungují desítky let včetně historických exemplářů tramvají funkčních i po 100 letech.
Na druhou stranu akumulátorové elektromobily se už jednou pokoušely prorazit - kolem roku 1905 a z té doby po nic nezbylo nic.
Z toho pro mně plyne, že samotný akumulátor - je zabijákem ( racionální idelogií netlačené ) elektromobility a jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku )
Proto, jestli ekologisti chtějí bojovat proti CO2 - mají svůj aktivismus napřít k výrobě syntetických paliv, ale to znamená vyrábět mnoho energie ( více než zvládnou větrníky a slunečníky ) a to zavání skutečným pokrokem bez uvrhnutí Západu do bídy - proto to asi nikdy nebude.
A45. 96R74e92n49j33a26s60c76u
Souhlasím, pokud má mít elektromobilita šanci, tak by to chtělo nějaké auto napájené na způsob autíčka z autodráhy, protože vozit sebou půl tuny zbytečného závaží zvaného baterie, které jednak zvyšuje spotřebu a ještě je navíc vyráběna ze stále méně dostupného materiálu o problémech s požárem ani nemluvě. Napájení z vozovky by mělo větší smysl, než stavení tisíců dobijecich stanic a k tomu malá baterie na přejezd míst, kde napájení nebude k dispozici.
V24l76a48d42i61m87í69r 95C60h10r24a41s45t63i13n92a
Autor článku má bohužel krutou pravdu. Na druhou stranu bohudíky, pokud by svými argumenty vedenými proti nezralé elektromobylitě dokázal zvrátit naivní zelené představy o budoucnosti osobní dopravy. V totmto ohledu je mu třeba vřele vděčit
P57e50t69r 51B58e17r13á24n59e43k
Na celé té diskusi o změně klimatu, GD a dekarbonizaci je nejpikantnější, že hon na celkem globálně nepodstatnou energetiku odvádí pozornost od dvou oborů, které jsou pro živou přírodu daleko fatálnější - průmyslové zemědělství a obaly.
Tragedie je, že na rozdíl od energetiky, ve které se dají utratit prakticky neomezené zdroje bez jakéhokoli měřitelného dopadu na živou přírodu, tak v obalech a zemědělství by ten efekt byl vidět prakticky ihned za o několik řádů menší peníze.
M31i86r37o49s67l41a72v 45P55i33v85o67d90a
Cituji z úvodu článku: "... Je třeba si uvědomit, že přechodem na elektromobilitu se vlastně zásadně nemění způsob, produktivita a možnosti dopravy. ..."
Komentuji
Je třeba si uvědomit, že elektromobilita je součástí systémové změny (na planetě Zemi), která nás čeká (do roku 2050, nikoliv 2022). Nikoliv tedy že jde o změnu jedné jediné komponenty systému, kdy systém jako celek, se ale nemění.
Pokud se ty nebytné systémové změny nestihnou provést (do roku 2050), pak hlavní příčinou budou lidské problémy. Nikoliv problémy technologické! Ty jsou totiž řešitelné. Viníkem nebude technologie.
Zatím (do roku 2020) vývoj elektromobility postupoval docela přesně dle předpovědi amerického inovačního guru, profesora C. M. Christensena z Harvardu, v jeho knize z roku 1997. Tento guru ve své knize (z roku 1997!) správně předpovídal i vzrůstající zájem lidí o ekologii, což se také naplňuje, a urychluje tím nástup elektromobility. O vlivu klimatických změn na urychlení elektromobility C. M. Christensen ve své knize ale ještě nepsal.
R90o54m45a70n 87L40a85n10g43e70r
Ty sis zase šlehla vysokého napětí, co, ty naše malá hloupoučká UI?
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz