Neděle 19. ledna 2025, svátek má Doubravka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

ELEKTROMOBIL: Drobné překážky na cestě k „vítězství“

Vítězství elektromobilů z dnešního pohledu vypadá velmi jistě, tak jistě, že je potřeba poněkud šlápnout na brzdy a sundat zelené brýle přehnaného optimismu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VK

Roku 1905 byly ulice amerických měst plné elektromobilů přesto byly nahrazeny automobilem se spalovacím motorem. Elektromobil je jednodušší, čistší ale má jeden problém, hádejte jaký.

0 0
možnosti
FB

Servisy na nich tolik nevydělají?

0 0
možnosti
FB

Autor se zapomnel zminit, ze ropne auta nelze provozovat (na rozdil od elektrickych) do nekonecna, protoze ropa jednoho dne dojde. Dost mozna, ze ve stejnem casovem horizontu nekolika desitileti, ktere budou potreba, aby se elektroauta stala ve svete dominantnimi.

0 0
možnosti
JJ

J84u85r47a 58J73u79r29a84x

16. 2. 2022 19:35

No, podle prognóz Římského klubu z konce šedesátých let měla ropa dojít už před dvaceti třiceti lety.

A mimochodem kapalné uhlovodíky lze vyrábět z lecčeho, pokud je ovšem dost levné elektřiny. A jezdit lze i na plyn.

Ono samozřejmě jednou dojde i plyn - ovšem ještě dlouho předtím nám jej zeleni magoři zakážou, neboť má uhlíkovou stopu skoro jako uhlí - a čím se pak bude stabilizovat síť založená na občasných zdrojích energie, to zelení magoři zatim tají.

0 0
možnosti
AP

Elektromobilům nepochybně rozumíte, pane autore, nikoli však velbloudům. Rod velbloud totiž zahrnuje druhy jak jednohrbé, tak i dvouhrbé. Viz wikipedie: Velbloud (Camelus) je rod z čeledi velbloudovitých (Camelidae) zahrnující tři druhy sudokopytníků: velblouda dvouhrbého divokého (Camelus ferus), velblouda dvouhrbého (Camelus bactrianus), zvaného též drabař, a velblouda jednohrbého (Camelus dromedarius) neboli dromedára. První druh se vyskytuje ve volné přírodě, zbylé dva jsou chovány člověkem s různou mírou volnosti. Jak je to prosté, milý Wocne!

0 0
možnosti
KM
MP

V roce 1905 technologie elektromobilů nebyla ještě tak vyspělá, jako je dnes, aby se již v roce 1905 mohla stát tím, co se v oboru inovací označuje jako "dominantní design". Tím dominantním pohonem se (v minulých sto letech) stal spalovací motor (tehdy byl výkonnější). Jenže technologie elektromobility se vyvíjí "pádivým" tempem, takže co platilo dříve, dnes už neplatí. A v roce 1905 také nikdo nedbal na ekologická hlediska.

Kubáč, níže, argumentuje: "... jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku)..."

Ano. C. M. Christensen (ve své knize z roku 1997) na podobnou argumentaci (jak výše prezentuje Kubáč) odpovídá: "To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku". V tržní ekonomice se musíte správně zeptat, co požaduje zákazník (trh). To je rozhodující. To je ta správná otázka. Musíte uspokojit zákazníka v hlavním proudu. V posledních 5 letech elektromobily již pronikají do hlavního proudu zákazníků. A ten trend pronikání pokračuje - a navíc sílí.

Dovolte, abych zde připomenul českým důchodcům, kteří byli v minulosti asi nadměrně postiženi českým reálným socialismem (1948-1989), že dnes už skutečně žijeme v tržní ekonomice. Takže musíte brát ohled na zákaznické potřeby.

0 0
možnosti
MP

Trend prodejů elektromobilů firmy Tesla:

"The electric carmaker sold 936,000 vehicles last year, up 87% from its 2020 sales."

Nárůst tržeb 87% firmy Tesla nelze nijak okecat. Ani na tlachacím Neviditelném psovi. Náš zákazník, náš pán!

0 0
možnosti
PK

P52e78t24r 41K32u88b55á28č

16. 2. 2022 14:15

Rozumně pojatá elektrická doprava je ekonomická, ekologická a spolehlivá - viz tramvaje a trolejbusy, které fungují desítky let včetně historických exemplářů tramvají funkčních i po 100 letech.

Na druhou stranu akumulátorové elektromobily se už jednou pokoušely prorazit - kolem roku 1905 a z té doby po nic nezbylo nic.

Z toho pro mně plyne, že samotný akumulátor - je zabijákem ( racionální idelogií netlačené ) elektromobility a jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku )

Proto, jestli ekologisti chtějí bojovat proti CO2 - mají svůj aktivismus napřít k výrobě syntetických paliv, ale to znamená vyrábět mnoho energie ( více než zvládnou větrníky a slunečníky ) a to zavání skutečným pokrokem bez uvrhnutí Západu do bídy - proto to asi nikdy nebude.

0 0
možnosti
Foto

A45. 96R74e92n49j33a26s60c76u

16. 2. 2022 14:40

Souhlasím, pokud má mít elektromobilita šanci, tak by to chtělo nějaké auto napájené na způsob autíčka z autodráhy, protože vozit sebou půl tuny zbytečného závaží zvaného baterie, které jednak zvyšuje spotřebu a ještě je navíc vyráběna ze stále méně dostupného materiálu o problémech s požárem ani nemluvě. Napájení z vozovky by mělo větší smysl, než stavení tisíců dobijecich stanic a k tomu malá baterie na přejezd míst, kde napájení nebude k dispozici.

0 0
možnosti
VC

Autor článku má bohužel krutou pravdu. Na druhou stranu bohudíky, pokud by svými argumenty vedenými proti nezralé elektromobylitě dokázal zvrátit naivní zelené představy o budoucnosti osobní dopravy. V totmto ohledu je mu třeba vřele vděčit!!

0 0
možnosti
PB

Na celé té diskusi o změně klimatu, GD a dekarbonizaci je nejpikantnější, že hon na celkem globálně nepodstatnou energetiku odvádí pozornost od dvou oborů, které jsou pro živou přírodu daleko fatálnější - průmyslové zemědělství a obaly.

Tragedie je, že na rozdíl od energetiky, ve které se dají utratit prakticky neomezené zdroje bez jakéhokoli měřitelného dopadu na živou přírodu, tak v obalech a zemědělství by ten efekt byl vidět prakticky ihned za o několik řádů menší peníze.

0 0
možnosti
MP

Cituji z úvodu článku: "... Je třeba si uvědomit, že přechodem na elektromobilitu se vlastně zásadně nemění způsob, produktivita a možnosti dopravy. ..."

Komentuji

Je třeba si uvědomit, že elektromobilita je součástí systémové změny (na planetě Zemi), která nás čeká (do roku 2050, nikoliv 2022). Nikoliv tedy že jde o změnu jedné jediné komponenty systému, kdy systém jako celek, se ale nemění.

Pokud se ty nebytné systémové změny nestihnou provést (do roku 2050), pak hlavní příčinou budou lidské problémy. Nikoliv problémy technologické! Ty jsou totiž řešitelné. Viníkem nebude technologie.

Zatím (do roku 2020) vývoj elektromobility postupoval docela přesně dle předpovědi amerického inovačního guru, profesora C. M. Christensena z Harvardu, v jeho knize z roku 1997. Tento guru ve své knize (z roku 1997!) správně předpovídal i vzrůstající zájem lidí o ekologii, což se také naplňuje, a urychluje tím nástup elektromobility. O vlivu klimatických změn na urychlení elektromobility C. M. Christensen ve své knize ale ještě nepsal.

0 0
možnosti
RL

Ty sis zase šlehla vysokého napětí, co, ty naše malá hloupoučká UI? ;-D

0 0
možnosti
LD

L98i91b81o56r 19D27a17v72i34d

16. 2. 2022 11:32

Přes průsery ke hvězdám !

0 0
možnosti
RL

Jo, rozprášení ve větru... ;-)

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz