29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krize v dopravě, nebo doprava v krizi?

V poslední době jsme svědky problémů v dopravě, které se projevují přeplněnými dopravními cestami (silnicemi/ulicemi či na železnici, případně i leteckými koridory), což s sebou přináší snížení efektivity přepravy, zvýšení nákladů, zvýšení rizika či dokonce počtu nehod, snížení komfortu, prodloužení doby přepravy a snížení plynulosti přepravy i snížení předvídatelnosti času úspěšného dojezdu do cíle, a také ve většině případů zvýšení ekologické zátěže a všeobecného stresu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Staronový 3.3.2020 21:39

A nebudeme si doufám my dva nalhávat, že mnohé ty předpisy jsou nesmyslné, diskriminační, protekční, případně vše dohromady.

Chápu, že nějaká omezení být musí, nejsem anarchista. Ale pouze ta zcela nezbytná, což je mimo rozsah článku i skutečnosti.

P. Staronový 3.3.2020 21:36

A najdete snad někde, že bych ten systém chválil? Zvláště, je-li postaven na dotovaných cenách (což je)?

L. Novák 3.3.2020 21:14

Jo. Ta "různost názorů" je stejná, jako tvrzení o ekonomické neefektivitě jaderných elektráren... :-)

L. Novák 3.3.2020 21:10

Tahle komunistická terminologie zeleným leze z hlav už tradičně. Proto si vysloužili přezdívku MELOUNI. Povrch zelený, jádro rudé... :-P

L. Novák 3.3.2020 21:05

Jenomže ta smlouva není navždy a pokud firma nesplňuje v praxi zadání, Kraj si vybere firmu konkurenční. ;-)

L. Novák 3.3.2020 21:03

Samozřejmě. Spousta nesmyslných omezení např. ve vázaných živnostech, která dokázala zlikvidovat celé obory. Domníváte se, že např. zkušený chovatel (čehokoliv) nutně potřebuje pro obchod se zvířaty (která dobře zná, mnohdy lépe než veterinář s univerzitním vzděláním) vystudovat VŠ veterinárního směru, nebo... atd.

Zavedla ČSSD po převzetí moci ve státě a parlamentu novelami Živnostenského zákona a doplňujícími podzákonnými předpisy ...

Podobných idiotských nesmyslů máme v platném právním řádu nepřeberné množství. Větší než malé. :-P

J. Jurax 3.3.2020 19:39

To máte samozřejmě recht.

Jenže tomu manazerovi, jenž váží způsob dopravy, je nějaký obchvat lhostejný. Jeho absence jej rozhodně nepřinutí použít železnice, pokud mu kamión pořád vyjde levnější/rychlejší.

J. Jurax 3.3.2020 19:30

Jistě.

Chtěl jsem tím je naznačit, že ten, kdo váží rychlost a láci dopravy, mnohé důležité aspekty nemůže, ba dokonce jako ten zmíněný manažer ani nesmí reflektovat.

J. Jurax 3.3.2020 19:24

No, nevím. Možná máte pravdu, ale přesvědčen nejsem. Podle toho, co já laik čtu, názory se všelijak různí.

J. Jurax 3.3.2020 19:11

Ehm ... v regionu máte třeba na veřejnou dopravu taky "uzákoněn" monopol. Kraj vybere firmu a ta zajišťuje smluvní obslužnost a jedině jí kraj platí. No a protože veřejná doprava je bez plateb kraje ztrátová, máte monopol.

J. Jurax 3.3.2020 19:07

Ale houby ... svobodnou volbu omezuje mnohé, aniž by to bylo soukromému podnikání na újmu.

Namátkou dopravní, hygienické, bezpečnostní, požární a další předpisy. Taky je mnohé podnikání vázáno na prokázání patřičné odbornosti, což je opět jistě omezující.

P. Staronový 3.3.2020 17:30

On to pan Karásek asi myslí dobře, ale dopadlo by to podle Černomyrdina: "Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky."

P. Staronový 3.3.2020 17:28

Jo, to znám. Š+G tomu říkali "obohatit se za své peníze na náš úkor". :-P

P. Staronový 3.3.2020 17:26

A ty praktiky vyplývají ze svobody volby, úhelného kamene soukromého podnikání. Odstraníte je a máte socík.

Děkuji, nechci.

P. Staronový 3.3.2020 17:24

Já si tu plánovanou ekonomičnost i ekologičnost jednoho náklaďáku i jednoho doručovatele pamatuji.

Ztráty z ustanoveného monopolu jsou mnohem větší, než případné ztráty plynoucí z konkurence.

Prostě, socialismus nefungoval, nefunguje a fungovat nebude, přes všechny snahy EU i dalších dobroserů.

V. Petr 3.3.2020 16:47

Ovšem, jakmile chcete vybudovat obchvat, začnou tomu bránit regimenty zelených se spřátelenými soudci a právníky! Zrovna teď se to týká tuším Přerova?

V. Petr 3.3.2020 16:41

Obecně řečeno, železnice je výhodná, pokud z místa A do místa B jede celý vlak, nikoliv vagon. V tom případě je výhodnější náklaďák (zjednodušeno).

Z. Lapil 3.3.2020 16:27

Teď nevím, co chcete říct; nevidím mezi námi rozpor. Manažer (i já, když jedu do práce) rozhoduje podle ceny a spolehlivosti. Je nepochybně levnější i spolehlivější jet po dálnici či dobrém obchvatu, než přes vesnici, kde jedete brzda - plyn mezi chodci, zatáčkami a domácím zvířectvem, nedej pámbu, aby vám někdo skočil pod kola. O ekologii nemluvě, rozhodně do doby, než bude auto při brzdění slušně rekuperovat, ať přes baterii nebo přes setrvačník.

Z. Lapil 3.3.2020 16:21

Hele, nechte si to. Já už se lekl, že jste se zrovna vy zbláznil :-).

Z. Lapil 3.3.2020 16:20

Leda hodně z daleka, vlečka na každé pole nevypadá zrovna smysluplně :-). Možná nějak takhle, ale ten vlak zase neveze jídlo, ale zřejmě nějaké dříví: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/751295.jpg

Vlak je spíš využitelný pro cestu z fabriky do "národního"/oblastního meziskladu, kde si ty svetry/vrtačky/koblihy rozvezou zase místní obchodníci.

Kdyby vám byl jeden obrázek málo, tak přidávám jeden fotograficky vděčný násep z Chorvatska - včetně komentářů: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/hz/hz022.html#komentare

B. Lukáš 3.3.2020 16:09

Zelení si za své některé postoje zaslouží kritiku, nikoliv však urážky a nálepkové hanobení. Vinit je, že jsou hlavní příčinou opožďování a zdražování výstavby dopravních staveb mohou jen primitovové. Mnoho více škod v tomto činí spekulanti a vlastníci

pozemků dotčených výstavbou, kteří čekají, až

nastane jejich pravá chvíle bezpracně

a velmi výhodně se obohatit na úkor všech daňových poplatníků.

J. Jurax 3.3.2020 15:59

Nesporně.

Ovšem jako manažer firmy se nebudu a ani nemůžu zalamovat situací dědiny či městečka přepůleného celý den dunící řekou kamiónů. Pro mne jako manažera i pro mou firmu je prostě levnější/rychlejší/výhodnější kamion dunící naštorc Evropou.

R. Langer 3.3.2020 15:49

A jak, proboha?

R. Langer 3.3.2020 15:48

Železnice prostě z principu NIKDY nemůže být proti silniční dopravě konkurenceschopnější, kromě vožení uhlí do elektráren, dřeva na pily (a to jak kdy) a obecně materiálu v těžkém průmyslu.

Pokud ji nezakážete.

J. Jurax 3.3.2020 15:47

Jistě.

Jen mne napadlo, že do toho překladiště by zboží mohl vozit vlak. Zdaleka ne všechno zboží je kriticky citlivé na dobu přepravy.

Ale to je výzva pro železniční společnosti.

R. Langer 3.3.2020 15:44

Ne, je to napsáno velmi hloupě.

R. Langer 3.3.2020 15:44

Tak to si špatně všímáte...

J. Jurax 3.3.2020 15:40

Jistě. Zato dnes se musí vše podřídit kamiónům.

Přesto by stálo za úvahu činit taková opatření, aby železniční doprava byla v soutěži s kamióny konkurenceschopná. Neb konkurenceschopnější. Což je výzva pro železniční společnosti.

Nebo si můžeme počkat, až na věčně rozkopaných, zdevastovaných a přecpaných silnicích bez obchvatů lidských sídel (u nás) kamiónová doprava zkolabuje a neviditelná ruka trhu zařídí přesun na železnici.

Ono bydlet na vesnici či maloměstě celý den přepůleném dunící řekou kamiónů není nic moc. Ani se Vám nemusí valit pod okny.

J. Jurax 3.3.2020 15:25

Ale byla, zejména na malých městech.

J. Jurax 3.3.2020 15:23

Ale houby ... nepovšiml jsem si, že by v článku bylo napadáno soukromé podnikání. Byly toliko kritizovány některé praktiky, jež přispívají k růstu dopravní zátěže.