15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krize v dopravě, nebo doprava v krizi?

V poslední době jsme svědky problémů v dopravě, které se projevují přeplněnými dopravními cestami (silnicemi/ulicemi či na železnici, případně i leteckými koridory), což s sebou přináší snížení efektivity přepravy, zvýšení nákladů, zvýšení rizika či dokonce počtu nehod, snížení komfortu, prodloužení doby přepravy a snížení plynulosti přepravy i snížení předvídatelnosti času úspěšného dojezdu do cíle, a také ve většině případů zvýšení ekologické zátěže a všeobecného stresu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 3.3.2020 15:18

Moudře napsáno. Některé myšlenky si zaslouží pozornosti.

Jenže blbnutí s emisemi zločinného kysličníku je jednodušší, dá se řešit příkazy bruselského politbyra, dá se líp politicky prodat a má až fanatickou podporu dozelena zblblých.

V. Mokrý 3.3.2020 12:15

Patří pod město, jak se stará magistrát, aby vyhovovala občanům, musí dát najevo cestující.

A. Forman 3.3.2020 11:17

Ano, Zelení se stali výpalnickou firmou. Za tohle by měli nechat Bursíka sežrat jeho vlastní koule....

V. Petr 3.3.2020 10:51

A na jakém principu funguje MHD v Praze DNES???

P. Lenc 3.3.2020 10:51

Zelení kteří blokují výstavbu komunikací a st. správa která je naprosto neschopná (viz výměny ministrů dopravy)se nejvěrší částí podílí na katastrofální infrastruktuře ČR.A to za miliardy vyhozené oknem.

V. Petr 3.3.2020 10:50

No, za komunistů se muselo železniční dopravě přizpůsobit vše. Železnice dopravila po deseti dnech přepravy (čas zcela nejasný a naprosto nepředvídatelný!!!) vagon na místo jak se jí to hodilo a zákazník byl nucen ho okamžitě vyložit, jinak platil penále, třeba ve tři v noci ze soboty na neděli. Takže si podniky držely (a PLATILY) pracovní pohotovost, aby ti lidé mohli ihned nastoupit.

Divíte se, že tento systém v konkurenci neobstál?

Náklaďák si můžete objednat na tehdy a tehdy a většinou se časy dodržují.

V. Mokrý 3.3.2020 10:43

Ano, v Praze ne. Ale fungovala na téměř stejném principu.

V. Petr 3.3.2020 10:42

ANO! Jsou to problémy, které by tady nebyly, kdyby zelení tady nebyli, To oni brání budování dopravní infrastruktury, ruší parkoviště, zužují silnice a pak farizejsky mluví o tom, jak kapacita silnic "nestačí..."

V. Petr 3.3.2020 10:38

Ano je třeba odstranit chaos soukromého podnikání a nahradit je moudrým řízením Státní plánovací komise a samozřejmě jasným vedoucím postavením Komunistické strany Československa.

Tento systém jsme tu měli 40 let a dosáhl "skvělých" hospodářských výsledků...

A. Forman 3.3.2020 10:26

MHD nebyla nikdy pod ČSAD, možná někde a vyjímečně, ale o takovém případu nevím.

A. Forman 3.3.2020 10:22

A nechtělo by to malé zamyšlení nad dostatečností silniční kapacity, než se zabývat snoby, zazobanci ( .... dříve ještě kulaci a keťasové, buržousti apod.... )

V. Mokrý 3.3.2020 10:13

Ten problém začíná tím, že je nedostatek řidičů profesionálů ( a že jich bývalo, než byla zrušena ZVS ). Veřejná doprava, MHD, nikdy neměla přejít pod soukromníky, na to bylo ČSAD a spolupracovalo s ČSD, podle potřeb jednotlivých okresů, krajů. K tomu fungovaly též školní, učňovské, zaměstnanecké slevy ( týdenní, měsíční jízdenky ) a to se v té době nemluvilo o ekologii, jen toto vše bylo ekologii prospěšné. A nejen toto, bylo jako komunistický přežitek zrušeno i když se dnes k tomu postupně a potichu mnohde vrací.

R. Langer 3.3.2020 10:04

Ano, přesně o tomhle autor píše!

R. Langer 3.3.2020 10:03

Kam zpět? Do totáče, kdy byly na auta několikaleté pořadníky? tak díky, nemám zájem! :-P

R. Langer 3.3.2020 10:02

Ano, raději seďte doma, nebo se odstěhujte na samotu do lesa... :-P

B. Lukáš 3.3.2020 9:36

Velmi dobrý článek, ale pro snoby předvádějících se v autech nadměrné neužitečné hmotnosti a vysokého výkonu motoru je provokující, Mimo lokalit bytové zástavby bohatých zazobanců je v mnoha případech měst i vesnic hustota dopravy na mezi únosnosti.Projit silnici na druhou stranu je hazardem a aby toho nebylo málo, tak chodníky stále častěji zabírají bezohlední elektokoloběžkáři, nebo stojící osobní automobily, kteří mají dost peněz na pokuty. Pěší chůze po takových místech je pohyb na překážkové dráze , lhostejný přístup k tomuto problému týkající se zejména starších a osob s malými dětmi je smutný a varující. Je smutnou ukázkou bezcitnosti přetechnizované společnosti. .

Z. Lapil 3.3.2020 9:15

Doufaje, že to bude někdo známý, zkusil jsem se optat. Je podezřele podobný bývalému řediteli Tatry.

Na Psu zde: https://neviditelnypes.lidovky.cz/novinari/petr-karasek.N2143

V Tatře zde: https://www.auto.cz/byvaly-reditel-tatry-petr-karasek-jak-zachranil-tatru-130610.

S. Pavuk 3.3.2020 9:09

Zaujímavý a podnetný článok ! Doprava ako systém dnes nespĺňa požiadavky bezpečnej a rýchlej prepravy osôb a tovarov. Miestami kolabuje. Je na čase sa tým začať zaoberať. Uvediem príklad. Ani vo sne by ma dnes nenapadlo použiť diaľnicu medzi Bratislavou a Prahou zacviknutý medzi stovkami kamiónov. "Voľakedy" za totáča sa väčšina tovaru prepravovala po železnici. Rozum káže aby sa to vrátilo späť. Rozum. Kde ho vziať ?

Z. Lapil 3.3.2020 9:04

Páně autorovy myšlenky znějí chytře do chvíle, než je člověk rozebere na prvočinitele.

Že by bylo dobré zboží do obchodu dovézt jedním autem? Samozřejmě, přesně to dělají supermarkety. Za tu cenu, že to zboží stejně musejí někde shromáždit, aby ho naložily do toho kamiónu, pochopitelně s výsledkem, že jednotlivá auta vozí zboží do toho překladiště.

Mám tedy kupovat místní zboží? Fajn, jenže zase někdo musí obrazit ty jednotlivé řezníky a farmáře. Většinou to, zdá se, zase vypadá tak, že objednám zboží, obchodník to shromáždí někde u sebe na dvoře a já si pro to dojedu; ideálně cestou z práce.

Hromadná osobní doprava je případ sám pro sebe. Dává velmi dobrý smysl tam, kde jezdí hodně lidí, protože těch řekněme 20 - 50 lidí mávždycky cestu v čase a směru, kdy ten autobus jede, ale u nás na vsi? Nějakých 170 lidí, z toho kolik - polovina? - jezdí někam do práce a vozí někoho do školy... Mezi pátou a osmou to jsou tři hodiny, takže fajn - tři autobusy po třiceti lidech, ale kam? A odpoledne z práce, po práci na pivo/na kafe/na rande/na nákup... To už vůbec nedáte dohromady, nemluvě o tom, že se občas někdo vrací pozdě z divadla, z mejdanu...

Nemluvě o tom, že hromadná doprava, kromě vyslovených dálkových koridorů a příměstských vlaků - je obvykle výrazně pomalejší než individuální, přinejmenším proto, že vás neodveze ode dveří ke dveřím, ale taky proto, že obvykle nejede TEĎ.

Z. Lapil 3.3.2020 8:44

Je to tak.

Nad objemem dopravy se nepochybně zamýšlí každý, kdo dopravu objednává: jednoduše nechce zbytečně utrácet čas ani peníze.

C. Svozil 3.3.2020 8:43

Proboha , čím se ten člověk asi živí ?

L. Novák 3.3.2020 8:39

Jo. Přesně jako komunisti! :-D Taky to prý mysleli dobře. :-P

Nakonec se ukázalo že chyba byla v systému, na který si komouši nedali sáhnout! ;-)

L. Novák 3.3.2020 8:34

Autor se dostává myšlenkově do role "centrálního plánovače", který ví nejlépe, co občané chtějí/potřebují. Takový systém už jsme zažili - komunistickou totalitu - socialismus.

Nevedl k předpokládané efektivnosti, ale naopak k obrovskému plýtvání a na druhé straně nedostatku všeho.

Podobné poruchy lze vidět dobře i dnes ve velkých společnostech nebo ve fungování státu (Babiš: Zřídíme centrální nákup!). Pravá ruka neví, co dělá levá, a promarní se neuvěřitelné množství peněz.

Děkuji, tohle opravdu nechci!

A. Forman 3.3.2020 8:28

Doprava není určujícím prvkem výroby nebo spotřeby, naopak doprava jako poskytované služby jsou v přímé závislosti na růstu výroby, spotřeby a jiných služeb. Takže objem dopravy nelze uměle snižovat divokými nápady sociálních inženýrů. Nebo chcete uměle, centrálně řízeně určovat nebo regulovat výrobu a spotřebu ? A přepravu do práce neřešte, nepřísluší vám to, je to ryze individuální, každý jedinec ví nejlépe jak to zvládnout. Nenarušujte svobodu rozhodování, už takhle nám svobody ubývá.

J. Nevrkla 3.3.2020 8:07

Každý sám zvažuje, jestli si dojede do místního obchodu, nebo do města do velkého, jestli si koupí místní nebo z daleké ciziny. Chci mít tuto svobodu rozhodování, jako snad každý.

V. Braun 3.3.2020 7:58

Tak základní myšlenka, že je třeba se zamyslet i nad objemem dopravy, je určitě správná. jak píše kolega diskutér výše, realizace té myšlenky je problém, jak dokládá i vaše zkušenost.

D. Polanský 3.3.2020 7:41

Není. Problém je vždy realizace. Ale to není nic nového.

R. Vacek 3.3.2020 6:44

A není lepší to nechat na jednotlivých subjektech? Protože ono se pak třeba ukáže, že je vhodnější si v supermarketu koupit rovnou i zeleninu ze Španělska, než pro ni jet 10 km k místnímu zemědělci.

A stát ať zajistí kvalitní silnice a železnice tam, kde je po dopravě vysoká poptávka.

M. Kanda 3.3.2020 6:36

Zřejmě jste ještě nikdy v životě nepobýval mimo velké město.

Bydlím v oné Horní Dolní a neznám zde nikoho, kdo by jezdil do města jen pro baterky nebo toaletní papír. Když už se jede na nákup, tak se vracíme s plným kufrem u auta, abychom tam hned tak nemuseli znovu. Jsou ovšem lidé, kteří tam jezdí "jen tak k doktorovi" nebo "jen tak do školy" a to proto, že doktoři ani školy na vesnicích prostě nejsou. Máte nápad jak toto vyřešit?

Stejně tak je naprosto nereálné nějaké sjednocování začátků a konců pracovních dob a školního vyučování. Různá pracovní místa mají různě dlouhou pracovní dobu a jsou i taková zaměstnání, ve kterých se musí pracovat a odchod domů je možný až tehdy, když je práce hotová. Opět, máte nápad jak toto vyřešit? Jak zařídit, že i opozdilci budou odvezeni domů?

Podobnými nesmysly se váš text jen hemží a opravdu není v mých silách reagovat na všechny a proto pouze konstatuji, že jste napsal totální nesmysl.