28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krize v dopravě, nebo doprava v krizi?

V poslední době jsme svědky problémů v dopravě, které se projevují přeplněnými dopravními cestami (silnicemi/ulicemi či na železnici, případně i leteckými koridory), což s sebou přináší snížení efektivity přepravy, zvýšení nákladů, zvýšení rizika či dokonce počtu nehod, snížení komfortu, prodloužení doby přepravy a snížení plynulosti přepravy i snížení předvídatelnosti času úspěšného dojezdu do cíle, a také ve většině případů zvýšení ekologické zátěže a všeobecného stresu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Pavuk 3.3.2020 9:09

Zaujímavý a podnetný článok ! Doprava ako systém dnes nespĺňa požiadavky bezpečnej a rýchlej prepravy osôb a tovarov. Miestami kolabuje. Je na čase sa tým začať zaoberať. Uvediem príklad. Ani vo sne by ma dnes nenapadlo použiť diaľnicu medzi Bratislavou a Prahou zacviknutý medzi stovkami kamiónov. "Voľakedy" za totáča sa väčšina tovaru prepravovala po železnici. Rozum káže aby sa to vrátilo späť. Rozum. Kde ho vziať ?

R. Langer 3.3.2020 10:03

Kam zpět? Do totáče, kdy byly na auta několikaleté pořadníky? tak díky, nemám zájem! :-P

V. Petr 3.3.2020 10:50

No, za komunistů se muselo železniční dopravě přizpůsobit vše. Železnice dopravila po deseti dnech přepravy (čas zcela nejasný a naprosto nepředvídatelný!!!) vagon na místo jak se jí to hodilo a zákazník byl nucen ho okamžitě vyložit, jinak platil penále, třeba ve tři v noci ze soboty na neděli. Takže si podniky držely (a PLATILY) pracovní pohotovost, aby ti lidé mohli ihned nastoupit.

Divíte se, že tento systém v konkurenci neobstál?

Náklaďák si můžete objednat na tehdy a tehdy a většinou se časy dodržují.

J. Jurax 3.3.2020 15:40

Jistě. Zato dnes se musí vše podřídit kamiónům.

Přesto by stálo za úvahu činit taková opatření, aby železniční doprava byla v soutěži s kamióny konkurenceschopná. Neb konkurenceschopnější. Což je výzva pro železniční společnosti.

Nebo si můžeme počkat, až na věčně rozkopaných, zdevastovaných a přecpaných silnicích bez obchvatů lidských sídel (u nás) kamiónová doprava zkolabuje a neviditelná ruka trhu zařídí přesun na železnici.

Ono bydlet na vesnici či maloměstě celý den přepůleném dunící řekou kamiónů není nic moc. Ani se Vám nemusí valit pod okny.

R. Langer 3.3.2020 15:48

Železnice prostě z principu NIKDY nemůže být proti silniční dopravě konkurenceschopnější, kromě vožení uhlí do elektráren, dřeva na pily (a to jak kdy) a obecně materiálu v těžkém průmyslu.

Pokud ji nezakážete.

V. Petr 3.3.2020 16:41

Obecně řečeno, železnice je výhodná, pokud z místa A do místa B jede celý vlak, nikoliv vagon. V tom případě je výhodnější náklaďák (zjednodušeno).

J. Jurax 3.3.2020 19:24

No, nevím. Možná máte pravdu, ale přesvědčen nejsem. Podle toho, co já laik čtu, názory se všelijak různí.

L. Novák 3.3.2020 21:14

Jo. Ta "různost názorů" je stejná, jako tvrzení o ekonomické neefektivitě jaderných elektráren... :-)

Z. Lapil 3.3.2020 9:04

Páně autorovy myšlenky znějí chytře do chvíle, než je člověk rozebere na prvočinitele.

Že by bylo dobré zboží do obchodu dovézt jedním autem? Samozřejmě, přesně to dělají supermarkety. Za tu cenu, že to zboží stejně musejí někde shromáždit, aby ho naložily do toho kamiónu, pochopitelně s výsledkem, že jednotlivá auta vozí zboží do toho překladiště.

Mám tedy kupovat místní zboží? Fajn, jenže zase někdo musí obrazit ty jednotlivé řezníky a farmáře. Většinou to, zdá se, zase vypadá tak, že objednám zboží, obchodník to shromáždí někde u sebe na dvoře a já si pro to dojedu; ideálně cestou z práce.

Hromadná osobní doprava je případ sám pro sebe. Dává velmi dobrý smysl tam, kde jezdí hodně lidí, protože těch řekněme 20 - 50 lidí mávždycky cestu v čase a směru, kdy ten autobus jede, ale u nás na vsi? Nějakých 170 lidí, z toho kolik - polovina? - jezdí někam do práce a vozí někoho do školy... Mezi pátou a osmou to jsou tři hodiny, takže fajn - tři autobusy po třiceti lidech, ale kam? A odpoledne z práce, po práci na pivo/na kafe/na rande/na nákup... To už vůbec nedáte dohromady, nemluvě o tom, že se občas někdo vrací pozdě z divadla, z mejdanu...

Nemluvě o tom, že hromadná doprava, kromě vyslovených dálkových koridorů a příměstských vlaků - je obvykle výrazně pomalejší než individuální, přinejmenším proto, že vás neodveze ode dveří ke dveřím, ale taky proto, že obvykle nejede TEĎ.

J. Jurax 3.3.2020 15:47

Jistě.

Jen mne napadlo, že do toho překladiště by zboží mohl vozit vlak. Zdaleka ne všechno zboží je kriticky citlivé na dobu přepravy.

Ale to je výzva pro železniční společnosti.

R. Langer 3.3.2020 15:49

A jak, proboha?

Z. Lapil 3.3.2020 16:20

Leda hodně z daleka, vlečka na každé pole nevypadá zrovna smysluplně :-). Možná nějak takhle, ale ten vlak zase neveze jídlo, ale zřejmě nějaké dříví: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/751295.jpg

Vlak je spíš využitelný pro cestu z fabriky do "národního"/oblastního meziskladu, kde si ty svetry/vrtačky/koblihy rozvezou zase místní obchodníci.

Kdyby vám byl jeden obrázek málo, tak přidávám jeden fotograficky vděčný násep z Chorvatska - včetně komentářů: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/hz/hz022.html#komentare

C. Svozil 3.3.2020 8:43

Proboha , čím se ten člověk asi živí ?

Z. Lapil 3.3.2020 9:15

Doufaje, že to bude někdo známý, zkusil jsem se optat. Je podezřele podobný bývalému řediteli Tatry.

Na Psu zde: https://neviditelnypes.lidovky.cz/novinari/petr-karasek.N2143

V Tatře zde: https://www.auto.cz/byvaly-reditel-tatry-petr-karasek-jak-zachranil-tatru-130610.

L. Novák 3.3.2020 8:34

Autor se dostává myšlenkově do role "centrálního plánovače", který ví nejlépe, co občané chtějí/potřebují. Takový systém už jsme zažili - komunistickou totalitu - socialismus.

Nevedl k předpokládané efektivnosti, ale naopak k obrovskému plýtvání a na druhé straně nedostatku všeho.

Podobné poruchy lze vidět dobře i dnes ve velkých společnostech nebo ve fungování státu (Babiš: Zřídíme centrální nákup!). Pravá ruka neví, co dělá levá, a promarní se neuvěřitelné množství peněz.

Děkuji, tohle opravdu nechci!

R. Langer 3.3.2020 10:04

Ano, přesně o tomhle autor píše!

A. Forman 3.3.2020 8:28

Doprava není určujícím prvkem výroby nebo spotřeby, naopak doprava jako poskytované služby jsou v přímé závislosti na růstu výroby, spotřeby a jiných služeb. Takže objem dopravy nelze uměle snižovat divokými nápady sociálních inženýrů. Nebo chcete uměle, centrálně řízeně určovat nebo regulovat výrobu a spotřebu ? A přepravu do práce neřešte, nepřísluší vám to, je to ryze individuální, každý jedinec ví nejlépe jak to zvládnout. Nenarušujte svobodu rozhodování, už takhle nám svobody ubývá.

J. Nevrkla 3.3.2020 8:07

Každý sám zvažuje, jestli si dojede do místního obchodu, nebo do města do velkého, jestli si koupí místní nebo z daleké ciziny. Chci mít tuto svobodu rozhodování, jako snad každý.

D. Polanský 3.3.2020 7:41

Není. Problém je vždy realizace. Ale to není nic nového.

R. Vacek 3.3.2020 6:44

A není lepší to nechat na jednotlivých subjektech? Protože ono se pak třeba ukáže, že je vhodnější si v supermarketu koupit rovnou i zeleninu ze Španělska, než pro ni jet 10 km k místnímu zemědělci.

A stát ať zajistí kvalitní silnice a železnice tam, kde je po dopravě vysoká poptávka.

M. Kanda 3.3.2020 6:36

Zřejmě jste ještě nikdy v životě nepobýval mimo velké město.

Bydlím v oné Horní Dolní a neznám zde nikoho, kdo by jezdil do města jen pro baterky nebo toaletní papír. Když už se jede na nákup, tak se vracíme s plným kufrem u auta, abychom tam hned tak nemuseli znovu. Jsou ovšem lidé, kteří tam jezdí "jen tak k doktorovi" nebo "jen tak do školy" a to proto, že doktoři ani školy na vesnicích prostě nejsou. Máte nápad jak toto vyřešit?

Stejně tak je naprosto nereálné nějaké sjednocování začátků a konců pracovních dob a školního vyučování. Různá pracovní místa mají různě dlouhou pracovní dobu a jsou i taková zaměstnání, ve kterých se musí pracovat a odchod domů je možný až tehdy, když je práce hotová. Opět, máte nápad jak toto vyřešit? Jak zařídit, že i opozdilci budou odvezeni domů?

Podobnými nesmysly se váš text jen hemží a opravdu není v mých silách reagovat na všechny a proto pouze konstatuji, že jste napsal totální nesmysl.

V. Braun 3.3.2020 7:58

Tak základní myšlenka, že je třeba se zamyslet i nad objemem dopravy, je určitě správná. jak píše kolega diskutér výše, realizace té myšlenky je problém, jak dokládá i vaše zkušenost.

L. Novák 3.3.2020 8:39

Jo. Přesně jako komunisti! :-D Taky to prý mysleli dobře. :-P

Nakonec se ukázalo že chyba byla v systému, na který si komouši nedali sáhnout! ;-)

Z. Lapil 3.3.2020 8:44

Je to tak.

Nad objemem dopravy se nepochybně zamýšlí každý, kdo dopravu objednává: jednoduše nechce zbytečně utrácet čas ani peníze.

J. Jurax 3.3.2020 15:59

Nesporně.

Ovšem jako manažer firmy se nebudu a ani nemůžu zalamovat situací dědiny či městečka přepůleného celý den dunící řekou kamiónů. Pro mne jako manažera i pro mou firmu je prostě levnější/rychlejší/výhodnější kamion dunící naštorc Evropou.

Z. Lapil 3.3.2020 16:27

Teď nevím, co chcete říct; nevidím mezi námi rozpor. Manažer (i já, když jedu do práce) rozhoduje podle ceny a spolehlivosti. Je nepochybně levnější i spolehlivější jet po dálnici či dobrém obchvatu, než přes vesnici, kde jedete brzda - plyn mezi chodci, zatáčkami a domácím zvířectvem, nedej pámbu, aby vám někdo skočil pod kola. O ekologii nemluvě, rozhodně do doby, než bude auto při brzdění slušně rekuperovat, ať přes baterii nebo přes setrvačník.

J. Jurax 3.3.2020 19:30

Jistě.

Chtěl jsem tím je naznačit, že ten, kdo váží rychlost a láci dopravy, mnohé důležité aspekty nemůže, ba dokonce jako ten zmíněný manažer ani nesmí reflektovat.

V. Petr 3.3.2020 16:47

Ovšem, jakmile chcete vybudovat obchvat, začnou tomu bránit regimenty zelených se spřátelenými soudci a právníky! Zrovna teď se to týká tuším Přerova?

J. Jurax 3.3.2020 19:39

To máte samozřejmě recht.

Jenže tomu manazerovi, jenž váží způsob dopravy, je nějaký obchvat lhostejný. Jeho absence jej rozhodně nepřinutí použít železnice, pokud mu kamión pořád vyjde levnější/rychlejší.