29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Kalouskovo selhání

Občas slýchám argument: "Vždyť ten Kalousek se jen snažil bránit nárůstu dluhu, co se dalo. Musel zvednout daně, co jiného mohl udělat?"

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Hrbek 27.9.2013 19:11

všem diskutujícím

doporučuji článek pana Aleše Michla v dnešní MF Dnes "Tenhle rozpočet růst nezaručí". Na stejné rovnici HDP=C+I+G+NX jako pan Kohout provádí konkrétní analýzu rozpočtu a ukazuje jeho meze.

Zajímavé jsou jeho závěry. Pro loňský rok měla tato rovnice tyto hodnoty. -1,3 = 0,2 - 3,0 + 0,3 + 1,2 ze kterých vyplývá, že spotřeba rostla, že export dělal co může, že rostly i státní výdaje, ale že růst podtrhl pokles investic. Pan Michl tvrdí, že firmy i když tolik neinvestovaly jako dříve (mají stále nevyužité dosavadní kapacity), vyrobily již víc. Takže rozhodující bylo, že vláda nedala investiční peníze tam, kde to bylo zoufale zapotřebí, například na silnice a železnice.

Pokud budeme ekonomicky tvrdí, tak je zbytečně strkat příliš peněz do spotřeby, tedy zvyšovat platy především státním zamětnancům a zvyšovat důchody (ty jdou teď spíše do úspor). Jenomže to by se notně nelíbilo politikům.

Co byly ovšem vyhozené peníze jsou vládní výdaje, byť zvyšovaly HDP. Tak například ministertvo životní prostředí kupovalo židle za 6.000 Kč, ačkoliv stačily za 2.000, balík rozmnožovacího papíru za 96 Kč ačkoliv se daly koupit za 60 Kč, atd. To ale pana Kohouta příliš nezajímalo. Osobně se domnívám, že i vládní náklady za NERV a podobné "ekonomické poradce" byly vyhozené peníze.

BTW: Prý pan Kohout radil panu Sobotkovi, když za pac a pusu prodával OKD.

J. Ryba 27.9.2013 20:30

skutečné vládní výdaje každý rok klesaly....čili pan Michl si může trhnout :-)

M. Prokop 27.9.2013 22:37

Re: všem diskutujícím

Vy asi pana Kohouta nerad, když tak kecáte.

L. Novák 27.9.2013 22:55

Re: všem diskutujícím

Hahaha! Hrbek počítá židle na ministerstvu, ale miliardy ušetřené za nižší úroky ze socanského zadlužení mu unikly mimo pozornost. :-D

Parkinsonovská (nebo Murphyovská?) klasika.

A. Hrbek 28.9.2013 8:12

Re: všem diskutujícím

patrně jste nepostřehl, že ty židle na ministerstvech opčítaů pravicoý ekonom pan Michl.

D. Polanský 27.9.2013 19:05

I když jsem levičák, tak počítejme.

ČSSD s KSČM s velikou pravděpodobností nezískají 50%. Pokud se pravice semkne co beden muž, má vyhráno. Jenomže ta ctižádost a chamtivost. Vlastnosti to pravičáků.  

M. Stuchlik 27.9.2013 21:47

Re: I když jsem levičák, tak počítejme.

A Gross nebo Rath jsou co? Lidumilové, kteří rozdávají vlastní miliardy?

M. Prokop 27.9.2013 22:38

Re: I když jsem levičák, tak počítejme.

Ctižádosti vost a chamtivost na státní útraty. Charakteristika levičáků.

P. Čech 27.9.2013 18:40

Ano, šance jsou malé.

A je třeba se pokusit. Ovšem nikoliv tak, jak to učinil pan Pavel kohout. Z naprosto malicherných důvodů opustil politické hnutí Úsvit přímé demokracie, jehož byl a je duchovním otcem a dal se k SSO. Je to zásadní   n e t a k t i c k é   pochybení, zvláště v dnešní době. Politické strany a hnutí, které mají podobné a nebo téměř stejné programy (zejména Úsvit a SSO)- Úsvit, SSO, ANO, Hlavu vzhůru a pod samostatně, s výjimkou ANO nemají příliš šancí dostat se do sněmovny a když přece, tak se ziskem jednoho či dvou mandátů. To je ovšem k ničemu a přitom se nabízí logický postup, který může vést i k vítězství ve volbách. Utvoření předvolební koalice všech těchto stran a hnutí a vypracování společného programu, zahrnujícího požadované změny. Je ovšem nutno odložit stranou osobní animozitu jednotlivých lídrů a dokonce i vzdání se mocenských ambicí některých z nich. V zájmu státu a v zájmu možnosti změny prosadit. Tak to je.

M. Prokop 27.9.2013 22:40

Re: Ano, šance jsou malé.

On ten Úsvit s Okamůrou dost odpuzuje.

SSO je serioznější.

L. Novák 27.9.2013 22:52

Re: Ano, šance jsou malé.

Bárta v "Úsvitu", to mi rozhodně nesedí. Okamura musel zešílet. :-)

J. Jurax 27.9.2013 22:50

Re: Ano, šance jsou malé.

Z naprosto malicherných důvodů opustil politické hnutí Úsvit - no, nevím, ale asi nárazově zmoudřel - a to není malicherný důvod :-)

V. Vaclavik 27.9.2013 15:41

Co je realne a co nikoli

"Investicemi se rozumí reálné investice: stroje, budovy, dálnice, software, patenty, atd. Nikoli investice do cenných papírů."

Kdyby tohle napsal neekonom, tak budiz, ale autor by snad mel vedet lepe (a ja bych mel vedet lepe, nez si tohle myslet). Investice do cennych papiru jsou prave tak realne jako ten jeho realny vycet.. Ty produktivni stroje a to vse ostatni se nakupuje firmami, ktere ziskavaji kapital z akcii a hodnota akcii primo ovlivnuje jejich moznosti investovani do produktivni cinnosti a stroju a naradi k tomu potrebne, vcetne vyzkumu atd. Nerozumi snad pan Kohout jak akcie funguji? Je akciovy trh jen misto kde se trhaji penize investory (a kde to trhani nema co delat s realnou ekonomikou?), nebo je to misto zajistujici finance pro akciove podniky?

Z. Sohorova 27.9.2013 14:34

Jeste si vzpomenou na pana Kalouska

 a to nebude dlouho trvat za  rok po vlade levice  zjistite ze Kalousek byl tim nejlepsim ministrem financi Pravicova strana u nas existuje jen jedna to je pravda a to je ta nejlepsi TOP09

L. Novák 27.9.2013 15:27

Re: Jeste si vzpomenou na pana Kalouska

Nesouhlasím. O jedné z blbostí prosazených TOP09 v době Nečasovy koaliční vlády jsem psal zde: Re: Strana pravicová?   23.9.2013 (o rozšíření placení za odpad i pro neobývané nemovitosti od roku 2013).

K. Pavlik 27.9.2013 17:30

Re: Jeste si vzpomenou na pana Kalouska

To co pokladate za blbost bylo (podle meho nazoru) velice rozumne rozhodnuti ktere podstatne snizuje potrebu uredniku kteri nedelaji nic jineho nez meni udaje v databazi.

M. Prokop 27.9.2013 22:41

Re: Jeste si vzpomenou na pana Kalouska

Ona je paní poněkud na hlavu.

K. Pavlik 27.9.2013 12:55

Autor odmita uznat

Autor odmita uznat ze dobre reseni asi neexistuje. Momentale vzor pravice - republikanska strana USA (mimochodem strana Reagana) resi zda ma zastavit chod USA. Maji na to zakone moznosti. Pokud to udelaji - a jak rikavala moje mama - blbi jsou na to dost  -tak to bude teprve legrace.To si tam hodne lidi bude rikat zlaty Kalousek.

Timto nechvalim Kalouska to jen rikam ze po nem muze prijit jeste vetsi pitomec.

M. Stuchlik 27.9.2013 21:49

Re: Autor odmita uznat

Větší pitomec už tam je.

M. Varadinková 27.9.2013 11:41

Zločinec nebo diletant?

je to přesně tak, jak píše pan Kohout. Jediná otázka je, zda to Kalousek dělal z čirého diletantismu, nebo schválně. Vůbec bych se nedivila, kdyby schválně.

Z. Sohorova 27.9.2013 14:37

Re: Zločinec nebo diletant?

Me by zajimalo co Vam presne ten pan Kalousek udelal ze pisete  zlocinec nebo diletant? Jo Vy se asi budete divit a to poradne az tak za rok vlady levice

L. Novák 27.9.2013 15:16

Re: Zločinec nebo diletant?

To syndrom "chcíplé sousedovy kozy". Základ myšlení postkomunistického občana. :-P

J. Šimek 27.9.2013 11:14

Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

Zvláštní, že Kalouska opozice i ostatní ekonomové hlavně vinili z tupého škrtání. Kdo z nich se shodne s autorem článku, že to tupé škrtání vedlo k přetučnělému státu, to by mě fakt zajímalo.

M. Varadinková 27.9.2013 11:43

Re: Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

K přetučnělému státu by vedlo zvyšování daní (kdyby je ovšem měl kdo platit).

J. Ryba 27.9.2013 12:55

Re: Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

k přetučnělému státu vždycky vedlo zvyšování vládních výdajů, což přesně Kalousek nedělal

L. Novák 27.9.2013 15:45

Re: Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

Jo, jo, zvyšování daní a poplatků mu nevadilo. To vede k udržení byrokracie v křeslech.

J. Ryba 27.9.2013 20:23

Re: Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

moč a stolici udržíte, když už ne nit?

L. Novák 1.10.2013 0:21

Re: Přetučnělý stát kvůli Kalouskovi ?

Ryba smrdí od hlavy...

J. Ryba 27.9.2013 11:08

Re: Souhlasím

máte štístko, že vám ty žvásty na idnes nemůžu rozstřílet v komentářích