2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

EKONOMIKA: K budoucnosti Evropy

Pokud máme shrnout události roku 2019 s pravděpodobným přesahem do roku následujícího, patrně se nevyhneme následujícím tématům: brexit, hospodářské zpomalení v Německu a mohutný nástup ekologické agendy v EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Svoboda 4.1.2020 16:55

Jistě, pane. Je mi naprosto jasné, že komunista vašeho typu by velice rád vše, co se dá, zkomplikoval. A to je to, proti čemu musíme vehementně bojovat.

L. Novák 4.1.2020 14:15

Proboha, co to zase melete za blbosti? 8-o

M. Pivoda 4.1.2020 11:17

Pro J. Svobodu: Kéž by to bylo tak jednoduché!

J. Svoboda 4.1.2020 11:00

Je moc dobře, že jste uznal, že hlásáte nesmysly. Odpověď je opravdu jasná.

J. Svoboda 4.1.2020 10:55

Že by pan Církva byl taky komanč? Ten tomu určitě musí rozumět lépe!

J. Svoboda 4.1.2020 10:53

Pane Pivodo, vezměte jed na to, že se Evropa dostala do toho špatného stavu jen a jen díky všem socialistickým regulacím. Jedinou cestou, jak z toho ven je svobodný trh!

L. Novák 4.1.2020 6:36

MaŠíBl a agent STB Pivoda sem zase musel na*rat ty své bláboly...

M. Pivoda 4.1.2020 0:07

Pravdu má (repektive bude mít) ten, kdo vyhraje v konkurenčním střetu.

Ideologie a politické strany do toho nepleťte, prosím.

P. Han 3.1.2020 23:51

Zatímco vy jste neodpověděl na otázku pana Svobody.

P. Staronový 3.1.2020 23:44

Za takovéhle nesmysly by nikdo neplatil. Takže odpověď je jasná.

J. Juráš 3.1.2020 23:04

Ta zjevně nestačí.

J. Juráš 3.1.2020 23:04

Ehm ... máte tedy za to, že ekologické směřování je jediným možným směrem ekonomického rozvoje? Že ekologické blbnutí jediné má potenciál odstranit ekonomickou zaostalost? Pozoruhodné ... :-)

J. Juráš 3.1.2020 22:58

Správně. Na tento aspekt jsem nepomyslel. Stát musí ty prachy nějak z lidí dostat, když už to z nafty a benzínu s poklesem jejich spotřeby moc neponese.

Nejspíš zatíží spotřební dani elektřinu. A k tomu zatíží drsnou ekologickou daní zbývající klasická auta.

Nakonec - ale to až později, až už k nim nebude žádná alternativa - zatíží spotřební daní samotná elektroauta.

M. Pivoda 3.1.2020 22:53

Konkurence uvnitř čínského trhu je velmi krutá: vítěz totiž bere vše. Na druhé straně to bezohledné prostředí (bez patentové ochrany) urychluje čínské inovace.

M. Pivoda 3.1.2020 22:48

Pro J. Svoboda: Na moji otázku mezitím lépe než vy odpověděl V. Církva 3.1.2020 18:31. Ten pán do byznysu a konkurenceschopnosti vidí lépe.

J. Svoboda 3.1.2020 21:45

Pane Pivodo, já žasnu nad vašimi názory a nevím, co s tím. Jediným vysvětlením pro mne může být to, že jste hluboce zamrzl s Filipem v komunizmu. Zbývá jen otázka, je-li to pro peníze, nebo z blbosti.

L. Novák 3.1.2020 21:37

Jako byste neznal Miroslava Šejnu. Kecá do všeho, čemu nerozumí... ;-)

L. Novák 3.1.2020 21:35

Jasně. A zadarmo, bez dodatečných investic... :-P Troubo! EU

L. Novák 3.1.2020 21:31

Jo, A jsou na ně fronty pro zápis do pořadníku. :-P

L. Novák 3.1.2020 21:29

Tohle zeleným magorům nevysvětlíte. Jsou ekonomicky totálně negramotní. :-P

V. Petr 3.1.2020 20:47

Je tady ještě jedna věc, polovinu ceny PHM představují daně. Pokud se přejde na elektromobily, bude muset stát získat chybějící peníze jinými daněmi nebo nějak zdaní elektromobily! Že by snad snížil výdaje je nerealistické, to dokázal naposledy pruský král Fridrich Wilhelm I počátkem 18 století.

Nezdaněný benzin vyjde na kilometr stejně, jako elektřina pro maloodběratele.

P. Pepax 3.1.2020 20:39

Vy jste soubor opatření sám o sobě

J. Jurax 3.1.2020 19:44

Jednak lidi se stutoxem nepoprašují, jednak lidi vidí pomalu denně obrázky mrtvých a raněných, přesto jezdí auty dál ... :-)

J. Jurax 3.1.2020 19:40

Ano. Budou to mít těžké. Protože elektroauta při všech svých technických limitech jsou navíc ještě minimálně o polovinu dražší a bez dotací a všelijakých výhod tím kterým státem poskytovaných obtížně prodejná. I když se jejich vysokou cenu automobilky zčásti platí z prodeje klasických aut.

Důsledek - auta podraží.

Automobilky mimo EU a její zeleně nesmyslné předpisy si budou hledat trhy jinde, což ve svých důsledcích povede též k zvyšování cen v EU. Automobilky z EU budou mít se svou vysoce "ekologickou" a tudíž drahou produkcí v zemích mimo EU, kde ty zelené nesmysly nevyžadují, potíže s prodejem.

Koupíte si prcka Škodu Citigo v elektrice za lidovou cenu 420 000, když benzínová verze stojí polovic při přinejmenším stejné, ba vyšší užitné hodnotě a rozdíl v ceně se pokryje rozdílem v ceně pohonných hmot za cca 200 000 ujetých kilometrů? Budete prý moci v Praze parkovat grátis, když se Vám tam povede dojet ... :-)

V. Církva 3.1.2020 18:49

Bohužel nám ekonomové popisují stav, ale nepřiznají, že i jejich liberální dogmatismus je příčinou neutěšeného stavu.

Jinými slovy, ekonomika potřebuje jednak svobodu a vnitřní konkurenci. a v tom je dnes Čína bez gendrových kvót a obrovských podpor nefachčenků napřed. Dále je jasné, že pro svobodný mezinárodní obchod je třeba aby všechny strany respektovaly pravidla. Pokud Čína pravidla neuznává, není to vyvážený trh. A navíc má Čína pravdu. Oslabená Evropa svůj trh a svoje firmy musí ochraňovat. Kolik čínských firem dnes koupili Evropané? Pak už by se Evropa jen vrátila o 30 let zpátky k svobodě slova i ekonomiky a mohla by díky ní Čínu opět porazit.

Kdyby byla Čína před 30, 40 lety blbá jako Evropa, bohaté konglomeráty z USA by je před lety zkoupily. Teď to dělá Čína se Západem.

V. Církva 3.1.2020 18:31

Tak je pravda že přírodní zákonitost funguje tak, že silné firmy posilují a slabší jsou jimi překonávány (dovedeny ke krachu) v lepším případě zkupovány. Deep Mind šel pod google naprosto logicky, protože potřeboval silného globálního partnera. Pak bych s Vámi souhlasil že pokud chceme mít vlastníky technologických leaderů v Evropě, meseli bychom tak jako Číňané svůj trh, firmy a kapitál chránit.

Jinými slovy Evropa by se mohla zmátožit, pokud by si z Číny vzala (jakkoliv neliberální a socialistickou) ochranu vlastního trhu, ale i vnitřní konkurenci a dravost (naopak silně kapitalistickou). Na druhé straně by se Evropa musela vrátit k svobodě (slova a bez gendrových kvot a jiných omezování ekonomiky) a likvidaci dotací tam kde způsobují nedostatečnou konkurenci a korupci.

Pak by měla na Čínu i USA.

V. Církva 3.1.2020 18:17

Pozdě, a to je právě ten problém. Současný politický tlak na redukci CO2 v Evropě jednoznačně nahrává Číně, která je díky know-how a kapitálu, který Západ Číně "vnutil" připravena. Evropa ne. To co popisujete by tak možná mohlo fungovat jen za podmínky, že Zelené dotace by dostávaly jen výrobky s nulovým nebo minimálním podílem čínských technologií a firem.

Jenže tak socialistický liberalismus nefunguje. Takže Gréta nám cpe komunismus nejen ekoteroristický ale i čínský.

V. Církva 3.1.2020 18:11

Je to statistika a ta kulhá. Evropa proti USA nemá problém s technologiemi ale s obchodem (je pravda, že kapitalizaci pan Kohout zmiňuje). Co se týká Západu versus Čína, jde pak o krizi liberalismu. Západ přesunul veškerou výrobu a know-how do Číny.

To na co si USA ještě hrají pak nejsou technologie ale obchod a především výhoda plynoucí ze setrvačnosti politického, jazykového, obchodního leadera světa.

Pan Kohout tu nezmiňuje jaké to technologie USA má. Co se týká skutečných technologií, USA mají jen Microsoft s OS který upadá. Snad google se svou technologií prohledávání, mapami a operačním systémem Android a Apple. Pak Teslu a muskův kosmický výzkum, jenže tam už nejsou před Němci resp. Rusy. Co se týká s/w, ani Evropa ani Číňani nepoužívají svůj operační sytém, ne proto, že to neumí, ale protože jde o kompatibilitu s velkým počtem uživatelů což tak jako USA snadno nastartovat nešlo.

Spíš než o technologie mají USA firmy obchodní. Ekonomové zaměňují termíny a třeba v článku Evropa: Sen se rozplynul Bloomberg zmiňuje jako technologické firmy Facebook nebo Amazon. To jsou firmy s technologickým know-how asi takovým jako Coca Cola. Třeba s/w Facebooku je naprosto příšerný. Jsou to obchodní(reklamní) platformy. Jejich síla a peníze je založena i na originálním obchodní záměru, především ale na velkém bohatém trhu mluvící jedním anglickým jazykem, pak jistě měli nekompromisní taktiku a obchodní strategii kterými překonali soupeře (málokdy kvalitou). Z toho pak mohli expandovat do celého světa.

To zároveň ukazuje jak by to EU měla řešit. Spoluprací a vytvořením multijazyčných platforem, ale hlavně podporou vlastních firem a obchodníků. Vytvořit evropský operační systém a potlačit americký, vytvořit evropský facebook a potlačit americký, potlačit Amazon, a napálit cla na alibabu to by řešit šlo. I zdaněním a cly neevropských firem. Především ale evropským patriotismem. Číňané svoje firmy podporují, zahraniční potlačují a ekonomicky rostou.

O. Uživatel 3.1.2020 18:10

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 3.1.2020 17:55

Pro A. Hrbka: Mne zde (pod tímto Kohoutovým článkem o Evropě) zajímá především Úsvit Evropy.

Poznámka: "Soubor opatření" byl myšlen samozřejmě jen metaforicky.

Ale spekuluji, že tak jako bylo v historii pozdě na korigující "Soubor opatření", je pravděpodobně již pozdě na podstatnou nápravu stavu evropské nekonkurenceschopnosti. Nadejde Úsvit Evropy?