4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vala 16.9.2007 0:40

Plošná redukce je nesmysl

Úředníků je příliš, o tom není sporu. Tragické ale je, že ve chvíli, kdy se bude plošně snižovat jejich počet (tj. všude a paušálně), budou někde skutečně chybět. Ve státní administrativě je totiž rozložení lidských zdrojů neefektivní a neadekvátní v obojím smyslu - jsou posty, na nichž se vyhřívá spousta zbytečných darmojedů, a jsou místa, kde i dvojnásobek by měl smysluplně co dělat (viz azylová agenda, evropské fondy, aj.). Ani při Sobotkově reformě, kterou jsem prožila na centrálním úřadu, kde proběhl personální audit renomované zahraniční firmy, přizvané, aby odhalila, kde je kdo navíc, nepřinesl žádný efekt. Z původně 300 zaměstnanců určených k odchodu odešlo pár důchodců a zbytek se tak nějak někam rozstrkal...Do útvarů, které naopak lidi potřebovaly, nepřešel stejně nikdo, protože šlo vesměs o specializovaná oddělení, kde jsou vysoké nároky na kvalifikaci i praxi, jazykovou vybavenost atd.

petr 6.9.2007 21:00

Byrokracii je třeba vzít zkrátka,ale...

...co to má společného s platama učitelů,profesorů,hasičů,policistů?Na těch se bude přece šetřit.Zas ten pitomý názor-že stát jsou hlavně neproduktivní úředníci,sakra.;-€

Kubeš 5.9.2007 21:26

Autorovi

R^R^R^

Jiří 5.9.2007 16:00

Je nefér

Představitelé odborů státních zaměstnanců stále argumentují bezpečností (policie, hasiči) a vzděláním (učitelé, pedagogové) a spravedlností (soudy, vězeňství).  Skutečnost je ale možná jiná! V těchto oborech se zaměstnanci nebojí o svá místa, neboť je jich tam skutečně potřeba! Myslím ale že vrcholní odboráři  bojují hlavně za sebe a za davy do jisté míry naprosto zbytečných úředníků kteří se dle pana Parkinsona živí ukládáním úkolů a prací sami sobě navzájem. Platové moratorium ve státní správě je rozhodně správná cesta. To je skutečný reformní krok.

portwyn 5.9.2007 16:06

Re: Je nefér

Ne. Skutečný reformní krok by byla redukce zbytečných pracovníků.

Jiří 5.9.2007 16:16

Re: Re: Je nefér

Já možná naivně předpokládám  že by to mohlo být k té redukci prvním krokem. Ale máte pravdu, ta by byla jasnější a konkrétnější.

portwyn 5.9.2007 16:19

Re: Re: Re: Je nefér

No, MĚLO by to tak být...ale asi nebude, bohužel. Odpusťte mi můj skepticismus :-) 

ok 5.9.2007 16:21

Re: Re: Re: Je nefér

Zákonný rámec je nastavený tak, že moratorium na platy povede k odchodu těch schopných, kteří doufali, že postupně dojde k dorovnání na úroveň soukromého sektoru. Pokud bude vyslán "jasný signál", že ke k dorovnání na úroveň soukromého sektoru nedojde, odejdou právě ti šikovní.

ok 5.9.2007 16:15

Re: Je nefér

Nesmysl. Správnou cestou by byla možnost odměňování zaměstnanců státní správy podle stavu trhu práce a kvality jednotlivců, ať si každý šéf vybere, jestli chce levná nemehla nebo drahé profíky. A audity prováděné třeba 1x ročně nezávislými firmami.

Auditorské firmy by obvšem nesměly být spřažené s firmami outsourcingovými - to je v současnosti bohužel zcela běžné - auditoři pak doporučují "outsourcujte" ;-D .

portwyn 5.9.2007 15:53

Ještě k té efektivitě

Naše škola má zhruba 40 učitelů a 630 dětí. Protože je o docházku k nám značný zájem, nemáme problém s nedostatkem dětí. Ve třídách na 1. stupni je v průměru asi 25 dětí, což je na tento věk poměrně dost - učitelka nemá tolik času se dětem individuálně věnovat, jak by potřebovaly. Nicméně kolegyně to nějak zvládnou.

Na 2. stupni je v 6. a 7. třídě opět těch 25 dětí (odchod na osmileté G je spíše výjimka). Po 7. ročníku však mnoho dětí odchází na šestileté gymnázium - letos asi 20. Tyto děti pak ale ve třídách chybí a s nimi odejdou finance. Dobrými studijními výsledky dětí (a dobrou prací učitelů) škola ztrácí peníze. Zní to jako paradox, ale je to tak. Dá se tomu čelit spojováním tříd (byť pak trpí kvalita vzdělávání), ale to jen v případě, že počet dětí na třídu nepřesáhne 30. Zůstane-li např. v ročníku 61 dětí ze 77, musíte udělat 3 třídy, nemůžete jedno dítě vyhnat. Pak ale musíte zaplatit o řadu hodin výuky více...

Další věcí je výuka jazyků. Cizí jazyk je třeba vyučovat v menších skupinách, aby děti mohly více mluvit. V praxi se dělí třídy na skupiny cca po 14 - 15 lidech. Větší skupina = méně kvalitní výuka = ušetří se peníze. Ovšem rodiče k nám dávají děti mj. proto, že máme kvalitní jazykovou výuku... Na 2. stupni se učí dva světové jazyky, na 1. stupni jeden. Skvělá věc, ale ufinancovat to je problém. Jen díky tomu, že rodiče byli ochotni některé hodiny platit jako jazykový kurz, se podařilo udržet počty hodin.

Pierre 5.9.2007 19:26

Re: Ještě k té efektivitě-počty

630 dětí na 40 učitelů je ,tuším cca 16 dětí na 1 učitele? Možná není chyba v počtech,ale v organizaci práce. K té jazykové výuce:Učil jsem se francouzštinu a němčinu za komančů (kolem r.1975) a za svoje- na jazykové škole. Po st.zkoušce jsme si někteří chtěli rozšířit obzor,tak jsme si zaplatili nádstavbu.Protože nás nebylo 15,tak jsme si za chybějící museli připlatit. A šlo to.I za těch komunistů.

portwyn 6.9.2007 15:41

Re: Re: Ještě k té efektivitě-počty

Ano, asi tak. S přihlédnutm k počtu jazykových hodin (menší skupiny) jsme na tom docela dobře, takže to s penězi je lepší než na některých jiných školách. Já učím třídy, kde je 25 - 30 dětí. Nenapadá mne způsob, jak bych učil víc. Táhnu prakticky celou výuku fyziky na škole (kromě dvou hodin) plus mám dvě třídy na matematiku. Dělená matematika apod. na 2. stupni neexistuje, na 1. myslím taky ne. Dělí se (někdy) ještě tělocvik a pracovní činnosti, také laborky, ale ty jsou párkát za rok - vše z kapacitních důvodů. Myslím, že by vedení ušetřilo s největší radostí, ale zatím ten zázračný recept žádný ředitel nenašel...aspoň o tom nevím.

Klíčem k organizaci práce je sestavení rozvrhu. Ten má několik omezení: kapacita tělocvičny (máme jen jednu) , dělení jazykových skupin, omezený počet učitelů jednoho předmětu (nemohu být na dvou místech zároveň) apod. Naštěstí už existuje programové nástroje, které s tím pomáhají, ale stejně je to vždycky boj :-)

No oni rodiče už připlácejí...problém je, že připlácet nemusí. Zatím se je daří přesvědčit, ale to asi nepotrvá napořád. Je to vedeno jako nepovinný kurz, pochopitelně. A škola má děti (= peníze) z obvodu jiných škol, protože poskytuje kvalitní jazykovou výuku. Nou jazyky = nou děti = nou many, nou džobs. Konkurence mezi školami je v tomhle tvrdá, i když to veřejnost neví. Dětí ubývá.

Dospělí jsou ochotnější platit za své vzdělání, protože mají rozum. Ale že by zas tak moc rodičů bylo ochotno platit státní škole za vzdělání svých dětí...no, nevím. Myslím, že by vypukl veliký křik na téma "od čeho platím daně?"

Fafa 6.9.2007 5:58

Portwyne,

nedelate nahodou mimo tridu prace, ktere jsou bud nesmyslne nebo prinejmensim prace, na ktere jste "prekvalifikovan"? Po zkusenostech ze zdravotnictvi si myslim, ze jednou z cest k efektivite je nechat skutecne kvalifikovane lidi delat jenom skutecne kvalifikovanou praci.

portwyn 6.9.2007 15:23

Re: Portwyne,

A víte, že zas tak moc ne?

Pravda, je tu pár hodin dozorů, to by mohl dělat střední pedagogický perzonál...a péči o sbírky v kabinetě taky. Ale zas tak moc by se tím neušetřilo. Třeba ty dozory musí zároveň držet 7 - 8 lidí. Tolik pedagogických asistentů se sem nenacpe a propustit tolik učitelů škola určitě nemůže. Ledaže by ty děti chodily na směny, jak jsem psal...

Pochopitelně dozory jsou mezi učiteli značně nepopulární, protože nemáte čas si ani připravit věci na hodinu (a jeden dozor v jídelně je horší než učit tři hodiny :-)). Moc rád bych se jich zbavil - ale nevidím to reálně.

kkkk 5.9.2007 15:43

Termiti generují nesmyslné úkony

Problém je, že termiti generují nesmyslné úkony, čímž spotřeba úředníků roste. K efektivnosti byrokracie nevede cesta zvyšováním pracovního nasazení, ale zjednodušení pravidel...

portwyn 5.9.2007 15:30

Stejně je zajímavé, jak se ztotožňují pojmy

"státní zaměstnanec" a "úředník". A k té efektivitě: Fajn, teoreticky budu učit více žáků (obsloužím za den více klientů). Lze to udělat dvěma způsoby:

a) Více dětí ve třídě. Budu učit hůř, protože děti se nedostanou ke slovu a já také budu mít na jedno dítě méně času. Taky se bude muset přestavět škola, aby se děti do třídy vešly. Pravda, mohly by sedět na židli po dvou ;-)

b) Bude se učit i odpoledne, na směny (prý to tak v 50. letech bylo). To chci vidět reakci rodičů, až jim oznámíme, že jejich dítě bude mít školu od dvou odpoledne do osmi večer ;-D ...nebo třeba i jen matematiku od čtyř odpoledne. No a samozřejmě budu učit hůř, protože děti jsou odpoledne unavené.

Učit se dá dobře nebo špatně - ale efektivita je v tomto případě obtížně měřitelná. Samozřejmě by se daly zrušit malotřídky a vesnické nebo okrajové školy, které srážejí dolů průměrný počet žáků na učitele - to je ovšem obtížně průchodné v komunální politice z dopravních důvodů. No a ani ve velkých městech s ODS na radnici tak úplně neplatí rovnice "úspěšná a vyhledávaná škola  = škola, kterou chceme zachovat".

BTW stávkovat se nechystám a se školskými odbory nemám nic společného. Fňukání nad platem neprovozuju, školství má dnes horší problémy než průměrné platy. Ale myslím, že by mnozí mohli rozlišit mezi úředníkem a dejme tomu hasičem nebo učitelem. Včetně ministrů a komentátorů MfD.

karel 5.9.2007 18:37

Re: Stejně je zajímavé, jak se ztotožňují pojmy

huř už učit nemužete za tak velke penize ktere berete

Emil XX 5.9.2007 20:29

Re: Re: Stejně je zajímavé, jak se ztotožňují pojmy

Divil byste se, co je možné.

Zion 5.9.2007 14:13

Jako obycejne

Stado blbcu v cele s panem Paralem (cest nekolika vyjimkam) nadava na uredniky, pricemz cudne zapomina na ostatni statni zamestnance.

Ani se nedivim, jsme preci na Neviditelnem coklovi ...

emil 5.9.2007 14:35

Re: Jako obycejne

Tak sem blbe nelez, bude to i pro ostatní lepší.

Rudolph 5.9.2007 13:56

Zase jeden totální manažer

Pane Párale, já se vám ani nedivím, že když nemáte nic lepšího ke psaní, pustíte se do nízké produktivity práce. Vždyť "efektivita", "flexibilita" "dynamika" jsou svatými slovy dneška. Pokud chcete být echt manager, stačí když prohlásíte, že by se mohlo dělat víc, že "jsou rezervy". Překvapivě málo dynamických a flexibilních zefektivňovačů však s racionalizací myslí na sebe. Navzdory svým televizním kecům o 20tihodinovém pracovním dni.

Až vás zase začne trápit, že někdo určitě pracuje méně než vy, nechte se najmout jako úředník. Třeba s překvapením zjistíte, že to zase až taková brnkačka není. A že navíc si do vás kopne každý redaktor Páral, který se v kavárně Slávia právě snaží vypotit svých pár řádků na zítra. Aby to měl rychle za sebou a mohl jít na skvoš ;-)

doktor 5.9.2007 13:50

Pavle Párale,

budete věrohodnější, až navrhnete snížení počtu a platů další drahé a neproduktivní kategorie státních zaměstnanců: poslanců parlamentu, senátorů, ministrů a jejich náměstků. Museli by si to ovšem sami odhlasovat: bída demokracie!

Šedovous 5.9.2007 13:08

Měl bych lepší nápad.

Okamžité snížení počtů novinářů by se vůbec nepoznalo minimálně snížení o pana soudruha Párala.Bolševický žvásty naruby, nic jiného jsem od něj ještě nečetl....;-€

Valach 5.9.2007 13:14

Re: Měl bych lepší nápad.

Novináři jsou placeni že státního rozpočtu???

ok 5.9.2007 13:47

Re: Re: Měl bych lepší nápad.

Ne, ti jsou placeni z úplně jiných rozpočtů ;-D , rauty, vernisáže a "poznávací cesty" do exotické ciziny nepočítaje.

emil 5.9.2007 14:36

Re: Re: Re: Měl bych lepší nápad.

To prohlásil rudý závistivý ubožák, určitě uslintaný pivem a v ruce držící Blesk.

ok 5.9.2007 16:16

Re: Re: Re: Re: Měl bych lepší nápad.

Ne, jen dobře znám řadu českých novinářů. R^

Bubik 5.9.2007 12:23

Holt, když je plátce výplaty ekonomicky v pr.eli, těžko může rozhazovat na platech

tohle platí v každé soukromé firmě a nikdo se tomu moc nediví. Když se vám mzda nelíbí a nemáte šanci na přidání, můžete tak jedině odejít a taky se tomu nikdo moc nediví. Ani majitel firmy, přesto že mu i jemu odcházejí nejdříve ti nejlepší.

Státní úředníci jsou ale v šoku a připravují stávky..... 

Emil XX 5.9.2007 20:27

Re: Holt, když je plátce výplaty ekonomicky v pr.eli, těžko může rozhazovat na platech

KAM má odejít učitel???

Soukromé školy jsou dvojího typu. Jednak hodně drahé pro dětičky lidí, jako S. Gross a pak ještě jsou střední školy, které učí děti, které se nedostaly do škol státních. Ty jsou ale též z velké části závislé na státním rozpočtu a rodiče těch dětí nejsou žádní boháči. Podobně existují soukromé školy pro mentálně postižené děti, ale pro ty platí totéž, co pro soukromé střední školy.

jirka.s. 5.9.2007 11:47

"Proto je přiškrcení přívodu peněz a ponechání rozhodnutí o skutečně potřebných počtech lidí na jednotlivých pracovištích jedinou správnou cestou."

Obecně vzato, je toto tvrzení správné! Jenže! Domysleme, k čemu asi po přiškrcení přívodu peněz mezi úřednictvo dojde! Všichni budou nespokojení a někteří odejdou sami! Hádejte, kteří to budou? No, samozřejmě ti schopní, kteří se klidně dobře uživí i v soukromém sektoru! Tudíž na úřadech dojde pouze k tzv. zahušťování blbců!

Je to smutné, ale je tomu tak! Bohužel, už asi těžko někdo najde za tohoto stavu byrokracie u nás nějaké rozumné řešení! Tento stav už zašel tak daleko, že už je nevratný!