26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Automobilky u dna, ceny v oblacích

Covidová krize, nedostatek čipů, ale i přísné emisní regulace. Blíží se doba, kdy si většina lidí nebude moci dovolit koupit nové auto. Anebo už nastala?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 30.5.2021 5:53

Zlepšovat? 8-o

Aha, další technický analfabet... :-P

F. De Winter 29.5.2021 9:51

Četl jsem studii, že na 1 tunu nového auta se vyprodukuje cca 20 tun odpadu. Proto se ekologicky chová ten, kdo provozuje auto do úplného opotřebení. Tento fakt se ale nehodí do krámu automobilkám, které potřebují co nejrychlejší obměnu vozového parku. Proto ty hry o miligramy ve výfukových plynech, které jsou pro neinformované. A elektromobil nic ekologického také není. Váží cca o 500 kg více a ty baterie jsou ze vzácných kovů, které se také musí někde vytěžit a zpracovat.

L. Novák 29.5.2021 10:11

Projekt obří továrny na spadnutí. ČEZ se nejspíš spojí se Škodou Auto, stát jim pomůže

https://www.lidovky.cz/byznys/gigafactory-na-baterie-do-elektroaut-muze-byt-v-prunerove-sef-cez-mluvi-o-boji-s-casem.A210524_120028_ln_ekonomika_lidr

... Nejpravděpodobnějšími spojenci by měly být právě mladoboleslavská automobilka, energetický obr ČEZ a český stát, který projekt za zhruba 50 miliard povzbudí investičními pobídkami.

„Diskutujeme s automobilkami, nejdál jsme se Škodou Auto,“ potvrdil Lidovky.cz generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Jeho společnost v současné době připravuje na krušnohorském Cínovci těžbu lithia, klíčové suroviny pro výrobu baterií do elektromobilů. Začít by mohla už za tři roky. A nabídnout může i lokalitu: areál někdejší uhelné elektrárny v Prunéřově. ...

Tak to teda bude "EKO" jako Brno! ;-D Jsem zvědav, jak se k neekologické těžbě lithia ve velkém rozsahu postaví čeští zelení magoři... ;-)

J. Plzák 29.5.2021 11:58

Chilští a peruánští majitelé lithia nám, evropským světaspasitelům, udělají díru do rozpočtu. Nebudou vyvážet surovinu, chtějí ji zpracovávat u sebe.

Pro méně chápavé: Baterky budou drahé.

To české lithium je zanedbatelné.

J. Kočí 29.5.2021 9:34

S článkem mám více problémů:

- tvrdí, že automobilky jsou na dně a přitom cena Octávie stoupla - pro mě to je naopak, chtějí vyrábět méně, ale prodávat za více. Tohle není chování někoho, kdo je na dně

- míchá dohromady dva vlivy a to Covid a elektromobily.

- zcela ignoruje pokles cen a zvyšování výkonu baterií

- ignoruje fakt, že cena elektromobilu je uměle nadsazená, protože výrobně je jednodušší

- ignoruje rozvoj infrastruktury

Spíše bych situaci popsal - Covid + elektromobilita = příležitost pro zvýšení zisků

P. Milan 29.5.2021 9:36

Vypadá to, že asi budete mít problémy s technikou i ekonomikou obecně ....

L. Novák 29.5.2021 9:43

;-D R^ On ty problémy skutečně má. A chybí mu důležité informace...

V. Šedivý 29.5.2021 14:44

Automobilky by klidně dělaly levná auta, ale legislativa je nutí dělat auta složitá a drahá, přitom musí stále víc prodávat elektromobily, které takřka nikdo nechce.

Cena baterií klesat nebude, s rostoucí poptávkou po surovinách naopak dramatický poroste.

Cena elektromobilu je uměle snížena zejména křížovou dotací z aut se spalovacím motorem.

Rozvoj infrastruktury bude drahý a bude doprovázený razantním růstem cen elektřiny. Pokud se nepodaří postavit jaderné elektrárny tak růstem šíleným.

L. Novák 29.5.2021 15:17

Celý problém má jádro ve skutečnosti, že zelení magoři se svým klimaalarmizmem tlačí svět do energetické krize vyvolané nesmyslným řízením. Když tohle zelené šílenství potřebují zažít do důsledků, jako my jsme museli zažít komunistickou totalitu, no tak si to budou muset vyzkoušet sami na vlastní kůži. :-P

Z. Lapil 30.5.2021 10:04

Elektromobil JE jednodušší, a proto výrobně levnější. Na rozdíl od spalovacích aut, pro jejichž cenu je cena nádrže naprosto nepodstatná, je velevýznamnou součástí ceny elektroaut právě ta nádrž - baterie.

Počítám, že to víte, ale přišlo mi důležité konstatovat to.

M. Pivoda 29.5.2021 9:02

Co říká pohled do Rozvahy a Výsledovky?

Cituji z textu článku: ".... A že by tedy konečně začaly klesat ceny elektromobilů? Předpokladem takového vývoje je pokles cen baterií, kterému zatím nic nenasvědčuje. ..."

Doporučení: Je třeba hledět jiným směrem (nikoliv do ekonomických výkazů). Současně s tím, je ale i třeba vyhubit ekonomy 19. století.

L. Novák 29.5.2021 9:30

Ten komouš bez ekonomické gramotnosti a agent StB "Akát" z tebe leze všemi otvory i tou dírou v hlavě... ;-D

P. Milan 29.5.2021 9:34

IMHO neagentoval. I pro Stb musel být nepoužitelný. Ledaže by jen drobně donášel, to by snad zvládl.

L. Novák 29.5.2021 9:38

Na jeho pracovišti ho měli za práskače, psal anonymní dopisy vedení na své kolegy...

M. Pivoda 29.5.2021 13:13

Dnes na Neviditelném psovi mají diskutujícího Ladislava Nováka za agresivního magora.

J. Jurax 29.5.2021 20:02

Inu, a zamyslel jste se někdy nad tím, za co mají diskutující Vás? A proč?

R. Langer 30.5.2021 6:06

Hm, a co konkrétního jsi nám tím naprosto nicneříkajícím doporučením vlastně chtěla sdělit, ty naše malá hloupoučká UI? Je to trapná bolševická fráze jak opsaná z pětiletého plánu, ve kterých máš evidentně zalíbení, hloupoučká. Nic moc. :-P

J. Nevrkla 29.5.2021 8:54

Celé to zcela nesmyslné protiuhlikove šílenství musí zákonitě dopadnout špatně pro automobilky i pro lidi. Jak dlouho si to necháme líbit? Politické strany by se k tomu měly jasně vyjádřit, ať víme, koho volit.

L. Novák 29.5.2021 9:32

A znáte nějakou českou partaj, která by otevřeně vystupovala proti zelené blbosti jak domácích agentů Greenpeace, tak EU/EK? ;-)

P. Milan 29.5.2021 9:37

Nejblíž tomu bude asi SPD, ale tu nemohu volit zase z jiných důvodů.

L. Novák 29.5.2021 9:41

No právě! A ODS nám od doby, kdy jako jediná ostře vystupovala proti schválení Bilionového tunelu OZE (Zák. 180/2005 Sb. o podpoře OZE) totálně zezelenala. Snad jen s výjimkou několika málo lidí, které ovšem není na veřejnosti moc slyšet.

J. Nevrkla 29.5.2021 9:43

Snad Trikolora a SPD. Ale rád bych viděl jasnější vyjádření. Je to jedna ze zásadních věcí.

J. Jurax 29.5.2021 20:04

Vlastně ani ne.

D. Rajninec 29.5.2021 8:31

Veľmi sa mi páči ako tu niekto kuňká , že elektroautá sú drhé a budú drahé , obyčajný človek si to nebude môcť kúpiť !

Pri tom zabúdajú , že podiel elektroáut je dnes až "neveriteľných " 0,03% ! Pri tomto tempe sa väčšiana z nás nedožije ani 50% eletroáut na cestách v EU a už vôbec nie vo svete ! Lebo výmena 1 000 000 áut je asi nemožné !

Ten kto i pamätá aspoň 20 rokov do histórie si vyhrabe v pamäti ako sme vtedy čumeli na plazmu za 350000 KČS a stonali sme , že toto si nikdy nikto nekúpi ! Televízor stá viac ako 2 autá ? A dnes .

Tak je to u všetkých nových veci , lúza príde až rad až na koniec.

A elektroautá sú ekologické , aj keď si z toho robíte srandu . Už iba to , že elektrina sa vyrába vo veľkých eletrárňach pod prísnym dozorom proti unečisťovaniu .

Ale to je ťažké v štáte kde sa vyrába stále elektrina z toho hnedého " blata" z ktorého prší na naše deti arzén , ortuť , radioaktivita ....len aby sa vyviezli prebytkové MWh do zahraničia ....

L. Novák 29.5.2021 9:35

A čo je to také "ekologické"? :-P Tárate aktivistické somariny!!!

P. Milan 29.5.2021 9:43

Dost podceňuje zelené (a vyžírkovské) soudruhy a soudružky z Brusele (i národní, hlavně německé). Nějaká nemožnost je nezajímá, prostě nařizují.

Elektroauta jsou asi tak ekologická jako auta se spalovacím motorem a to ještě nepřišla řeč na likvidaci baterií ...

No a tohle je vyložený protimluv:

"elektrina sa vyrába vo veľkých eletrárňach pod prísnym dozorom proti unečisťovaniu"

"vyrába stále elektrina z toho hnedého " blata" z ktorého prší na naše deti arzén , ortuť , radioaktivita ...."

Nejsou žádné "prebytkové MWh ". Tu elektřinu někdo potřebuje a je jedno, zda je vyprodukována zde, v Německu, Polsku nebo Rakousku, abych se držel jen v okolí.

A. Renjascu 29.5.2021 9:53

Elektroauta jsou ekologické? Myslíte tím i jejich výrobu včetně výroby baterií? Už jste někdy slyšel o těžbě lithia či o těžbě cobaltu, který v Zairu těží malé děti? A to hnědé bláto a společně se zářícími tyčemi zachránili v zimě Evropu od blackoutu o emisích, které souvisejí s plynovými elektrárnami ani nemluvě.

http://www.enviweb.cz/99312

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/blackout-cesko-energie-rakousko-jadro-uhli-8-ledna.A210119_125527_eko-zahranicni_vov

https://www.krajskelisty.cz/praha/25359-zarna-ekologicka-budoucnost-nevypada-prave-ekologicky-ceka-nas-jen-spousta-emisi-a-hromady-srotu-pondeli-pavla-preucila.htm

https://www.tydenikhrot.cz/clanek/nefouka-nesviti-nemecko-blackout

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=87497

L. Hančar 29.5.2021 7:13

Elektroauta končí, a to naštěstí dříve, než došlo k nezvratným změnám v automotive a legislativě. Náklady na provoz i přes dotace a propagandu jsou vyšší než u ropácké klasiky. A to nejen náklady, ale i uhlíková stopa ak tomu totální nevhodnost lion na delší a zimní cesty. Kdo vyzkoušel, vrací se ke čmoudíkům. Nedokonalé, ale prostě po všech stránkách lepší! Slepá ulička, naštěstí včas opuštěná!

F. De Winter 29.5.2021 7:47

Jste si opravdu jistý, že jsme tu slepo uličku opravdu opustili?

J. Ganaur 29.5.2021 8:03

Když ne teď, tak v blízké budoucnosti.EA je cesta, která nikam nevede, jen to ještě bude stát spoustu peněz.