20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Automobilky u dna, ceny v oblacích

Covidová krize, nedostatek čipů, ale i přísné emisní regulace. Blíží se doba, kdy si většina lidí nebude moci dovolit koupit nové auto. Anebo už nastala?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 30.5.2021 16:37

Jeden z důvodů, proč na Seznam nebo Ι-děs nelezu.

D. Bowman 29.5.2021 17:06

To je pravda. Chápu.

Na druhou stranu, kdyby měl každý koně, tak by to asi taky vedlo k zákazům, už jen kvůli tomu smradu a hromadám kobylinců.

Pazourek by se asi taky zakázal používat, kdyby se těžil na území nepřítele jako dneska ropa.

A taky pozor na politické ochrany stávajících řešení.

Ohledně té výroby vodíky se snad blýská na lepší časy. Prosazuje se metoda pomocí elektrolýzy, která by i snad mohla zlevnit, kdyby se prolomilo zeleno-fosilní lobby a začlo se inovovat kolem jádra.

L. Novák 29.5.2021 21:36

Vodík ne, proboha! Má spoustu vlastností, které brání jeho hromadnému použití. A jeho výroba a skladování jsou drahé.

Z. Lapil 30.5.2021 9:48

Fakt je, že přinejmenším v Německu a v Anglii (V. Británii?) jezdí v pravidelném provozu osobní "vodíkové" vlaky. V Německu na trati něco přes 100km, zvenčí to velikostně vypadá jako řekněme CityElefant nebo Interpanter. Mmch - zkoušeli to ve Velimi. Vodík (z metanu?) tomu vozí autocisterny, ale možná to od r. 2018 vylepšili.

Na dotaz Vlak Vodíkový Pohon se na vás vyvalí docela dost článků - buď to jezdí nebo se chystá ve Francii, Nizozemí, Skotsku...

V. Církva 30.5.2021 12:57

Vodíkový pohon mi připadal zajímavý, protože jde o uschování velké density energie, zatímco akumulátory jsou drahé a těžké.

Bohužel tato teorie končí u oxidace trubek, složitost dlouho vodík v nádrži udržet, nebezpečí výbuchu (Hindenburg by mohl vyprávět), jakkoliv jsou řešení kdy se vodík váže v nádrži, samozřejmě dražších stanic na vytváření vodíku a další problémy (dá se to najít na netu). Zdá se že je to technologicky složité a spíš se teď razí synteticky vyrobená paliva. Možná by proti vodíku šanci měla.

R. Polášek 30.5.2021 17:04

Nojo, na palivové články na vodík jeli ve vesmíru už před 30 - 40 lety. Ale na rozdíl od jiných vesmírných technologií z NASA zatím nedokázali palivovým článkům dát dostatečnou spolehlivost, výdrž a odolnost proti katalyzátorovým znečištěním, které palivové články ničí.

A taky vodík je zatím problém. Levně se dá vyrobit pouze ze zemního plynu, ale ten je ošklivý fosil uvolňující ten škaredý CO2. A výroba vodíku elektrolýzou je zatím značně energeticky ztrátová a používají se při ní buď toxické m látky jako rtuť nebo bez nich je ještě ztrátovější. Takže se zatím moc nevyplatzí ani ze zadara elektrického proudu z přebytků produkce OZE.

D. Bowman 29.5.2021 14:34

Smradlavý auta mi vadí a to hlavně ve městech. Jediný jejich přínos spočívá v tom, že pomalu tráví cyklisty 8-o

Drahá auta nikomu důležitému nevadí.

Výrobci si šmakují, jak jim přísné zelené normy likvidují konkurenci.

Banky si libují, jak si lidé berou úvěry na drahá auta.

Šamani moci a matky přírody si taky libují.

Politici mají co řešit.

Bohatí mají volnější silnice.

To jsou ty elity, které rozhodují a těch se to nedotkne. Od bankéřů, přes korporace, po aktivisty, pisálky, akademiky až po jimi sponzorované a podporované byrokraty a politiky. Jedna velká mafie na vrcholu pyramidy moci, kde ruka ruku meje. Stádo v podhradí budiž kočírováno pomocí masmédií a stále více rigidních zákonů a opatření a rozptylováno konflikty - tu s přistěhovalci, tu mezi pohlavími (desítkama) apod.

P. Milan 29.5.2021 15:15

Smradlavá auta už jsou převážně jen v muzeích a sbírkách veteránařských nadšenců.

D. Bowman 29.5.2021 16:55

Jet za Wartburgem je zážitek stále méně častý, pravda.

Ale ono to v součtu pořád dost smrdí. Těch aut je víc. Myšleno ve větších městech.

V. Kain 29.5.2021 17:19

Někdy se stane,že jedete za prasetem kterému se kouří z výfuku jako ze studeného komína.Tak si říkám to přece nemůže projít STK ani náhodou.

P. Dvořák 30.5.2021 8:02

Bohajeho! Kdy jste viděl naposledy jedoucí Wartburg? 8-o

A. Pakosta 30.5.2021 8:12

Divte se, Dvořáku, bohajeho - jedoucí Wartburg jsem potkal na silnici asi přede dvěma týdny. A nebylo to na žádném srazu veteránů, vůz byl v perfektní kondici a lidé jeho řidiče zdravili. Bohužel jsem také zrovna řídil, takže jsem si nestihl "varťasa" vyfotit.

J. Plzák 29.5.2021 11:49

"Pravda, technicky je výš, ale novou levnější Octavii už nekoupíte." píše autor.

A kdo jim o tu technickou výši stojí? Automobilky si to nadrobily samy. Kdyby se bývali v začátcích katalyzátorů a těch dalších zařízení, ostře postavili proti, mohlo dnes vše vypadat jinak.

Jenže to oni ne a výsledek je, že dnes máme monstra, která se jen stěží dají opravovat a která mají tisíce pitomostí, které nikdo nepotřebuje.

Běžel tu citát jednoho korejského manažera: "Děláte to dobře, pokračujte. My budem vyrábět co si zákazníci přejí."

L. Novák 29.5.2021 13:03

:-) R^ Přesné a výstižné!

Sám jsem se zhrozil, když jsem poprvé viděl akumulátor u prvních Fabií vmonovaný tak, že se nedá jednoduše odšroubovat a vytáhnout z auta, aby se dal doma v zimním období nabít. A od té doby už uplynulo mnoho let, takže dnešní stav už je mnohem "pokročilejší", že kdejakou drobnost musí opravovat přímo autorizovaný servis. A nedělá to samozřejmě zadarmo. :-P

P. Milan 29.5.2021 15:16

Automobilky byly proti, ale plat jim to bylo prtné. Zelení ideologové se prosadili legislativně, salámovou taktikou.

P. Hák 30.5.2021 8:07

No, jenže když to tady nebudou smět prodávat, tak oni přijdou o kšefty (nahraditelné jinde), ale my o možnost mobility.

M. Šejna 29.5.2021 10:49

Jéglova alternativní matematika. ;-D

Moje auto má průměrnou spotřebu okolo 6,5 litrů nafty, pokud jezdím jak šílenec. Při úsporné jízdě jezdím za 5,5 litru nafty.

Pokud bych měl na mém autě snížit spotřebu o těch Jéglem uváděných 37,5 procenta, pak bych při ostré jízdě měl jezdit za 4,1 litru a při úsporné jízdě za 3,4 litry.

Upozorňuji, že moje auto má obsah 2,2 litru a výkon 200 koní. Auto s takových naftovým motorem by před 20 lety jezdilo za 8 až 10 litrů. Dnešní motory se stejným výkonem dokáží to samé za 5,5 až 6,5 litru.

Takže žádný konec automobilismu nečekejme. Furt je co zlepšovat, i když Jégl je určitě přesvědčený, že lidstvo už objevilo vše a nic nového už nevymyslí. ;-D

J. Plzák 29.5.2021 11:52

Zlepšovat!!! Co a za jakou cenu? To může napsat jen beznadějný amatér posedlý enviromentalismem.

M. Šejna 29.5.2021 12:39

Jen omezenec Plzák nezaregistroval, že průměrná spotřeba motorů v automobilech stále klesá. A to i přesto, že průměrná hmotnost automobilu stále roste.

Vaše staré žiguli možná žere furt 12 litrů, ale nová oktávka se stejně silným motorem si dnes vystačí s 5 litry.

:-P

L. Novák 29.5.2021 12:56

Jenomže zeleným EU magorům je to málo a byli by spokojení až tehdy, kdyby výrobci dodávali auta s nulovými emisemi. A to je nesplnitelné i v případě, že místo motoru tam bude šlapadlo. :-P Ledaže by někdo dokázal vyrobit zelené perpetuum mobile, což neumí ani futuristický trouba "českej Pepík Pivoda". Tedy... zatím. ;-D

Jinou otázkou je, kdo ta drahá auta bude kupovat, aby výrobce dosáhl potřebné úspory z rozsahu při vysoké sériovosti výroby.

Z. Jiroušek 29.5.2021 13:45

Ovšem, fyzikální zákony neokecáte. Z prdu kuličku neuděláte. Při Vašem věku bych předpokládal rozum. Auto, s motprem o výkonu cca 100kW nemůže jezdit za 3,5 litrů.

M. Šejna 29.5.2021 17:57

Moje auto má výkon 140 kW a pokud opravdu dávám pozor na spotřebu, tak zvládne 100 km za pouhých 4,5 litru.

Ale jinak máte pravdu, že z prdu kuličku neuděláte. Dokud ale pořád více jak polovina energie ze spáleného paliva končí ve vzduchu, lze účinnost motoru vylepšovat.

J. Jurax 29.5.2021 22:19

Jistě.

Ale zvyšování účinnosti spalovacího motoru má své technické, fyzikální a v neposlední řadě i ekonomické meze. To ovšem zelení magoři nehodlají respektovat.

Váš moderní motor s popsanými vlastnostmi je výrazně složitější a dražší než motor toho žigula.

P. Hák 30.5.2021 8:11

Nejen dražší, také energeticky náročnější na výrobu a s kratší životností, než měly motory třeba v 90. letech. Podle mne to v celkovém součtu spotřeby energie je někde nastejno. Ovšem je vyšší komfort jízdy a bezpečnost, to jo.

J. Plzák 29.5.2021 14:02

A omezenec Šejna - holek hejna zdraví Šejna - si nevšiml, že ty dva, tři litry na sto krutě zaplatí jinde.

Míval jsem Porsche 911, r.v. 1975. Jiný olej než ten nejlacinější od Lidlu jsem do něj nelil. 300000 km a motor běží dodnes. Zkuste to s vaší Oktávkou, nebo jakou šunku máte.

M. Šejna 29.5.2021 17:53

A to vaše Porsche 11 z roku 1975 žralo 25 nebo 30 litrů benzinu, omezený Plzáku?

To současné nové Porsche 911 totiž žere jen 11 litrů. :-P

J. Plzák 29.5.2021 20:14

Předem musím konstatovat, že jsem s omezenci nezačal já nýbrž Šejna.

Teď k té spotřebě mého auta. Takhle jednou v neděli dopoledne, dálnice Weinsberg, Norimberg a dál na sever, byla právě nová a provoz minimální. Tam jsem při průměru 185 km/hod. měl spotřebu 9,5 l. Omezenec Šejna to určitě nepochopí. Doplňující poznámka: to byl poslední model 911 bez katalysátoru.

R. Langer 30.5.2021 6:00

Omezenec Šejna také tvrdí, že nové vysavače výkonově omezené nařízením EU mají VYŠŠÍ VÝKON, než ty původní. Je to prý způsobeno jejich novou revoluční konstrukcí. Když jsem se ovšem na tu "novou revoluční konstrukci" ptal konkrétně, už jsem se nic dalšího nedozvěděl. Zřejmě perpetuum mobile. Tolik k technické fundovanosti pana Šejny, přičemž v ekonomické oblasti má odborné znalosti přibližně na stejné úrovni, tedy prakticky ŽÁDNÉ. O jeho klimatických aktivitách už raději pomlčme úplně. ;-D

P. Milan 29.5.2021 15:17

Ano, klesá.

Jenže zelení soudruzi a soudružky požadují klesání, které technika zatím neumožňuje (kromě dalších nesmyslů).

P. Hák 30.5.2021 8:08

Zdravím, Mirku. A odhadovaná životnost motoru?

Protože vyrobit nové auto je taky ekologická zátěž.