26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Absurdní „vodní dálnice“

Postavit kanál Dunaj-Odra-Labe může znít jako zajímavá investice. Už 1. fáze ale bude stát 15 miliard, a to v době, kdy máme zastavená celá odvětví ekonomiky. Živnostníkům by přitom pomohla už desetina této částky

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Princ 14.1.2021 16:17

IMHO hydrologický význam je větší než ten dopravní, a poroste, pokud potrvá srážkový deficit v našich nížinách. Nenechme se mýlit tím, že rok 2020 byl srážkově nadprůměrný. To je kumulativní údaj, který nevypovídá o časové a plošné nerovnoměrnosti. Jsou místa, kde hydrologické sucho trvá, a nějakej Zeman s tím má máloco společnýho.

P. Milan 14.1.2021 17:47

No a ten hydrologický je výrazně záporný. Aby zdymadla fungovala (a bez nich se to neobejde), musí voda ODTÉKAT. To je holt taková technická záležitost, pokud to má jakž takž fungovat ekonomicky.

Zeman s tím má společné jen to, že tu pitomost prosazuje.

J. Jurax 14.1.2021 19:11

A opravdu máte za to, že řešením problémů sucha na Moravě je nákladná dopravní vodní cesta, jejíž dopravní využití je diplomaticky řečeno diskutabilní? A turistické tuplem?

P. Princ 14.1.2021 19:39

Ideální řešení to není. Nerad sýčkuju, ale nechci se dožít doby, kdy bude voda nad zlato. Přitom technická řešení jak sem dostat vodu existují.

I. Lyčka 14.1.2021 21:20

V pořadu Nedej se byl rozhovor s nějakou autoritou ohledně kanálu, postaveného před nějakou dobou v Německu. Kanál se stavěl 30 let a stál hodně peněz. Teď po něm projedou 3 nákladní lodě za týden a pár vyhlídkových. Takže je ztrátový. Navíc v něm v období sucha je málo vody, která se musí dočerpávat z Dunaje. Ovšem pokud je v Dunaji málo vody, zakáže Rakousko vodu odvádět. Takže bychom asi museli všichni povinně chodit čůrat do kanálu.

P. Milan 14.1.2021 21:23

Proplují, ty tři lodě.

Projedou až vyschne.

I. Lyčka 14.1.2021 21:56

Dostal jste mne. R^

P. Princ 14.1.2021 16:19

Souhlasím a přeju hezkejch pár m3/s zásadité alpské vody do Pomoraví.

S. Rádl 14.1.2021 9:43

Vlastně pan poslanec propaguje projedení celoevropské investice jeho voliči.

Tím nepopírám užitečnost podpory firem a živnostníků. Jen by měla být vázána na výši v minulosti placených daní a neměla by být na úkor investic. Jednak výše zaplacených daní ukazuje alespoň zčásti přínos pro společnost. Pokud to chápu, v Německu tomu tak zčásti je. Nu a druhým faktorem je, že by si v budoucnu při "optimalizaci" daní zvláště živnostníci mohli uvědomit souvislost výše zaplacených daní s možnou budoucí státní pomocí.

M. Valenta 14.1.2021 9:36

Komunističtí aparátčíci milují megaprojekty. V tomto případě však zůstaňte v klidu. Kanál nebude.

J. Elias 14.1.2021 9:20

Zdechovský je manipulátor!!! Hlavním účelem je zadržení vody v krajině!!! A přitom se o tom ani nezmínil.

L. Novák 14.1.2021 10:54

Taková blbost! Vemte si staré necky a zadržujte si "vodu v krajině" sám! Rv :-P

B. Hynek 14.1.2021 11:03

RvRvRv!!!!!!

P. Dvořák 14.1.2021 12:34

R^R^R^!!!!!!

P. Milan 14.1.2021 13:07

Kanál se zdymadly opravdu nezadržuje vodu.

J. Kočí 14.1.2021 9:16

Jsem jednoznačně pro

- konečně projekt evropského významu, existuje druhý takový, kde by byla ČR ústředním bodem? Jednoznačně zvýšení prestiže a váhy ČR. Teď jsme pouhý přívěšek Německa.

- projekt přesahuje generace. To, co se dnes začne, dokončí se třeba za 100 let. Ale když se nezačne, nebude nikdy. Příklady takových projektů známe - katedrála sv. Víta nebo holandské hráze, díky nimž se Nizozemsko zvětšuje.

- to, že se v současnosti příliš nepoužívá vodní doprava, neznamená, že se to neotočí. Dálnice a železnice jsou také drahé a přepravní náklady už asi moc dolů nepůjdou. Vodní doprava je podle mého technicky zanedbaná a má potenciál

- nezanedbatelný vodohospodářský efekt - dálnicemi a koridory se příroda nezlepší

P. Dvořák 14.1.2021 9:23

Z Poděbrad do Kolína plujete dvě hodiny. Náklaďák tam je za půl hodiny a přímo na místě, ne 2x překládka v přístavu.

Postavením nesmyslu nepřestaneme být "pouhý přívěšek Německa" a nestaneme se ekonomickým tygrem.

L. Novák 14.1.2021 10:56

Přesně! :-) R^ !!

J. Kočí 14.1.2021 16:40

To je ale demagogie

proč neletět helikoptérou? Ta je tam ještě dříve. Asi z toho pochopíte, že každá doprava má své, Neříkám, že sypké materiály se nyní moc přepravují, ale kdyby k tomu došlo, náklaďáky to neuvozí, železnice nezvládá už teď, co zbývá? Nebo nadměrné náklady atd.

Nechápu, jak nepostavení průplavu z nás udělá ekonomického tygra.

P. Milan 14.1.2021 17:52

Nechápete, ano.

Ani postavení průplavu by z nás ekonomického tygra neudělalo, spíš naopak.

Jedněmi ze základních podmínek efektivní dopravy je čas a spolehlivost. Proto se prosazuje pružná doprava automobilní, před méně pružnou železniční a ještě mnohem méně pružnou vodní. Vyjímkou je jen přeprava na velkou vzdálenost, typu Čína/EU, nebo EU/USA, kde holt auto nebo vlak nepojede.

DOL není ani jeden tento případ.

J. Jurax 14.1.2021 19:16

Kdyby k tomu došlo ... vodní kanál pro dopravu je dnes kromě velice specifických případů dnes už anachronismem.

A. Forman 14.1.2021 11:24

Pane Kočí, jen pro příklad - splavnění Labe do Pardubic.... ekonomicky nákladný projekt, ale, návratnost investic do tohoto díla je nulová. Mám otázku, kdo donutí firmy dát své zboží do lodě ? Jak velký je zájem o nákladní lodní dopravu již na vybudovaných dílech ?

A ten evropský význam je slovní spojení zcela neuchopitelné a vágní.

Nějaká prestiž ČR je absolutně k ničemu, když nebude co naložit a čím vozit, frekvence lodní dopravy nebude jako na Rýnu. Navíc, kdo doveze zboží do přístavu nalodění a vylodění ?

Napřed se musíme ekonomicky zvednout, a to není záležitost několika let, spíše několika desetiletí. Při katastrofálním zadlužení ještě investovat ekonomicky nevýhodné projekty je hazard střihnutý bláznostvím.

O automobilové přepravě toho moc nevíte, jen, že auta jezdí po silnicích. U této dopravy je konkurence sakra tvrdá, a kde je konkurence, je snaha náklady na dopravu snižovat....

J. Kočí 14.1.2021 16:54

po odstavcích:

- lodě se začnou používat, až to bude výhodné, zatím to není z důvodů, které naznačujete. Stačilo by trošku zvýhodnit lodě a budete se divit, jak se to rozběhne. Souhlasím, že dopravní infrastruktura je nedomyšlená a chaotická. Příklad Rýna, který tady zazněl je dobrý, umožnilo by to převést část dopravy ze silnic a odlehčit jim.

- na spojení evropský význam nevidím nic vágního ani neuchopitelného. Spojení Černého moře s Baltem je přece celoevropský projekt s centrem v Česku

- tvrdím, že bude co vozit, a to na lodích a problém překládky se řeší např. kontejnerovou přepravou a terminály s napojením na silniční a železniční přepravu

- zaspal jste dobu, už jsme se ekonomicky zvedli a aby to pokračovalo, jsou potřeba právě takovéto projekty (nevím o žádném dalším)

- konkurence je asi tvrdá, ale fyzikální zákony taky. Cenu za tunokilometr už asi těžko snížíte. Automobilová doprava má své limity a asi už jsme na nich.

J. Jurax 14.1.2021 19:23

Stačilo by trošku zvýhodnit lodě ... máte na mysli dotace? Ty mohou udělat i z naprostého nesmyslu lukrativní kšeft, je-li politická vůle a dost vlivných kapes, do nichž lze penězotoky odklonit ...

P. Milan 14.1.2021 13:48

"konečně projekt evropského významu"

Byl by, kdyby přišel v době, kdy nebyli řidiči, mašinfírové, piloti a všechno obstarávali kočí. :-P

F. Navrátil 14.1.2021 8:47

Zdechovský se zcela úmyslně nezmiňuje o hlavním účelu tohoto vodního díla, o kterém se přemýšlí už od dob Karla IV. a ke kterému již byla postavena řada prvků za první republiky. Hlavním účelem je dnes zadržování vody v krajině. Zdechovský se rád předvádí krásnými slovy, ale v evropském parlamentu zvedá pracku podle příkazu své křesťanské frakce za kdejaký nesmysl od zelené energie až po dovoz islámských nelegálů.

P. Dvořák 14.1.2021 9:18

Jakým způsobem bude "zadržená voda v krajině", když plavební kanál je plavební kanál a ne systém rybníků nebo zavodňovacích kanálů?

Na "zadržení vody" není potřeba stavět zdymadla, těžit štěrky, vyrábět kvanta betonu, ničit podzemní vody v širokém okolí, devastovat krajinu a ekonomiku . . . . .

No myslím, že byste si aspoň jednou měl přečíst článek. Nejen tento.

J. Elias 14.1.2021 9:23

Ta frakce i ta pracka je spíš nekřesťanská!!!

J. Nevrkla 14.1.2021 8:35

Je to neuvěřitelně pitomý projekt, kdo se jim vážně zabyva, nemůže mít všech pět pohromadě, to je spíše na zbaveni svéprávnosti.

J. Kočí 14.1.2021 16:56

Např. Karel IV