19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

EKOLOGIE: „Čistota“ elektroaut je chiméra

Lukáš Kovanda v NP dne 30.9. zveřejnil článek Na co jezdí „čistá“ elektroauta (zde). S vyzněním článku souhlasím, chci ovšem upřesnit argument, podle kterého elektromobily „jezdí na uhlí, uran a plyn“, a posunout téma emisní škodlivosti elektromobilů o kousek dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 12.10.2021 10:02

PROTOŽE - 21.08.1968 - PROTO

V. Chrastina 12.10.2021 11:51

Kdo mohl tehdy čekat, že EU budou jednou řídit podvodníci jako lejnová nebo timermans. Budeme si muset vynutit nové referendum, tentokrát o vystoupení z EU. Jenže po těchto volbách, kdy vyhrátli eurohujeří, to nepůjde. Těm se zelený alrmismus EU zamlouvá.:-/

J. Novák 12.10.2021 13:24

Tak mnoho Němců to vědělo již v roce 1991. Že jsme je neposlouchali a jejich věštbám o tragických imperialistických důsledcích znovusjednoceného Německa jsme se tehdy hloupě smáli, je věc druhá.

Omlouvou mi mohou být je komunisté, kteří slovo "imperialismus" tak zprofanovali.

R. Langer 12.10.2021 13:56

Mnoho Němců to evidentně neví ještě dnes, tak nepřehánějte. ;-)

J. Novák 13.10.2021 18:06

Těch, co to neví, je možná víc, ale skutečně největší strach ze sjednocení Německa jsem zažil skutečně právě v Německu, konkrétně Bavorsku v roce 1991.

V. Kain 12.10.2021 12:40

Byli jsme sofistikovaně ošáleni a nakonec bychom tam stejně byli přinuceni vlézt.Bezemisní provoz elektroaut? A co výroba ? Ta by také byla ekologická?

P. Brich 12.10.2021 16:47

Protože , a málem jsem v hospodě dostal na budku, když jsem se jim vysmál, mnoho lidí je nesvéprávných, tvrdilo a věřilo tomu, že EU to tak nenechá, aby u nás byly tak nízké platy a důchody.

J. Nevrkla 12.10.2021 9:17

Já už si ani nemyslím, že těm vedoucím magorum jde o klima. Spíše o to, že zchudneme natolik, že si nebudeme moci ty jejich elektrické krámy a jejich provoz dovolit, takže se nemusí výstavbou dalších elektráren ani zabyvat . A věří tomu, že lidi budou šťastní, že svou skromnosti a odříkáním zachraňují planetu. Pro elitu to samozřejmě neplatí. Jak Orwell geniálně popsal ve Farmě zvířat. Tudle!

P. Lenc 12.10.2021 9:40

R^R^R^

A. Pakosta 12.10.2021 11:05

Těm vedoucím magorum, jak jste je trefně nazval, nejde o nic menšího, než si za své volební období nahrabat dost pod sebe. Euromagoři to mají o to snazší, že obvykle už za jedno volební období ve funkci dostanou doživotní rentu.

T. Zlesa 12.10.2021 8:40

Myslím, že autor by udělal pro svůj závěr více, kdyby napsal méně. :-)

J. Urban 12.10.2021 8:20

Dekuji za clanek. vypravejte to ale Lejnové a spol.....

P. Zemcik 12.10.2021 7:57

Zdravím všechny, děkuji za pěkný článek. Jsem technik a myslím, že jsem ho pochopil, v zásadě s ním i souhlasím. Jen FYI, jezdím elektromobilem (protože se mi to líbí a ne kvůli ekologii). Otázka, kterou si ale při čtení takovýchto článků vždy pokládám, je tato: "Energie v elektřině vyrobené v elektrárně se do pohonu elektromobilu přenese, i přes všechny ztráty vedením, nabíjením, elektronikou a motory, přenese docela dobře (ztráty 30%???). Jak je možné, že znečištění (třeba na ujetý kilometr) produkované přitom elektrárnami, byť na fosilní paliva, je přitom vyšší, než to, co produkují klasické automobily, kde motor nepracuje zdaleka v tak ideálních podmínkách (jako výroba elektřiny v těch elektrárnách)? Člověk by řekl, že ztráty v klasických automobilech budou větší... To nejde ty elektrárny nějak "poekologičtit", jak jsou k tomu u automobilů nuceny automobilky?" Umíte na to někdo odpovědět?

J. Pankovic 12.10.2021 8:48

Obávám se, že značně podceňujete ztráty při nabíjení a vybíjení akumulatorů , zejména při rychlonabíjení vysokým proudem, jakož i fakt, že ssebou vozíte mnohem větší zátěž

T. Hraj 12.10.2021 8:55

Především je třeba nesměšovat dvě různá témata. 1) emise CO2 a 2) emise nečistot a škodlivin (pevné částice, kyselé složky, NOx, atd.)

Otázka je potom, jak na tom bude elektromobil ve srovnání s autem na benzín pokud elektřina bude výhradně fosilní (marginality popisované v článku). Tipl bych si, že lépe, protože dokáže většinu energie přeměnit na pohyb. Ale dramatický rozdíl to asi nebude. Rozhodně ne takový, aby ospravedlnil násilnou elektroautizaci.

J. Nevrkla 12.10.2021 9:24

Vy opravdu to znečištění automobily i elektrárnami považujete za nějak kritické? Vždyť je na zlomku znečištění před třiceti lety. Na klima to nemůže mít žádný vliv. A na zdraví evidentně taky ne, nejvyššího věku se lidé dožívají v místě s nejhustší dopravou, v Praze. Když už jste takový ekolog, že máte elektroauto, předpokládám, že do letadla by vás nikdo nedostal. Předpokládám správně?

V. Petr 12.10.2021 16:04

Vtip je v tom, že účinnost moderního benzinového motoru je 35%, dieselu až 45%. Nejmodernější uhelná elektrárna se dostane na 42% (plynový paroplyn až na 65%). Elektromotor má sice účinnost 99% ale účinnost cyklu nabíjení - vybíjení je pod 90%.

Takže to suma sumárum vyjde nastejno. No a starší uhelné elektrárny mají třeba 30%.

J. Novák 13.10.2021 18:24

Účinnost nabíjení se udává kolem 60–70 % a v čase výrazně klesá. Ostatně příběh Tesly S po 8 letech a 156 000 km, kdy na plné nabití neujela 80 km jednoznačně ukázal, že tudy cesta nikdy nevedla, nevede a vést nesmí!EU

J. Novák 13.10.2021 18:18

Ono to zase tak jednoznačné není. Účinnost spalovacího motoru se uvádí jako maximální, stejně jako u té uhelné elektrárny. Jenomže ta elektrárna jede v tom maximu podstatně delší dobu, než automobil. A nejhorší je tzv. "zklidňování dopravy", protože právě neustálé brzdění a rozjíždění je největší ekozátěž. Že "zklidňování dopravy" prosazují hlavně ekofanatici bojující za bateriová autíčka je jednoznačný důkaz, že o ekologii tu jde až v poslední řadě... takže celkově, až bude auto v režimu dieselektrické lokomotivy, bude ještě ekologičtější (zatím nám tam vadí vysoká hmotnost baterek, která tento koncept neguje).

Když klasické auto nastartujete, je to ekologická pohroma, než se dostatečně zahřejí lambdy (byť jsou elektricky vyhřívané) a katalyzátor(y – často jich bývá kvůli tomu více). A když brzdíte, tak všechnu tu těžce vyprodukovanou práci přeměníte v teplo. Prostě šaškárna. Ale problém je, že nic lepšího prostě nemáme. Na otázku proč všechny industriální vynálezy vznikaly v jedno určité historické období a dnes vzniká prd jsem nikdy nikde nenašel rozumnou odpověď. A bateriové elektromobily mají těch mínusů podstatně více, ostatně proto vždycky také prohrály: koncem 19. století jezdily rychleji a spolehlivěji než spalováky, které se teprve klubaly na světlo Boží, ale postupně vymizely, prootže spalovák je mnohem efektivnější. V dobách ropných krizí vždy někdo nabíjecí elektromobil zkusil vzkřísit, ale po zjištění, že to je blbost, toho zase nechal. Jen EU se snaží za každou cenu vrátit do toho 19. století... Kdybychom ale místo těch pitomostí investovali do rozvoje jaderné fúze, mohlo by být všechno jinak. Ale to bychom museli lidi izolovat od sebe, protože člověk je neuvěřitelně schopný, flexibilní a inteligentní tvor, ale lidstvo je banda iracionálních hlupáků.

K. Káš 12.10.2021 7:52

To se nebude líbit. To nepochopí.