24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKOLOGIE: „Čistota“ elektroaut je chiméra

Lukáš Kovanda v NP dne 30.9. zveřejnil článek Na co jezdí „čistá“ elektroauta (zde). S vyzněním článku souhlasím, chci ovšem upřesnit argument, podle kterého elektromobily „jezdí na uhlí, uran a plyn“, a posunout téma emisní škodlivosti elektromobilů o kousek dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novák 13.10.2021 18:30

Ve filmu "Tetovaný" s Jeanem Gabinem a Louisem de Funès z roku 1968 mentálně opožděný rolník vede býka a na poznámku, že jeho kráva má nějaké divné a malé vemeno odpovídá, že zato mléko má dobré a sladké... Třeba to byl nějaký zakladatel EU.... EU

J. Novák 13.10.2021 18:26

Einsteina nemáme žádného, ale na to, abychom si uměli spočítat, že bateriová autíčka jsou pomstou repetentů svým učitelům fyziky ani žádného Einsteina nepotřebujeme.

J. Novák 13.10.2021 18:24

Účinnost nabíjení se udává kolem 60–70 % a v čase výrazně klesá. Ostatně příběh Tesly S po 8 letech a 156 000 km, kdy na plné nabití neujela 80 km jednoznačně ukázal, že tudy cesta nikdy nevedla, nevede a vést nesmí!EU

J. Novák 13.10.2021 18:18

Ono to zase tak jednoznačné není. Účinnost spalovacího motoru se uvádí jako maximální, stejně jako u té uhelné elektrárny. Jenomže ta elektrárna jede v tom maximu podstatně delší dobu, než automobil. A nejhorší je tzv. "zklidňování dopravy", protože právě neustálé brzdění a rozjíždění je největší ekozátěž. Že "zklidňování dopravy" prosazují hlavně ekofanatici bojující za bateriová autíčka je jednoznačný důkaz, že o ekologii tu jde až v poslední řadě... takže celkově, až bude auto v režimu dieselektrické lokomotivy, bude ještě ekologičtější (zatím nám tam vadí vysoká hmotnost baterek, která tento koncept neguje).

Když klasické auto nastartujete, je to ekologická pohroma, než se dostatečně zahřejí lambdy (byť jsou elektricky vyhřívané) a katalyzátor(y – často jich bývá kvůli tomu více). A když brzdíte, tak všechnu tu těžce vyprodukovanou práci přeměníte v teplo. Prostě šaškárna. Ale problém je, že nic lepšího prostě nemáme. Na otázku proč všechny industriální vynálezy vznikaly v jedno určité historické období a dnes vzniká prd jsem nikdy nikde nenašel rozumnou odpověď. A bateriové elektromobily mají těch mínusů podstatně více, ostatně proto vždycky také prohrály: koncem 19. století jezdily rychleji a spolehlivěji než spalováky, které se teprve klubaly na světlo Boží, ale postupně vymizely, prootže spalovák je mnohem efektivnější. V dobách ropných krizí vždy někdo nabíjecí elektromobil zkusil vzkřísit, ale po zjištění, že to je blbost, toho zase nechal. Jen EU se snaží za každou cenu vrátit do toho 19. století... Kdybychom ale místo těch pitomostí investovali do rozvoje jaderné fúze, mohlo by být všechno jinak. Ale to bychom museli lidi izolovat od sebe, protože člověk je neuvěřitelně schopný, flexibilní a inteligentní tvor, ale lidstvo je banda iracionálních hlupáků.

J. Novák 13.10.2021 18:06

Těch, co to neví, je možná víc, ale skutečně největší strach ze sjednocení Německa jsem zažil skutečně právě v Německu, konkrétně Bavorsku v roce 1991.

J. Novák 13.10.2021 18:03

Ale fuj! Zase zbytečné progresivistické lži. Malolotrážní turbodiesel má o fous vyšší účinnost (kolem 43 %) než uhelná elektrárna (kolem 42 %). Lodní mazutové turbodiesely mají účinost kolem 55 %, paroplynovky kolem 57 %. Účinnost automobilu s expanzním motorem je obdobná průměru aktuálního energetického mixu v ČR (který ale bude do budoucna klesat). Elektromobil je tedy čistá ztráta!

J. Novák 13.10.2021 17:57

Nejsou hlupáci, Jen jsou za to placeni.

V. Petr 12.10.2021 20:09

Elektromotor má účinnost dobrou, přes 90%. Horší je to s cyklem nabíjení/vybíjení baterky, tam se takových 15% ztratí. Ztráty elektřiny v rozvodech činí u nás něco přes 4%.

J. Lukavsky 12.10.2021 18:37

"rozdojit kozla" to už ověřil i akademik T.D.Lysenko. Ale on to není zase zázrak, i samci mají mléčnou žlázu a laktaci jim inhibuje testosteron. Pokud se jeho produkce sníží (např. při stresu) tak laktace může spustit. A mechanická stimulace asi dokáže totéž. I u lidí. J.L. end

J. Lukavsky 12.10.2021 18:33

No chybí mi tam ještě jakou účinnost má samotný elektromotor (60% ?). A pak s jakou účinností se elektřina vyrobená v elektrárně přepraví do zásuvky, z ní do baterky a z baterky do kola. Pokud bych počítal jen 10% ztrát v každém kroku, tak... žádná sláva. A navíc baterka se časem samovolně vybíjí a váží půl tuny, čili další ztráty. Asi to nebude žádná sláva s tím elektroautem. J.L. end

K. Křivan 12.10.2021 18:07

Planetu zachrání pouze redukce obyvatel na dvacetinu dnešního stavu.

K. Křivan 12.10.2021 18:03

65% má paroplyn .... pokud vyhřivá navíc sídliště.

P. Brich 12.10.2021 16:47

Protože , a málem jsem v hospodě dostal na budku, když jsem se jim vysmál, mnoho lidí je nesvéprávných, tvrdilo a věřilo tomu, že EU to tak nenechá, aby u nás byly tak nízké platy a důchody.

P. Brich 12.10.2021 16:42

Pane Šejno, starý slogan říká, že elektromobil má výfuk v elektrárně. Fyzikální postulát uvedl pan J. Novák.:-P

V. Petr 12.10.2021 16:33

Připomínám, že "uvědomnělou skromnost" neordinoval Němcům ani Hitler. Chtěl jim zajistit slušnou životní úroveň, ale moc mu to nešlo.

J. Pokoutný 12.10.2021 16:26

R^

J. Pokoutný 12.10.2021 16:24

Ale prd. Tvrdý politický diktát ekofašos a ekonomická "daňová zvýhodnění", včetně emisních povolenek.

V. Petr 12.10.2021 16:06

35% má benziňák, diesel až 45%. No a uhelná elektrárna má 42%, 65% má paroplyn.

V. Petr 12.10.2021 16:04

Vtip je v tom, že účinnost moderního benzinového motoru je 35%, dieselu až 45%. Nejmodernější uhelná elektrárna se dostane na 42% (plynový paroplyn až na 65%). Elektromotor má sice účinnost 99% ale účinnost cyklu nabíjení - vybíjení je pod 90%.

Takže to suma sumárum vyjde nastejno. No a starší uhelné elektrárny mají třeba 30%.

M. Šejna 12.10.2021 15:59

Kde prosim taktujete vodík do svého auta?

Já bych to do svého turbodieslu zkusil také.

;-D

M. Šejna 12.10.2021 15:57

Spalovaci motor ma účinnost max 35%.

Tepelná elektrárna maximálně 50%.

Z toho plyne, že i kdyby elektromobil použil jen elektřinu z tepelné elektrarny, bude mít menší uhlikovou stopu. Nikdy ji ale nebude mit nulovou.

Jak proste, autore a místní neznačkové matematiky a fyziky.

V. Petr 12.10.2021 15:55

Na elektroauta jdou akorát šílení POLITICI. Doufejme, že časem skončí jako soudruh Ceausescu s jeho omezováním teploty v bytech na 14 stupňů...

P. Milan 12.10.2021 14:58

Věří v to.

P. Milan 12.10.2021 14:57

Hlupáků má také dost, třeba vás.

R. Langer 12.10.2021 14:00

Ano, stejný princip, jako má Šejnův vysavač - nižší příkon dává vyšší sací výkon. Je to prý dáno novou, speciální konstrukcí, kteréžto funkci se ovšem zřejmě kvůli patentovým právům nepodařilo srozumitelně objasnit. ;-D

R. Langer 12.10.2021 13:56

Mnoho Němců to evidentně neví ještě dnes, tak nepřehánějte. ;-)

I. Schlägel 12.10.2021 13:29

R^

J. Novák 12.10.2021 13:24

Tak mnoho Němců to vědělo již v roce 1991. Že jsme je neposlouchali a jejich věštbám o tragických imperialistických důsledcích znovusjednoceného Německa jsme se tehdy hloupě smáli, je věc druhá.

Omlouvou mi mohou být je komunisté, kteří slovo "imperialismus" tak zprofanovali.

J. Vrabec 12.10.2021 13:23

Jak to tak ctu, ma Cesko sameho Einsteina. A ti vedci a fabriky na zapade co jdou na E- automobily jsou hlupaci. Proto zustane Cesko jen ponk (brnensky) pro ostatni.

J. Novák 12.10.2021 13:13

SKUTEČNOST, ŽE FYZIKU NECHÁPETE NEZNAMENÁ, ŽE FYZIKA NEFUNGUJE, PANE ŠEJNO!!! Vraťte se do lavice základní školy. Vaše Perpetuum mobile je nesmysl.

Z 80 % je zdrojem elektřiny mechanická práce. Stejná, která pohání automobil. Ta je následně převedena na elektrickou energii (ztráta minimální, ale měřitelná), kterou je nutno rozvést a zregulovat (ztráta střední), nabíječkou v baterii vyvolat chemickou reakci "nabití" (ztráta obrovská) a následně zpětnou chemickou reakcí (ztráta obrovská) vytěžit elektřinu, kterou proměníte v mechanickou práci, kterou jste měl na začátku.

Pokud tvrdíte, že mechanické práce máte na konci tohoto řetěze VÍCE než na začátku, jste hlupák. Stejně tak pokud tvrdíte, že ztráty ZLEPŠUJÍ emisní bilanci, tak jste hlupák. Základem existence tohoto vesmíru je rovnováha, takže bateriový elektromobil logicky NIKDY NEMŮŽE být emisně "čistší", než zdroj elektřiny k jeho nabití.

A ani když se v EU všichni nevzdělanci postavíte na uši, nepřestane fyzika fungovat.