26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kouřil 22.5.2020 13:12

Prosím mekritizujte autora. Dělá, na co má. Co chcete od člověka, který vyrostl na počítačových hrách a maminčině péči, v životě nedržel v ruce ani kladívko, ani lopatu a vystudoval porevoluční humanitní obor? Vždyť píše pro sobě rovné, kterých je v populaci 90%! A ti mu zatleskají a o to přece jde!

V. Petr 22.5.2020 12:53

Toto mi bylo jasné už ve 12 letech. Dokonce jsem to počítal s tehdy existujícími akumulátory.

V. Petr 22.5.2020 12:49

Opět tady novináři projevují odbornou úroveň, jakou se vyznačují bruselští úředníci nebo já v 8 letech, když jsem "vynalezl" perpetum mobile.

V 15 letech, kdy jsme se spolužákem vyráběli úspěšné rakety Titan a Flea, létající na travexový papír mi byla nesmyslnost podobných představ zřejmá...

Obecně tady jde a jednoduchý parametr, výkon na kilo váhy motoru + paliva.

Nejsnáze se pohání loď nebo vlak, to zvládnul parní stroj. Tolik za soudruhů propagované parní letadlo F. Možajského nikdy nelétalo, protože výkon stroje je nedokázal zvednout do vzduchu. Podařilo se až bratrům Wtightům u letadla se spalovacím motorem, ale u prvních letadel stačil výkon tak tak. A ještě větší výkon potřebuje vrtulník. No a u raket musí být tah motoru větší, než počáteční hmotnost...

U těch letadel je hmotnost motoru a paliva klíčová a elektromotor s baterií váží mnohem více, než spalovací motor se zásobou benzinu.

J. Šoffer 22.5.2020 12:48

Děkuji za diskuzi, která bohužel pro mne nebyla přínosem, ale bavil jsem se jak někteří z nás nemajíce skutečné argumenty se odvolávají na Wikipedii a jiné články na internetu. Dosud jsem se nedozvěděl, které fyzikální zákony neumožňují zkonstruovat letadlo na elektrický pohon. Letadlo bratří Wrightů také bylo ve své době vašimi slovy řečeno "extrémní" a nemohlo přepravovat pasažéry a přesto dnes letadla na stejném, nebo lépe řečeno podobném principu létají.

Prosím, aby jste moje vzdělání nehodnotil a rovněž nepoužíval výrazy, které jsou vhodné do III. cenové skupiny.

T. Hraj 22.5.2020 12:44

No konečně jste si položil tu správnou otázku.

M. Krčmář 22.5.2020 12:43

Až ježka z klece dostaneme, létací kolo sestavíme a ke hvězdám poletíme.

T. Hraj 22.5.2020 12:42

Četl jste vůbec ten článek? Autor popisuje možnosti současných baterií a mírní nepodložené extrapolace úspěchu e-letadel na celý segment.

Ano, baterie s 10x větší energetickou hustotou by možná už byla game changer. Ale zatím je to jen svatý grál, podobně jako jaderná fůze nebo supravodivost při pokojové teplotě.

O. Uživatel 22.5.2020 12:08

Uživatel požádal o vymazání
V. Novák 22.5.2020 11:58

Vzhledem k tomu, že o něco podobného se snaží elektrotechnika od dob T.A.Edisona - a pokrok je v řádu procent, tak bych s velkým průlomem nepočítal.

Ale naděje umírá až po nás...

V. Novák 22.5.2020 11:56

Jistě - v nepotřebujete nic studovat, vy máte své Pevné Pesvědčení, ba Víru Uhlířskou - tak k čemu nějaké studium nějakých faktů, že...

V. Novák 22.5.2020 11:51

"V pondělí 15. října 1962, zhruba v době, kdy druhá průzkumná mise letounů U-2 mapovala nově instalovaná odpalovací stanoviště pro sovětské rakety na Kubě, přednášel vedoucí analytické jednotky CIA Robert F. Ford malé skupině v čele s Robertem F. Kennedym o nové hrozbě, kterou pro USA představuje sovětská kybernetika."

https://www.root.cz/clanky/prichod-hackeru-kybernetika-jako-hrozba/"

"Učit se, učit se, učit se!" (VIL)

J. Svoboda 22.5.2020 11:50

Není to dopravák, ale letí to slušně.

http://www.pilotinfo.cz/z-prumyslu/vyroba/cesky-elektrolet-a-projekt-pure-flight

J. Bucek 22.5.2020 11:47

Dle mého názoru bude stačit vymyslet baterku s desetinásobnou hustotou uložené energie a o směru dalšího vývoje bude jasně rozhodnuto. Jestli se to někomu podaří, toť otázka. Ale budu rád, když tento výzkum a vývoj si zaplatí soukromá investice a to i za cenu budoucího monopolu a případných ohromných zisků.

Je to podobné jako u Tesly. Jako děcko jsem snil o "autíčku na baterky" ve kterém se budu vozit. Ještě v roce 2010 mi to přišlo jako sci-fi.Teď je to realita a prdel si v takovém autě vozím. Tak třeba se i dožiju toho, že se v něčem takovém i proletím :-)

J. Svoboda 22.5.2020 11:47

Míval jste i vtipné příspěvky a někdy i k věci. Zbyla vám "ženská" grafomanie, mít poslední slovo, to se nezměnilo :o)

Pěkný den.

L. Novák 22.5.2020 11:33

Extrémní dizajn je to, co vidíte na obrázcích a fotografiích zmíněného letounu. Byl navržen se záměrem minimalizovat hmotnost letounu, aby vůbec byl schopen s omezeným množstvím energie doletět do cíle.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

No a co jsou to ty extrémně vysoké náklady? Kolik to letadlo mohlo stát (milionů dolarů)? Co dokázalo? Za příznivých povětrnostních podmínek obletět Zemi. "... Pokus o oblet Země začal 9. března 2015 v Abú Zabí a úspěšně skončil 26. července 2016 na stejném místě. Letoun Solar Impulse 2. kterému se podařilo cíl naplnit, strávil ve vzduchu 500 hodin. Při průměrné rychlosti 80 kilometrů za hodinu tak urazil na 40 tisíc kilometrů..."

Tak už můžeme začít cestovat, ne? :-D

J. Šoffer 22.5.2020 11:22

Nepotřebuji "studovat" wikipedii". IBM 360, jen pro vaši informaci se sériově vyráběla v polovině 70. let.

Ano, máte pravdu kybernetika jako vědní obor a teorie nebyla tak zaostalá v SSSR jako počítače, byla zaostalejší ještě víc, mnohem víc.

L. Novák 22.5.2020 11:20

No to jsou právě ty základy fyziky, které vám evidentně chybí, a plácáte se tady ve své vlastní nevědomosti.

:-)

J. Šoffer 22.5.2020 11:07

Prosím vás, jak poznáte slepou cestu na jejím začátku /vyjímka je silnice osazená dopravní značkou).

L. Novák 22.5.2020 11:06

Že země sovětského bloku byly v technologiích pro výrobu elektroniky zaostalé, je známá věc. Ale to ještě neznamená, že kybernetika jako obor a teorie byla zaostalá ve stejném rozsahu. Přečtěte si, co to ta kybernetika vlastně je. Základy této vědy byly publikovány dříve, než IBM začala vyrábět počítače, jak je známe z konce 80. let.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kybernetika

J. Uzel 22.5.2020 11:03

V běžné praxi těžko uskutečnitelné. Největší problém všech zelených technologií je skladování energie. Vyřešte tohle a už nepůjde o extrémní podmínky.

J. Šoffer 22.5.2020 10:52

Prosím o upřesnění pojmů "extrémní dizajn", "extrémní podmínky" a "extrémně vysoké". Děkuji

O. Uživatel 22.5.2020 10:44

Uživatel požádal o vymazání
J. Svoboda 22.5.2020 10:24

Už jen šlapete vodu :o)

Pěkný den.

J. Šoffer 22.5.2020 10:21

Tak to už je opravdu moc, protože napsat, že USA se báli SSSR v oblasti kybernetiky je opravdový a absolutní nesmysl. Zřejmě proto jejich do všech zemí RVHP dodávaný EC3030 byl přesnou nelegální kopií IBM 360 a podobně u dalších počítačů. Můžete ještě napsat, že Bill Gates byl sovětským občanem.

R. Tesařík 22.5.2020 10:17

Vy prostě holdujete zkoumání slepých cest.

V. Novák 22.5.2020 10:15

Rádio Jerevan by vám odpovědělo asi takto:

"V zásadě máte pravdu. Nebylo to v 60. letech. ale v r. 1950, nebylo to na sjezdu KSSS, ale v časopiseckém článku, nebyl to člen akademie SSSR, ale novinář, spisovatel, básník a vystudovaný filosof - ale v zásadě máte naprostou pravdu!"

Tož tak...

J. Svoboda 22.5.2020 10:14

Vaše bolševická nevychovaná tykačka argument nenahradila ... opět jen vaše ad hominem.

Pěkný den.

V. Novák 22.5.2020 10:11

V uzlech i m/s se udává rychlost, nikoli výška.

Ta se udává v m, km, stopách, může i v mílích nebo verstách - ale vždy v mírách délkových.

V. Novák 22.5.2020 10:01

Psal jste pitomosti, neb na podstatu čánku odpovědět neumíte.

Ale polticky vám to myslí, to musím uznat - politicky jste zcela správně orientován...

V. Novák 22.5.2020 9:59

A, mimochodem, sekl se i v tom. v USA

Začátkem 60. let se už sovětská kybernetika rozvíjela tak, že v USA ji začali považovat za hrozbu.