25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Victorin 22.5.2020 6:48

Poznámka: Kromě autorem zmíněného vrtulníku, umí ve vzduchu "stát na místě", třeba proudový stíhač s kolmým startem, konkrétně britský Harrier Jump Jet...

x) Tři obecné principy letu jsou

1) aerostatický - balony, vzducholodě lehčí vzduchu

2) aerodynamický - letadla těžší vzduchu se vztlakovými plochami /křídly/

3) dynamický - rakety, projektily a pod.

P. Victorin 22.5.2020 6:48

Autor poměrně podrobně popisuje pouze druhý ze tří obecně platných principů letu /x/, let tzv. aerodynamický, těmito slovy - "Aby se těleso těžší než vzduch mohlo v tomto prostředí pohybovat, potřebuje

a) energii, udržující ho ve vzduchu a b) energii, potřebnou k pohybu vpřed, přičemž jedno bez druhého nefunguje.... Ano, funguje, u helikoptér, ty dokážou stát na místě jako přibité hřebíkem, což je způsobeno konstrukcí jejich nosných ploch. Ale ty nelétají dálkové lety.... /citace/".

V článku je ale opomenut princip letu, tzv. dynamický, kdy těleso těžší než vzduch, třeba raketa, potřebuje k dopřednému letu pouze dostatečně výkonný raketový motor, nikoliv aerodynamickou vztlakovou sílu.

/pokračování/

P. Rada 22.5.2020 6:44

Netykám si s lidmi kteří hulvátstvím a dehonestačními manýry nahražují vědění.

J. Svoboda 22.5.2020 6:41

Přes ad hominem se nejste schopen dostat a ještě lžete :o)

Pěkný den.

L. Novák 22.5.2020 6:40

Obávám se, že to je pouhý reklamní blábol, protože létání "na baterky" je energeticky ještě méně výhodné, než provoz elektromobilů jezdících na kolech. Musíte do vzduchu vynést obří hmotnost akumulátorů, které s rezervou zajistí bezpečný let a přistání... Zásadním způsobem se zhorší poměr hmotnosti samotného letadla a nákladu, který může přepravit.

L. Novák 22.5.2020 6:31

Pane Zingo, létání velkých letadel na elektrický pohon samozřejmě hloupost je. Oproti tomu jsou v komerčním prodeji malá letadélka či drony (např. pro účely fotografování a filmování z výšky), která létají na pohon energií z akumulátorků, ale jejich provoz je podřízen přísným předpisům z celé řady důvodů. Jejich schopnost létat je časově velmi omezená, takže pro práci v terénu je nutno mít s sebou několik náhradních nabitých akumulátorků.

Měl jste místním zeleným pošukům zmínit vývoj letadel na jaderný pohon, který probíhal po II. sv. válce jako součást vývoje nových zbraňových systémů v USA a SSSR, ale byl pro řadu těžko řešitelných technických problémů ukončen.

J. Huml 22.5.2020 6:30

Spolecnost Harbour Air operujici uz asi 40 let se specializuje na kratsi lety z Vancouveru podel pobrezi Britske Kolumbie. Rocne prepravi asi 500 000 osob, plus lehka komercni prepravanakladu; v soucasne dobe zmestnava 400 lidi. Plan vybavit postupne vetsinu stroju na elektricky pohon usetri rocne znacne castky v uspore energie a udrzby. Je nutne zduraznit, ze 95 % elektricke energie je v Britske Kolumbii zajisteno vodnimi turbinami.

L. Novák 22.5.2020 5:57

Socialistický demagog Šejna nepochopil základní problém, že k letu tělesa těžšího než vzduch je nutnou podmínkou velké množství dodané energie, kterou musí vézt s sebou a nezíská ji ze vzduchu.

A ty, "Rado", to nepochopíš taky, protože jsi stejný, ne-li větší trouba jako tvůj předřečník. :-P

L. Novák 22.5.2020 5:51

Pokud se za "environmentalisty" vyhlašují pošukové s chorým mozkem jako ty, Tak má pan Zinga plné právo se vám vysmívat. Svou blbost tady předvádíš denodenně... k všeobecnému obveselení čtenářů. :-P

L. Novák 22.5.2020 5:46

Áááá, náš hloupý trollící J.Svoboda už nám ukáže, jak zelení magoři jeho druhu dokáží "poroučet větru, dešti"...

J. Svoboda 22.5.2020 5:43

Námořník Zinga o parametrech baterie letadla nezjistil nic, takže po internetu toho moc neposbíral, ale už má na věc pevný názor :o)

Peter Zinga je jen starý zapšklý rudý vlk, který v diskuzích už jen sklouzává k demagogii a nevychované sprostotě.

Pěkný den.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:53

ERRATA: ve výšce létají cca 240-280 uzlů ..... tedy 120 - 140 m/s.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:51

Dopravní letadla létají ve výšce cca 2300-280 uzlů indikované rychlosti (IAS, to je ta "na molekuly" z níž se odvozuje vztlak i odpor, tedy 120-140 m/s.

Autor udává 250 m/s - opět konstanta 2x blbě moc.

8-)

M. Chalupníček 22.5.2020 1:44

S celkovou myšlenkou ve skutečnosti souhlasit nutno (fyziku neoklameš), ale je to ze zcela jiných důvodů, než pro čísla předestřená.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:44

B737 není Jumbo, to je B747. 2x větší na délku, šířku i počet motorů, 4x těžší.

B737 spotřebuje na 1 hod letu 2,500 kg kerosinu, tedy na 9t uletí méně než 4 hodiny - nikoliv 8.

Ostatní čísla jsem raději nepočítal, autorova bulharská konstanta je očividně okolo 2. Na technický text je to odvážné.

Lift je česky vztlak, drag je odpor a to co působí dolů je tíha, weight.

P. Baum 22.5.2020 1:25

a) moderní komerční letecké motory jsou většinou "High-bypass turbofan" kdy většinu tahu dodává ventilátor ve vnějším prstenci motoru. Asi by šlo je upravit pro pohon elektřinou (ne, že by to mělo smysl)

b) elektrické letadlo má dnes asi smysl pro počáteční fázi výcviku, kdy se donekonečna létají okruhy kolem letiště a nejdéle po hodině se skončí. Výhoda je jednodušší obsluha a skoro žádný hluk - letiště jsou dnes často v obydlených oblastech.

c) jinak souhlasím...

P. Rada 22.5.2020 0:44

Můžete na ten plazmový pohon dát odkaz?

Nejde spíše ionizační pohon?

https://www.osel.cz/10222-prvni-letoun-bez-pohyblivych-soucastek-leta-na-iontovy-vitr.html

https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-technika/24667/iontovy-pohon-letadlo-ze-star-treku.html

Běžně se totiž na tomto principu konstruují filtry vzduchu pro domácnosti. Sám takový používám. (https://www.ionic-care.cz/produkty/ionic-care-triton-x6-stribrna.html?kod_ppc=HK1)

P. Rada 22.5.2020 0:33

Pane Zingo zřejmě se v textech rád pejorativně otíráte o enviromentalisty když píšete:

..."Dnešní environmentalisté se svým „poručíme větru, dešti“, ignorující prosté fyzikální zákony"....

Enviromentalistika je ale ze své podstaty o něčem jiném: (https://cs.wikipedia.org/wiki/Environmentalistika)

Nejspíše tedy vyjadřujete jen svou fantazii o nositelích nauky kteří by měli být dostatečně hloupoučcí, rozporuplní... a to právě tak aby jste se ji mohl i ze své vlastní úrovně posmívat.

Udělal jste už sám pokrok v porozumění pro vás donedávna neexistujícímu skleníkovému efektu či naopak neutronům v kosmickém záření?

M. Šejna 22.5.2020 0:32

pane Zingo,

při sběru informací Vám unikla jedna dost významná:

vědci už pracují na leteckém plazmovém motoru, který je poháněn elektřinou a plazma se tvoří ze vzduchu.

Účinnost tohoto motoru je srovnatelná tryskovým motorem.