6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita…

Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brecík 12.6.2022 19:36

... a zatím v Rusku: Mimo jiné se "snížili" na EUR 2 a .... AvtoVAZ nicméně uvedl, že Granta Classic bude nejlevnějším vozem na ruském trhu. Dnes startuje na 727 900 rublech, tedy asi 280 tisících Kč. Aby mělo ono zjednodušení smysl, měla by se cena dostat někam k 650 000 RUB, okolo 250 tisíc Kč. K mání pak bude jak v oněch třech zmiňovaných karosářských verzích, tak i jako sportovní derivát Drive Active. Dostupnost asi už nebude problém - během včerejšího premiérového dne mělo být dle neoficiálních zpráv smontováno 68 aut, ode dneška se má produkce zvednout na 400 aut denně. Vůz využívá jen komponentů z Ruska a „přátelských” zemí jako Čína, díky níž se má do výbavy vrátit i ABS.

AvtoVAZ říká, že chce výrobu jak navyšovat, tak zároveň i rozšiřovat. Ještě tento měsíc by proto měla začít sjíždět z linek i Niva Legend, v červenci pak dojde i na Ladu Largus. A jak jsme již naznačili, během letních prázdnin má tato trojice dostat zpátky i ABS, neboť německý Bosch nepřekvapivě nahradili dodavatelé z Číny. Pro tamní společnosti se tak konflikt na Ukrajině začíná stávat požehnáním.

P. Brecík 12.6.2022 19:37

celý článek: https://www.autoforum.cz/predstaveni/rusove-rozjeli-vyrobu-protisankcnich-lad-vraci-se-na-trh-jako-nejlevnejsi-auta-ktera-jde-koupit/

P. Selinger 12.6.2022 14:50

Elektromobilita je slepá ulička, budoucnost je ve vodíku, který bude vyráběn elektrolyzou vody na mořském pobřeží pomocí větrných a přílivových elektráren v době snížené spotřeby elektřiny.

A. Pakosta 13.6.2022 18:42

Ale pane Sellingere! Vyrobit vodík je jedna věc, druhá věc a podstatně horší problém je jeho uskladnění a distribuce. Třetí pak jeho extrémní výbušnost a čtvrtým pak výrazně menší energetická vydatnost oproti ropným produktům, pokud ho chcete spalovat, nebo účinnost palivových článků, pokud chcete eliminovat spalování. Nejhorší je ta distribuce a skladování.

O. M. 12.6.2022 11:53

Proč? Protože elektromobilita je "příležitost". To je teď takové oblíbené slovo, jak v očích prostých lidí neznalých problematiky zdůvodnit, proč je vlastně dobře, že se mají / budou mít hůř. Ale už nikdo nedodá, že je to příležitost je ještě víc oškubat.

J. Vintr 11.6.2022 22:39

Že nejsou elektromobily výhodnější než auta se spalovacím motorem? Tak se výhodnějšími udělají. Zdraží se benzín a nafta, nebo ještě lépe, nafta a benzín vůbec nebudou. Už se na tom usilovně pracuje pod záminkou, že se tím pomstí Putinovi. Pak bude elektromobil jediná alternativa osobní dopravy - pro ty, kteří na to budou mít a budou si moci dobíjet baterie z fotovoltaických panelů, protože elektriky v síti bude také málo a bude drahá.

M. Malovec 11.6.2022 9:28

Nevědí to, protože jsou nesmírně hloupí. Vždyť do EU posíláme de facto odpad.

J. Nevrkla 11.6.2022 8:44

Hezký a logicky pokus vysvětlit fyzikální souvislosti, které nelze ošálit. Problém je, že tupí politici jsou schopni naslouchat jen tupé Grete. S vymytymi mozky už více nezvládnou.

J. Brabenec 11.6.2022 2:09

Roční spotřeba pohonných hmot v ČR je cca 8 miliard litrů. Stát vybere z každého litru cca 10Kč na spotřební dani a 5-8Kč na DPH. Část DHP se vrací plátcům DHP, tedy stát vybere na daních z pohonných hmot 100-120 miliard Kč. Představte si, že budou časem jezdit jen eletromobily napájené z malých solárek a sítě. Tak tu máme další sekeru do státních financí.

B. Šlapota 11.6.2022 8:00

Nebojte. Je jen otázkou času, kdy bude zavedena spotřební daň na elektřinu.

B. Berlinski 11.6.2022 13:34

Pane Brabenče, sekera ve státních financích nebude, v USA už některé státy kostí i baterkáře. Náš stát se o miliardy též nenechá obrat! Z čeho by dotoval novou magořinu :) Vstanou "Nové Gréty" ! Před cca 25 lety se všede na vsích, bez plynu, přecházelo na el, přímotopy. Staří lidé dotované topení přivítali, na nošení dříví a uhlí už neměli sílu. Stát s nima vyj ebal. Stejná budocnost čeká fanouška baterek, zaplatí jak mourovatý a navíc ráno budou mít prázdnou baterku, bo black out a centrála zbytečnosti zablokuje! Dokonce se dá i nabitá baterka v síti vycucnou zpět, bo nemocnice...... má přednost. Německo zákon na využití elautíček jako státní úložiště energie pro případ nouze už chystá ....... ;-D

J. Vintr 11.6.2022 22:41

Stát v podstatě žádné daně vybírat nemusí. Peníze si prostě natiskne nebo vyrobí v bankovních počítačích. Jak se ostatně už z velké části dělá.

V. Kolman 11.6.2022 0:06

Co je to za blbost všeobecně omílanou sborem ovcí, že na vině znečištění je spalovací motor automobilu???

Spalovací motor jako takový je čistý, nebo nečistý podle toho, jaké palivo spaluje. TVRDÍM, ŽE SPALOVACÍ MOTOR, SPALUJÍCÍ VODÍK JE ČISTÝM MOTOREM!!!!!!

HOWGH!!

A. Pakosta 13.6.2022 18:48

Nemáte pravdu, Kolmane. I v motoru spalujícím vodík budou dále vznikat oxidy dusíku, pokud bude ke spalování nasávat vzduch. A oxidy dusíku jsou jedovaté.

O. Bezunk 10.6.2022 22:39

Právě oznámeno vládou USA: Federální vláda vydala požadavky na nabíječky EV financované z veřejných zdrojů:

1. Musí mít konektory CCS

2. Stanice musí být každých 50 mil [80 km], ne více než 1 míli [1.6 km] od dálnice

3. Musí být 150 kw+

4. Musí mít 4+ konektory

5. Síť připojená pro stav v reálném čase

6. žádné vyžadování poplatku za členství

7. Tesla bude kompatibilní (pravděpodobně přes adaptér)

8. Stanice musí být online více než 97 % času nebo žádné financování

9. 75 % grantů rozdělí státy. dalších 25 % jde do venkovských oblastí, kde nemají mnoho nabíječek

J. Stárek 10.6.2022 21:40

Autor je evidentně zaujatý. Argument, že v baterii je spousta mrtvé hmoty a nikdy nemůže mít stejnou hustotu energie jako benzín je pouze přání, není to opřeno o žádnou analýzu. Stejně tak i tvrzení, že elektromobil bude tedy vždy těžší než auto na spalování benzínu je pouze přání. Hmotnost motoru na spalování benzínu nebo nafty včetně nezbytného příslušenství (převodovka, spojka, chladící systém, mazací sytém, vzduchový systém atd.) je mnohem větší než hmotnost elektromobilu. O tom se v článku nehovoří. Jiná věc je, zda je termín 2035 reálný. Ten podle mě reálný není a o tom se brzy přesvědčíme.

P. Diviš 10.6.2022 22:17

Že vy o autech nic nevíte ...

J. Stárek 11.6.2022 16:42

Naprosto nic.

J. Brabenec 11.6.2022 2:29

Škoda Enyaq je cca o 500kg těžší než Kodiaq. A ta cena! Lidi, co si mohli dovolit koupit akorát tak Fabii, si po roce 2035 koupí leda tak h...o.

J. Stárek 11.6.2022 16:42

Uvidíme za 10 let.

D. Uhlár 11.6.2022 7:00

Mrtvá hmota baterie v poměru k využitelné energii je výpočet pro základní školu, elektromobil bude těžší vždy, a to do doby, dokud nebude vynalezen jiný způsob ukládání el. energie, než je baterie, do té doby bez šance, hmotnost spalovacího vozu bude vždy nižší než elektromobilu, nezbytné příslušenství nevyváží baterie, lehce dohledá strejda Google. Jste aktivista, nebo jen nevzdělaný?

J. Stárek 11.6.2022 16:41

Jako vy určitě ne.

M. Koutný 11.6.2022 8:16

"Hmotnost motoru na spalování benzínu je mnohem větší než hmotnost elektromobilu". To jako že elektromobily motor nemají???

P. Dvořák 10.6.2022 19:07

Klasická neznalost pana autora spočívá v tom, že si nedovede představit jiný zdroj elektřiny, než akumulátorovou baterii.

Asi neslyšel o palivovém článku. Jeho účinnost je vyšší, než účinnost spalovacího motoru, přičemž účinnost elektromotoru se blíží k 90%. Takže jako celek je to lepší, a k tomu je potřeba připočítat mnohem lepší jízdní vlastnosti díky elektromotoru.

https://www.devinn.cz/blog/palivovy-clanek/

Jediný problém je technologicky náročnější výroba palivového článku.

P. Hatina 10.6.2022 19:43

Tedy, dovolte abych se zasmál. Když se totiž podíváte na jiné, asi objektivnější články o onom palivovém článku (rozuměno kyslíko-vodíkovém), ta zjistíte že v celkových nákladech (tedy od výroby potřebné energie pro výrobu toho vodíku, až k účinnosti toho článku v autě" - je to ještě mnohem větší žrout energie, než ty současně používané.

P. Dvořák 11.6.2022 11:26

A jak bude náročná výroba syntetického paliva, které se má vyrábět z vodíku a CO2? To, co nabízí Porsche, by v současnosti přišlo asi na 200 Kč na 1 litr.

K výrobě vodíku by se dala využít energie ze solárů v době, kdy je jí nadbytek.

U nás se zkoušel v Neratovicích autobus MHD s palivovým článkem, doba tankování je něco přes 10 minut. Viz na str. 2

http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf

P. Hatina 11.6.2022 12:30

Ten článek je zajímavý, už to co se píše předtím, že školy dostávají technické stavebnice, se kterými se mladí (co se zajímají o techniku) pracují - toto chválím, a toto je právě ta naděje budoucnosti.

Pokud se týče toho přechodu na vodíkové články , vycházím z toho co se píše na https://cs.wikipedia.org/ve stati Palivový článek, a tam se píše " účinnost přeměny (elektřina → vodík → elektřina) dosahuje jen asi 30–40%. Celková účinnost přeměny (uhlí → elektřina → vodík → elektřina) pak vychází přibližně 12–16%".

Nápad, " využít energie ze solárů v době, kdy je jí nadbytek", je jistě zajímavý . Ovšem naráží na dvě potíže. Za prvé, kvantitativní - při současné eko-politice EU bude o tu energii ze solárů jistě mnohem více zájemců a potřeb. Takže by se mělo spočítat, kolik těch solárních farm (na plochu v km čtverečních bude EU potřebovat).

A ta druhá, je finanční . Protože a dosud je ta elektřina ze solárů směřována a taky placena přímo do energetické sítě - za nějakou cenu. Zatímco, pokud by se prodávala "producentům vodíku", ti pak ten vodík prodávali producentům palivových čĺánků - a ti je pak prodávali motoristům tak pak ta cena bude někde úplně jinde...

P. Dvořák 11.6.2022 18:16

Ano, problém je v tom, že se do toho motá politika a všelijaké překupnické manýry.

Pokud se ukáže, že cesta přes soláry a vodík je technicky schůdná, tak si to vodíkáři prosadí. A pokud to EU bude chtít, tak to prosadí také.

Výhoda vodíku je také v rychlém tankování, a bezpečné nádrže jsou také vyzkoušené.

Nás může utěšovat to, že na tom někdo pracuje. Každá technická novinka měla potíže, než se dostala mezi lidi. :-)

P. Diviš 10.6.2022 22:18

A odkud ten článek bere palivo? :-P

J. Brabenec 11.6.2022 1:41

A kde se auto s palivovými články dá koupit a kolik stojí?