Čtvrtek 24. dubna 2025, svátek má Jiří
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita…

diskuse (368)

Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž.

Důvodů, proč bateriový elektromobil není plnohodnotnou náhradou automobilu se spalovacím motorem, je více. Zkusme se tentokrát zaměřit na jeden aspekt, a tím je zdroj energie, přesněji způsob uložení energie, pro pohon elektromobilu. Navzdory tvrzením zapřisáhlých fanoušků elektromobility je autor přesvědčen, že se zde nikdy nesmaže výhoda automobilu se spalovacím motorem, protože je to dáno samotnou fyzikální podstatou věci.

Proč tomu tak je? U spalovacího motoru se energie získává v podstatě velmi elementární metodou, spálením paliva, tedy uvolněním chemických vazeb mezi atomy, kdy objem natankovaného paliva využijeme celý. Proto je „systém“ uložení energie tak elementární, a tak efektivní z hlediska hmotnosti, je to prostá nádoba na palivo. Spálením jednoho litru benzínu získáme 8,9 kWh energie, spálením nafty ještě více, 9,7 kWh. Typická nádrž automobilu nižší střední třídy má obsah někde kolem 60 litrů. Pokud uvažujeme benzínový motor, vezeme si s sebou nějakých 550 kWh energie. Spalovací motor coby tepelný stroj přeměňující energii tepelnou na mechanickou práci má možná pro někoho překvapivě nízkou účinnost, řekněme někde kolem 33%, nicméně z oněch cca 550 kWh je pro pohyb automobilu stále využitelných řekněme 180 kWh. Z praxe to známe jinak: při průměrné spotřebě 7 litrů na 100 km, což není hodnota laboratorní, ale reálná při běžném stylu jízdy, máme k dispozici reálný dojezd kolem 850 km. Je ale třeba podotknout, že oněch zbývajících jakoby ztracených 67% energie lze část využít na vytápění interiéru.

Teď se podívejme na bateriový elektromobil. Baterie pracuje na principu elektrochemické reakce, tedy tak, že elektrický proud v ní vzniká pohybem elektronů anebo iontů z jedné elektrody na druhou, přičemž nabíjení znamená reverzaci tohoto pohybu, de-facto přepólování baterie. To znamená, že baterie je složitý výrobek obsahující elektrody, elektrolyt, nosné a pomocné struktury, systém řízení vybíjení a nabíjení, dále takzvaný thermal management, který zajišťuje článkům optimální teplotu, tedy v zimě topí, v létě chladí. Jinými slovy baterie obsahuje spoustu „mrtvé“ hmotnosti, nevyužívané na přímé „uskladnění“ energie. Proto baterie z principu nikdy nebude mít stejnou energetickou hustotu jako nafta nebo benzín.

Důsledkem toho je, že elektromobily budou vždy těžší a budou mít horší dojezd velmi citlivý na profil trati, rychlost jízdy a okolní teplotu ve srovnání s porovnatelným „spalovacím“ automobilem. Pro srovnání: dnešní elektromobily mají trakční baterie o kapacitě do 80 kWh, ale pozor, toto je celková kapacita, kterou nelze v zájmu udržení životnosti baterie využívat celou, ale zhruba pouze z 80%. Baterie se nesmí vybít do nuly, a ani ji z mnoha důvodů nelze nabíjet na 100%. Zbývá tedy kolem 65 kWh, což je ve srovnání s „kapacitou“ palivové nádrže viz výše zoufale málo. Aby to nestačilo, hmotnost takové baterie se blíží k 500 kg. Budeme-li hovořit o dojezdu takového elektromobilu, výrobci uvádějí údaje typu „až 450 km“, ale praxe bývá o dost horší.

Takže srovnáme-li šedesátilitrovou nádrž benzínu s 80 kWh baterií, vyjde nám následující: cca 55 kg a 180 kWh čistě na pohon automobilu oproti 500 kg a 65 kWh na pohon elektromobilu. Automobil s benzínovým motorem má k dispozici 2,8 krát více energie z 9 krát lehčího zdroje. Že oněch zhruba 450 kg, které si elektromobil pořád vozí s sebou, nepřispívá k jeho dojezdu, potažmo ekonomičnosti a ekologičnosti v provozu, snad netřeba dodávat. Ani případné dvojnásobné zvýšení energetické hustoty baterie, které je minimálně v dohledné budoucnosti z oblasti sci-fi, by nesmazalo obrovský náskok spalovacího automobilu. Baterie ze své podstaty není vhodným zdrojem „silové“ energie, tedy například energie pro pohon nezávislých dopravních prostředků.

Toto také oni politici nevědí, nevidí, nebo nechtějí vidět a vědět, jsouce v zajetí pomýlené ideologie? Proč si nenechají poradit od lidí znalých problematiky, proč jenom opakují nesmyslné floskule z pochybných pamfletů vydaných zaslepenými šílenci?

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

Jan Bartoň
24. 4. 2025

Úmrtí Cyrila Höschla přineslo i řadu komentářů.

Vladimír Zlínský
24. 4. 2025

Co ovlivňuje globální klimatické změny na planetě Zemi?

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Aston Ondřej Neff
21. 4. 2025

Dneska opravdu jen krátce, kdo by se o svátcích chtěl zabývat politikou.

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

V oblasti kolem Mirotic na Písecku došlo k zemětřesení. Podle údajů Geofyzikálního ústavu Akademie...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

Peruánský parlament nepovolil prezidentce této jihoamerické země Dině Boluarteové, aby se...

Radim Kopáč
24. 4. 2025

Čtyřiadvacátý ročník nejvlivnější české literární ceny vyhlásil vítěze, a rovnou ve čtrnácti...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

USA vyvíjejí silný tlak na Rusko k uzavření dohody o příměří, která je velmi blízko, ale také...

Josef Kopecký
24. 4. 2025

Poslanci se sešli na mimořádné schůzi k digitalizaci stavebního řízení. Svolat ji nechalo ANO,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz