26.5.2024 | Svátek má Filip


Diskuse k článku

DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita…

Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Vašíček 10.6.2022 22:39

To je věc pohledu. Taky se cítím svobodný. Neřeším "šmírování" různými systémy (google - android účet v telefonu i propojení s PC, MS - účet propojený PC s telefonem :)), operátoři mobilních telefonů, poskytovatelé internetu, atd.

Dokud jsem anonymní v celém davu, tak je mi to jedno. Pokud s tím, ale někdo začne operovat, tak zjistíte, že svoboda je jen iluze. :)

Pokud dodržuji "společenská" pravidla, jsem v jejich rámci "svobodný".

Otázka je, pokud někdo začne tato obecná společenská pravidla určovat ke svému prospěchu. Budu stále svobodný? Chci být svobodný i v takto "určených" pravidlech?

Je to celkem složitý filozofický problém. :)

P. Pospisil 11.6.2022 6:15

Pokud chcete svobodu řešit až takhle filozoficky, tak potenciálně nesvobodný byste nebyl, ani kdybyste zůstal jeden ze dvou posledních lidí na světě. Protože ten druhý by vás mohl šmírovat. Dokud zůstane jen u šmírování, bude vám to jedno, když s výsledky toho šmírování začne operovat -např vás ve spánku majzne po hlavě a zotročí vás (v pravém slova smyslu, ne jen přeneseně, jak se to rádo v řeči používá), vaše iluze svobody se rozplyne. Dokonce i jako poslednímu člověku na Zemi se vám celá svoboda rozplyne do nutnosti udržovat oheň a chránit se před vlky, protože zbytek společnosti to za vás neudělá.

Takže, pokud žiju ve solečnosti, jejíž společenská pravidla mne buď neomezují, takže je nevnímám, nebo sice omezují, ale jsem si vědom toho, že bez nich by bylo hůř než s nimi, tak se cítím svobodný.

Elektromobily mi část té svobody -svobodu individuálního pohybu- důkladně oříznou. Dneska ráno jsem se probudil a přestože mám v nádrži paliva blízko k hladovému oku, tak kdyby se mi teď, v tomto okamžiku rozmarně zachtělo, stihl bych tím autem pozdní oběd na náměstí San Marco v Benátkách a zvládl bych pak ještě podvečerní koupačku v Bibione. Povedlo by se mi to s elektromobilem, třeba i tou Teslou, za stejných výchozích podmínek? Ne. Dokodrcal bych se k nejbližší, 10 km vzdálené nabíječce, kterou v okolí mám a protože je jenom 50 kW, strávil bych první hodinu nebo dvě tohodle výletu posedáváním na zaplivané benzince uprostřed polí.

A to je jenom technická část problému. K ní přistupuje i ta ekonomická -jsou náročnější na pořízení, laťka osobní mobility bude mnohem výše- a část administrativně-šmírovací -sledování a omezení jejich pohybu je díky jejich větší závislosti na infrastruktuře o řád jednodušší.

P. Pospisil 11.6.2022 6:16

...potenciálně nesvobodný byste byl...

Nedá se tady opravovat...

P. . 10.6.2022 11:06

Věřím, že se veškerá současná negativa (nařízené) elektromobility časem vychytají, i když to bude chvíli bolet. Aby k tomu došlo, je nutné nejdříve zcela zničit současný koncept, aby se k němu už nevyplatilo vracet. Toto by trh nikdy nedokázal (musela by dojít ropa). Lidé jsou přirozeně pohodlní - nechtějí platit za vývoj nových technologií, jehož plody možná už nesklidí. Z širšího pohledu je jakákoliv blbost nakonec k něčemu dobrá. Alespoň uvede věci do pohybu a nenudíme se. A nuda vede k válkám.

Z. Lapil 10.6.2022 11:41

Lidi jsou přirozeně nenažraní a přirozeně líní. Skrze nenazranost jsou ochotni vymyslet 24 hodin denně, jen aby ve zbytku času nemuseli pracovat.

Vodní mlýn ani parní stroj nebyly vymyšleny proto, že vrchnost nařídila . Vrchnost nanejvýš zkásla větší daně skrze úspornější technologií neboli větší výdělky

R. Langer 10.6.2022 13:15

Však to je také jediným motorem pokroku... ;-D

P. . 10.6.2022 13:28

S trochou nadsázky máte bohužel pravdu

M. Vlasák 10.6.2022 11:55

Vy jste ve škole asi moc rád fyziku neměl, že? Jak se zdá víc věříte nežli víte. Ono se o perpetuum mobile už v historii pokoušelo dost mašíblů.;-)

P. . 10.6.2022 12:53

Myslíte, že jsme z pohledu fyziky dosáhly maxima možného? Ve skutečnosti čím víc víme o fyzice, tím víc si uvědomujeme, jak málo o ní víme. A věřte tomu, věda bude první, kdo Boha najde ;-)

Z. Lapil 10.6.2022 12:13

Ještě mě napadá: u nařízené technologie nikdo žádné mouchy vychytávat nebude. Proč by to dělal?

Viz např školení vybojovaných řidičů: drahé jako ďas, ovšem spočívající v koukání na video obsahující věci, které člověk dávno zná a stejně nerespektuje. Přitom vlastně už to, že člověk sedí tam a ne ve vězení nebo na hrbitove, ukazuje, že řídit vlastně umí.

P. . 10.6.2022 12:29

Vždy je co zlepšovat. Jde spíš o hledání nových cest, než o cíl. Ten nikdo nenařizuje, jen nařizuje, kudy cesta nevede.

R. Langer 10.6.2022 13:16

To je trochu omyl - fyzikální zákony zlepšovat NELZE!

P. . 10.6.2022 13:26

Pochopitelně, ale objevovat a pochopit je lze.

Z. Lapil 10.6.2022 18:47

Nerozumím. Zákaz spalovacích motorů a rozkaz elektrických, to je přece nařízení cíle jak vyšité.

B. Hančl 10.6.2022 12:55

Respektovat výplody chorých mozků je debilita. Viz Hřib v Praze.

Z. Lapil 10.6.2022 18:51

Zákon je zákon. Nerespektuje-li společnost zákon, páchá sebevraždu. Samozřejmě - ustavení blbého zákona má podobné důsledky. Hitler by mohl vyprávět, ten to dovedl ad absurdnum.

P. Jaroš 10.6.2022 13:11

S tou vírou nejste první, komunisti věří v komunismus, tedy pro ně ráj na zemi, katolíci v ráj na nebi, muslimové podobně, ale lidstvo se vyvíjelo především díky vynálezům a ne vírám

B. Hančl 10.6.2022 11:01

Elektrodebilita je symptomem doby. Již vidím ta sídliště, jak z patnácti patrového domu visí 60 kabelů na nabíjení vozidel.💩💩💩

J. Kostelanský 10.6.2022 11:20

Nějak jste zaspal dobu. Tenhle vtip byl aktuální někdy před 4-5 lety...:-)

O. Berkovský 10.6.2022 12:00

Vážený pane Kostelanský, on to nebyl vtip tehdy ani teď. Nebo jste snad zaznamenal v souvislosti s nabíjením elektroaut na sídlíštích nějaký pokrok či nový nápad?

B. Hančl 10.6.2022 12:21

Tvl a co se změnilo? U Kaflandu dvě nabíječky na 160.000 obyvatel. Kdyby jste mě někdo viděl na elektromotocyklu, tak mě nechte utratit.

R. Langer 10.6.2022 13:17

JAKÝ VTIP? 8-o

J. Jurax 10.6.2022 13:54

Nikoliv.

Tento vtip je díky zeleným blbečkům z brusele stále aktuálnější.

P. Kubáč 10.6.2022 10:51

U klasických paliv je v nádrži palivo a ve vzduchu okysličovadlo. U baterií je palivo i okysličovadlo - tedy oxidační i redukční část baterie v jednom pouzdře. Tím se baterie po chemické stránce podobá spíše výbušninám, u kterých je to stejně - nežli kanystru s benzínem.

Takže s technickým vývojem baterií - se bude jejich energetická hustota zvyšovat - avšak 4x dříve než dosáhne energetické hustoty benzínu - dosáhne energetické hustoty dynamitu ( dynamit má 4x méně energie než benzín, protože značná část jeho hmotnosti je kyslík v nitroglycerinu ). A přesně tomuto chemickému složení - budou odpovídat i nehody budoucích elektromobilů....

M. Šejna 10.6.2022 11:20

No jistě. ;-D

Všechny budoucí mobilní telefony s ještě výkonnějšími bateriemi budou používány jako výbušniny ;-D

R. Langer 10.6.2022 13:20

No, až vám to v ruce bouchne, tak abyste se nedivil. :-P

I. Schlägel 10.6.2022 13:23

Ta jejich výkonnost je limitována přírodními zákony. Snaha o zvýšení hustoty energie v současném typu baterií samozřejmě zvyšuje riziko výbuchu či "pouhého" požáru. Leda že věda dokáže akumulovat energii v bateriích na jiném principu. Nejlépe v blízké budoucnosti, rozhodně před rokem 2035. Zatím se nic moc nového schopného masivního použití neurodilo.

M. Pivoda 10.6.2022 10:36

Cituji z článku: "... Důsledkem toho je, že elektromobily budou vždy těžší a budou mít horší dojezd ..."

Ve své knize o rozvratné inovaci, disruptive innovation, z roku 1997!, inovační guru z Harvardu, profesor Clayton M. Christensen, k podobnému tvrzení ohledně elektromobilů, vysvětloval: "To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku." Více se lze dozvědět v kurzu Inovací. Moji studenti se toto dozvěděli včas.

Letmý výhled do budoucnosti. Lidstvo, a tedy i Česko, čeká systémová změna, nikoliv změna jen jediné komponenty (spalovacího motoru za elektromobil) ve stávajícím systému. Konkrétně: Až proniknou samořídící automobily do hlavního proudu zákazníků, pak začne klesat celková potřeba automobilů (které jsou dnes využívány na 5-10%), nebude celkově potřeba tolik parkovacích míst. Více v kurzu předmětu Inovace. Placeném! V souladu se zásadami tržní ekonomiky.

M. Pivoda 10.6.2022 11:08

Zajímavé je, že i po tolika letech se stále řeší to, co již bylo vyřešeno, že se stále diskutuje na úrovni před 20 - 30 lety.

Toto jsem nevěděl a nepředpokládal.

M. Boháček 10.6.2022 9:50

Keby to ešte niekto nechápal.

O ekologii nejde, jde o Total Control a výměnu petrodolaru za kilowatthodinu!

https://aeronet.news/evropsky-parlament-odhlasoval-zakaz-prodeje-osobnich-a-uzitkovych-vozu-se-spalovacimi-motory-od-roku-2035-skonci-veskera-osobni-doprava-po-vlastni-motorizovane-ose-s-vyjimkou-nejbohatsich-lidi/