26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita…

Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 13.6.2022 18:48

Nemáte pravdu, Kolmane. I v motoru spalujícím vodík budou dále vznikat oxidy dusíku, pokud bude ke spalování nasávat vzduch. A oxidy dusíku jsou jedovaté.

A. Pakosta 13.6.2022 18:42

Ale pane Sellingere! Vyrobit vodík je jedna věc, druhá věc a podstatně horší problém je jeho uskladnění a distribuce. Třetí pak jeho extrémní výbušnost a čtvrtým pak výrazně menší energetická vydatnost oproti ropným produktům, pokud ho chcete spalovat, nebo účinnost palivových článků, pokud chcete eliminovat spalování. Nejhorší je ta distribuce a skladování.

P. Brecík 12.6.2022 19:37

celý článek: https://www.autoforum.cz/predstaveni/rusove-rozjeli-vyrobu-protisankcnich-lad-vraci-se-na-trh-jako-nejlevnejsi-auta-ktera-jde-koupit/

P. Brecík 12.6.2022 19:36

... a zatím v Rusku: Mimo jiné se "snížili" na EUR 2 a .... AvtoVAZ nicméně uvedl, že Granta Classic bude nejlevnějším vozem na ruském trhu. Dnes startuje na 727 900 rublech, tedy asi 280 tisících Kč. Aby mělo ono zjednodušení smysl, měla by se cena dostat někam k 650 000 RUB, okolo 250 tisíc Kč. K mání pak bude jak v oněch třech zmiňovaných karosářských verzích, tak i jako sportovní derivát Drive Active. Dostupnost asi už nebude problém - během včerejšího premiérového dne mělo být dle neoficiálních zpráv smontováno 68 aut, ode dneška se má produkce zvednout na 400 aut denně. Vůz využívá jen komponentů z Ruska a „přátelských” zemí jako Čína, díky níž se má do výbavy vrátit i ABS.

AvtoVAZ říká, že chce výrobu jak navyšovat, tak zároveň i rozšiřovat. Ještě tento měsíc by proto měla začít sjíždět z linek i Niva Legend, v červenci pak dojde i na Ladu Largus. A jak jsme již naznačili, během letních prázdnin má tato trojice dostat zpátky i ABS, neboť německý Bosch nepřekvapivě nahradili dodavatelé z Číny. Pro tamní společnosti se tak konflikt na Ukrajině začíná stávat požehnáním.

P. Selinger 12.6.2022 14:50

Elektromobilita je slepá ulička, budoucnost je ve vodíku, který bude vyráběn elektrolyzou vody na mořském pobřeží pomocí větrných a přílivových elektráren v době snížené spotřeby elektřiny.

O. M. 12.6.2022 11:53

Proč? Protože elektromobilita je "příležitost". To je teď takové oblíbené slovo, jak v očích prostých lidí neznalých problematiky zdůvodnit, proč je vlastně dobře, že se mají / budou mít hůř. Ale už nikdo nedodá, že je to příležitost je ještě víc oškubat.

J. Vintr 11.6.2022 22:41

Stát v podstatě žádné daně vybírat nemusí. Peníze si prostě natiskne nebo vyrobí v bankovních počítačích. Jak se ostatně už z velké části dělá.

J. Vintr 11.6.2022 22:39

Že nejsou elektromobily výhodnější než auta se spalovacím motorem? Tak se výhodnějšími udělají. Zdraží se benzín a nafta, nebo ještě lépe, nafta a benzín vůbec nebudou. Už se na tom usilovně pracuje pod záminkou, že se tím pomstí Putinovi. Pak bude elektromobil jediná alternativa osobní dopravy - pro ty, kteří na to budou mít a budou si moci dobíjet baterie z fotovoltaických panelů, protože elektriky v síti bude také málo a bude drahá.

P. Dvořák 11.6.2022 18:16

Ano, problém je v tom, že se do toho motá politika a všelijaké překupnické manýry.

Pokud se ukáže, že cesta přes soláry a vodík je technicky schůdná, tak si to vodíkáři prosadí. A pokud to EU bude chtít, tak to prosadí také.

Výhoda vodíku je také v rychlém tankování, a bezpečné nádrže jsou také vyzkoušené.

Nás může utěšovat to, že na tom někdo pracuje. Každá technická novinka měla potíže, než se dostala mezi lidi. :-)

J. Stárek 11.6.2022 16:42

Naprosto nic.

J. Stárek 11.6.2022 16:42

Uvidíme za 10 let.

J. Stárek 11.6.2022 16:41

Jako vy určitě ne.

B. Berlinski 11.6.2022 13:34

Pane Brabenče, sekera ve státních financích nebude, v USA už některé státy kostí i baterkáře. Náš stát se o miliardy též nenechá obrat! Z čeho by dotoval novou magořinu :) Vstanou "Nové Gréty" ! Před cca 25 lety se všede na vsích, bez plynu, přecházelo na el, přímotopy. Staří lidé dotované topení přivítali, na nošení dříví a uhlí už neměli sílu. Stát s nima vyj ebal. Stejná budocnost čeká fanouška baterek, zaplatí jak mourovatý a navíc ráno budou mít prázdnou baterku, bo black out a centrála zbytečnosti zablokuje! Dokonce se dá i nabitá baterka v síti vycucnou zpět, bo nemocnice...... má přednost. Německo zákon na využití elautíček jako státní úložiště energie pro případ nouze už chystá ....... ;-D

B. Berlinski 11.6.2022 12:40

Se samo nenabízí, a zatím nevím o zaměstnavaleli, který by to nabídl. Zato vím o firmách které nepustí auta zaměstnanců do objektu, "povinnost za škody způsobené na na vozidle v objektu firmy". Je jistě možné, že pojišťovny změní pojistné podmínky (ne zadarmo) stát zadotuje. Je možné že stát zadotuje zasíťování podnikových parkovišť. A jsme u toho, bez dotací se nic nezmění a dotace jsou peníze lidí kteří z elektrošaškárny nemají žádný užitek. Přišli jen o peníze a nikdo se jich neptal, byli okradeni. Dotace je zlo, protlačuje něco co samo není přirozeně životaschopné. Je ovšem možné, že majitel firmy kde pracuji si již nekoupí nové červené sportovní Audi s RZ ...NOA- CO007. Raději postaví na parkovišti pro začátek 30 nabíječek a hlavně nechá bažinu vyasfaltovat. To bych padl na zadek pane Žaloudku a začal bych pátrat po poskytnutých dotacích či jiné habadůře.

P. Hatina 11.6.2022 12:30

Ten článek je zajímavý, už to co se píše předtím, že školy dostávají technické stavebnice, se kterými se mladí (co se zajímají o techniku) pracují - toto chválím, a toto je právě ta naděje budoucnosti.

Pokud se týče toho přechodu na vodíkové články , vycházím z toho co se píše na https://cs.wikipedia.org/ve stati Palivový článek, a tam se píše " účinnost přeměny (elektřina → vodík → elektřina) dosahuje jen asi 30–40%. Celková účinnost přeměny (uhlí → elektřina → vodík → elektřina) pak vychází přibližně 12–16%".

Nápad, " využít energie ze solárů v době, kdy je jí nadbytek", je jistě zajímavý . Ovšem naráží na dvě potíže. Za prvé, kvantitativní - při současné eko-politice EU bude o tu energii ze solárů jistě mnohem více zájemců a potřeb. Takže by se mělo spočítat, kolik těch solárních farm (na plochu v km čtverečních bude EU potřebovat).

A ta druhá, je finanční . Protože a dosud je ta elektřina ze solárů směřována a taky placena přímo do energetické sítě - za nějakou cenu. Zatímco, pokud by se prodávala "producentům vodíku", ti pak ten vodík prodávali producentům palivových čĺánků - a ti je pak prodávali motoristům tak pak ta cena bude někde úplně jinde...

P. Dvořák 11.6.2022 11:26

A jak bude náročná výroba syntetického paliva, které se má vyrábět z vodíku a CO2? To, co nabízí Porsche, by v současnosti přišlo asi na 200 Kč na 1 litr.

K výrobě vodíku by se dala využít energie ze solárů v době, kdy je jí nadbytek.

U nás se zkoušel v Neratovicích autobus MHD s palivovým článkem, doba tankování je něco přes 10 minut. Viz na str. 2

http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf

V. Kolman 11.6.2022 9:45

Elektromobil není ani lepší, ale ani horší nežli "spalovák"!

Elektromobil je JINÝ a každá varianta má jiné využití a použití!!!!!!

Na ježdění "kolem komína" ve městě je vhodný el.mobil, ale k moři na dovolenou bych jím jet nechtěl:-(:-(:-(

Elektromobilní tanky ve válce si také dovede představit nejspíš jenom humorista;-D;-D;-D

M. Malovec 11.6.2022 9:28

Nevědí to, protože jsou nesmírně hloupí. Vždyť do EU posíláme de facto odpad.

J. Nevrkla 11.6.2022 8:44

Hezký a logicky pokus vysvětlit fyzikální souvislosti, které nelze ošálit. Problém je, že tupí politici jsou schopni naslouchat jen tupé Grete. S vymytymi mozky už více nezvládnou.

M. Koutný 11.6.2022 8:18

JJ, není nad svépomoc. Například by spolujezdec mohl celou cestu třít ebonitovou tyč liščím ohonem.

M. Koutný 11.6.2022 8:16

"Hmotnost motoru na spalování benzínu je mnohem větší než hmotnost elektromobilu". To jako že elektromobily motor nemají???

B. Šlapota 11.6.2022 8:00

Nebojte. Je jen otázkou času, kdy bude zavedena spotřební daň na elektřinu.

D. Uhlár 11.6.2022 7:00

Mrtvá hmota baterie v poměru k využitelné energii je výpočet pro základní školu, elektromobil bude těžší vždy, a to do doby, dokud nebude vynalezen jiný způsob ukládání el. energie, než je baterie, do té doby bez šance, hmotnost spalovacího vozu bude vždy nižší než elektromobilu, nezbytné příslušenství nevyváží baterie, lehce dohledá strejda Google. Jste aktivista, nebo jen nevzdělaný?

P. Pospisil 11.6.2022 6:16

...potenciálně nesvobodný byste byl...

Nedá se tady opravovat...

P. Pospisil 11.6.2022 6:15

Pokud chcete svobodu řešit až takhle filozoficky, tak potenciálně nesvobodný byste nebyl, ani kdybyste zůstal jeden ze dvou posledních lidí na světě. Protože ten druhý by vás mohl šmírovat. Dokud zůstane jen u šmírování, bude vám to jedno, když s výsledky toho šmírování začne operovat -např vás ve spánku majzne po hlavě a zotročí vás (v pravém slova smyslu, ne jen přeneseně, jak se to rádo v řeči používá), vaše iluze svobody se rozplyne. Dokonce i jako poslednímu člověku na Zemi se vám celá svoboda rozplyne do nutnosti udržovat oheň a chránit se před vlky, protože zbytek společnosti to za vás neudělá.

Takže, pokud žiju ve solečnosti, jejíž společenská pravidla mne buď neomezují, takže je nevnímám, nebo sice omezují, ale jsem si vědom toho, že bez nich by bylo hůř než s nimi, tak se cítím svobodný.

Elektromobily mi část té svobody -svobodu individuálního pohybu- důkladně oříznou. Dneska ráno jsem se probudil a přestože mám v nádrži paliva blízko k hladovému oku, tak kdyby se mi teď, v tomto okamžiku rozmarně zachtělo, stihl bych tím autem pozdní oběd na náměstí San Marco v Benátkách a zvládl bych pak ještě podvečerní koupačku v Bibione. Povedlo by se mi to s elektromobilem, třeba i tou Teslou, za stejných výchozích podmínek? Ne. Dokodrcal bych se k nejbližší, 10 km vzdálené nabíječce, kterou v okolí mám a protože je jenom 50 kW, strávil bych první hodinu nebo dvě tohodle výletu posedáváním na zaplivané benzince uprostřed polí.

A to je jenom technická část problému. K ní přistupuje i ta ekonomická -jsou náročnější na pořízení, laťka osobní mobility bude mnohem výše- a část administrativně-šmírovací -sledování a omezení jejich pohybu je díky jejich větší závislosti na infrastruktuře o řád jednodušší.

R. Langer 11.6.2022 5:39

Vždyť ten člověk mele úplné nesmysly... :-P

R. Langer 11.6.2022 5:37

No, škoda že elektromobily nejezdí na představy, ale právě na ty odporné akumulátory... ;-D

J. Brabenec 11.6.2022 2:29

Škoda Enyaq je cca o 500kg těžší než Kodiaq. A ta cena! Lidi, co si mohli dovolit koupit akorát tak Fabii, si po roce 2035 koupí leda tak h...o.

J. Brabenec 11.6.2022 2:09

Roční spotřeba pohonných hmot v ČR je cca 8 miliard litrů. Stát vybere z každého litru cca 10Kč na spotřební dani a 5-8Kč na DPH. Část DHP se vrací plátcům DHP, tedy stát vybere na daních z pohonných hmot 100-120 miliard Kč. Představte si, že budou časem jezdit jen eletromobily napájené z malých solárek a sítě. Tak tu máme další sekeru do státních financí.

J. Brabenec 11.6.2022 1:41

A kde se auto s palivovými články dá koupit a kolik stojí?