16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

DOPRAVA: Smrtící norma Euro 7

Jestliže si někteří bláhovci mysleli, že na nákup svého poslední auta se spalovacím motorem mají ještě čas, než v roce 2035 přijde zákaz prodeje takových nových aut, tak je norma Euro 7 vyvedla z omylu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 15.11.2022 13:35

A ani Číňani nepřekonají zákonitosti fyziky, chemie, ekonomiky, které se nevyhnutelně projeví.

Ledaže by pan Kostelanský, ve svém zápalu, chtěl redukovat mobilitu občanů tak asi na čtvrtinu, tolik elektrohraček by zeměkoule snad unesla.

T. Novy 15.11.2022 12:59

Tyhle chvalozpěvy jsou úžasné při vědomí toho, že v Kantonu bylo v létě dva a půl měsíce zakázané ekřápy nabíjet z důvodu nedostatku elektřiny nebo že se občas o víkendech čeká 10+ hodin na volnou nabíječku.

V. Mokrý 15.11.2022 12:25

;-D

R^R^R^

J. Kostelanský 15.11.2022 12:18

Zde je např. článek z New York Times (psaný anglicky) s příznačným názvem Elektrovozy nejsou v Číně budoucnost, ale přítomnost

https://www.nytimes.com/2022/09/26/business/china-electric-vehicles.html

Zde je statistika:

https://www.ceicdata.com/en/indicator/china/motor-vehicle-production

A jestli se chcete o výrobě v Číně dozvědět víc, dejte si do vyhledávače text "produkce elektrovozů v Číně" a časově si to omezte na poslední rok.

J. Kostelanský 15.11.2022 12:17

... na její krach. Bohužel pro ně Tesla už několik let roste tempem 50 % ročně. A v tomto tempu nehodlá polevit.

Když Tesla oznámila plán vybudovat v Německu - centru automobilové výroby EU - svou gigafactory, i ti největší skeptici v automobilové branži pochopili, že končí veškerá legrace. Kombinace vyspělosti Tesly v oblasti softwaru a německá kvalita při výrobě hardwaru by pro ně mohla být smrtící. A tak zapnuly forsáž a několikrát ročně aktualizovali své plány ohledně výroby elektrovozů.

Lidé (nejen) na Západě kupují elektrovozy primárně ne kvůli tomu, že je k tomu nutí stát, ale protože je prostě chtějí. Ve Švýcarsku se nejprodávanějším automobilem loni stal elektrovůz - Tesla 3. A nikdo si snad nemyslí, že Švýcaři jsou nějací ideologičtí fanatici. V letošním září byl nejprodávanějším autem v EU elektrovůz Tesla Y. Vyráběný v německé Gigafactory v Berlíne. Výroba tam ovšem pořád pouze nabíhá a nedosahuje plné kapacity. Navíc již teď existují plány na podstatné rozšíření výroby.

Zkrátka a dobře, sledujeme v přímém přenosu, jak se elektromobilová lavina utrhla a jak nabírá rychle na síle. Kdo se nepřizpůsobí, toho smete z cesty. Nebo jak praví český básník: kdo chvíli stál, již stojí opodál.

Jestli to někoho bude zajímat, zde je několik článků z posledního období z našeho mainstreamu ohledně elektrovozů:

https://www.kurzy.cz/zpravy/646599-cina-lidrem-v-elektromobilite-nejvice-elektromobilu-se-vyrobi-i-proda-v-cine/

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/vsichni-mluvi-o-tesle-z-trunu-ji-pritom-odsunula-cinska-znacka-ktere-veri-i-warren-buffett-1392532

https://www.ceskezajmy.eu/analyza-elektroauta-jsou-v-cine-stale-vice-v-kurzu-tamni-vyrobci-ted-chteji-dobyt-evropu/

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cina-elektromobil-evropa-mg-konkurence.A220923_153612_automoto_fdv

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cinske-automobilky-vyroba-vyvoj-konkurence-chery-wey-bestune-aiways.A221027_112415_automoto_fdv

Zde je např. článek z New York Times (psaný anglicky) s příznačn

J. Kostelanský 15.11.2022 12:16

... 3,5 mil. elektrovozů včetně hybridů.

Čínské firmy jsou lídrem ve vývoji, ale také ve výrobě elektrovozů. Třeba se učit čínské názvy jako CATL (světový lídr ve vývoji a výrobě baterii), BYD (kromě osobních aut vyrábí a je největším světovým výrobcem a prodejcem elektrobusů - vyváží je do celého světa včetně Německa a USA), Geely (největší automobilový čínský koncern, kterému patří Volvo a má také velký podíl v německém Mercedesu. Od firmy CATL nakupuje baterie celá řada západních firem, včetně Tesly. Rok nebo dva již CATL vyrábí také litium-železito-fosfátové baterie, které se obejdou bez kobaltu a mají lepší vlastnosti než litium-iontové baterie. A příští rok začne tahle firma vyrábět (ne zkoušet, ale sériově vyrábět) sodík-iontové baterie, které se obejdou i bez lítia. Tyto baterie nehoří, nevadí jim nízke teploty, rychle se nabíjejí atd. Zatím sice mají menší kapacitu než baterie na báze lítia, ale příští vývoj půjde s velkou pravděpodobností právě tímto směrem. Jen po připomenutí sodík je velice rozšířený prvek - každá molekula kuchynské soli (NaCl) se skládá z jednoho atomu sodíka a jednoho atomu chloru. A pokud se někomu zdá, že zásoby soli jsou značně omezené, ať si vzpomene, jakou chuť má mořská voda. A kolik té mořské vody na Zemi je.

Ta data píšu ne na oslavu Číny, jak by se někomu mohlo zdát, ale pro to udělat si představu, co se na Evropskou unii valí. Pro Čínu není problém zvýšit produkci aut z jednoho roku na druhý o jeden nebo 2 miliony kusů. Kdyby evropské automobilky pořád snily svůj spalovací sen, co by asi dělali po čínském útoku? Komu by ty spalováky prodávali v situaci, kdy by si evropští zákazníci za stejné peníze mohli koupit elektrovůz s podstatně nižšími provozními náklady a podstatně větší dynamikou jízdy? Možná by v takové situaci evropští výrobci byli rádi, kdyby mohli licenčně vyrábět čínské elektrovozy. 😀

Ale nejedná se jenom o Čínu, ale také o americkou Teslu. Manažeři evropských značek dlouho jenom sledovali vývoj za Velkou louži a mnozí čekali na

J. Kostelanský 15.11.2022 12:14

Autor pláče sice pěkně, ale na nesprávném hrobě.

Situace evropských automobilek se dá snad nejlíp vystihnout latinským citátem "Hannibal ante portas!" Hannibal, tedy nepřítel před branami. Pro současnost aktualizováno na Čínští výrobci aut ante portas!

Ale "experti" z českých luhů a hájů vedou akademické řeči o tom, jak jsou elektrovozy fuj.

Páni "experti", je třeba vyjít z vašich ulit a podívat se, co se děje i jinde ve světě krom České kotliny. Jestli by se evropští výrobci vozů řídili vašimi doporučeními, tak by těch 13 milionů zaměstnanců nebylo ohroženo, ale rovnou by si mohli sbalit své caky-paky a jít na pracák.

Evropa už nějaký ten pátek není pupkem světa, co se automobilové produkce týče. Tím se stala Čína. V roce 2002 vyráběla "pouze" 2 miliony aut, jen o 15 let později již 29 miliónů. Do roku 2021 to pak o něco kleslo na 26 milionů vozů. Velkou většinu z nic prodala na domácím, čínském trhu.

Pro evropské automobilky byl Čína několik let zlatým dolem. Pro většinu z nich byla Čína největším odbytištěm jejich produkce, přičemž většinu z toho, co tam prodaly, v Číně taky vyrobily. Jak důležitý byl pro Evropu čínský trh, o tom svědčí např. speciální, o cca 8-12 cm prodloužené evropské modely. Yeti se takhle prodával a i současná Octavia má v Číně o 7 centimetrů delší rozvor a o 8 cm větší délku. Luxusní značky jako Audi nebo BMW to dělají standardně a nejméně 15-20 let. Číňané holt mají vysoké, basketbalové postavy. 😀

Situace se však pomalu obrací. Evropané vyrábějí a také prodávají v Číně pořád méně a méně - škodovka by mohla vyprávět. A aby toho nebylo málo, čínští výrobci se hrnou do Evropy. V Rusku jsou už zabydleni několik let se spalováky, na Evropskou unii ovšem chystají velkou ofenzivu elektromobilů. Nepřejde měsíc, aby nějaká čínská značka neoznámila svůj vstup nebo alespoň záměr vstoupit na trh EU. Většinou ne se spalováky, ale s elektrovozy.

Loni se v Číně prodalo 2,7 milionů čistých elektrovozů a kolem 600 000 hybridů. Celkově tam oni vyrobili 3,5 mil.

I. Schlägel 15.11.2022 12:08

Se zpěvem zelené internacionály pevným krokem do nicoty.

P. Rada 15.11.2022 12:06

Nejspíše se přes všechny výkřiky ohledně mobility mýlíte. Nežádoucí tlaky na mobilitu naopak ještě nějaký čas porostou. Už desetiletí rostou a to zejména ty migrační s okolního světa do EU.

P. Rada 15.11.2022 11:58

Doučování mi pane Hejdo žel pro vlekle dislektické indispozice moc nepomáhá a "negramotnost" mi proto trápí až společensky znemožnuje už více jak půlstoletí.

Na druhou stranu jsem si za tu dobu vypěstoval větší všímavost a předvídavost kterou naopak běžně nemívají lidé v gramatice příkladní. Právě tento pohled dávám diskusně v šanc - včetně dokreslujících odkazů které snad už gramaticky nihoho nepopuzují.

Navíc považte, že ještě koktám, šišlám, kulhám, hrbím se... Toto vše nepěkné pro mě ale v diskusi nemusí být tolik podstatné - jak racionalita kritiky a naděje na korekci pohledu na růst planetárních rizik na kterém se právě osobní mobilita výrazně podílí:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

Neměl by jste proto něco věcného k tématu "smrtícího ideologie"?

P. Brecík 15.11.2022 11:57

Toto je Zrušení / Zákaz mobility pro všechny občany EU !! Důsledkem bude zničení svobody cestování !! Zanikne např. komplet rekreační sektor !! Dosud jsem nevěřil "fámám" o tom, že stejná EU zruší hotovost a zavede "minimální příjem". Budeme tedy OTROKY Velkého bratra. Dostaneme 1.000 Kč/den z banomatu, ale běda, když si koupíš bůček. To ti nedovolí. Cesta je jasná. Vláda ( která? ) musí vyhlásit. Od 1.1. vystupujeme z EU. A vojensky obsadit hranice. Rád bych věděl, jak na toto reagují Maďaři, Poláci, ... a nově zblbnutí členové EU. ;-( I když, kdysi se lidé také sami dobrovolně prodávali do otroctví !!

J. Kalina 15.11.2022 11:06

nenechte se moc unášet nadějí. Bohužel dnes se za vás pověsí policajti a dle SPZ zjistí zda máte platnou STK, emise, případně máte platnou dálniční známku . resp na dálnicích jsou statické portály, kde vás snímkují. Nevím zda jste dostal pokutu za rychlou jízdu, když vás někde změřili a vyblejskli a poslali vám to domů. Zatím sna d nefunguje propojení na platnou lékařskou prohlídku pro řidiče - dědky.

V. Mokrý 15.11.2022 11:01

Včera bylo pozdě !

P. Rada 15.11.2022 11:00

Můžete pojmenovat nějaké společenské uskupení, které se kdy obešlo bez "ptákovin a blbostí"?

P. Rada 15.11.2022 10:53

1. Dokážete ty fyzikální zákony pojmenovat?

2. Zničí se sama jen EU - nebo má spíše a vážněší problém celá globalzovaná civilizace?

M. Josovič 15.11.2022 10:26

Přátelé, blbost Brusele je nebetyčná. A proti fyzikálním zákonům. EU se zničí sama.

J. Hejduk 15.11.2022 10:23

A to se autor nezminil. Jak to chteji nabijet? V noci, kdyz nefouka a nesviti, tak si daji vsichni nabijet auta? Dle Agorametru - viz prilozeny link, dost casto vsechno tahnou klasicke elektrarny.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/12.11.2022/14.11.2022/today/

J. Hajský 15.11.2022 10:16

A při cestě na Slovensko bude na hranicích presadať na somára ;-D

J. Hajský 15.11.2022 10:13

R^

J. Hajský 15.11.2022 10:12

Jsem pro snižovíní emisí!

Což kdyby Evropská komise snížila do konce roku 2023 emisi ptákovin a blbostí o 50% a do konce roku 2024 na nulu!

P. Diviš 15.11.2022 10:04

Za předpokladu zachování ± stejné mobility, jako je teď. To ovšem není v plánu soudruhů a soudružek z Brusele. Auto bude výsada pro zvlášť zasloužilé zelené soudruhy a soudružky! :-(

J. Sudek 15.11.2022 9:51

HEIL ENERGIEWENDE!!!;-€

E. Dvořák 15.11.2022 9:50

..nejlépe měděný. Aby se líp prodával, móre...

F. De Winter 15.11.2022 9:50

Počítal špatně. Těch elektrických aut tam má stát tak 9-12, ostatní na ně nebudou mít a budou chodit pěšky nebo jezdit na kole. To je cíl Green Dealu. EU

P. Kotyza 15.11.2022 9:50

Vrabče, hňup je ten, komu nevadí pravopisné chyby

F. De Winter 15.11.2022 9:46

V první řadě nevolit kolaboranty IV. říše. EU

V. Kolman 15.11.2022 9:46

Nejdete Kotazi s dobou. Jakápak "sibiřská zima"???

Vždyť se přece globálně otepluje. Permafrost na Sibiři rozmrzá, domy se tam kácejí - i v naší ulici porostou banány a pomeranče;-D;-D;-D;-D;-D

(ale na modlení dát můžete - jeden nikdy neví)

V. Humble 15.11.2022 9:43

Osla vam zakazou, prilis prdu na kilometr nez aby vyhovoval EU smernicim.

V. Kolman 15.11.2022 9:37

Vidíte to A.K. špatně politicky.

Chudí pracující sI budou i nadále vozit svoje zadele v drahých elektro-automobilních vozech: PROSTŘEDNÍCTVÍM JIMI DEMOKRATICKY ZVOLENÝCH ZÁSTUPCŮ!!!!!!

P. Kubáč 15.11.2022 9:34

Článek je hezký, ale co mám jako občan protektorátu Česká republika dělat ?