Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
AUTOMOBIL: Znásilnění a deformace trhu
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J. Kostelanský 10.4.2022 5:10Jedna poznámka, resp. jeden lehce ověřitelný fakt. Snad nikdo nepochybuje, že Švýcarsko si v Evropě dělá svou vlastní, mimochodem velice rozumnou politiku, do které si ze strany EU nenechá moc mluvit. A v loňském roce 2021 nejprodávanějším vozem ve Švýcarsku vůbec byl elektromobil Tesla 3, následován Škodou Octavia a Audi Q3. Jak je to možný? Jak je tohle jenom možný? Zdroj: https://www.aargauerzeitung.ch/auto/auto-statistik-die-lieblinge-der-nation-ld.2235364 |
J. Kostelanský 10.4.2022 2:10... Škemrat v Bruselu, aby zavedl na čínské elektrovozy vysoká cla? To by byla ta nejhorší možnost, protože Čína by pak odpověděla uvalením cel na zboží vyrobeno v Unii. A když evropské automobilky nebudou s to konkurovat čínským, tak dopadnou stejně jako dopadla Nokia. Pád ze 40 % světového podílu na nulu. (Nokie, co se prodávají teď, jsou jenom o pronajaté značce. S původní Nokii nemají nic společného, jen to jméno.) Jak jsem psal v úvodu, Evropská unie přestává být trendsetterem, teda tím, kdo nastavuje trendy. Pokud její výrobci mají přežít, musí se naopak umět trendům ve světě velice rychle přizpůsobovat. Jak to píše básnik "Kdo chvíli stál, již stojí opodál." A články jako ten, na který reaguji, považuji za stejnou ideologickou omáčku, co má hodně daleko od reality, jako ideologické omáčky pocházející z Bruselu. Jen s opačným, tedy pravicovým ideologickým znaménkem. |
J. Kostelanský 10.4.2022 2:07... Proč to píšu? No proto, že stejný vývoj probíhá v Číně i ve výrobě elektrovozů. Čína se několikrát pokoušela dostat na západní trhy se svými spalováky. Vždy však neúspěšně. Hlavně kvůli jejich nevalné kvalitě. Elektromobily však mají být těmi čínskými vozy, které se i na Západě konečně prosadí. A nelze říct, že by se tenhle plán nedařilo pomocí malých kroků realizovat. Pro většinu evropských automobilek je největším trhem Čína. Tam kromě trendu elektrifikace silniční dopravy probíhá i jiný velice důležitý trend. Západní auta pro Číňany přestávají být etalonem kvality, těmi se stávají vozy čínské. A výrobce elektroaut Tesla. Už jen proto, že evropské vozy se nemohli pyšnit nejmodernějším softvérem infotainmentu, na kterém si čínští zákazníci tolik zakládají. Tesla si však pozici etalonu pořád zachovává. Jednak vyrábí v Číně 600 000 elektrovozů ročně, a pak její softvér je několik let před konkurencí. Pro evropské značky přestává v Číně kvést pšenka, i když tam mají výrobní závody. Výrazně to cíti koncern i Volkswagen a zejména škodovka. Cituji: "Obří propad prodejů hlásí Čína. Pokles prodejů škodovek v nejlidnatější zemi je skoro až děsivý. Před třemi lety v říši středu česká automobilka prodala 341 tisíc aut ročně a tvrdila, že v roce 2020 by jich ráda prodala až 600 tisíc. Jenže realita byla přesně opačná. V roce 2020 se propadla na pouhých 173 tisíc prodaných aut a pád se ani potom nezastavil. Letos bude úspěch i jen sto tisíc prodaných vozů, protože prodeje za první půlrok nepřeskočily číslovku 44 tisíc." Zdroj: https://forbes.cz/byl-to-nejvetsi-trh-ted-skoda-auto-v-cine-skomira-a-resi-co-vlastne-bude-dal/ Co z toho vyplývá pro Evropskou unii? Jednak to, že Čína pro evropské automobilky přestává být tou slepičkou, co snáší zlaté vejce. A jednak velkou potenciální hrozbu, že až sem ve velkém začne exportovat své elektrovozy cenově srovnatelné se spalováky, tak evropské automobilky nebudou mít své spalováky komu prodávat. Co budou evropští výrobci aut dělat pak? Škemrat v Br |
J. Kostelanský 10.4.2022 2:07A co nabízíte jako alternativu? Evropa už dávno není pupkem světa. Už dávno neurčuje nejmodernější technologické trendy. Ty se už určují hlavně v Číně a Evropě nezbývá nic jen se přizpůsobit. Pro Čínu není ekologie a náhrada spalovacích motorů elektromotory ideologii z dlouhé chvíle, ale životnou nevyhnutností. V Číně je alespoň 20 měst s 5 a více miliony obyvatel. Průmysl a velkoměsta se zde koncentrují na relativně malém území při pobřeží. Hustý smog tam byl, a asi pořád je zcela standardní součástí života ve velkoměstech. Není těžké si domyslet, proč svou silniční dopravu chtějí elektrifikovat. Mimochodem, už nějaký čas 99 % procent motocyklů, zejména malých skútrů, je v Číně poháněno elektromotory. Čínská velkoměsta ve velkém nakupují elektrobusy. Čínská firma BYD je jejich největším světovým výrobcem a pár set jich už jezdí i v Evropské unii. Ale také v USA. I v osobní dopravě Čína stavila na elektrovozy. A celkem se ji v tomto směru daří. Čínska firma CATL je největším světovým výrobcem, ale i vývojářem baterii, vyvinula a pořád vylepšuje litium-železito-fosfátové baterie (LFP), které se obejdou bez kobaltu. Ty jsou tak kvalitní, že je do svých levnějších modelů s kratším dojezdem montuje i Tesla. Navíc Čína má obrovskou výhodu ve své velikosti. Cokoli se v Číně vyrábí, tak se to vyrábí v obrovských množstvích. To samozřejmě snižuje výrobní náklady a rychleji vrací investované peníze. Což umožňuje rychleji inovovat a zpětně financovat další výskum a vývoj. Stačí se kouknut, jak se za posledních 10-15 let Čína stala z nýmanda ve výrobě telefonů světovým lídrem v oboru. Kdo v roce 2008, kdy měla Nokia 40-podíl na trhu s mobilmi, slyšel o čínských mobilech? A kde je teď Nokia a kde čínští výrobci? Odkaz na článek z roku 2008 s grafem podílů jednotlivých značek výrobců mobilů: https://www.idnes.cz/mobil/telefony/motorola-a-sony-ericsson-maji-problemy-letosni-rok-preje-korejskym-vyrobcum.A080417_165356_telefony_lhc Nechci, aby to působilo jako oslava Číny. Ale taková jsou prostě fakta. Pro |
J. Jurax 10.4.2022 1:31A ještě - Cena nové ŠKODY ENYAQ iV se pohybuje v rozmezí od 1 089 900 Kč do 1 379 900 Kč. Cena srovnatelného nového vozu ŠKODA KAROQ se pohybuje v rozmezí od 515 900 Kč do 858 900 Kč, tedy zhruba o půl melounu níž. Tady je porovnání nejlevnějšího Enyaqu s nejdražším Karoqem https://www.autohled.cz/porovnavac?cars=skoda-enyaq-iv&cars=skoda-karoq-scout |
J. Jurax 10.4.2022 1:25To je prosté - do pidiaut se náklady na baterii prostě neschovají. Mimochodem totéž Škoda Citigo - benzínová stávala cca 200 000, elektrická 479 900, výrobní cena prý byla 700 000. Byl o tu elektrickou zájem, jenže Škoda ji nemohla do nekonečna dotovat. Takže se vyrobila omezená série cca 7000 vozů a šlus. Cena nové ŠKODY ENYAQ iV se pohybuje v rozmezí od 1 089 900 Kč do 1 379 900 Kč. Cena srovnatelného nového vozu ŠKODA KAROQ se pohybuje v rozmezí od 515 900 Kč do 858 900 Kč, tedy zhruba o půl melounu níž. |
J. Jurax 10.4.2022 0:52To možná jo, pokud dřív neumřem. Nicméně naši potomkové si to vyžerou, což jim nepřeju. A ano, byly doby že auťák měli jen bohatí a bylo zde bezpečněji. Jenže - možná - teď bude životní úroveň klesat, a auťák mnozí už nebudou moci mít, ač jej dřív měli, což je nepotěší. A je doba práv na kdeco a sociální stát, který na sociálno přestane mít ... možná ... |
P. Diviš 10.4.2022 0:42Jistěže je. Jednu domácnost rozvody utáhnou, všechny ne. Vy nejste technik, že? |
P. Diviš 10.4.2022 0:41Že jste nezaznamenal neznamená, že nezvýšila. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektro-za-stejnou-cenu-jako-benzin-slibil-sef-renaultu-a-zd/r~248cb55459e011ebaabd0cc47ab5f122/ |
P. Diviš 10.4.2022 0:36Ani ta politika EU není dobrá, natož prostředky. |
V. Kučer 9.4.2022 22:23a to měl doma hospodářství, byl kovozemědělec. |
V. Kučer 9.4.2022 22:20Praděda se dožil více než 70 let, jeho potomci podobně. Nejvíce se dožila jeho nejstarší dcera, moje babička, skoro 100 let. |
V. Kučer 9.4.2022 22:08Byly doby že auťák měli jen bohatí a bylo zde bezpečněji. Myslím že nám dvěma sebere doktor za pár let papíry a tak nám to bude také jedno, starý člověk toho moc nepotřebuje. |
J. Kostelanský 9.4.2022 21:40Já bych to řekl jinak: Co se týče elektromobility, Evropská unie dělá dobrou politiku, ale zlými metodami a prostředky. |
J. Plzák 9.4.2022 21:27A jakpak dlouho on a jeho souputníci žili? |
J. Plzák 9.4.2022 21:21Proto na příklad DB (Daimler-Benz) vyráběl mini auta Smart. Teď se výroba Smartů zrušila a hádejte čím byla nahrazena? Auty SUV. Daimler vyrábí také hybridní a plug-in auta, jen aby dosáhl na flotilový limit, stanovený Evropskou unií. V podstatě jde EU o to, srazit německá auta na úroveň Fiatů, Citroenů a podobných potratů a tím prý opět nastolit rovné podmínky pro všechny. Jak se to dělá: Prodejci koupí auta v továrně, na den nebo víc je přihlásí do provozu a následně prodají, jako ojetiny, s rabatem, bratru kolem třiceti, čtyřiceti procent. Že to nepůjde věčně, je každému jasné. Ale po nás potopa. Schwaba a Světové ekonomicmé fórum na vás a bezhotovostní placení přes QR kód. |
P. Zahrádka 9.4.2022 21:02na 100 km potřebujete 14-16 kWh, průměrný nájezd je 50 km takže 8kWh denně, to je problém?? |
J. Plzák 9.4.2022 20:55Pán mluví-píše s cesty. Asi nemírně pije. |
J. Plzák 9.4.2022 20:49Jen 2 % všech elektroaut prodaných v Rakousku je v rukách soukromníků. Ostatní jsou kupovány nejrůznějšími organizacemi za účelem získání dotací. |
J. Plzák 9.4.2022 20:47Bruselští Khmérové, to je příhodné pojmenování. |
J. Plzák 9.4.2022 20:46Taky nejde o Brusel. CZ First! |
J. Pankovic 9.4.2022 20:29...aby sme se konečně zbavili zelených kazisvětů, budou nezbytné |
J. Pankovic 9.4.2022 20:19...to se to vykládá zelenému parazitovi, který v životě nic užitečného neudělal |
L. Harvánek 9.4.2022 19:58Právě v té technické rovině je problém. Když natankujete elektroauto, budete mít vodu jen studenou, nebudete svítit, vařit a sedět u počítače. I ten potřebuje baterii dobít. |
P. Hák 9.4.2022 19:14Jsem. Ale nechci. |
P. Hák 9.4.2022 19:14Tohle by bylo na 10 hodin tam a 10 zpět |
P. Zahrádka 9.4.2022 18:57Havránku proč švejkujete se zásuvkou, zkuste zůstat v technické rovině věci, tam kde je bojler nebo tč tak v pohodě a na rozdíl od benzíňáku, který doma určitě nedotankujete.... |
V. Mokrý 9.4.2022 18:41Odpověď nečekejte z Bruseli. |
L. Harvánek 9.4.2022 18:22Vy si také myslíte, že elektřina vzniká v zásuvce? A tam, kde se dosud používala pro provoz běžné domácnosti, tak rozvod nabíjení elektroaut rozhodně nevydrží. |
J. Jurax 9.4.2022 18:14Aha. Takže v zářné budoucnosti se bude taky ponejvíce žít na dluh v mylné představě/naději, že nové technologie, co jednou přijdou, to vše vyřeší. Zelení magoři už s tím začali. Akorát že ta jejich budoucnost jimi násilně všem nucená vypadá celkem pochmurně. |